شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 959150
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸
دانش آموز

حوزه/ نوجوانی یک دوره‌ی حساس از نظر شکل‌گیری اعتقادات است؛ چرا که ممکن است فردی در زمان کودکی از روی تقلید شخصی یا جمعی مقید به انجام اعمالی باشد، اما همین که به دوره‌ی نوجوانی رسید امکان دارد سوالات یا شبهاتی در ذهنش ایجاد شود که به واسطه‌ی اندوخته‌های قبلی خود،‌ توان پاسخگویی به آنها را نداشته باشد.

خبرگزاری حوزه | نوجوانی با ویژگی‌های خاص خود، به عنوان یکی از مراحل مهم زندگی هرفرد به شمار می‌رود. از ‌ویژگی‌های مهم دوره‌ی نوجوانی می‌توان به بروز هیجانات،‌ احساسات، عواطف و شکل‌گیری اعتقادات اشاره نمود. با توجه به روح لطیف نوجوانان و تمایل آنها به دیده شدن و ابراز وجود و در نتیجه‌ی آن بروز رفتار های هیجانی، در این سن، امکان درگیری نوجوان با هرگونه مفسده‌ی اخلاقی، روحی و روانی وجود دارد.

پیامبراکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در رابطه با نوجوانان می‌فرمایند:  اُوصِیکُم بالشَّبّانِ خَیراََ فَانَّهُم اَرَقُّ اَفئِدَةً.

«به شما توصیه می‌کنم که به نوجوان وجوان توجه خاص داشته باشید و با آنها به بهترین وجه برخورد کنید، چرا که قلب آنها لطیف است».

    

 نوجوانی یک دوره‌ی حساس از نظر شکل‌گیری اعتقادات است؛ چرا که ممکن است فردی در زمان کودکی از روی تقلید شخصی یا جمعی مقید به انجام اعمالی باشد، اما همین که به دوره‌ی نوجوانی رسید امکان دارد سوالات یا شبهاتی در ذهنش ایجاد شود که به واسطه‌ی اندوخته‌های قبلی خود،‌ توان پاسخگویی به آنها را نداشته باشد؛ بنابراین عدم پاسخگویی مناسب به شبهات نوجوانان، موجب تضعیف ایمان آنها می‌شود.

 از دیگر عواملی که می‌تواند بر زندگی نوجوان یا اعتقادات او اثر مستقیمی بگذارد، محیطی است که‌ نوجوان در آن زندگی می‌کند. اگر نوجوان با محیط مناسب و سالمی سروکار داشته باشد طبیعتاََ ایمان او تقویت می‌شود؛ چراکه ایمان و خداگرایی یک مساله فطری است و تا وقتی که عوامل محیطی آن را تخریب نکنند، بر قوت خودش باقی است. بنابراین، هرچقدر این محیط سالم‌تر باشد درجه‌ی ایمان‌ نوجوان نیز بیشتر می‌گردد اما همین که محیط ناسالم شود، امکان دارد میزان ایمان نوجوان نیز تقلیل یابد.

 به طور کلی می‌توان عوامل ضعف ایمان در نوجوانان را اینگونه خلاصه کرد:

    

 عدم وجود الگوی صحیح در زندگی

باید برای نوجوانان الگوهای مناسب در زندگی وجود داشته باشد والدین و معلمین می‌توانند الگوهای مناسبی برای نوجوانان باشند.

    

عدم پاسخگویی مناسب به شبهات نوجوانان

 والدین، معلمین و مدارس در تقویت ایمان نوجوانان نقش کلیدی دارند.آنها می‌توانند مسائل دینی را به نحو شایسته و درست ارائه دهند، آموزش نیز باید به روش صحیح صورت بگیرد تا از طریق آن بتوانند پاسخگویی صحیح و به موقع به سوالات و دغدغه‌های نوجوانان داشته باشد.

     

حضور افراط‌گونه‌ی نوجوانان در فضای مجازی

 اگر این حضور تحت نظارت مهربانانه و درست از سمت خانواده نباشد منجربه تضعیف ایمان می‌شود.بنابراین بر نوجوانان و والدین آنها واجب است که سواد رسانه‌ای برای حضور دراین فضا را داشته باشند.هرچقدر والدین و نوجوانان سواد رسانه‌ای بیشتری داشته باشند استفاده‌ی آنها از این فضا مطلوب‌تر خواهد بود.

    

 دوست های نامناسب

در زمینه‌ی انتخاب دوست نیز والدین و مربیان هستند که می‌توانند به کمک نوجوان خود بشتابند و معیارهای یک دوست خوب را به آنها معرفی کنند و درنهایت این عملکرد باعث می‌شود که نوجوان در انتخاب دوست موفق‌تر باشد.

نکته‌ای که والدین، مربیان و هم چنین خود نوجوانان باید به آن توجه داشته باشند این است که از به کار بردن امور جایگزین غفلت نورزند؛ در واقع زمانی که نوجوانان حضورشان در فضای مجازی را محدود نموده و در این صورت خودشان را از دوستی‌های ناباب دور می‌کنند، لازم است که برای این مساله یک اموری را به عنوان جایگزین در نظر بگیرند، از جمله با روی آوردن به کارهای هنری، علمی، ورزشی و تفریحات خانوادگی می‌توانند جایگزین‌های مناسبی باشند تا نوجوان احساس کمبود نکند و اینگونه بتواند ایمان خود را حفظ نماید.

    

اعظم امینی، عضو گروه نویسندگی صریر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آزاده IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    احسنت....