جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نامزدهای انتخابات 1400

حوزه/ شنیده های انتخاباتی در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

شورای نگهبان از ایستگاه احراز صلاحیت‌ها عبور کرد

ساعات پایانی یکشنبه و همزمان با نزدیک شدن به زمان اعلام نتایج رسمی بررسی صلاحیت ها، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی عرصه گمانه زنی‌های متعدد بود. انتشار فهرستی هفت نفره از سوی یکی از فعالان توییتری، نخستین بخش شوک بزرگ انتخابات را به وجود آورد؛ در این فهرست نام «علی لاریجانی» مشاور رهبر انقلاب و رییس پیشین مجلس و نیز «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری منتشر نشده بود. نام‌هایی چون مسعود پزشکیان، محمد شریعتمداری، عزت الله ضرغامی، سعید محمد و بسیاری دیگر نبودند و این آغاز گمانه زنی‌ها تا لحظه انتشار رسمی نام داوطلبان تایید صلاحیت شده از سوی وزارت کشور بود. سرانجام ظهر امروز سه شنبه ۴ خرداد ماه فهرست نهایی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد. بر اساس اطلاعیه وزارت کشور «سعید جلیلی»، «محسن رضایی میرقائد»، «سیدابراهیم رییسی»، «علیرضا زاکانی»، «سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی»، «محسن مهرعلی زاده»، «عبدالناصر همتی» به عنوان نامزدهای نهایی رقابت‌های ریاست جمهوری سیزدهم اعلام شدند. تایید فهرست رسمی از سوی مراجع اجرایی انتخابات موج بزرگی از واکنش‌ها را از سوی رد صلاحیت شدگان، فعالان سیاسی و حزبی، فعالان رسانه‌ای و مردم در شبکه های اجتماعی ایجاد کرد. منتقدان بیشتر از جریان اصلاحات و اعتدال گرا بودند؛ هیچ یک از افراد مورد نظر جبهه اصلاحات که به پیشنهاد اعضای این نهاد در انتخابات ثبت نام کرده بودند؛ تایید صلاحیت نشدند.

منبع:ایرنا

ردشدگان به قانون تمکین کردند

شوک انتخاباتی از همان نخستین ساعات بامداد روز سه شنبه به جریان‌های سیاسی وارد شد اما واکنش‌های داوطلبانی که صلاحیتشان احراز نشده بود، تا زمان اعلام رسمی تایید صلاحیت‌ها متوقف بود. پس از این اعلام رسمی «علی لاریجانی» از نخستین چهره‌های رد صلاحیت شده ای بود که در بیانیه ای بر تمکین به نظر شورای نگهبان تاکید و اعلام کرد: «برای رفع مشکلات پیش روی ملّت، عزمی راسخ داشتم؛ اما حال آنکه روند انتخابات این گونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم.» دفتر اطلاع رسانی «مسعود پزشکیان» دیگر داوطلب نامزدی در انتخابات طی اطلاعیه‌ای کوتاه تصریح کرد که این نماینده مجلس قصد اعتراض به تصمیم شورای نگهبان را نداشته و هیچ گونه رایزنی جهت احراز صلاحیت خود نکرده و نخواهد کرد.» «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری و از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه ای ضمن بیان اینکه اکنون تکلیف از من ساقط است؛ تصریح کرد: به خدا پناه می‌برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش ها و جریان‌های سیاسی بویژه اصلاح گرایان می دانم. وی ابراز امیدواری کرد جمهوریت نظام، مشارکت موثر مردم در تعیین سرنوشت خود، منافع ملی و آینده ایران فدای مصالح آنی سیاسی نشود. «زهرا شجاعی» از داوطلبان اصلاح طلب رد صلاحیت شده هم تصریح کرد: «متاسفانه حتی یک نفر هم از کاندیدای اصلاح‌طلبان مورد تایید قرار نگرفته و به نظر می‌رسد که ضرورتی به مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات احساس نشده و این با معیار و مقیاسی که مقام معظم رهبری فرمودند، تناقض دارد.» «سعید محمد» دیگر داوطلب رد صلاحیت شده هم در توئیتی نوشت: «بسم الله الرحمن الرحیم به عنوان سرباز ولایت و پاسدار ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و با آرزوی سربلندی برای مردم عزیز ایران و با احترام به ارکان نظام مقدس؛ به زودی بیانیه اینجانب منتشر می‌شود.» «حسن سبحانی» نماینده پیشین مجلس و از رد صلاحیت شدگان انتخابات در توئیتی درباره رد صلاحیت خود در انتخابات ریاست جمهوری نوشت: «چهل سال است که از موضع تکلیف، عینیت بخشی به ارزش‌های انقلاب اسلامی، که در قانون اساسی ما مندرج است را با وقوف، آزادگی، عاری از فرصت طلبی و صرف‌نظر از نتایج حاصله دنبال می‌کنم. این تکلیف‌مداری را پایانی نخواهد بود. حتی اگرساختار تحقق ارزش‌ها از قابلیت‌های لازم تهی شده باشد.»

 منبع:ایرنا

فعالان لب به اعتراض گشودند

گستردگی رد صلاحیت ها به قدری بود که حجت الاسلام و المسلمین  رئیسی نیز در ویدیویی کوتاه از تلاش برای تایید صلاحیت دیگر نامزدهای جریان سیاسی، سخن گفت. «علی مطهری» داوطلب رد صلاحیت شده انتخابات پس از قطعی شدن اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده، در صفحه توئیتر خود نوشت: از رد صلاحیت خودم با وجود آنکه می‌دانم دلیل قانع کننده‌ای ندارد می‌گذرم، اما از رد صلاحیت آقای لاریجانی که همیشه گوش به فرمان نظام بوده و تجربه گرانسنگی برای امروز جامعه ما داشت در حیرتم! استناد به مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره اقامت یا تحصیل اقوام درجه یک مقامات عالی در کشورهای دیگر، پذیرفته نیست زیرا شورا حق قانون‌گذاری ندارد، قانون‌گذار فقط مجلس است.» آیت الله «صادق آملی لاریجانی» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای نگهبان هم در اعتراض و انتقاد از رویه رد صلاحیت شورای نگهبان در رشته توییتی با بیان اینکه در این زمانه غریب و رفتارهای عجیب به خدا پناه می بریم؛ نوشت: «سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم‌سازی برای شورای نگهبان است؛ به ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند خود، عامدانه چیزی بر آن بیفزاید! چنان که از وزارت اطلاعات با قاطعیت تمام مطلبی نقل می‌کنند، حال آنکه با پرسش از معاونت مربوطه در وزارت اطلاعات به صراحت این مطلب تکذیب می‌شود.» «آذرمنصوری» سخنگوی جبهه اصلاحات پس از رد صلاحیت اصلاح طلبان در انتخابات ضمن انتقاد از رویه شورای نگهبان درباره تصمیم این نهاد برای آینده انتخابات گفت: «این تصمیمی است که باید در مجمع عمومی جبهه گرفته شود. اما این جزو قاعده رقابت‌های سیاسی در همه دنیاست که هر جریان یا گروه سیاسی باید نامزد یا نامزدهای مورد تایید خود را برای حضور در این رقابت داشته باشد تا بتواند در انتخابات مشارکت فعال داشته باشد. تا تصمیم مجمع عمومی فقط می‌توانم بگویم که امکان مشارکت فعال در انتخابات ۱۴۰۰ از ما سلب شده است.» بسیج دانشجویی دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و خواجه‌نصیر تهران هم در نامه‌ای از دبیر و اعضای شورای نگهبان درخواست کردند تا در صلاحیت برخی از چهره‌ها که مغایرتی با اسلام، نظام و قانون اساسی ندارند تجدید نظر شود.

منبع:ایرنا

انصرافی‌های دقیقه ۹۰ ثبت شدندهمزمان با داغ شدن گمانه زنی‌ها درباره رد صلاحیت برخی از داوطلبان نامزدی، «حسین دهقان» و «رستم قاسمی» هم از داوطلبی در انتخابات انصراف دادند. دهقان در بیانیه انصراف خود نوشت: «با توجه به حضور افرادی از جناح‌های سیاسی و افراد مستقل ضرورتی به ادامه حضور نمی‌بینم و انصراف خود را از کاندیداتوری اعلام و تمام ظرفیت خود را در خدمت نظام و انقلاب و کاندیدای جبهه انقلاب و در راس آن جناب آقای رییسی قرار می‌دهم.» قاسمی هم در بیانیه‌ای تصریح کرد: «بنا به پیشنهاد دلسوزان و دغدغه مندان نظام و کشور و در راستای تقویت جبهه انقلاب؛ تکلیف خود را اداشده دیده و بدینوسیله انصراف خود را از نامزدی در انتخابات به نفع جریان انقلاب اعلام می‌دارم.» 

منبع:ایرنا

پیش‌بینی قطب‌های انتخابات دشوار شد

با توجه به تایید صلاحیت ۵ چهره اصولگرا که پیش از این در تحلیل‌ها به عنوان یار کمکی حجت الاسلام رییسی مطرح بودند؛ به نظر می‌رسد در ایام انتخابات و دوران رقابت‌ها، به نفع وی انصراف دهند و قطب اصلی انتخابات ریاست قوه مجریه؛ رییس قوه قضائیه باشد. بسیاری از تحلیل گران و کاربران فضای مجازی از این رو، کار حجت الاسلام رییسی را در رقابت ها بسیار سهل تحلیل می‌کنند. به ویژه آنکه دو نامزد دیگر، چندان از سوی جریان اصلاحات مورد توجه نبوده و بعید است قدرت بسیج کنندگی لازم از عقبه اجتماعی اصلاح طلبان را داشته باشند.

منبع:ایرنا

تبلیغات انتخاباتی آغاز شد

بر اساس قانون؛ نامزدهای تایید صلاحیت شده از امروز تا ۲۷ خردادماه می توانند درباره دیدگاه‌ها و برنامه های خود با مردم سخن گفته و آن‌ها را قانع به انتخاب کنند. امروز جحت الاسلام و المسلمین رئیسی  با اعضای اتاق بازرگانی تهران دیدار خواهد کرد. امیر حسین قاضی زاده هم نخستین نشست خبری خود را از خبرگزاری فارس آغاز خواهد کرد. مناظره های تلویزیونی هم بر اساس قرعه کشی میان نامزدها به زودی آغاز خواهد شد.

منبع:ایرنا

جمعیت «اصلاح اسلامی» تشکیل شد

جمعیت «اصلاح اسلامی» با اعلام حمایت از کاندیداتوری‌ سیدابراهیم رئیسی اعلام موجودیت کرد. حسن اکبری در نشستی با تشریح اهداف تشکیل جمعیت اصلاح اسلامی گفت: جمعیت ما برای این نیست که پیاده روها را زنانه- مردانه کند، بلکه منظور این است راهی درست در کشور تبیین شود. مردم دچار معضلات اقتصادی هستند و اگر در معیشت، سیاستگذاری و تربیت مدیران دچار مشکل شده‌ایم علتش این است که از نسخه های خودمان غافل شده ایم و داشته های خود را از بیگانگان تمنا می‌کردیم. وی یکی از برنامه‌های تشکل خود در بعد اقتصادی را تشکیل اتاق فکر و دعوت از اقتصاددانان جوان یا اقتصاددان هایی با روحیه جوان دانست و اظهار کرد: ما به دنبال مغزهای متفکری هستیم که در شوراها و کمیته های تخصصی برای همه ابعاد جامعه برنامه و راهکار داشته باشد که این ابعاد فرهنگ، اقتصاد، اجتماع، خانواده، سلامت، سیاست خارجی و سیاست داخلی را شامل می شود. دبیرکل جمعیت اصلاح اسلامی درباره اینکه این تشکل از چه کاندیدایی حمایت می کند، گفت: براساس بررسی‌های انجام شده اعضای شورای مرکزی جمعیت معتقدند در این دوره بهترین فرد برای ریاست جمهوری آقای رئیسی است. ایشان هر خانه را یک ستاد اعلام کرد و ما هم در جمعیت ستادی برای او تشکیل دادیم. اکبری ادامه داد: امیدوارم آقای رئیسی فسادهای اقتصادی را جبران کند و با این دیدگاه از ایشان قاطعانه پشتیبانی می‌کنیم و ایشان هم قول دهند با ساده زیستی و کار انقلابی، گذشته را جبران کند.

منبع:ایسنا

زمان انصراف نامحدود شد

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: محدودیت زمانی برای انصراف از انتخابات وجود ندارد، اما انصراف باید رسما به وزارت کشور اعلام شود. سید اسماعیل موسوی در پاسخ به این پرسش که نامزدهای انتخابات تا چه زمانی فرصت انصراف دارند، اظهار کرد: برای اعلام انصراف از انتخابات در قانون محدودیتی وجود ندارد، اما نامزدی که قصد کناره گیری از انتخابات دارد باید انصراف خود را رسماً به وزارت کشور اعلام کند. وی همچنین با بیان اینکه امشب قرعه کشی پخش برنامه های تبلیغاتی نامزدها در صدا و سیما انجام می شود، افزود: ۳ مناظره ۱۸۰ دقیقه ای،۲ مستند نیم ساعته از شبکه ملی، یک مستند نیم ساعته از شبکه های استانی برای هر استان، مناظره نماینده نامزدها در رادیو در نظر گرفته شده و یک صفحه تلویزیونی از تلوبیون برای هر یک از نامزدها نیز اختصاص داده شده است. موسوی در پایان گفت: تعداد واجدین شرایط برای رای دادن ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر است.

منبع:ایسنا

کیهان برای طوفان احراز صلاحیت ها بیانیه داد

مدیرمسئول روزنامه کیهان نوشت: «بدیهی است که در عدم احراز صلاحیت برخی از نامزدهای اخیر چنانچه «موازین قانونی» کاملاً رعایت شده باشد، صورت‌ مسئله با آن چه در سال ۸۴ اتفاق افتاده تفاوت جدی دارد و طبعاً ادامه ماجرا نیز با سال ۸۴ متفاوت خواهد بود.» در ستون یادداشت روز روزنامه کیهان به قلم حسین شریعتمداری درباره احراز صلاحیت‌ها این چنین آمده است: «دیروز نتیجه نهایی بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شد و آقایان، سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی را به عنوان نامزدهایی که صلاحیت آنها برای تصدی پست ریاست‌جمهوری احراز شده است، معرفی شدند. برخی از نامزدها که احراز صلاحیت نشده بودند، از جمله آقایان لاریجانی، پزشکیان، جهانگیری، ضرغامی و ‌هاشمی در اقدامی درخور تحسین اعلام کردند که نتیجه اعلام شده را پذیرفته‌اند. و اما، اعلام نتیجه نهایی بررسی‌های شورای نگهبان به فاصله کوتاهی پس از انتشار خبر، با واکنش‌های مثبت و منفی قابل ملاحظه و تقریباً بسیاری روبه‌رو شد. وجیزه پیش‌ روی اشاره‌ای گذرا به چند نکته در همین خصوص است. ۱- وظیفه شورای نگهبان بررسی صلاحیت نامزدها و احراز یا عدم احراز صلاحیت آنها برای تصدی پست حساس و سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری است. شورای نگهبان خصوصیات، سوابق و عملکرد و ... نامزدها را با شرایطی که در قانون آمده است به بررسی و ارزیابی می‌نشیند و در صورتی که شرایط و خصوصیات آنها با آن چه در قانون به تصریح آمده است منطبق بود، صلاحیت آنان را مورد تائید قرار ‌داده و به عنوان نامزدی که صلاحیتش احراز شده است، معرفی می‌کند. به بیان دیگر، دست شورای نگهبان برای اعمال - خدای نخواسته - سلایق شخصی بسته است. ۲- ممکن است برخی از نامزدها که صلاحیت آنها برای ریاست جمهوری - و نه پست‌های دیگر، نظیر وزارت و نمایندگی مجلس و امثال آن - احراز نشده است به نظر یا عملکرد شورای نگهبان اعتراض داشته باشند. در این حالت، دو گزینه قابل تصور است. اول آن که شورای نگهبان دلایل عدم احراز را برای عموم اعلام کند! که شورای نگهبان برای حفظ حرمت نامزدها و حفاظت از حریم خصوصی آنها، از این اقدام منع شده است و دوم این که دلایل یادشده به اطلاع خود نامزدها برسد که این اقدام از سوی شورای نگهبان صورت گرفته و راه آن برای هیچ نامزدی مسدود نیست! ۳- گفته می‌شود انتظار آن بوده و هست که شورای نگهبان برای هر یک از جناح‌ها و سلیقه‌های سیاسی موجود در کشور، نامزد معرفی کند که باید گفت وظیفه قانونی شورای نگهبان احراز صلاحیت نامزدهای ثبت‌ نام کرده - صرف نظر از وابستگی‌های حزبی و جناحی آنها - است. بنابراین، ابتدا باید نامزد واجد صلاحیت ثبت‌ نام کند و سپس انتظار احراز صلاحیت داشته باشد! وظیفه شورای نگهبان سامان‌دادن به امور گروه‌ها و احزاب نیست! ۴- برخی نیز با تاکید بر ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات پیش‌ روی ابراز می‌دارند که رد صلاحیت برخی از نامزدهای یک جناح می‌تواند به مشارکت حداکثری آسیب برساند! که در این خصوص باید گفت: الف- جناح مورد اشاره نیز نامزدهای احراز صلاحیت شده همسو با خود را دارد و چنانچه بر این باورند که نامزدهای اصلی آنها ثبت‌ نام نکرده‌اند، باید خود پاسخگو باشند و این تقصیر یا قصور به شورای نگهبان ربطی ندارد. ب-‌ مشارکت حداکثری اگرچه یک ضرورت حیاتی و نیاز ضروری است ولی مسئولیت آن بر عهده شورای نگهبان نیست. این شورا نمی‌تواند گزاره یادشده را به شرایط ضروری نامزدها اضافه کند! و اساساً مصلحت‌اندیشی بیرون از شرح وظایف شورای نگهبان است. چرا؟ زیرا مصلحت‌اندیشی یک مقوله کیفی است و مادام که به کمیت و یک‌ گزاره کمّی تبدیل نشده است قابل ‌اندازه‌گیری نخواهد بود و می‌تواند زمینه و مقدمه‌ای برای فشل‌شدن امور مربوط به احراز صلاحیت نامزدها باشد. ج- فراهم‌آوردن زمینه مشارکت حداکثری بیش و پیش از همه بر عهده مسئولان و به‌ویژه مسئولان اجرایی کشور و عملکرد مثبت یا منفی آنهاست. به عنوان مثال کسانی که با کم‌کاری و بی‌تدبیری‌خود مردم را به صف مرغ می‌فرستند، به صف رای لطمه می‌زنند ! این سکه اما روی دیگری هم دارد. بخوانید! د- نامزدهای مطرح برای ریاست‌جمهوری از کره مریخ که نیامده‌اند! آنها در مسئولیت‌های قبلی خود عملکردی داشته‌اند که برای مردم نیز شناخته شده است و از میزان دلبستگی یا بی‌خیالی و بی‌تعهدی آنان در قبال مشکلات باخبرند. بنا بر این اگر در میان نامزدها افرادی را ببینند که نشانه‌ها و سوابق مثبتی از دلسوزی و پاکدستی و پاکباختگی آنها در ذهن دارند، با میل و رغبت بیشتری پای صندوق‌ها خواهند آمد. ۵- اشاره به این نکته نیز که در برخی از اظهار نظرها مطرح شده، ضروری است و آن این که سال ۸۴ و در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری نهم، آقای حداد عادل (رئیس ‌وقت مجلس شورای اسلامی) با ارسال نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب از ایشان درخواست می‌کند در صورت صلاحدید به شورای نگهبان توصیه کنند دایره نامزدهای واجد صلاحیت را بازتر کنند. در نامه آقای حداد عادل خطاب به حضرت آقا آمده بود: «چنان که مستحضرید شورای محترم نگهبان اسامی شش تن از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری را که صلاحیت‌شان به تأیید آن شورا رسیده اعلام کرده است. اگر چه شورای نگهبان همواره سعی داشته وظیفه خطیر خود را بر اساس موازین شرعی و قانونی به انجام رساند، لکن گهگاه بر اساس رهنمودهای برخاسته از مصلحت‌اندیشی حضرتعالی در تصمیم خود تجدید نظر کرده است. اینک استدعا آن است در مورد اخیر نیز چنان که تجدید نظر در این امر را به مصلحت و مایه تقویت مشارکت عمومی بیشتر - که مخصوصاً مورد عنایت حضرتعالی در انتخابات ریاست‌جمهوری بوده - می‌دانید، شورای محترم نگهبان را به توسیع دایره نامزدهای واجد صلاحیت، دلالت فرمائید.» رهبر معظم انقلاب با اجابت این درخواست طی نامه‌ای خطاب به آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، نوشته بودند: «با سلام و تحیت و تشکر از زحمات آن شورای محترم در تلاش برای احراز صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری دوره‌ نهم، با رعایت موازین قانونی در این امر، از آنجا که مطلوب آن است که همه‌ افراد کشور از صاحبان سلائق گوناگون سیاسی فرصت و مجال حضور در آزمایش بزرگ انتخابات را بیابند، لذا به نظر می‌رسد نسبت به اعلام صلاحیت آقایان دکتر مصطفی معین و مهندس مهرعلیزاده تجدید نظر صورت گیرد.» ماجرای یادشده حکایت از آن دارد که رهبر معظم انقلاب بر توسعه دایره احراز صلاحیت‌ها با قید ضروری «رعایت موازین قانونی» تاکید دارند. بدیهی است که در عدم احراز صلاحیت برخی از نامزدهای اخیر چنانچه «موازین قانونی» کاملاً رعایت شده باشد، صورت‌ مسئله با آن چه در سال ۸۴ اتفاق افتاده تفاوت جدی دارد و طبعاً ادامه ماجرا نیز با سال ۸۴ متفاوت خواهد بود. و بالاخره در این باره گفتنی‌های دیگری نیز هست که به بعد موکول می‌کنیم.»

منبع:ایسنا

شورای نگهبان پرونده نامزدها را چهارقفله کرد

قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: قبل از اینکه پرونده داوطلبان به صحن شورای نگهبان بیاید، کارشناسان روی آنها کار کرده‌اند. سیامک ره پیک در  برنامه "گفتگوی ویژه خبری"  امشب شبکه دوم سیما گفت: در این راستا، درباره یکی از نامزدها، حدود ۴ ساعت در شورای نگهبان بحث کردیم؛ تمام ۴۰ پرونده داوطلبان در صحن شورای نگهبان مطرح و بررسی شده است. ره پیک تصریح کرد: حدود ۱۰ پرونده را ۲ بار بررسی و ۲ بار برای آنها رای گیری کردیم و یک پرونده را سه بار رای گیری کردیم. وی ادامه داد: صرف اینکه بستگان درجه ۱ داوطلبی در خارج از کشور اقامت داشته باشند، نمی‌تواند دلیل عدم احراز باشد. ره پیک تاکید کرد: دستگاه‌ها مکلف به پاسخ به استعلامات شورای نگهبان هستند؛ در بررسی‌ها به یک گزارش استناد نمی‌شود بلکه ما به چند گزارش استناد می‌کنیم. قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: ما در تعیین آن ۴۰ نفری که شرایط اولیه را دارا بوده‌اند نقش و دخالتی نداشتیم؛ در مرحله بعد هم، یعنی فرآیند بررسی صلاحیت چیزی به نام گرایش سیاسی نداریم بلکه ضوابط و قوانین مدنظر قرار می‌گیرد. ممکن است در مواردی، کسی که با این شرایط تطبیق می‌شود و احراز می‌شود، از سبد یک طیف و یا طیف دیگر باشد. وی ادامه داد:  بر اساس مقررات و قوانین در بحث بررسی صلاحیت‌ها مثل سایر تصمیماتی که در شورای نگهبان گرفته می‌شود معیار تصمیم گیری اکثریت و رای اکثریت مطلق است. یعنی هر تصمیمی که در شورای نگهبان می‌گیریم این تصمیم باید با حداقل ۷ رای به تایید برسد.  اگر دو نفر از اعضا غایب باشند همچنان معیار تصمیم‌گیری ۷ رای مثبت خواهد بود و باید حداقل ۷ رای وجود داشته باشد، در بحث بررسی صلاحیت‌ها همینطور است اگر جایی نیاز به تایید صلاحیت وجود دارد حداقل ۷ رای باید وجود داشته باشد تا بتوانیم بگوییم که احراز صلاحیت صورت گرفته است، بنابراین ممکن است در مورد خاصی ۷ رای تایید صلاحیت داشته باشد و فرد دیگری ممکن است ۸ رای و یا بیشتر داشته باشد و اگر فردی ۶ رای بیاورد، صلاحیتش احراز نمی‌شود. وی یادآور شد:  هیچ کس در شورای نگهبان نظر برتر ندارد و هر فردی مستقلاً اظهارنظر می‌کند، رای گیری در ریاست جمهوری به صورت مخفی و کتبی است و حتی شکل اوراقی که رای گیری می‌شود هیچ اثری از خط کسی و یا اثری از نوشته وجود ندارد که چه کسی چه چیزی را نوشته است. ره پیک تاکید کرد:  پرونده افراد به صورت انفرادی مطرح می‌شود و پرونده هر فردی که داوطلب شده و شرایط اولیه ثبت نام را داشته مورد بررسی قرار گرفته است. وی یادآور شد: عواملی که در مشارکت تاثیرگذار است، فقط تایید یا ردصلاحیت نیست بلکه عوامل متعددی دارد؛ عملکردها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... هم موثرند و طبق نظرسنجی‌های متفاوت، سهم این عوامل در کاهش یا افزایش مشارکت خیلی بالاست. ره پیک گفت: ما صرفا افرادی را که تاییدصلاحیت شده‌اند به وزارت کشور معرفی می‌کنیم و نسبت به بقیه داوطلبان چیزی اعلام نمی‌کنیم لذا فرصتی برای اعتراض هم در قانون در نظر گرفته نشده است. ره پیک گفت:  در فرآیند بررسی صلاحیت‌ها چیزی به نام گرایش سیاسی نداریم بلکه ضوابط و قوانین مدنظر قرار می‌گیرد. قائم مقام دبیر شورای نگهبان یادآور شد: مصوبه‎ لازم ‎الاجرایی داریم که مسئولان و فرزندانشان در بعضی کشورها نباید تحصیل کنند و اگر مصداق این مورد شود، مورد بررسی قرار می‎گیرد.

منبع:ایسنا

تجمعات مسقف ممنوع شد

رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر این که در این دوره تجمعات در مکان های مسقف و سربسته نداریم، گفت : استانداران و مسوولان استانی نظارت کافی داشته باشند و اجازه ندهند خارج از پروتکل ها تجمعات شکل بگیرد. به گزارش ایسنا، جمال عرف رئیس ستاد انتخابات در گفت و گوی خبری ساعت ۲۱ اظهار کرد : براساس قانون انتخابات ریاست جمهوری دیشب ساعت ۱۱ شب که شورای نگهبان اسامی را اعلام کرد، در اولین فرصت جناب وزیر ستاد ویژه ای را تشکیل دادند. وی تصریح کرد:  براساس ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری وزارت کشور دو روز فرصت دارد تا بعد از اعلام اسامی آن را منتشر کند منتهی کمتر از یک روز این کار صورت گرفت رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین بیان کرد : ساعت ۱۱ شب به ما اسامی واصل شد و ساعت ۲ بعد از ظهر امروز اطلاعیه ۱۵ ستاد انتخابات اعلام و اسامی منتشر شد. بنابراین عملا وارد مرحله تبلیغات خواهیم شد. که در این زمینه هم ضوابط خودش را دارد. عرف خاطرنشان کرد : با توجه به این که کشور در شرایط کرونایی قرار دارد در ستاد ملی  کرونا اقداماتی صورت گرفت و چندین نوبت کار کارشناسی انجام شد و نهایتا در جلسه اول خرداد موارد مربوطه مصوب و ابلاغ شد که بر اساس آن هم باید تبلیغات را مدیریت کنیم. وی ادامه داد: یکی دو شاخص را مطرح می کنم، نخست این که در این دوره تجمعات در مکان های سربسته نخواهیم داشت به جز در ستادهای نامزدها که درباره آن هم در شهرهای زرد ۳۰ نفر، نارنجی ۲۰ نفر و قرمز ۱۵ نفر می توانند در ستاد بنشینند و کار را دنبال کنند. رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار کرد : همچنین می توانند از مکان های روباز مانند استادیوم ها و یا محیط های دانشگاهی استفاده کنند، نامزدها و خصوصا ستادهای مرکزی و استانی حتما پروتکل ها را رعایت کنند که برای سلامتی خودشان و مردم است و با مدیریت خوب نامزدها و ستادهایشان جلو برویم که تاثیری بر شیوع بیشتر کرونا نداشته باشیم. وی در پاسخ به این سوال که در صورت تخلف نهاد ناظر کدام نهاد است؟ گفت : این مساله به کمیسیون تبلیغات بر می گردد که ترکیب آن مشخص است، دادستان کشور و یا نماینده آن، وزیر کشور و یا نماینده آن و سایر افرادی که تعیین شده اند نظارت تبلیغات در حوزه رسانه ها را مد نظر دارند. رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: در زمینه رعایت پروتکل بهداشتی نیز نظارت عالی بر عهده وزارت بهداشت است اما استانداران و مسولین استانی باید نظارت کافی داشته باشند و اجازه ندهند خارج از پروتکل ها تجمعات شکل بگیرد. عرف افزود: از ظرفیت رسانه‌ ملی و برنامه هایی که تدارک دیده شده برای نامزدها و همچنین از ظرفیت صدا و سیمای استان ها در صورت سفر استفاده شود لذا در این دوره حداکثر تبلیغات باید در رسانه ملی، رسانه های استانی و فضای مجازی صورت گیرد و حداقل چهره به چهره آن هم با رعایت ضوابط انجام شود. رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد : اگر در این ماه درگیر پیک بیماری شویم بر مشارکت و سلامتی مردم تاثیر خواهد داشت.

منبع:ایسنا

مصطفوی به شورای نگهبان نامه سرگشاده نوشت

زهرا مصطفوی فرزند امام خمینی(ره)، در نامه‌ای با اشاره به رد صلاحیت گسترده داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، اظهار کرد: متأسفانه این گونه گزینش‌های سلیقه‌ای سال ها است نظام جمهوری اسلامی را به خطر انداخته و بزرگترین سرمایه آن را که ارتباط ملت و دولت است، تضعیف می کند. به نقل از جماران متن نامه زهرا مصطفوی به شرح زیر است: «بسمه تعالی خبر ناباورانه رد صلاحیت مسئولین نظام که از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون در خدمت به مردم و انقلاب تلاش کرده اند، برای کاندیداتوری ریاست جمهوری، موجب تعجب و تأسف اینجانب شد. شورای نگهبان بار دیگر در اعلام صلاحیت کاندیداها روشی را پیش گرفت که حتی اعضای خود و دیگر کاندیداها را نتوانست قانع کند، چه رسد به امثال بنده و قشر وسیعی از جامعه که می خواهند با رأی به کاندیداهای رد صلاحیت شده، بخصوص آقایان لاریجانی و جهانگیری در انتخابات شرکت کنند. انتظار این بود که شورای نگهبان در جهت شفاف سازی و اقناع عمومی، گامی جدید بر می داشت و به نظام جمهوری اسلامی، آبرو می بخشید و در جهت تحکیم این نظام که خونهای پاک برای برپایی و حفظ آن فدا شده بود، خود را پاسخگو و تصمیمات خود را شفاف می نمود. متأسفانه این گونه گزینش های سلیقه ای سال ها است نظام جمهوری اسلامی را به خطر انداخته و بزرگترین سرمایه آن را که ارتباط ملت و دولت است، تضعیف می کند. هیچ نظامی بدون تکیه بر حمایت و اعتماد مردم، توان ایستادگی در برابر مشکلات و خطرات را ندارد و لازم است همه دست اندرکاران در راستای تقویت اعتماد عمومی و حفظ وحدت که در شرکت گسترده در انتخابات تجلی پیدا می کند، کوشا باشند، نه آنکه مانعی بر سر راه حضور حداکثری بر افرازند. من نمی دانم پذیرش نظر غیر منصفانه شورای نگهبان که از سوی کاندیداهای محترم  اعلام شده است، به مصلحت نظام و جامعه است یا خیر، اما می دانم که سکوت امثال بنده در این نوع حوادث، نگرانی مردم را برای آینده افزایش می دهد. به همین جهت، بر خود لازم می دانم از حضور کاندیداهای محترم و کاردانی که احساس وظیفه کردند و به صحنه انتخابات قدم گذاشتند، تشکر و رفتار شورای نگهبان را تقبیح کنم.

منبع:ایسنا

رئیس تشخیص مصلحت بیانیه تند را توئیت کرد

 یک عضو شورای نگهبان گفت: هیچ گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها. آیت‌الله آملی لاریجانی در توییتر نوشت: از اولین حضور این‌جانب در شورای‌نگهبان در سال ۱۳۸۰، قریب به بیست سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم؛ اما هیچ گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها. وی ادامه داد: سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم سازی برای شورای نگهبان است؛ به ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند خود، عامدانه چیزی بر آن بیفزاید! چنان که از وزارت اطلاعات با قاطعیت تمام مطلبی نقل می‌کنند، حال آنکه با پرسش از معاونت مربوطه در وزارت اطلاعات به صراحت این مطلب تکذیب می‌شود. آملی لاریجانی افزود: گلایه بنده از سر دغدغه‌ای است برای حفظ شأن و اعتبار شورای نگهبان. وی گفت: این فقیر وقتی با چنین وضعیتی مواجه شدم و استدلال‌هایم را بی‌تأثیر یافتم، این کلام حق متعال را بر همکاران عزیزم در شورا تلاوت کردم: «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد و اتقوا الله ان الله خبیر بما تعملون».رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در میانه این زمانه غریب و رفتارهای عجیب به خدا پناه می‌بریم و به محضر او عرضه می‌داریم؛اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون.

منبع:ایسنا

لاریجانی نامه خداحافظی نوشت

علی لاریجانی پس از عدم احراز صلاحیتش توسط شورای نگهبان بیانیه ای خطاب به مردم ایران صادر کرد. علی لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری، یکی از داوطلبین کاندیداتوری در انتخابات ریاست ری ۱۴۰۰ بیانیه ای صادر کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم ملّت عزیز و عظیم‌الشأن ایران در این دوره از انتخابات، بر حسب وظیفه اسلامی، ملّی و انقلابی و بر اساس تأکید رهبر معظّم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات و توصیه مراجع عظام تقلید و برخی صاحب‌نظران دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، لازم دیدم برای خدمتگزاری به ملّت، به صحنه انتخابات وارد شوم. با حمایت شما عزیزان بخصوص نخبگان جامعه، برای رفع مشکلات پیش روی ملّت، عزمی راسخ داشتم؛ اما حال آنکه روند انتخابات اینگونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم و از همه کسانیکه در این مدّت کوتاه، ابراز لطف فرمودند، سپاسگزارم و امیدوارم برای اعتلای ایران اسلامی، در انتخابات حضور یابید.

منبع:ایسنا

انتخابات ریاست جمهوری سوریه آغاز شد

انتخابات ریاست جمهوری سوریه از ساعت هفت صبح امروز به وقت محلی در تمامی استانهای این کشور آغاز شد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد، مردم سوریه در پای صندوقهای رأی حضور دارند تا رئیس جمهور آینده خود را از انتخاب کنند. در این دور از انتخابات، رقابت بین سه نامزد است: «عبدالله عبدالله»، «بشار اسد» و «محمود مرعی».این در حالی است که با بازگشایی ۱۲ هزار و ۱۰۲ شعبه اخذ رأی، تمامی فعالیتهای انتخاباتی نامزدها به پایان رسیده است. خبرگزاری سانا خبر داد که در این دور از انتخابات، در داخل و خارج از سوریه، بیش از ۱۸ میلیون نفر واجد شرایط رأی هستند. «نوری فارس» عضو کمیسیون قضایی عالی انتخابات گفت که پیش از زمان برگزاری انتخابات، تمامی مقدمات لازم برای انجام فرآیند انتخابات فراهم شده است. فارس تأکید کرد، تمامی اقدامات پیشگیرانه ویژه و مربوط به جلوگیری از ویروس کرونا صورت گرفته است تا شهروندان به آسانی بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

منبع:فارس

کدخدایی پاسخ شبهه های فهرست نهایی را داد

سخنگوی شورای نگهبان در مورد حضور همه سلایق در لیست منتشر شده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: به طور طبیعی ملاک و معیار اعضای شورای نگهبان قانون اساسی است، اینگونه مسائل در طول رسیدگی‌ها به طور خودکار انجام می‌شود، یعنی ضرورتی ندارد شورای نگهبان نسبت به جناح‌ها و گروه‌های سیاسی بخواهد تصمیم گیری کند، چون از جهت قانونی نیز معیاری ندارد و ممکن است یک دوره‌ای از یک جناح افراد بیشتر باشند در دوره دیگر از جناح دیگری؛ این موضوع بستگی دارد به انطباق معیارهای قانونی که افراد ثبت نام کردند. آقای عباسعلی کدخدایی درباره دلایل عدم احراز صلاحیت برخی نامزدها گفت:، چون احراز شرایط است، فقط می‌توانیم بگوییم آقای زید یا آقای امر این شرایط را واجد نبودند و چیز بیشتری نمی‌توانیم بگوییم. آقای کدخدایی درباره نحوه رسیدگی به صلاحیت‌ها و استعلام از مراجع رسمی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات از مراکز دیگر هم گزارش‌هایی ارسال می‌شود، ما برای دریافت گزارش منعی نداریم و باید از صحت گزارش‌ها اطمینان حاصل کنیم؛ چه گزارش‌هایی که مراجع رسمی ارسال می‌کنند و چه گزارش‌هایی که از سایر مراجع به دست ما می‌رسد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حق اعتراض کسانی که صلاحیتشان احراز نشده گفت: چون اصولا در ریاست جمهوری بحث رد صلاحیت وجود ندارد و احراز صلاحیت است، طبق قانون، خود قانونگذار مرحله‌ای برای رسیدگی به اعتراض و شکایت و اینگونه مسائل لحاظ نکرده، در واقع وقتی ما اسامی را اعلام کردیم و وزارت کشور هم اطلاع رسانی می‌کند وارد موعد قانونی تبلیغات می‌شویم.

منبع:فارس

ریاست قوه قضا برای انتخابات پرشور دست به کار شد

صفحه اینستاگرامی  حجت الاسلام و المسلمین رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری پس از  اعلام رسمی نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی وزارت کشور،‌ با انتشار فیلمی به این خبر واکنش نشان داد. حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در نشستی با جمعی از نخبگان و جوانان دانشگاهی در پاسخ به دغدغه برخی از حاضرین گفت:‌ دیروز عصر که از نتایج تعیین صلاحیت‌ها مطلع شدم شاید شماها و خود آقایان هم خبر نداشته باشند و من تماس‌هایی گرفتم و در حال انجام رایزنی‌هایی هستم که صحنه انتخابات رقابتی‌تر و مشارکتی‌تر شود.

منبع:تسنیم

وزارت کشور به ماراتن نفس گیر انتخاب پایان داد

وزارت کشور طی اطلاعیه‌ای اسامی ۷ نامزد نهایی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌شرح زیر اعلام کرد: ۱ ـ سعید جلیلی ـ فرزند محمدحسن ـ کد نامزد ۲۲،۲ ـ محسن رضایی میرقائد ـ فرزند نجف ـ کد نامزد ۳۳،۳ ـ سیدابراهیم رئیس‌الساداتی مشهور به رئیسی ـ فرزند سیدحاجی ـ کد نامزد ۴۴،۴ ـ علیرضا زاکانی ـ فرزند حسین ـ کد نامزد ۵۵،۵ ـ سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ـ فرزند سیدحسن ـ کد نامزد ۶۶،۶ ـ محسن مهرعلی‌زاده ـ فرزند رحیم ـ کد نامزد ۷۷،۷ ـ عبدالناصر همتی ـ فرزند احمدعلی ـ کد نامزد ۸۸. از جمله چهره‌هایی که برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند ولی صلاحیت‌شان تأیید نشد می‌توان به علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد، اسحاق جهانگیری، سیدعزت‌الله ضرغامی، محسن هاشمی‌رفسنجانی، محمد شریعتمداری، مسعود پزشکیان، سعید محمد، علی مطهری، محمود صادقی، مصطفی کواکبیان و شمس‌الدین حسینی اشاره کرد. برخی داوطلبان مانند محمد عباسی، حسین دهقان و رستم قاسمی هم روز گذشته طی بیانیه‌های جداگانه‌ای انصراف خود را از حضور در رقابت‌های انتخاباتی اعلام کردند. در این دوره از انتخابات با مصوبه جدید شورای نگهبان درخصوص شرایط داوطلبان، ۵۹۲ نفر برای راهیابی به پاستور اسم نوشتند که در نهایت صلاحیت ۷ نفر تأیید شد. تبلیغات کاندیداهای سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری از ۷ الی ۲۶ خرداد صورت خواهد گرفت و پس از یک روز منع تبلیغات، انتخابات در روز جمعه ۲۸ خرداد با شرایط جدید و رعایت دستورالعمل بهداشتیِ مصوبِ ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار خواهد شد. در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری (سال ۱۳۹۶) شاهد ثبت‌نام ۱۶۳۶ بودیم که نهایتاً صلاحیت ۶ نفر توسط شورای نگهبان تأیید شد: حسن روحانی، سید ابراهیم رئیسی، اسحاق جهانگیری، محمدباقر قالیباف، سید مصطفی میرسلیم و سید مصطفی هاشمی‌طبا. حسن روحانی با کسب حدود ۲۴ میلیون رأی برای دومین دوره به ریاست‌جمهوری اسلامی ایران انتخابات شد و سید ابراهیم رئیسی نیز حدود ۱۶ میلیون رأی را به خود اختصاص داد.

منبع:تسنیم

قرعه‌کشی برنامه‌های انتخاباتی نامزدها به تعویق افتاد

با اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص صلاحیت نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، مراسم قرعه کشی برنامه‌های قانونی تبلیغات نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری چهارشنبه شب ساعت ۲۲ با حضور رئیس سازمان صداوسیما، معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات رسانه ملی، معاون سیما، نماینده دادستان کل کشور، رئیس و دبیر ستاد انتخابات کشور، نماینده‌های شورای نگهبان قانون اساسی و شورای نظارت بر صداوسیما و نمایندگان از نامزدهای احراز صلاحیت شده برگزار می‌شود. در این مراسم نامزدها به صورت عادلانه از حق تبلیغات و ارائه برنامه‌های خود در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی بر اساس جداول پخش برنامه‌ها که به صورت قرعه کشی مشخص می‌شود مطلع خواهند شد. شبکه‌های یک و خبر سیما و شبکه رادیویی ایران به طور زنده این مراسم را پوشش خواهند داد.

منبع:خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha