جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
انتخابات 1400

حوزه/ شنیده های انتخاباتی در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

شروط شورای نگهبان اثر کرد

تفاوت این دوره با دوره های پیشین ثبت نام داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تاثیر مثبت شروط جدید شورای نگهبان برای ثبت نام و کاهش داوطلبان غیر واقعی بود.در مهلت ۵ روزه ثبت نام سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۵۹۲ نفر به عنوان داوطلب ثبت نام کردند که این تعداد در دوره قبلی هزارو ۶۳۶ نفر بودند. فرآیند ثبت نام از داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه داشتشورای نگهبان قانون اساسی صبح شنبه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را از سر می گیرد. سخنگوی شورای نگهبان گفت: احتمالا بررسی صلاحیت‌ها تا پایان فرصت ده روزه ادامه پیدا می‌کند. امسال ۵۹۲ نفر به خیابان فاطمی رفتند و برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند یعنی حدود یک سوم چهار سال پیش. شورای نگهبان اعلام کرد: ۴۰ نفر از این افراد شرایط اولیه را برای بررسی صلاحیت‌ها دارند.

منبع:شبکه خبر

تهرانی ها تایید صلاحیت شدند

رئیس ستاد انتخابات استان تهران از تایید صلاحیت ۱۴ داوطلب انتخابات میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان در استان تهران بر اساس اعلام شورای نگهبان خبر داد.شکرالله حسن بیگی در جمع خبرنگاران در مورد تأیید صلاحیت شدگان میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان اظهار داشت: طبق برنامه مربوط به انتخابات و جدول زمانبندی، شورای نگهبان در موعد مقرر یعنی ۲۹ اردیبهشت اسامی تأیید صلاحیت شدگان برای انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان را اعلام کرد. وی ادامه داد: بر اساس تأیید شورای نگهبان ۱۴ نفر از داوطلبان تأیید صلاحیت شدند و داوطلبانی که تأیید صلاحیت نشدند از امروز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ تا اول خرداد فرصت دارند مراتب اعتراض خودشان را اعلام کند و شورای نگهبان مجدداً بررسی کند. رئیس ستاد انتخابات استان تهران عنوان کرد: از ۱۳ خرداد تا ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ زمان تبلیغات نامزدهای میاندوره‌ای مجلس خبرگان است و ۲۷ خرداد تبلیغات ممنوع و در ۲۸ خرداد انتخابات انجام می‌شود. حسن بیگی گفت: سه کرسی از ۱۶ کرسی خبرگان استان تهران خالی است و تاکنون بر اساس نتایج اعلام شده ۱۴ نفر برای این سه کرسی در استان تهران با یکدیگر رقابت می‌کنند.

منبع:شبکه خبر

زمان برای شورای نگهبان تمدید شد

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه هنوز احراز صلاحیت هیچ متقاضی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری مشخص نشده گفت: در مهلت قانونی ۱۰ روز جمع بندی درباره متقاضیان انجام و احراز صلاحیت شده‌ها اعلام می‌شوند.عباسعلی کدخدایی گفت: نه تنها من سایر اعضا نیز نمی‌دانیم چه تعداد افراد مورد تائید قرار گرفته اند. وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت صلاحیت چند نفر مورد ارزیابی قرار گرفته است، گفت: با توجه به چند جلسه در این هفته بعید می‌دانم زودتر از ۱۰ روز مهلت قانونی اسامی را اعلام و به وزارت کشور اعلام کنیم و ۵ روز دوم را نیز باید استفاده کنیم. سخنگوی شورای نگهبان افزود: اعضا به دقت پرونده‌ها و گزارشات را بررسی می‌کنند و هر پرونده ساعت‌ها وقت می‌گیرد تا به جمع بندی اولیه برسیم و در نهایت احراز صلاحیت شده‌ها را اعلام کنیم. وی با اشاره به جلسه بعدی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ها، گفت: جلسه بعدی ما روز شنبه خواهد بود و باید ببینیم در جلسه عمومی روز شنبه می‌توانیم به جمع بندی برسیم یا خیر.

منبع:شبکه خبر

معاون قوه قضاییه به نامزد ها تذکر اخلاقی داد

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به برگزاری چهار انتخابات در خردادماه گفت: انتظار می‌رود نامزدها، ستادها و هواداران آن‌ها اخلاق اسلامی را در رقابت‌های انتخاباتی رعایت کنند. غلامحسین محسنی اژه‌ای روز چهارشنبه در آئین معارفه رئیس جدید دادگستری استان اردبیل اظهار کرد: کشور در آستانه چهار انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری قرار دارد، اما انتخابات ریاست جمهوری به دلیل اهمیتش بر سایر آن‌ها سایه افکنده است. وی با اشاره به تلاش دشمن با روش‌های گوناگون برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو افزود: مردم ایران مانند همیشه مومن، متعهد، فهیم، وظیفه‌شناس، موقعیت‌شناس و ایران‌دوست هستند و هر کسی که امنیت، آرامش و ارتقای کشور را بخواهد، انتخابات در آن اثر می‌کند. معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر سلامت و امنیت انتخابات بیان کرد: دشمن می‌خواهد دست‌کم انتخاباتی مطابق خواست آن‌ها برگزار شود و از این رو تلاش دارد تا ابتذال موجود در غرب را به خورد ما بدهد؛ در حالی که انتخابات ایران به دلیل اسلامی بودن غیر از انتخابات آمریکا، انگلیس و فرانسه است. وی اسلام، شیعه و ولایت فقیه را وجه تمایز با غرب دانست و اضافه کرد: نامزدها با تکیه بر اخلاق اسلامی نباید در انتخابات به صورت هم چنگ بزنند و اگر اقدامی مجرمانه داشته باشند یا سخنی خلاف بگویند، تنها تکلیف نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی و دستگاه قضایی را مضاعف می‌کنند. حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به لزوم توجه به قانون، شرع و اخلاق از سوی نامزدهای انتخاباتی و هواداران آن‌ها تاکید کرد: استفاده از بیت المال، امکانات دولتی و سایر مسایلی که در قانون انتخابات منع شده است، باید مورد توجه نامزدها، ستادها و هواداران آن‌ها قرار بگیرد. وی بیان کرد: اگر نامزدها، ستادها یا هواداران آن‌ها خلاف قانون رفتار کنند، وظیفه داریم ابتدا با تذکر و هشدار ورود کنیم و در صورت بی‌توجهی برخورد قانونی لازم صورت گیرد که در این رستا هیچ تفاوتی بین نامزدی و ستادی وجود نخواهد داشت. معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: برخی گمان می‌کنند که در شرایط انتخاباتی آزاد هستند که هر جرمی را مرتکب شوند، اما با فضاسازی، ترویج ابتذال یا هر اقدام خلاف قانون و امنیت با هماهنگی و تدبیر باید برخورد شود.

منبع:شبکه خبر

روند اعتراض داوطلبان تایید نشده اعلام شد

اطلاعیه شماره ۷ هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری درباره نحوه و زمان ارائه اعتراض داوطلبان تایید صلاحیت نشده، صادر شد.متن اطلاعیه به این شرح است «بسم الله الرحمن الرحیم»اطلاعیه شماره ۷استان‌های: تهران، خراسان رضوی، قم، مازندرانبه اطلاع آن دسته از داوطلبان محترم نمایندگی انتخابات دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته می‌رساند: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۶ آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری می‌توانند جهت ارائه شکایت خود ظرف مدت ۳ روز از تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۳۰ الی ۱۴۰۰/۰۳/۰۱ از ساعت ۰۸:۰۰ الی ۱۴:۰۰ و به نشانی: تهران، شهر ری، میدان هادی ساعی، ابتدای خیابان شهید دهقان نیری و یا دفاتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان‌های قم، خراسان رضوی و مازندران مراجعه نموده و پس از دریافت و تکمیل فرم شکایت، مدارک خود را تحویل داده و رسید آن را دریافت نمایند. ضمناً داوطلبان می‌توانند از طریق آدرس اینترنتی ذیل شکایت خود را تنظیم و کد رهگیری دریافت نمایند. https://em.shora-gc.ir/shora/formLogin/۳۳

منبع:شبکه خبر

لیست شورای ائتلاف پایتخت بسته شد

مهدی چمران عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به اینکه از امروز رای گیری در سامانه ائتلاف آغاز می شود، گفت:  ۲۷۰ خرده ای از کاندیدهای انتخابات شورای شهر تهران که به شورای ائتلاف پیوستند معرفی می شوند که این افراد یا از طرف احزاب  و تشکل بوده و با خودشان آمده و اعلام همکاری کردند. عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ادامه داد: روزمه این افراد در سامانه وجود دارد و رای دهندگان می توانند رزومه را مطالعه کرده و به کسانی که می خواهند رای دهند و حتما باید اسم ۲۱ نفر نوشته شود. چمران بیان کرد: ۶۳ نفر که بیشترین رای را آورده انتخاب و از بین آنها لیست نهایی بسته می شود. وی با تاکید بر این موضوع که رای گیری برای بسته شدن لیست ائتلاف از امروز آغاز می شود، گفت: افراد ۴ روز فرصت رای دادن دارند. عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اضافه کرد:همچنین افراد می توانند به ۱۰ نفر  هم رای دهند تا برای بسته شدن لیست نهایی در کنار اعضای شورای ائتلاف قرار گیرند.

منبع:فارس

لاریجانی در کلاب هاوس گرد و خاک به راه انداخت

ثبت‌نام بزرگان در آخرین روز نام‌نویسی داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰، تمدید بررسی صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان، اجماع اصولگرایان روی رئیسی و غوغای لاریجانی در فضای مجازی مهم‌ترین اخبار انتخاباتی هفته گذشته بودند. انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و مجلس پنجم خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

رئیس‌جمهور به شورای نگهبان توصیه نامه نوشت

حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح ۲۹ اردیبهشت در جلسه هیات دولت با اشاره به آغاز روند بررسی صلاحیت نامزدهای داوطلبی در انتخابات ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان اظهار کرد: روزهای آینده ایام اعلام کاندیداهای نهایی از سوی شورای نگهبان است که بسیار مهم است، چرا که آن اعلام می‌تواند تشویق‌کننده جامعه برای حضور در انتخابات و یا خدای نکرده کندکننده حرکت باشد. امیدواریم این قدم هم به خوبی در چهارچوب قانون اساسی و منافع نظام برداشته شود و شاهد ترکیب بسیار خوب و مناسبی باشیم که همه مردم را برای حضور در انتخابات ۲۸ خرداد تشویق کند.

منبع:ایسنا

سپاه به شایعه دخالت پایان داد

در پی انتشار اخباری در برخی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه در محل شورای نگهبان برای اطمینان از عدم احراز صلاحیت یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری، سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه ۳۱ اردیبهشت با تکذیب این موضوع گفت: اینگونه اخبار صرف نظر از کذب و بی‌اساس بودن، پیگرد قانونی و قضایی را در پی خواهد داشت.

منبع:ایسنا

دولت بی‌طرفی ماند

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور ۳۰ اردیبهشت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:«دولت در ‎انتخابات بی‌طرف است و رقیب هیچ‌کدام از نامزدها یا جریان‌های سیاسی نیست. نامزدهای محترم به جای سیاه‌نمایی و تهمت و فضاسازی‌های غیرواقعی علیه دولت، برنامه‌های خود را برای اداره کشور ارائه دهند. به نفع همه است که انتخابات کاملا رقابتی و با مشارکت حداکثری برگزار شود.

منبع:ایسنا

اصولگرایان اجماع روی رئیسی را مهر کردند

با ثبت‌نام سید ابراهیم رئیسی در روز پایانی نام‌نویسی نامزدها، تقریبا تکلیف اصولگرایان مشخص شد و بسیاری از شخصیت‌ها و تشکل‌های جناح راست در هفته گذشته بر حمایت از رئیس قوه قضائیه در انتخابات ۱۴۰۰ تاکید کردند. ثبت‌نام رئیسی و حمایت اصولگرایان از وی، مهم‌ترین خبر انتخاباتی هفته گذشته در جناح راست بود. از طرفی علی لاریجانی هم با برخی اقدامات رسانه‌ای از جمله انتشار چند کلیپ و حضوری چهارساعته در کلاب‌هاوس بیشترین توجهات رسانه‌ای را در هفته گذشته به خود اختصاص داد و موج جدیدی در انتخابات ۱۴۰۰ به راه انداخت.

منبع:ایسنا

جلیلی مهم‌ترین کار ویژه رییس جمهور را تعیین کرد

سعید جلیلی داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری، ۲۹ اردیبهشت در گفت‌وگویی تصویری با موضوع بررسی ماشین دولت اظهار کرد: مهم‌ترین کارویژه رئیس‌جمهور این است که بتواند ماشین بزرگ دولت که حجم عظیمی از سرمایه‌های انسانی، امکانات و بودجه کشور را در اختیار دارد، کارآمد کند.

منبع:ایسنا

ناجا برای انتخابات آماده باش کامل داد

سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده ناجا، ۳۰ اردیبهشت در حاشیه بازدید از نمایشگاه عملکرد پلیس تهران بزرگ درباره آماده‌باش نیروی انتظامی برای انتخابات اظهار کرد: ناجا مسئولیت حفظ آرامش و امنیت انتخابات را بر عهده دارد. قطع به یقین خود را بیشتر از قبل برای برخورد با افرادی که سعی در برهم زدن آرامش انتخابات را دارند، آماده می‌کنیم البته ما دغدغه‌ای در حوزه آرامش مردم نداریم اما باید همیشه برنامه‌های خود را مرور کنیم. سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم ۲۸ اردیبهشت در حاشیه اجرای طرح رعد با حضور در جمع خبرنگاران درباره اقدامات پلیس برای انتخابات تاکید کرد: پلیس با هر گونه تجمعات و تبلیغات غیرمجاز انتخاباتی برخورد خواهد کرد. همچنین سرهنگ علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا، برخی از اقدامات مجرمانه فضای مجازی در ایام انتخابات را تشریح کرد.

منبع:ایسنا

شورای عالی مشاوران منتجب نیا اعلام شد

اعضای شورای عالی مشاوران آیت الله رسول منتجب نیا برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشخص شدند. اسامی اعضای این شورا بشرح ذیل است: ۱- احمد محمود رباطی (نماینده اسبق مجلس، رئیس ستاد انتخاباتی سید محمد خاتمی در سال ۸۰ و رئیس ستاد اصلاح طلبان ایران اسلامی در سال ۸۴) ۲- علی یعقوبی (نماینده ادوار چهارم و پنجم مجلس) ۳- علی محمد غریبانی (نماینده ادوار دوم، سوم، چهارم و ششم مجلس و رئیس سابق شورای هماهنگی جبهه اصلاحات) ۴- سید رسول موسوی (نماینده ادوار دوم و سوم مجلس) ۵- فریدون سلیمی نیا (نماینده ادوار دوم و پنجم مجلس، مشاور میرحسین موسوی در دوران نخست وزیری و مشاور سید محمد خاتمی در دولت اصلاحات) ۶- سید داود افضلی (مشاور آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام) ۷- مهرانگیز مروتی (نماینده ادوار ششم و هفتم مجلس)

منبع:ایسنا

سردار برای دوقطبی سازی های انتخاباتی هشدار داد

داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح‌طلبان را استاد دوگانه‌سازی توصیف کرد و با بیان اینکه نباید اصلاح‌طلبان را دست کم گرفت، گفت: آنها به جای اینکه برای حل مشکلات مردم اندیشه کنند، به سراغ دوگانه‌ها و دو قطبی‌هایی می‌روند که هیچ تاثیری در زندگی مردم ندارد. «علیرضا افشار» درباره تکلیف سبد رای حامیان محمود احمدی‌نژاد در انتخابات پیش‌رو اظهار کرد: رای و کارهای دولت احمدی‌نژاد مرهون جمعی بود که در عرصه جریان انقلابی و ارزشی کار کرده بودند ولی او همه این بدنه را به نام خودش تمام کرد. نباید زحماتی که همه این افراد کشیدند را نادیده بگیریم.  داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: اگر جریان انقلابی به وحدت واقعی برسند و هم افزایی داشته باشند، امروز از موقعیت قوی‌تری نسبت به رقیب برخوردار هستند و نظرسنجی‌ها هم این را نشان می‌دهد. افشار با بیان اینکه موقعیت بهتر اصولگرایان به این معنا نیست که جریان رقیب را دست کم بگیرد، افزود: اصلاح‌طلبان استاد دوگانه‌سازی‌ها هستند که مردم را جهت می‌دهند و به جای اینکه مسائل معیشتی و اقتصادی مردم را مطرح کنند و برای حل مشکلات آنها اندیشه کنند، به سراغ دوگانه‌ها و دو قطبی‌هایی می‌روند که هیچ تاثیری در زندگی مردم ندارد. اما رقیب را نباید دست کم گرفت و باید توجه و دقت خود را بیشتر کنیم. وی خاطرنشان کرد: شفافیت، اخلاص و تواضع نسبت به مردم و در راس آن داشتن برنامه‌های امیدآفرین و اثربخش باید در راس برنامه‌های جریان نیروهای انقلاب قرار گیرد. برنامه‌هایی که قابل اجرا باشد و استنباط شعاری از آن نشود. دست نامزدهای جبهه انقلاب از این جنس برنامه‌ها پر است. نیروهای انقلاب به جای تخریب دیگران، بر معرفی برنامه‌های خود متمرکز باشند. به نظر من رویکرد ما باید ایجابی، مثبت و برنامه‌محوری در دستور کار قرار گیرد. این داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری درباره این شائبه که اصولگرایان از کاهش مشارکت سود می‌برند، اظهار کرد: این ادعای نادرستی است که از سوی جریان رقیب پمپاژ می‌شود. آنها می‌گویند در یک مشارکت حداقلی است که جریان ارزشی برنده می‌شود که اینطور نیست. در سال ۸۴، هشتاد درصد مشارکت داشتند و جریان ارزشی و انقلابی پیروز شد. ممکن است این تقسیم بندی درستی باشد که جمعیتی پای ثابت جریان ارزشی هستند و طیفی از مردم هم همیشه سبد رای رقیب و جمعیت قابل توجهی هم مردد هستند و در حقیقت دنبال پیدا کردن جواب سوالات خود هستند. افشار ادامه داد: باید مواظب بود که بجای فریب افکار عمومی، صداقت حاکم شود. فن سیاست‌ورزی می‌طلبد، ضمن تلاش برای پیروزی مواظب بی‌اخلاقی‌ها و جوسازی بود و واقعیت‌ها به دور از فریب افکار عمومی گفته شود. در جبهه انقلاب با صداقت و شفافیت می‌توان کاستی‌ها را جبران کرد، به نظرم جریان مردد با این رویکرد به سوی جریان ارزشی جذب می‌شود و اگر مردم به حل مشکلات امید داشته باشند، مشارکت افزایش می‌یابد. انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا  ۲۸ خرداد برگزار می‌شود.

منبع:ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha