جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 962456
۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
انتخابات

به همت مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) تهران، وبینار انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «اندیشه سیاسی شیعه و انتخابات» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام امین رضا عابدی نژاد، در این وبینار به تحلیل اندیشه سیاسی شیعه و جایگاه انتخابات در نظام اسلامی پرداخت و گفت: یکی از مسائلی که در اندیشه سیاسی اسلام مطرح می شود، مسئله ماهیّت نظام سیاسی در اسلام است. ماهیت؛ همان شکل حکومت اسلامی است.

وی ادامه داد: این مسئله وقتی مهم می شود که بدانیم یک دوگانه جعلی که در قرون وسطی وجود داشت، وارد کشور ما شده بود تحت عنوان خدا و مردم. یعنی اگر کسی از جانب خدا حرف می زند، باید مردم را رها کند و اگر کسی از جانب مردم حرف می زند، باید خدا را رها کند. اما در نظام جمهوری اسلامی این دو گانه جعلی برداشته شده است. جمهوری اسلامی یعنی کشوری که با رأی مردم، برای اجرای احکام اسلامی شکل گرفته است.

این استاد حوزه با بیان اینکه مسئله مشروعیت در نظام اسلامی مهم است، تصریح کرد: حکومت اسلامی چند مولفه دارد که یکی از آنها شکل گیری آن براساس وحی الهی است و مبنای حکومت باید احکام اسلامی باشد و قانون گذار خداوند متعال است و نسبت به این قانون گذاری هیچ جریان اجتماعی و انسان دیگری حق دخالت ندارد.

وی افزود: اما مولفه دوم، در خصوص اجرا و تحقق نظام اسلامی است که وابسته به مردم است. وقتی بهترین حاکم مثل حضرت علی(ع) هم باشد، اما مردم پای کار نظام نباشند، حکومت اسلامی شکل نمی گیرد، بنابراین نقش مردم نقش ایجاد کنندگی و ادامه دهندگی است نه مشروعیت بخشی به نظام اسلامی.

حجت الاسلام عابدی نژاد، ضمن بیان اهمیت انتخابات در نظام اسلامی، ترویج و تشویق به حضور در انتخابات را مصداق امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و اظهار داشت: انتخابات یکی از مهمترین میدان های دفاع از نظام اسلامی است؛ بنابراین وجه شرعی شرکت در انتخابات روشن است؛ و ما باید در انتخابات کاری کنیم که جریان انقلاب تقویت شود.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه در پایان خاطرنشان کرد: مشکل کشور ما قانون و برنامه نیست، ما برنامه پنج ساله ششم توسعه داریم، مشکل این است که ما باید یک مجری و فردی داشته باشیم که اراده جدی در اجرای برنامه داشته باشد. بنابراین مناظره ها باید براساس کارنامه و برنامه اجرایی افراد باشد نه برنامه به صورت کلی. باید ببینیم فردی که می خواهد رئیس جمهور شود چقدر قدرت اجرایی برنامه های نظام را دارد. چرا که شأن ریاست جمهوری شأن اجرای دقیق برنامه های نظام جمهوری اسلامی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha