سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
پورابراهیمی

پورابراهیمی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد تجارت و واردات و صادرات ما با حدود ۱۰ کشور دنیا است، گفت: وزارت امور خارجه باید محوریت اقتصادی را با این ۱۰ کشور فراهم می‌کرد، ولی متاسفانه این چنین نبود و ما حتی در ۵ کشور از این کشورها رایزن بازرگانی نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، محمدرضا پورابراهیمی در ویژه برنامه شنبه‌های انتخاباتی با موضوع دولت جوان حزب‌اللهی «تبیین ابعاد اقتصادی دولت آینده» که توسط کمیته استانی انتخابات نهضت استادی بسیج اصفهان، شامگاه شنبه به صورت برخط و مجازی برگزار شد، اظهار داشت: متوسط رشد اقتصادی سالانه با فروش نفت طی سال های ۹۲ تا ۹۹ کمتر از یک درصد بوده است.

وی افزود: متوسط رشد اقتصادی سالانه بدون نفت، بیش از یک درصد بوده، براین اساس از سال ۱۳۹۸ بخش غیر نفتی اقتصاد نقش پررنگ تری پیدا کرده است که ضرورت توجه بیشتر به بخش غیر نفتی را نمایان می سازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: سرمایه گذاری در بخش غیر نفتی به خصوص حوزه های دانش بنیان و فناوری های بالا و تنوع بخشی به این حوزه ها اولویت دارد.

پورابراهیمی در ادامه، براساس پایش فضای کسب و کار پاییز ۹۹، موانع تولید از نگاه بخش خصوصی را بیان کرد و گفت: تغییر مستمر قیمت مواد اولیه برای تولید و بی‌ثباتی در مقررات آیین نامه ها و ضوابط اجرایی دولت، همچنین مشکل تامین منابع مالی  از موانع تولید در نگاه بخش خصوصی است.

وی، مشکلات مالیاتی در قسمت مالیات ارزش افزوده و مالیات عملکرد و نیز مشکلات بیمه تامین اجتماعی را از دیگر موانع تولید از نگاه بخش خصوصی بر اساس گزارش پایش فضای کسب و کار دانست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه به راهکارهای پیشنهادی جهت حمایت از تولید مرتبط با مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: قوانین حمایت از تولید تدوین گردید که شامل طرح قانون مالیات بر عایدی، طرح اصلاح قانون بانک مرکزی و نیزطرح قانون بانکداری اسلامی از این راهکارها بوده است.

اقتصاد کشور را شرطی کردند

وی در ادامه از ناکارآمدی نظام تصمیم‌گیری اقتصادی یاد کرد و افزود: در سطوح تصمیم گیری دچار تعارض منافع و ناهماهنگی هستیم و در اتخاذ سیاست های اقتصادی، تمایل به درمانهای کوتاه مدت و نگرش کوتاه مدت داریم.

 پور ابراهیمی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد تجارت و واردات و صادرات ما با حدود ۱۰ کشور دنیا است، اظهار داشت: وزارت امور خارجه باید محوریت اقتصادی را با این ۱۰ کشور فراهم می‌کرد، ولی متاسفانه این چنین نبود و ما حتی در ۵ کشور از این کشورها رایزن بازرگانی نداریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه دولت همه ظرفیت کشور را بر مذاکرات خارجی قرارداد؛ تصریح کرد: متاسفانه اقتصاد کشور را شرطی کردند، اما علیرغم همه این مسائل؛ اقتصاد ما امکان رسیدن به وضعیت مناسب را دارد و همین الان با همه مشکلات و تحریم‌ها، ما جز اقتصاد های برتر دنیا هستیم و با برنامه ریزی و تصمیم درست می توانیم موفق تر باشیم.

تولید ارزهای دیجیتال یکی از راه های دور زدن تحریم ایران

وی با اشاره به فعالیت های شهید حاج قاسم و شرایط سخت جنگی که در منطقه حاکم بود، اذعان داشت: با وجودی که دشمنان، جنگ را از سوریه شروع کرده بودند که به ایران ختم شود، اما با هوش و ذکاوت پرچمدار مقاومت حاج قاسم سلیمانی، نه تنها دشمنان موفق نبودند، بلکه سوریه و بشار اسد و حکومت های منطقه را توانستیم تثبیت کنیم.

وی ادامه داد: امروز شرایط اقتصادی ما بدتر از وضعیت جنگ منطقه‌ای نیست و با اراده ها و نگاه های ولایی ارزشی و ابعاد و موضع های کارشناسی و تخصصی می توانیم اقتصاد را درست کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان در جلسه در مورد ارزهای دیجیتال، تولید ارز های دیجیتال را یکی از راه های دور زدن تحریم ایران دانست و گفت: با تولید ارزهای دیجیتال می توانیم اقتصاد را قوی کنیم و برای این کار باید بین ارکان دولت مانند وزارت صمت و بانک مرکزی و وزارت نیرو هماهنگی ایجاد شود.

دولت رفتار غیر حرفه‌ای در بازار سرمایه داشت

پور ابراهیمی ابراز کرد: در بحث رمز ارزهای خارجی نیز به مردم تاکید می کنیم وارد آن نشوند و اگر چنانچه به هر دلیل که مردم بخواهند وارد شوند باید بر آن نظارت شود تا مردم با مشکل مواجه نشوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه به رفتار دولت در راستای بازار سرمایه اشاره کرد و گفت : متاسفانه دولت رفتار غیر حرفه‌ای و غیر تخصصی انجام داد که مردم را متضرر کرد و توده‌های مردم که نهایت بضاعت خود را در بورس آورده بودند باعث ضرر و ضربه به آنها شد.

وی در پایان اظهار کرد: اقداماتی در حوزه بازار سرمایه در حال انجام است ولی در حوزه تصمیمات دولت شاهد تصمیمات غلطی هستیم که ضربه های سنگینی به مردم وارد کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha