شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ همایش فعال سازی مشارکت و فعال سازی طلاب و اساتید حوزه علمیه استان تهران در انتخابات

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به رویه اشتباه بعضی افراد در خصوص تبلیغ حضور حداکثری طلاب در انتخابات، گفت: متاسفانه یک رویه اشتباه باب شده که به طلبه ها گفته می شود شما باید درس بخوانید و در آینده فرصت است و به این کارها می توانید مشغول بشوید و حالا برای این امور زود است!!.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، در همایش «فعال سازی و مشارکت طلاب و اساتید حوزه علمیه استان تهران در انتخابات»، ببا اشاره به رهنمودهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در خصوص انتخابات، اظهار داشت: حضرت امام(ره) در مورد ارتباط حوزه علمیه و انتخابات بیانات در خور توجهی دارند که اصلا توضیح و تبیین نمی خواهد و به طور صریح تکلیف همه را مشخص کرده اند. ایشان انتخابات را تکلیف شرعی هر فرد در هر جایگاهی می دانستند.

وی ادامه داد: حضرت امام(ره) تاکیدات فراوانی برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ایراد فرموده اند.  امام(ره) همیشه انتخابات از دید تکلیف شرعی بیان می فرمودند و ارتباط معنا داری را بین انتخابات ایجاد می کردند که در اصل اسلام نیز همین ارتباط نهفته است و اگر برای بعضی از افراد این تلقی ایجاد نمی شود مشکل را باید در خودشان جستجو کنند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: حضرت امام (ره) عرصه بصیرت افزایی برای انتخابات پر شور را کمک و یاری مکتب اباعبدالله علیه السلام می دانست. ایشان این طور بیان می کنند که بصیرت افزایی در خصوص انتخابات همان کار امیرالمومنین علیه السلام و ائمه(ع) بود. لذا نقش مبلغان و طلاب در این امر خیلی حساس می شود.

پناهیان افزود: اهمیت انتخابات در نگاه امام(ره) همان قدر اهمیت دارد که اسلام برای ایشان اهمیت داشت. امام(ره) می فرمودند، اگر یک نفری غیر صالح انتخاب شود و کشور و انقلاب را به باد دهد چطور می توان این خسارت را جبران کرد؟ لذا ایشان همگان را مکلف می کرد که در امر انتخابات به تکلیف شرعی خود را انجام دهند.

وی اظهار کرد: حضرت امام(ره) کار کردن در خصوص انتخابات را تکلیف شرعی قلمداد می کرد. رونق بخشیدن به انتخابات را تکلیف شرعی می دانست که باید حوزه های علمیه در مواقع انتخابات تعطیل باشد تا اهمیت آن برای مردم دور دست بیان شود. ایشان می فرمودند مسئله این نیست که من می خواهم یک وکیل و وزیر انتخاب کنم، خیر بحث بر سر سپردن کشور و انقلاب و حفظ اسلام است و ملت و روحانیون باید ناظر بر اموری که بر دولت می گذرد باشند.

پناهیان با اشاره به رویه اشتباه بعضی افراد در خصوص تبلیغ حضور حداکثری طلاب در انتخابات، تاکید کرد: متاسفانه یک رویه اشتباه باب شده که به طلبه ها  گفته می شود شما باید درس بخوانید و در آینده فرصت است و به این کارها می توانید مشغول بشوید و حالا برای این امور زود است!!

وی ادامه داد: رویه دوران طلبگی امام(ره) اینگونه بود که ایشان روزهایی از قم به تهران می آمدند و پیگیر جلسات مجلس شورای ملی از جایگاه عمومی بودند و از تصمیمات مجلس مطلع می شدند. امام(ره) حوزه علمیه و درس و بحث را در کنار مسائل اجتماعی پیگیر بودند و امور جامعه را کنار نمی گذاشتند. به همین علت آیت الله بروجردی(ره) برای مباحث سیاسی و اجتماعی از ایشان دعوت می کردند. حضرت امام(ره) با همین اطلاعات و مبانی بود که توانست با رژیم پهلوی مبارزه کند. درس خواندن حضرت امام به شدت مجاهدانه بوده است.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان اظهاتر کرد حوزه های علمیه و مبلغان نتوانسته اند در خصوص انتخابات، نگاه و دیدگاه امام(ره) را پیاده سازی درستی انجام دهند. ما روحانیون با گذشت چند دهه هنوز هم بعد سیاسی و اجتماعی دین را نتوانسته ایم بیان و تبیین کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha