پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
بزرگداشت شهید مطهری

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه فاطمة الزهراء(س) بندرترکمن گفت: استاد مطهری همواره بر پیوستگی و ارتباط متقابل عقل و وحی تأکید می ‏ورزیده است، به طوری که در سراسر آثار خود، از عقل و جایگاه آن در فهم معارف دینی سخن گفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، نشست پژوهشی "رویکردهای تفسیری شهید مطهری(ره)" با حضور طلاب و کارکنان مدرسه علمیه صدیقه طاهره(س) انبارالوم در سامانه سیما برگزار شد.

خانم قانعی‌زارع بیان کرد: شهید مطهری در تفسیر قرآن کریم در جوانب مختلف از علامه طباطبایی تاثیر می‌پذیرفتند که اثرپذیری از شخصیت علامه طباطبایی(ره) یک نمونه از آن موارد است و شهید مطهری به عنوان یک استاد، احترام ویژه‌ای برای ایشان قائل بود.

وی، تاثیرپذیری از رویکرد اجتماعی در تفسیر را از دیگر موارد الگوبرداری از علامه طباطبایی دانست و افزود: المیزان نیز در واقع پاسخی به نیازهای زمان بود و شهید مطهری تحت تاثیر این رویکرد نیز قرار گرفت.

مدیر حوزه فاطمه الزهرا(س) بندرترکمن خاطرنشان کرد: روش تفسیری علامه، قرآن به قرآن بود و شهید مطهری با الهام از این روش در تفسیر خود بهره برد و از دیگر روش‌ها همچون استفاده از روایات و روش عقلائی نیز در تفسیر استفاده کردند.

قانعی‌زارع با اشاره به اینکه بیان شهید مطهری برای عموم مردم بسیار ساده و قابل فهم بود، در راستای شیوه تفسیری شهید مطهری توضیح داد: تفسیر ایشان به دو روش ترتیبی و موضوعی است که از میان انواع دیدگاه استخدام، استخراج و تطبیق، ایشان روش استخدام را برگزیدند که به روش استخدام علوم برای فهم بیشتر قرآن قائل هستند.

وی با بیان اینکه شهید مطهری توجه زیادی به مباحث انسان شناسی روز داشت، توضیح داد: در مقابل نظریات غربی که با نگاه تجربی و مادی به انسان توجه دارد، شهید مطهری انسان‌شناسی را از حالت ماده خارج و در راستای معنویت در رسیدن به سعادت مطرح می کند و برای سرشت و فطرت انسان اهمیت ویژه قائل است.

استاد حوزه خواهران خاطرنشان کرد: شهید مطهری درباره زبان قرآن از سویی در برخی از آیات قائل به سمبلیک بودن است و از سوی دیگر، از اینکه کسانی زبان داستان‌های قرآن را غیرواقعی و غیرعلمی می دانند، انتقاد می کند، ایشان بر این باور بودند که داستان آدم در بهشت، سجده ملائکه و مخالفت شیطان و هبوط، زبانی سمبلیک دارند و در خارج اتفاق نیفتاده است.

قانعی‌زارع افزود: تبلیغ اسلام ناب محمدی(ص) و پاسخ به شبهات مخالفان و معاندان اسلام و دفاع از اصول و قوانین اسلام، دغدغه اصلی استاد مطهری در طول عمر پربرکتش بوده است، به طوری که این مسأله بر تمام ذهن و فکر و آثار استاد سایه افکنده و آثار آن را در گفتارها و نوشتارهای ایشان می‏توان جستجو کرد؛ از سوی دیگر، آیات روح فزای قرآن، محور اصلی این پاسخ‏گویی و دفاع از اسلام بوده‏اند.

وی در پایان گفت: با مطالعه آثار تفسیری استاد مطهری، این نکته روشن می‏گردد که ایشان به لزوم رویکردی عقلانی به دین معتقد بوده و در عرصه خردورزی در معارف دینی حضوری فعال، چشمگیر و جدی داشته و همواره بر پیوستگی و ارتباط متقابل عقل و وحی تأکید می‏ورزیده است، به طوری که در سراسر آثار خود، از عقل و جایگاه آن در فهم معارف دینی سخن گفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha