جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 960833
۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
قرآن

حوزه/ هیئت اندیشه‌ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، نشست تخصصی «بررسی نظریه اقتباس قرآن از عهدین» را به‌صورت مجازی برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، هفتاد و هشتمین نشست از سلسله نشست‌های «کلمه سواء» با موضوع « بررسی نظریه اقتباس قرآن از عهدین»، توسط هیئت اندیشه‌ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش این حوزه، به‌صورت مجازی برگزار شد.

حجت‌الاسلام دکتر علی اسدی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست با بیان اینکه عنوان عهدین یا کتاب مقدس به مجموعه‌ای از کتب اطلاق می‌شود که بخش بزرگ آن «عهد قدیم» و بخش کوچک آن «عهد جدید» نام دارد، تصریح کرد: عهد قدیم دوسوم کتاب مقدس را به خود اختصاص داده است و مشتمل بر ۳۹ کتاب است و زبان‌اصلی آن، عبری می‌باشد که به‌مرورزمان، زبان عبری فراموش شد و زبان یونانی جایگزین آن گردید که البته نسخه های عبری و یونانی برای یهودیان معتبر است.

وی در ادامه تشریح کرد: نظریه مشهور و رایج این است که مجموعه عهد عتیق در مدت‌زمانی ۱۰۰۰ سال توسط وحی الهی و به‌وسیله حضرت موسی و سایر انبیاء الهی نوشته‌شده است هرچند که بعداً توسط اسپینوزا در انتساب آن متون به حضرت موسی تردید حاصل شد. از دیدگاه یهودیان مهم‌ترین و مقدس‌ترین بخش کتاب مقدس، اسفار خمسه است و بیشترین آموزه‌های مشترک قرآن و عهد قدیم به همین بخش مربوط می‌شود.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تاریخ نگارش عهد جدید، افزود: با توجه به تبلیغ شفاهی حضرت عیسی در ۳۰ تا ۴۰ سال اول مسیحیت و با عنایت به اشکالات و ابهامی که به وجود آمد، مسیحیان به مکتوبات روی آوردند و بدین‌وسیله دوره انجیل نگاری شکل گرفت و ۵۰ انجیل نوشته که البته زمینه‌ساز نزاع شد و در نهایت ۴ انجیل معتبر ارائه گردید.

وی ادامه داد: مسیحیان حضرت عیسی را تجسم وحی و انجیل هایی که توسط غیر پیامبران نوشته شده و لذا خطاپذیرند، تفسیر او می دانند.

حجت ‌الاسلام اسدی در بخش پایانی جلسه به تاریخ قرآن پرداخت و گفت: ساختار قرآن واحد است و تعداد سوره‌های آن مورد اتفاق علمای مسلمان می‌باشد اما اینکه چینش سوره‌های قرآن توقیفی هستند یا توسط مسلمانان شکل‌گرفته، اختلاف‌نظر وجود دارد.

وی افزود: آنان با استناد به آیات، روایات و عقل بر این باورند که قرآن موجود، همان کتاب زمان پیامبر اسلام می‌باشد و از هرگونه تحریفی عاری است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha