جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حیدر همتی

حوزه/ حجت الاسلام همتی با بیان اینکه در شب قدر نقش امام در تحولات آینده زندگی انسان تاثیرگذار است، گفت: در شب قدر همه اعمال انسان به امام زمان(عج) عرضه می شود و حضرت برای آمرزش همه گنهکاران دعا می کند و از خداوند متعال رقم خوردن بهترین سرنوشت ها را برای انسان ها طلب می کنند.

حجت الاسلام حیدر همتی، مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به نقش و جایگاه لیالی قدر در سبک زندگی انسان، اظهار داشت: در این خصوص یه قول منطقیون می توان از برهان لم استفاده کرد یعنی از علت به معلول آمد چون این شب، شبی است که به نوعی انسان با خدا آشتی می کند و در حدیث امام معصوم آمده است که اگر انسان رابطه اش را با خدای خود اصلاح کند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد کرد و این همان تاثیری است که در سبک زندگی انسان دارد.

وی ادامه داد: بنا بر این وقتی انسان رابطه خود را با خدا درست کرد به تبع آن رابطه انسان با انسان هم درست خواهد شد.

 همتی با بیان اینکه در شب های قدر نقش امام در تحولات آینده زندگی انسان ها تاثیرگذار است، گفت: همچنین اتفاق دیگری که در شب های قدر می افتد اصلاح نسبت انسان با امام است. در این شب همه اعمال انسان به امام عرضه می شود و امام برای آمرزش همه گنهکاران دعا می کند و از خداوند متعال رقم خوردن بهترین سرنوشت ها را برای انسان ها طلب می کند.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران با اشاره رابطه شب های قدر در نسبت انسان با خدا و جامعه، تصریح کرد: اولین موردی که در شب قدر بیشتر خود را می نمایاند بحث توبه است و مقوم اصلی توبه اعتراف به خطا و تقصیر در پیشگاه خداوند متعال است و انسانی می تواند در زندگی اجتماعی، سیاسی، معنوی و مادی پیشرفت کند که خطاهای خود را بپذیرد زیرا انسانی که خود را همه چیز تمام می داند و هیچ نقد و انتقادی به کارهای خود وارد نمی داند لذا در پیشرفت هم دچار مشکل خواهد شد.

وی افزود: بنا بر این تاثیر شب قدر در سبک زندگی انسان به این صورت قابل طرح است که انسان را وادار به اعتراف به اشتباه و عزم جدی بر جبران گذشته می نماید و همه این ها زمینه ساز پیشرفت انسان می شود.

همتی با بیان این پرسش که چرا شب قدر در سبک زندگی ما اثر نمی گذارد، ابراز داشت: بعضی از ما وقتی در مراسمات این شب ها شرکت می کنیم و در این فضاها قرار می گیریم انسان های خوبی هستیم! اما وقتی وارد جامعه می شویم نسبتی بین شب قدرمان با سبک زندگی اجتماعی مان پیدا نمی کنیم و به نوعی این حلقه وصل ایجاد نمی شود و به عبارتی چه عنصری در اینجا وجود دارد که ما نمی توانیم شب قدر را به صورت مطلوب به سبک زندگی مان تسری بدهیم و چنانچه ما بتوانیم این مسئله را حل کنیم بحث قابل توجهی خواهد بود.

وی ادامه داد: شاید یکی از علل این موضوع برمی گردد به نوع ذهنیت ما از گناه و نوع رابطه با خدا است به عبارت دیگر ما دین را به رابطه انسان با خدا تقلیل داده ایم و نتیجه این می شود که انسان به دنبال گناهان و تقصیرهایی می گردد که حق الله را ضایع کرده است و در این میان نهایتا توبه ای می کند و رابطه خود را با خداوند اصلاح می کند. حالا چه گناهانی در ذهن این فرد گناه است، در ذهنیت جامعه ما قابل تحلیل است شاید این فرد حداقل هایی از ارتباط با خداوند را گناه تصور می کند و از همان توبه می کند اما اولین قدم برای اینکه بخواهیم شب قدر را به سبک زندگی تسری بدهیم این است که مفهوم گناه را از حق الله به حق الناس تسری بدهیم و از گناهانی که باعث از بین رفتن حقوق مردم در جامعه می شویم را در ذهنیت مان مجسم کنیم و از آنها توبه کنیم زیرا خیلی از گناهانی که در نسبت با حق الناس وجود دارد را کمتر مورد توجه قرار می دهیم لذا زمینه برای جبران آن هم وجود ندارد.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران ابراز داشت: گام بعدی این است که گناه را از حیطه فردی «انسان به انسان» به «انسان به اجتماع» تسری بدهیم یعنی نسبت به سهل انگاری و سستی امثال من در امر به معروف و نهی از منکر در ابعاد اجتماعی آن که به حقوق مردم معطوف می شود، توجه داشته باشیم به طور مثال فردی که در حوزه کلان عدالت طلبی و رعایت حقوق مردم، کوتاهی داشته است اما احساس گناه نمی کند لذا نیاز به توبه هم نمی بیند! بنا بر این آثار شب قدر در سبک زندگی فردی و اجتماعی این شخص قابل تحقق نخواهد بود.

وی گفت: در دعای ماه مبارک رمضان می خوانیم «اللهم اصلح کل فاسد من امور مسلمین» در حقیقت به کلان نظام اجتماعی مسلمین نگاه می کند و تنها یک امر فردی نیست بلکه به یک فساد سیستمی اشاره دارد بنا براین یکی از موارد مهم در تاثیر شب قدر در سبک زندگی این است که ما نسبت به گناه «انسان به اجتماع» توبه درست و صحیح داشته باشیم.

مدرس حوزه علمیه با اشاره به نسبت شب قدر با سبک زندگی انسان، گفت: امکان بازسازی و شروع دوباره با وجود بدترین لغزش ها از جمله موارد تجلی شب قدر در سبک زندگی انسان ها است. نکته بعدی نقش دعا در شب قدر و تاثیر آن در زندگی انسان است. دعا یعنی خواستن! خواستن از قادر مطلق و وجود نامتناهی که غیرممکن های ذهنی ما را ممکن می کند.

 همتی در پایان با اشاره به تاثیر شب قدر در امور دنیوی و اخروی انسان، گفت: دعا کردن در شب های قدر سعه وجودی انسان را بالا می برد و زمینه را برای حرکت و قدم گذاشتن در امور به ظاهر ناممکن ذهنی ما را فراهم می کند. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha