پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مناظره دوم

حوزه/ دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزده در استودیوی محل مناظره‌ها در رسانه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دومین مناظره هفت نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با محوریت مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در محل معاونت سیمای رسانه ملی برگزار شد.

ببینید:

فیلم کامل دومین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری

مرتضی حیدری، مجری دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری است و مطالب مطرح شده در این مناظره عیناً تقدیم مخاطبان می‌شود.

ترتیب صندلی‌ها و پاسخ آنها به سؤالات براساس قرعه‌کشی مشخص می‌شود.

نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری عبارتند از: سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام،  سید ابراهیم رئیسی رئیس دستگاه قضا، علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس،  محسن مهرعلیزاده استاندار پیشین استان‌های خراسان و اصفهان و عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی.

طبق قرعه‌کشی انجام شده، ترتیب استقرار نامزدها به قرار زیر است:

محسن رضایی صندلی شماره ۱

  علیرضا زاکانی صندلی شماره ۲

محسن مهرعلیزاده صندلی شماره ۳

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی صندلی شماره ۴ 

سعید جلیلی صندلی شماره ۵

سید ابرهمی رئیسی صندلی شماره ۶

عبدالناصر همتی صندلی شماره ۷

مجری همچنین گفت: در مناظره سوم که روز شنبه برگزار می‌شود؛ نخست علیرضا زاکانی، دوم: محسن رضایی، سوم: محسن مهر علیزاده، چهارم: سید ابراهیم رئیسی، پنجم: عبدالناصر همتی و ششم: امیر حسین قاضی زاده هاشمی و در نوبت هفتم: سعید جلیلی به سازمان صداوسیما وارد می‌شوند.

مجری در آغاز مناظره ضمن معرفی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اطلاعیه را قرائت کرد.

اطلاعیه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری:

مردم شریف ایران اینک در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان مظهر تجلی اراده ملت مفتخر این در خدمتتان باشیم.

به استحضار می‌رساند به استناد ماده ۶۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری به منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی، کمیسیونی به نام کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات با ترکیب وزیر کشور، دادستان کل کشور، دبیر هیئت اجرایی مرکزی انتخابات وزارت کشور، رئیس سازمان صدا و سیما و یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما به عنوان منتخب سه قوه تشکیل شده است.

این کمیسیون موظف است طبق ماده ۶۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری چنانچه تشخیص دهد ضمن برنامه زنده «مناظره»، هر یک از نامزدها نسبت به سایر نامزدها یا دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی مطالبی که در برگیرنده عبارت توهین آمیز یا هتک حرمت و یا بیان مطالبی که مغایر با قوانین رسمی کشور باشد اظهار نماید، به میزان مناسب زمان برای پاسخگویی در نظر بگیرد.

بر این اساس در جهت احترام به افکار عمومی مردم شریف ایران رعایت و اجرای قانون انتخابات ریاست جمهوری را به نامزدهای محترم یادآوری نموده و امیدواریم اولین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با محوریت موضوعات اقتصادی، فضایی اخلاق مدارانه، آگاهی بخش و در جهت شناخت از برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزدهای محترم پدید آورد.

مجری: در بخش اول از هریک از نامزدهای محترم یک سوال می‌پرسیم که هریک از آن‌ها ۴ دقیقه فرصت دارند تا به سوالات پاسخ دهند. سوالات را که به صورت پلمپ شده در اختیارم است را از پاکت خارج می‌کنم، سوالات به ترتیب از ۱ تا ۷ هستند که به قید قرعه انتخاب می‌کنیم کدام سوال را از کدام نامزد بپرسیم.

 نامزد محترم شماره ۶ جناب آقای رئیسی هستند که فرصت دارند ظرف مدت ۴ دقیقه به سوال خود پاسخ دهند.

مجری: فاصله طبقاتی موجود که برگرفته از سیاست‌های نادرست و ویژه خواری در برخی دولت‌ها بوده، موجب رنجش خاطر مردم به خصوص طبقه ضعیف و متوسط شده است؛ با عنایت به همزادپنداری مسئولان دولتی با اقشار کم درآمد و متوسط جامعه، اگر رئیس جمهور شدید آیا باز شاهد تشدید فاصله طبقاتی در دولت شما خواهیم بود؟ اگر نه، چگونه؟

سید ابرهیم رئیسی: در ابتدای سخن عرض کنم که در جلسه قبل برخی بداخلاقی‌ها شد که به مثابه آن چه که در قانون آمده، اجازه داده شد که چند دقیقه‌ای دفاع کنم؛ من از این حق دفاع نمی‌خواهم استفاده کنم. دفاع را در این باب به مردم محول می‌کنم. خود مردم عزیزمان در این رابطه دفاع خواهند داشت امیدوارم ان‌شاءلله آن چه که در این نشست و مناظره است بر اساس اخلاق، قانون و بر اساس آن چه که اقتضای این نشست مناظراتی بین عزیزانی که در این عرصه حضور دارند باشد.

البته آذری زبان‌های عزیز از استان‌های آذربایجان ها، اردبیل، زنجان و جاهای مختلفی که ترک نشین هستند بسیار بنده حقیر را مورد محبت قرار دادند که صمیمانه از لطف و کرامتشان تشکر می‌کنم.

نسبت به موضوع فاصله طبقاتی که یکی از مشکلات جامعه ما است؛ فاصله طبقاتی محصول بی عدالتی است. محصول سیاست‌های نادرست اقتصادی است. محصول نوع تصمیم گیری‌ها است که به فاصله‌های مختلف در بخش‌ها منجر می‌شود. یکی برخودار از حقوق نجومی می‌شود یکی هم با حقوق کمتر یا بعضی از طرح‌ها مثل همین طرح سلامتی که مطرح شد می‌شود

شاهد بودیم که در همین نظام سلامت، برخی‌ها ۱۰۰ میلیون و دویست میلیون دریافت می‌کردند بعضی پرستاران عزیز و یا بعضی از پزشکان دریافت‌های بسیار ناچیزی داشتند.

مجری: از محوری‌ترین بندهای بیانیه گام دوم انقلاب تقویت امید به آینده در نسل جوان کشور است، شما به عنوان نامزد ریاست جمهوری اصلی‌ترین مانع موجود بر سر راه ایجاد امید در میان جوانان را چه می‌دانید؟ راهکارهای عملیاتی جنابعالی در این زمینه چیست؟

محسن رضایی: مردم عزیز ایران سلام عرض می‌کنم مشکلات شما با شعار وعده و شعبده بازی و حرف‌های مفت حل نمی‌شود، مشکلات شما ریشه اقتصادی دارد و با حرف درمانی و سخنرانی به نتیجه نمی‌رسد. به قول آن دانشجوی شیمی دانشگاه تهران که در حال دست‌فروشی می‌گفت ما از گرسنگی امید می‌خوریم، خب درست می‌گفت امید گفتنی نیست مشاهده کردنی است، دولت ما امید را به سفره شما برمی‌گرداند و ان‌شالله یک بار دیگر لبخند پیروزی بر چهره شما خواهد نشست.

حرف راستی در مناظره قبلی گفته شده که کسانی که نمی‌خواهند تا پایان بمانند به مردم اعلام کنند البته با توهین نباید گفته می‌شد همینطور که شما احساس کردید تا پایان انتخابات هستم و با همه هم رقابت خواهم کرد در مناظره قبلی من از ایران و امید به آینده ایران صحبت کردم، در اینجا می‌خواهم از مردم ایران سخن بگویم از همه اقوام بافرهنگ، تمدن‌ساز ایرانی از آذربایجان که سر ایران است از آقا مهدی باکری که وقتی از سرخاکریزهای دشمن عبور می‌کرد می‌گفتم آقا مهدی یاشاسین آذربایجان. از همت از احمد متوسلیان از تهرانی مقدم از همه قهرمانان اقوام ایرانی.

ما جنگ را با همه ملت ایران به نتیجه رساندیم و انقلاب را هم همینطور لذا دولت ما دولت همه اقوام ایرانی است از اهل تسنن گرفته تا اهل تشیع، البته من نمی‌دانم چرا بخاطر زاگرس بودن بنده را متهم می‌کند من افتخار می‌کنم زاگرسی هستم و از قم لر هستم، اما همه می‌دانند من در تمام دوران زندگی‌ام از همه اقوام ایرانی استفاده کردم و دولت ما از همه ایرانیان تشکیل می‌شود؛ امید زمانی تحقق پیدا می‌کند که ما یک انرژی جدیدی را در جامعه آزاد کنیم و از دولت‌های خواب‌آلوده‌ای که شب می‌خوابند بعد قیمت بنزین را چند برابر می‌کنند و مردمی که هیچ توجیهی نشدند و با آن‌ها صحبتی نشده می‌ریزند در خیابان‌ها و آن مشکلات به وجود می‌آید.

ما با دولت خواب‌آلودگی خداحافظی می‌کنیم من به ملت ایران قول می‌دهم ۱۴۰۰ سال گشایش آینده ایران است آغاز جدیدی انشالله ما در ۱۴۰۰ خواهیم داشت. امسال به نام مبارک حضرت ولیعصر (عج) منتسب شده است و من مطمئنم ملت ایران با مشکلات خداحافظی خواهند کرد. فانّ مع العسر یسرا، ما لبخند را به چهره ملت ایران و برکت را به سفره‌های مردم برمی‌گردانیم مطمئن باشید آخرین ریالی که از جیب شما حق شما به جیب دیگران رفته است برخواهد گشت و امید جدید آن هم دیدنی نه گفتنی.

مجری: اتخاذ تصمیمات مهم و به موقع و ایجاد تحولات ساختاری نیازمند دولتی با پشتوانه اعتماد مردمی بالاست چه برنامه‌ای برای تقویت اعتماد مردم به دولت احتمالی خود دارید؟

سعید جلیلی: بسم الله الرحمن الرحیم سلام عرض می‌کنم خدمت مردم عزیز ایران؛ «فلَیسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِیةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلاَةِ»  اگر می‌خواهید اعتماد مردم جلب شود حتما باید رفتار مسئولان درست شود. یکی از موضوعاتی که مانع اصلاح امور می‌شود متاسفانه فرهنک غلط سیاسی است که در نظام اجرایی اداری ما امروز وجود دارد.

این مربوط به یک جناح و جناح دیگر نیست مربوط به یک دولت و دولت دیگر هم نیست، متأسفانه یک موضوع فراگیر است و باید حتما نسبت به آن توجه جدی شود و چه کسانی که رقیب شما باشند چه کسانی که رفیق شما باشند ممکن است دچار چنین آسیبی باشند.

اگر شما از ساختار اجرایی اداری کشور آن فرهنگ سیاسی غلط را پاک نکنید این باعث می‌شود ظرفیت‌های کشور و توانمندی‌های کشور متوقف شود. من چند مثال خواهم زد که در جلسه قبل هم گفتم بیشتر توضیح خواهم داد. ببینید اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای کار واقعی را گرفت شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کارها جلو رود.

با نمایش کشور اداره نمی‌شود؛ اگر شما مرتب به جای اینکه نتیجه کارها را بیان کنید به طور مکرر فرایند کار را توضیح دهید این فرهنگ، فرهنگ غلطی است و کارها پیش نخواهد رفت اگر کارهای ریشه‌ای کنار گذاشته شد و به کارهای به اصطلاح نمایشی پرداخته شد حتما مشکلات کشور باقی خواهند ماند یعنی اگر شما اصلاح ساختار بودجه را اهتمام نکرده باشید، نظام نظارت بانکی را جدی نگرفته باشید و به کارهای روزمره پرداختید این حتما کشور را متوقف خواهد کرد.

اگر نتیجه کارهای شبانه مسئولان در زندگی مردم دیده نشود این نشان می‌دهد که آن کار واقعی نبوده و کار نمایشی بوده است. بحث من این است اگر شما بگویید نمایش یعنی چه، یعنی یک تیر را شلیک می‌کنید و به هر جا خورد یعنی هدف مثلا می‌گویید شما فلان توافق را کردید تا تحریم‌ها برطرف شود بعد می‌بینید تحریم‌ها دوبرابر شد می‌گویید ما مثلا جام اخلاق را برده‌ایم اینکه نتیجه کار نمی‌شود من بحثم این است که نباید اجازه دهیم فرهنگ تسری یابد مثلا اگر شما در کارها تصمیم را به موقع نگرفتید و یک کاری مرتب دچار وقفه شد یک سال، دو سال کشور را معطل یک تصمیم گذاشتید این همان چیزهایی است که کشور را دچار مشکل می‌کند اگر مثلاً چند شغلی در بین مسئولان رواج داشته باشد و چند شغلی به فرهنگ یا حتی به یک ارزش تبدیل شد و به ضد ارزش تبدیل نشد این حتما نمی‌تواند کار را دنبال کند من عرضم این است اگر ما می‌خواهیم برخی از کارها را دنبال کنیم باید مواظب باشیم این فرهنگ سیاسی اصلاح شود تا خیلی از امور به راحتی شکل گیرد و خدایی نکرده اگر این فرهنگ به نسل بعد رفت بدتر خواهد شد.

سوال مجری: سیاست فشار حداکثری آمریکا در دوره ترامپ به اذعان خود آمریکایی‌ها ناکام مانده و شکست خورده است به همین علت رئیس جمهور جدید به هفت زبان گفته است می‌خواهد به برجام برگردد ایران هم در مقابل تاکید کرده برای این کار تحریم‌ها باید لغو شود و با توجه به بدعهدی‌های مکرر آمریکایی‌ها لغو تحریم‌ها راستی آزمایی شود اگر شما رئیس جمهور شدید برای تحقق این سیاست کلی که رهبر انقلاب اعلام کردند و در قانون صیانت از منافع ملی هم محسوب شد مصوب شده چه روشی را در پیش خواهید گرفت؟

محسن مهرعلیزاده: بر اساس سیاست‌های نظام و به دلیل بدعهدی‌هایی که آمریکا کرده و فشار حداکثری را وارد کردند مقاومت جانانه مردم ایران، توطئه‌های آن‌ها را بر باد داده است و به این ترتیب مواضع جمهوری اسلامی ایران مواضع درستی است و بایستی با قوت در مذاکرات حاضر شویم در جهتی که برجام را زنده کنیم و آن حقوقی که در فرجام بوده است را دوباره به مردم ایران برگردانیم البته بایستی همه امکانات کشور و همه تصمیم گیران کشور در همه قوا و همه نهادها همکاری کنند که برجام و این مذاکرات به نتیجه برسد، اما در خصوص مطلبی که جناب آقای رئیسی فرمودند اجازه بدهید توضیحی بدهم جناب آقای رئیسی فرمودند که دفعه گذشته بداخلاقی‌هایی شده در جلسه و فرمودند که از وقتشان استفاده نمی‌کنند و از حقشان می‌گذرند نمی‌دانم حالا این بداخلاقی‌هایی که می‌فرمایند اگر فرمودند که آذری زبان‌ها به ایشان زنگ زدند و دلجویی کردند من فکر نمی‌کنم که آذری زبان‌ها به ایشان توهینی کرده باشند آذری زبانی در این جا نبوده که به ایشان توهین کرده باشد ضمن این که من تصحیح می‌کنم آذری زبان نداریم آن چه که هست در مناطق آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و همدان، زنجان و حتی خراسان، اصفهان، شیراز و جاهای مختلف حتی خوزستان ترک زبان هستند من تصحیح می‌کنم که استفاده از این کلمه آقای رئیسی توجه داشته باشند من با توجه به این که جناب آقای رئیسی قاضی هستند می‌خواهم که ایشان در این زمینه دقت بیشتری را اعمال کنند من نمی‌دانم آیا ما اخلاق را چه چیزی تعریف می‌کنیم اگر این که در خصوص مدرک جناب آقای رئیسی مطلبی عرض کردم مطلب حقی بود جناب آقای رئیسی از نظر کلاسی ۶ کلاس درس خوانده است و من با احترام خدمت ایشان عرض کردم که و احترام به دروس حوزوی که ایشان خوانده اند و بعداً معادل سازی کرده اند و در دانشگاه شهید مطهری دکتری گرفتند و عرض کردم که اصولاً علم اقتصاد مثل علم شیمی و پزشکی و سایر علوم دیگر علم خاص خودش را می‌خواهد علم کلاسیک می‌خواهد و ما باید بدانیم که مسائل اخلاق بایستی در عمل و در جامعه جاری کنیم من همین جا توضیح می‌دهم که همین دو روز پیش صدا و سیما ۵ دقیقه از فیلم تبلیغاتی بنده را سانسور کرده و این بداخلاقی است و خب دیدیم در فضای مجازی پریشب غوغا شد و مردم شروع کردند و گفتند که صدا و سیما یک زمانی که می‌گفتند باید ملی باشد، ولی حالا صدا و سیما عشقی شده است من واقعاً سوالم از جناب آقای رئیسی این است که شما قاضی هستید به چه دلیل ما فیلترینگ را همین طور پی در پی در جامعه راه انداختیم.

مجری: تعارضات بین بخشی و ضعف هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های دولتی، برگرفته از تناقضات، آشفتگی‌ها و تعارض منافع در شئون مختلف زندگی مردم نارضایتی‌های بسیاری به وجود آورده است، سیاست جنابعالی برای مدیریت میان بخشی اجزای دولت چیست؟

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی: یکی از مشکلاتی که ما در نظام اداری کشور داریم که دولت سلام به دنبال اصلاح نظام اداری است، نحوه تقسیم وظایف است یعنی ما از یک طرف وزارتخانه‌های بخشی داریم، از یک طرف وزارتخانه‌های موضوعی داریم در کنار این‌ها شوراهای بالا دستی داریم و در کنار این‌ها شوراهای بالادستی داریم و در کنار این‌ها نهادهایی داریم که بعضا در بدنه دولت هستند بعضا در خارج از بدنه دولت هستند و تقریبا وظایف شبیه به همان را هم اداره می‌کنند. مثلا ما در حوزه فرهنگ در یک بررسی اولیه که من کردم ۳۸ سازمان فعال در حوزه فرهنگی داریم، همین وضع در آموزش است، همین وضع در بهداشت و سلامت است و هم در حوزه‌های مختلف.

بعد برای فرار از پاسخگویی شوراهایی درست شده به جای اینکه وزرا که مسئولین امر هستند و مستقیما باید به مجلس و به مردم پاسخگو باشند، مصوباتی که مدنظر هست در قالب این شورا به تصویب می‌رسد که بعد مسئولیت آن مصوبات هم معلوم نباشد که با چه کسی هست. این نیاز است که ما مجددا یک بازطراحی جدید کنیم برای دولت، ما یک مدل حکمرانی تهیه کردیم بر اساس نظریه مردم رشید که اعتماد ساز هم هست و بر اساس اعتماد به مردم است، تصدی‌ها را کاملا محیطی می‌کنیم، بر اساس اختیارات اصل ۱۲۷ قانون اساسی در اختیار استانداران و فرمانداران قرار می‌گیرد یعنی مجموعه منابع بودجه‌ای به جای اینکه دستگاهی توزیع شوند، منطقه‌ای توزیع می‌شوند، یک مدل خاصی دارد، که ان شاءالله در این تلبیون که فرصتش ایجاد شده بیشتر توضیح می‌دهم.

همچنین اختیارات هیئت وزیران، دولت ۵ فرماندهی پیدا خواهد کرد در ۵ حوزه اصلی که هر کدام از این فرماندهان دبیر شورای عالی مربوطه هم خواهند بود، با حفظ سمت، یعنی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ضمن معاون رئیس جمهور در حوزه مسائل فرهنگی هم خواهد بود، چرا؟ چون شوراهای بالادستی برای خودشان مصوبه دارند، اما این مصوبات اعمال نمی‌شود، به هین خاطر خیلی از مصوبات بلاتکلیف باقی می‌مانند یا در حوزه دستگاه‌های امنیتی دبیر خانه شورای‌عالی امنیت ملی، در حوزه دستگاه‌های اقتصادی شورای اقتصاد و به همین ترتیب، سه حوزه کلی ایجاد خواهد شد؛ یک حوزه رئیس جمهور هست، وزیر کشور و معاون اول و استانداران، یک مثلث اداری اجرایی. یک مثلت بین رئیس جمهور، معاون برنامه بودجه، سازمان اداری استخدامی کشور و وزرا که نظام تحولی دولت را دنبال می‌کنند و یک حوزه، حوزه رئیس جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور و شوراهای عالی خواهد بود.

من از این فرصت باقی مانده، چون در جلسه قبل هم فارغ از صحبتی که در مورد سواد و علم روحانیت شد حالا، چون مصداقش اینجا جناب آقای رئیسی هستند، چون امروز باز تکرار شد، نگاه کنید ما نزد علمای اسلام دانشمندان بزرگی در حوزه‌های مختلف داریم از جمله علوم انسانی از جمله اقتصاد و خود بنده در بسیاری از موضوعات تلمز می‌کنم اینکه ما ساحت علم را محصور کنیم این خود یک انحصارطلبی است، علم باید حامع و بسیط باشد.

مجری: در حالی که برخلاف سیاست‌های کلی جمعیت نرخ رشد جمعیت کشور در سال‌های اخیر از سطح پیش‌بینی شده کمتر شده است برنامه شما با عوامل تحدیدکننده جمعیت مانند کاهش نرخ ازدواج، تجرد قطعی، ناباروری و گزار موفق از پنجره جمعیتی چیست؟

علیرضا زاکانی: موضوع جمعیت در کشور به یک نقطه بسیار بحرانی رسیده که نیاز به تمهید دارد. الان نرخ رشد جمعیت ما به ۰.۸ درصد رسیده است که یک نرخ رشد بحرانی است و در حوزه باروری هم از ۶.۹ در سال ۶۰ به ۱.۷ رسیده و باید حتما نرخ باروری را به ۲.۳ برسانیم تا بتوانیم از این وضعیت اسفناک خارج شویم.

برای این ماجرا چند سطح برنامه داریم؛ اولاً در حوزه فرهنگی ما ۴ خط تلاش را دنبال می‌کنیم که یکی از آن‌ها تعلیم و تربیت است و دیگر تحکیم خانواده و رشد جمعیت می‌باشد، احیای تندرستی، نشاط و رفاه اجتماعی و صیانت از محیط زیست نیز جزو ۴ مرکزیت ما در حوزه فرهنگ و اجتماع است.

الان ۳ و نیم میلیون نابارور داریم؛ تقریباً در هر ۵ زوج یکی از آن‌ها نابارور است؛ لذا ۸۰ مرکز باروری داریم؛ تنها کاری که صورت می‌گیرد این است که در یک نوبت طولانی و با یک هزینه گزاف قرار می‌گیرند که امکان برای آن‌ها نیست؛ در اولین اقدام زوج‌های نابارور را بیمه می‌کنند و امکانی را فراهم می‌کنند که ظرفیت ایجاد شود که بچه‌دار شدن برای زوج‌ها به عنوان یک آرزو باقی نماند؛ نکته دوم اینکه سال ۸۴ یک پیمایشی انجام شد و ۷۰ درصد مردم خواهان دو فرزندی بودند و سال ۹۸، ۶۰ درصد سه فرزندی را مطلوب می‌دانستند، اما گفتند از عواقب آن می‌ترسیم؛ دولتی که جناب روحانی ایجاد کرد؛ چون نماینده‌شان اینجا هست، اما حاضر به مناظره با بنده نیست و این هم یک مدلی است که برای اینکه پاسخ ندهند و ضعف خود را پوشش کنند حاضر نیستند که از نظر عددی و رقمی و کمی و کیفی با هم بحث کنیم.

علی ای حال دولت موجود کاری کرده که پوشک بچه ۳۶ میلیون تومان ظرف ۳ سال یعنی ماهی یک میلیون تومان برای والدین دربیاید؛ از کجا این‌ها باید بیاورند چنین شرایطی را داشته باشند؛ همین دولت بلایی سر مردم آورده که به سمتی بروند ۲۸ درصد از حقوقشان را در خارج از تهران و ۵۸ درصد از حقوقشان را در تهران بابت یک خانه ۷۰ متری بدهند؛ لذا اصلا این دولت امیدی باقی نگذاشته است؛ آنچه که بنده دنبال خواهم کرد علاوه بر جنبه‌های ناظر بر زوج‌های نابارور، توجه خود را معطوف به حل مشکلات مسکن، اشتغال و ایجاد امید می‌کنم تا سایرین با اشتیاقی که وجود دارد و ۶۰ درصد از مردم خواهان سه فرزند هستند، یک امکان فرزندآوری فراهم شود و نکته آخر هم، شرایط ازدواج را مساعد می‌کنم.

مجری: تذکر این نکته را ضروری می‌بینیم که بازبینی فیلم‌های تبلیغاتی همه نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری توسط کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌شود که متشکل از دستگاه‌های مختلف است و صدا و سیما یکی از اعضای آن کمیسیون است.

نوبت به نقد نامزدهای محترم نسبت به مطالب مطرح شده توسط نامزدهای محترم دیگر می‌رسد. نامزد محترم شماره یک جناب آقای رضایی شما چهار دقیقه فرصت دارید نقدی را که نسبت به صحبت‌های نامزدهای محترم دیگر دارید، مطرح کنید.

محسن رضایی: من، چون دیدم که در صحبت نامزدهای دیگر کمتر به برنامه توجه شده برای جبران این نقیصه بخشی از برنامه خود را اعلام می‌کنم. اولا مساله عدالت و مساله فقرزدایی و محرومیت زدایی نیاز به یک جراحی‌های بزرگ و اقدامات بزرگ دارد.

طرحی که من برای رفع محرومیت در زندگی مردم در پیش گرفتم، اسم آن طرح کفایت زندگی یا ایران بدون فقیر است که از ۵ محور تشکیل می‌شود را طراحی کردم.

اول یارانه ۴۵۰ هزار تومانی است، مساله دوم مسکن سهل و ارزان است، موضوع سوم پرداخت حقوق خانه داری به بانوان خانه دار است، چهارم کسب و کارهای خانگی است و پنجم سهام صندوق صنعت نفت ملی ایران است.

در زمان مصدق نفت ملی شد، ولی دولتی شد. ما می‌خواهیم به معنای واقعی نفت را ملی کنیم. اگر این ۵ مورد اتفاق بیفتد، یک بسته زندگی شکل می‌گیرد که من اسم آن را کفایت زندگی گذاشتم؛ یعنی بعد از این اقدامات امیدوار هستم که حتی یک فقیر هم در ایران پیدا نشود؛ اما، چون بعضا صحبت می‌کنند که این منابعی که شما می‌گویید از کجا فراهم می‌شود باید بگویم مردم عزیز؛ در سال گذشته ۱۳۷ میلیارد دلار از منابع دولتی در جامعه رفته است، ولی به دلیل رانت کثیف و مافیایی که در کشور وجود دارد اکثر این پول‌ها دست کسانی رفته است که صاحب حق نبودند.

۴۰درصد از این ۱۳۷ میلیارد که نزدیک به ۵۰ و خورده‌ای میلیارد دلار است قابل باز توزیع است؛ یعنی می‌توانیم این پول را برگردانیم و حتی ۱۰ میلیارد دلار آن را می‌توانیم به دولت دهیم تا کسری بودجه نداشته باشد و به تورم‌های سنگین پایان دهد و بقیه آن را صرف ۵ موردی که عرض کردم کند.

یارانه ۴۵۰ هزار تومان در زمان پرداخت خود ۲۰ دلار بوده؛ الان چرا وقتی از یارانه صحبت می‌کنیم صدای عده‌ای بلند می‌شود و می‌گویند منابع کجاست؟ چطور برای فولاد و سلاطین مافیای مفت خوار ما منابع داریم که مثل جاروبرقی منابع کشور را به سمت خود می‌کشند، اما برای فقرا منابع نداریم؟ من منت روی مردم نمی‌گذارم که می‌خواهم این کار را کنم وظیفه من است.

دولت ما انشالله با تمام قدرت و بدون مسامحه و نگرانی و ترس از کسی حق مردم را به خودشان می‌دهیم و سعی می‌کنیم که این مشکل را حل کنیم.

موضوع دوم، حقوق خانه داری است. مردم عزیز شما می‌دانید که در هر خانه‌ای دو نفر کار می‌کنند، یک شغل آشکار است که مرد می‌رود بیرون و یک شغل داخل خانه است که با چقدر مشقت از تربیت فرزند گرفته تا تشکیلات عدیده‌ای از مسائل همسایگی و هم چشمی گرفته، چرا نباید برای خانه داری حق قائل شویم و این را دولت کمک کند و منابعی وجود دارد و میتوانیم آزاد کنیم. بانوان ما آینده ساز کشور هستند. دولت ما برای بانوان آموزش شش ماهه تعیین می‌کند، فرزند داری و تربیت فرزند و سلامت و بهداشت.

علیرضا زاکانی: اینجا گفته شد که برخی صدای کوله بران هستند، به واقع باید دید که ۲۵ میلیارد دلار قاچاقی که سالانه درکشور بین ۲۱ تا ۲۵ میلیارد دلار صورت می‌گیرد و ۹۵ درصد آن از مبادی رسمی می‌آید و افراد و عناصر آن معلوم هستند، چرا آقایانی که در دولت بودند همت نکردند جلوی این قاچاق رسمی را بگیرند و از جلوگیری از این قاچاق رسمی اشتغال ایجاد کنند و همین کوله بران به جای اینکه در سرماها در این کوه‌ها بروند و آسیب بخورند یک زندگی عزت‌مند داشته باشند.

اینجا آقایان بیان می‌کنند که ما به دنبال آزادی هستیم، اولا آزادی از عدالت قابل تفکیک نیست، بنده به عنوان یک پزشک و به عنوان یک رزمنده عرض می‌کنم، ما که رفتیم جانمان را کف دستمان گرفتیم نگفتیم که داخل کشور کی چه رنگ است و چه قسمت و چه شرایطی را دارد جان ما فدای همه ملت ما و این را ثابت کردیم.

اما آقایان برای خودشان طبقه بندی در جامعه دارند و اساسا شرایط را جوری قرار نمی‌دهند که عموم مردم منتفع شوند. امروز مشکل فقر و غناست. امروز مشکل بی عدالتی در مقابل تبعیض‌ها و فسادها است. امروز مشکل آزادی خواهی است در مقابل استبداد. امروز مشکل استقلال طلبی در مقابل بیگانه پرستی است.

آقایانی که در دولت کنونی بودند بگویند که کدام سمت این ماجرا می‌ایستند، این خیلی مهم است، به نظرم معلوم است کدام سمت می‌ایستند.

کمی می‌شود سر کشید به داخل اندرونی این‌ها و فهمید که چگونه با جان و مال و آبروی مردم بازی می‌کنند، لذا این جهتی است که به اعتقاد من اینجا نیاز به مظلوم نمایی ندارد بلکه نیاز به کارنامه و برنامه دارد.

به همان شیوه‌ای که سال ۹۲ یک عده‌ای رای گرفتند از مردم و بعد هم معلوم شد که هیچ تعهدی به آنچه که گفته بودند نداشتتند، علی القاعده نباید آدم از یک سوراخ دو بار نیش بخورند.

عزیزانی که هستند سعی کنند جوری صحبت کنند که با کارنامه‌ها و برنامه‌هایشان تطبیق داشته باشد.

مشکلاتی که امروز در کشور است بخش عمده آن به بانک مرکزی بر می‌گردد و بخش عمده‌ای آن بحث دلار و قیمت دلار، بحث نهاده ها، بحث بی توجهی به نوع سیاست گذاری و نظارت بر بانک ها، بحث خلق نقدینگی، بحث افزایش پایه پولی است و کی بود کی بود من نبودم که درست نیست؛ لذا این جهتی است که به نظر من قابل نقد است و بیشتر باید صحبت کنی.

یک جهت دوم جهتی است که آقای رضایی بیان کردند، بنده معتقد هستم که حتما روی منابع باید تجدیدنظر کنند؛ این عدد و رقم‌هایی که می‌گویند عدد و رقم‌های عجیبی است و لذا موضوع را هم نباید سیاسی کرد.

ما وظیفه داریم ناظر به منفعت ملی مان نظر دهیم، من یک محاسبه سر جمع کردم از این اعداد و رقم‌ها در این چند وقت و با دارایی‌ها و امکانات کشور آن را مقایسه کردم، کار را خیلی سخت می‌کند.

مگر اینکه آقای رضایی دقیق و ریز بگویند این ۱۳۷ میلیارد بخشی است و چگونه می‌خواهند آن را احصا کنند.

محسن مهرعلیزاده: من در مورد راه حلی که جناب آقای رئیسی دادند در مورد مساله کاهش فاصله طبقاتی، می‌خواهم بگویم که مسائلی فرمودند، ولی اصلا کامل و کافی و تخصصی نیست و هیچ ارتباطی واقعا با وضعیت موجود ندارد.

ببینید ما مشکلاتمان خیلی ملموس است، ما در مورد کارگران هر ساله افزایش قیمت و افزایش حداقل دستمزد را بدهیم و با آن‌ها شروع می‌کنیم به چانه زدن و معمولا یک درصد و دو درصد زیر تورم آن هم تورمی که به شکل رسمی محاسبه شده است تا به آن‌ها افزایش حقوق بدهیم.

طبیعتا هر سال ۱ الی ۲ درصد عقب می‌افتد و در عرض این ۲ الی ۳ سال گذشته، همیشه ۱ درصد مثبت بوده اند، ولی به هر حال آن آمارهایی نیست که بتواند کارگران را راضی کند؟

بایستی این موضوع سه جانبگی کارگر و کارفرما و دولت را داشته باشیم که بتوانند از حقوق خودشان دفاع کنند. مطلب بعدی در این ارتباط مساله معلمان است. چندین وقت است در این رتبه بندی، کارشان پاس کاری می‌شود. کارشان بین دولت و مجلس پاس کاری می‌شد و اخیرا در دست دولت است و در شرف تعیین آیین نامه‌ها هستند. به هر حال در مورد رتبه بندی و تعیین حق و حقوقشان بر اساس آن واقعا یک ظلم فاحشی به معلمان شده است.

از آنطرف در بحث شناسایی مدرک و تطبیق مدرکشان بایستی کاری بکنیم که همانند اساتید دانشگاه وقتی می‌روند درس می‌خوانند و به سوادش افزوده می‌شود و امکان کار و تخصصش بالا می‌رود، باید به همان میزان از مزایای شغلی برخوردار بشود.

از سوی دیگر در مورد کولبران، سوخت بران باز صحبت شد. آن‌ها یک قشر فراموش شده هستند و باید در مورد آن‌ها هم فکری بشود.

در حال حاضر در کشور هفت میلیون سرپست خانوار هستند اعم از زن یا مرد که در آمد ثابتی ندارند. این ۷ میلیون نفر عملا در معیشت روزانه شان به نهادهایی که خیرین معیشت را فراهم می‌کنند، نیازمند هستند.

از این تعداد ۳ میلیون نفر هیچ معیشتی ندارند، در مورد این‌ها باید صندوق درآمد پایدار ایجاد شود و حداقل به اندازه نصف حداقل دستمزدی که برای کارگران تعیین می‌شود، به آن‌ها داده شود تا چند وقتی بتوانند به زندگی خودشان ادامه دهند.

من فکر می‌کنم برای همه مردم که آسیب خورده اند و اغلب قشر ضعیف همین طور، صندوق بیمه تکمیلی رایگان را بایستی راه تشکیل بدهیم بیمه‌های عادی برای همگان است، ولی در حد یک دوا و درمان خیلی جزئی است و کوچک‌ترین مشکلی برایشان پیش می‌آید باید تمام زندگی شان را بفروشند و باز هم به هیچ جایی نمی‌رسند.

در حال حاضر هنرمندان و مشخصا پرستاران در دوران کرونا آسیب خورده اند. هم از نظر روحی و روانی و هم دریافت اضافه کاری. همین طور در خصوص معلمین وقتی دیدیم بار تربیتی و تحصیلی بچه‌ها بر دوش خانواده‌ها افتاد معلمان چه زحمتی می‌کشیدند. باید غنی سازی مجدد در خصوص آموزش و پرورش بکنیم تا نیرو برای آینده بتوانیم تربیت کنیم.

عبدالناصر همتی: من در ادامه سوال قبلی که نتوانستم پاسخ بدهم، باید توضیح دهم عرض می‌کنم خدمت بینندگان عزیز اینکه جوانان تحصیل کرده که بیکار هستند بخشی از آن مربوط به رشد منفی تولید است که اشتغال کاهش پیدا کرده است و دوم به خاطر کرونا است که در سال گذشته واقعا آسیب زیادی به بخش خدمات زده است و امیدوارم هرچه سریعتر قضیه کرونا و بحث واکسیناسیون را در دولت آینده حل بکنیم.

دوم بخش خدمات که پتانسیل بالا و زمینه خوبی مخصوصاً بر روی گردشگری، استارت‌آپ‌ها و کسب و کاری که در اینستاگرام دارد. این‌ها می‌تواند کمک زیادی به کسب و کار کند. از همه مهم‌تر مجوزهایی که موانع کسب و کار است انشالله برمی‌داریم.

اما درباره سئوالات عزیزان، جناب آقای جلیلی فرمودند که ما نباید هیچ کاری را خیلی طولش دهیم، سئوال من این است که شما دو سال FATF را در مجمع تشخیص مصلحت زندانی کردید چرا سریع تصمیم نمی‌گیرید؟ یا رد می‌کردید و به مردم می‌گفتید که آن را رد کردیم یا آن را می‌پذیرفتید و اجازه می‌دادید که ما کارهای اساسی انجام دهیم و به لیست سیاه نرویم.

جناب آقای رئیسی فرمودند که ارز ۴۲۰۰ را و تسهیلات بانکی باعث فاصله طبقاتی شده است، من باید عرض کنم که شما دو سال عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی هستید، آنجا دیدید که من چقدر با ارز ۴۲۰۰ مخالف بودم، چرا جلوی آن را نگرفتید چرا همان موقع محکم نایستادید و می‌توانستید اجازه ندهید تا ادامه پیدا کند، مگر حضرتعالی و بقیه اعضا در شورای عالی هماهنگی نبودند که با اصرار، من را مجبور کردند ۵ و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ارز مسدود شده را تبدیل به ریال کنم و به نقدینگی ایجاد کنم، حالا همراه‌تان آقای زاکانی آن توی سر می‌زند.

بانک مرکزی چه تقصیری دارد، الان دوستان آمدند که می‌گویند که من فکر می‌کنم که باید یک نامه‌ای به ترامپ بنویسند که آقای ترامپ خیلی خوشحال باش ما تمام بلایی که سر مردم آوردیم ما الان داریم سرهمتی و بانک مرکزی خراب می‌کنیم. همتی و بانک مرکزی چه تقصیری دارد؟ دوستانی که حمایت می‌کند از کاسبان تحریم‌ها، الان ستادهای عزیزان دارند پول هنگفت خرج می‌کنند برای تخریب من چرا به این‌ها اشاره نمی‌کنید؟

آقای زاکانی می‌فرمایند که شما نیامدید با من مناظره کنید، من امروز فهمیدم تقریباً ترکیب عوض شده است به جای یار کمکی و پوششی تبدیل شده‌اند به پلیس بد و پلیس خوب.

اینکه نمی‌شود اینطور مناظره کرد. دوستان برنامه‌هایشان را اعلام کنند. الان من دو سال در بانک مرکزی بودم و همه زندگی‌ام را گذاشتم و همه گفتند شخصیتش خراب می‌شود، اما من گفتم عیب ندارد، من می‌خواهم برای کشور کار کنم. مگر آقای رئیسی خودش ۴۰ سال در قوه قضاییه نبوده است، در همه خراب‌کاری‌های قوه قضاییه ایشان باید پاسخگو باشد؟ من برای دو سال در دولت باید پاسخگوی اقدامات دولت آقای روحانی هستم، ایشان که اولی‌تر هستند به پاسخگویی.

نکته بعدی در ارتباط با صحبت جناب آقای رضایی که گفت ۱۳۷ میلیارد. کل درآمد نفتی ارزی‌مان در بانک مرکزی ۵ میلیارد دلار پارسال بوده است من نمی‌دانم این ۱۳۷ میلیارد تومان از کجا آمده است؟ حتی ۵ میلیارد دلار از ذخایر استراتژیک بانک مرکزی گذاشتیم برای اینکه کالاهای اساسی برای مردم تهیه کنیم.

من فکر می‌کنم یک مقدار دوستان با انصاف بیشتر مسائل را مطرح کنند. خواهشم این است به این توجه بکنید ما ظرف ۲۰ سال و رشد سرمایه ثابت ۴ و نیم درصد بود از لحظه‌ای که تحریم‌ها شروع شد تا حالا سرمایه‌گذاری در کشور منفی است، تولید منفی است معلوم است که بیکاری زیاد می‌شود برای این باید راهکاری پیدا کرد، من برای آن برنامه دارم ان شاءالله به موقع آن را اعلام خواهد کرد.
 
سید ابراهیم رئیسی در بخش دوم مناظره انتخابی و در انتقاد و تعریض به سخنان سایر نامزدهای انتخاباتی:

نسبت به نکاتی که اینجا مطرح شد بعضی وقت‌ها موضوعات دقیق مطرح نمی‌شود و زحمت برای مردم ایجاد می‌شود. البته به جای اینکه به مسائل اصلی پرداخته شود موضوعات به حاشیه برده می‌شود.

همچنین باز یکی از نامزدها گفتند که مدرک ایشان «من» معادل هست و این حرفا. نخیر. ما هم مثل هر دانشجویی که مراحل را میگذراند ما هم انجام دادیم و مدرکمان معادل نیست. مدرک ما یک مدرک حوزوی در سطح ۴ و یک مدرک دانشگاهی است که آن را در سایت‌ها ملاحظه کردید.

البته بنده نمی‌خواستم وارد این موضوع شوم و این موضوع مورد بحث من نیست.

من سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم نسبت به هر حوزه‌ای که مسئولیت داشتم پاسخگو هستم منتها به اندازه‌ای که در آن حوزه دستم باز بوده است مثلاً آن زمانی که بنده دادستان کرج بودم نسبت به آن تاریخ  دادستانی کرج حتماً باید پاسخگو باشم. همچنین اگر یک روز دادستان تهران بودم، پاسخگو هستم. اگر روزی رئیس بازرسی بودم پاسخگو هستم؛ لذا نسبت به آن مسئولیت و حوزه مسئولیت خودم حتما باید پاسخگو باشم.

مقام معظم رهبری رهبری در سال ۸۰ در واقع بیانیه‌ای به عنوان مبارزه با فساد اقتصادی دادند و من چهار سال در ان مقطع نمایشگاه گذاشتم و همه مدیران عالی، میانی و کارشناسان ارشد کشور آمدند و بازدید کردند از اینکه من تمام دولت را پشت ویترین قرار دادم تا همه آسیب‌ها را ببینند و آسیب شناسی کردیم. همچنین ما راهکارهای رفع آسیب را در همان مقطع گفتیم، منتها در دوره معاون اولی طبیعتاً آنجا تابع جایگاه ریاست است.

سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در واکنش به نظرات دیگر کاندیداها:

دوستان نکات زیادی گفتند و جای بحث زیادی هم وجود دارد.  ابتدا به دو نکته اشاره می‌کنم، نخست اینکه پیروزی تیم‌های فوتبال و والیبال را تبریک می‌گویم. البته یک شیطنت‌هایی درباره محل برگزاری شد، به نظرم وزارت ورزش و امور خارجه باید قوی‌تر وارد عمل می‌شدند.

ان‌شاءالله در دولت سلام که دولت مقتدری خواهد بود، اجازه نخواهیم داد برخی از این نهادهای بین المللی هرکاری دلشان خواست با ما انجام بدهند و ما بپذیریم. به هر حال جای تبریک دارد و نشاندهنده توانایی جوانان ماست.

متاسفانه جوانان ما بهترین، شادترین و پر انرژی‌ترین سال‌های عمر خود را پشت موضوعاتی می‌گذرانند که خود ما هم تجریه کردیم و نسل امروز هم همین مشکلات را پشت سر می‌گذارند.

جوانان ۵ سال از عمر خود را محصور در یک اتاق بخاطر کنکور می‌گذرانند، سپس سربازی و مسائل پیرامون آن و کیفیت سربازی در کشور از دیگر دغدغه‌های جوانان است.

من یک جراح سر وگردن هستم و ۲۵ سال برای این مدرک درس خواندم، وقتی به طول تاریخ تحصیل خودم نگاه می‌کنم، برای علم و مهارتی که الان دارم، نصف این مطالعات و تحصیلات اضافه است.

 در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نرخ مهاجرت نخبگان چندین برابر شده است، جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله ما یا خسته از کنکور هستند، یا مشکل اشتغال و سربازی دارند، خانه‌دار شدن برایشان خواب و خیال است و در حسرت ازدواج و تشکیل خانواده هستند. کولبران نیز در دو راهی نان و جان هستند، زیرا دولت سیاست روشنی برای آن‌ها ندارد.

سعید جلیلی‌: من هم جلسه قبل و هم این جلسه عرض کردم که یکی از مشکلاتی که کشور پیش نمی‌رود، فرهنگ سیاسی ما است که آن هم کار نمایشی و تعارفات است که باعث می‌شود کشور پیش نرود.

ببینید مردم عزیز، ما امروز داریم درباره انتخاب رئیس جمهور صحبت می‌کنیم. کسی که می‌خواهد ماشین دولت را راه بیاندازد. دستگاه‌های مختلف را فعال کند واقعا تعارف را کنار بگذاریم؛ این نوع مناظره، این نوع سوالات و این نوع پاسخگویی می‌تواند به مردم کمک کند؟ واقعا غرض از این جلسه این است که مردم بتوانند انتخاب کنند.

ببنید، امروز بسیاری از موضوعاتی که مورد توجه مردم است در این بحث‌ها مطرح نمی‌شود.

ما بحث روستا را داریم که ۲۷ درصد از جمعیت ما در آنجا قرار دارد. اینکه ما برای آینده روستا چه برنامه‌ای داریم، چه بحثی داریم تا الان از روز اول کسی در مورد آن از من سوال نکرده است.

این همه هم برنامه تلویزیونی رفته‌ام. درباره بانوان که ۵۰ درصد جمعیت کشور هستند، درباره آموزش و پرورش که یک میلیون کارمند وجود دارد، در مورد جوانان، ورزش و.

عرض من این است که نامزدهای محترم مجبورند از این فرصت‌های سه دقیقه‌ای و پنج دقیقه‌ای استفاده کنند و برخی از حرف‌های خود را بیان کنند، ولی این کمکی به انتخاب مردم نمی‌کند.

اگر ما می‌خواهیم کشور را نه تنها اداره کنیم بلکه جهش بدهیم، باید بدانیم اولویت ما چیست. باید بدانیم چه برنامه‌ای این کار را انجام می‌دهد؟ چگونه می‌خواهیم این کار را انجام دهیم؟ باید بحث و نقد بشود. اینکه ما دعوت کردیم از برخی دوستان برای مناظره و بحث‌ها برای این است که واقعا مردم بتوانند بهتر انتخاب کنند.

این مدلی که ما داریم صحبت می‌کنیم من هم مجبورم درباره این موضوع دو سه جمله بگویم. خواهش من این است که دیگر نامزدهای محترم موافق هستند هم اینجا یک اصلاح را شروع کنیم مناظره بعد نکشانیم. مدل سوالات مشخص باشد. نمی‌خواهیم تست هوش از نامزدها بگیریم. می‌خواهیم بگوییم به حال دانشگاهی‌ها هرچه می‌توانید بخوانید و بیاید راجع به این موضوع نظر خود را بگویید، حالا همه نظرات خود را بگویید. بحث کنیم تا مردم بتوانند انتخاب کنند.

اگر صحبت از جمهوریت می‌کنیم و انتخاب پرشور و حضور حداکثری مردم می‌کنیم، ۸۰ میلیون جمعیت مخاطب ما هستند و نشستن باید بدانند کدام موضوع اولویت است و این اولویت‌ها را چند تا نامزد حرفه‌ای خود را بزنند و بعد بگویند حرف این بهتر است، من به این نامزد رای می‌دهم.

اما وقتی از رئیس‌جمهور صحبت می‌کنیم رئیس‌جمهور باید کسی باشد که بتواند با اقتدار و با قوت دولت آینده را اداره کند. اگر ما می‌گوییم این دولت باید جهش کشور را بدهد و فقط اداره حداقلی نباشد، لازمه این چیست؟ این است که رئیس‌جمهوری بتواند بگوید من برای فلان موضوع چگونه دستگاه‌ها را قرار است ماموریت بدهم و برایشان کار تعریف کنم به چه هدفی تعریف می‌کنم و در کدام نقطه از آن‌ها مطالبه خواهم کرد تا مردم بتوانند از رئیس‌جمهور جواب بگیرند.

رئیس‌جمهور این است که چند تا حرف تند بزند و سر و صدا کند.

مجری: هر کدام از نامزدهای محترم سه دقیقه فرصت دارند از دیدگاه خودشان دفاع کنند

سید امیرحسین قاضی‌هاشمی: حقیقتاً ممکن است در تهیه برنامه یا رویکردهای دولت‌های عزیزان بعضی از موضوعات به عنوان موضوعات پیشگام باشد و بنده معتقد باشم که مدل اداره کشور دچار اختلال است و ما حکمرانی را باید تغییر بدهیم بعضی از دوستان درسطح برنامه و پروژه یا رویکردشان متفاوت باشد این نحوه پرسیدن سوال‌ها باعث می‌شود آورده کاندیداها و تفاوت هایشان دیده نشود بر اساس دانش ضمنی اشان و مطالب تهیه شده این جا گفتگو می‌شود که انتقادی که شد انتقاد واردی است شاید مناظره می‌توان به شکل دیگر برگزار کرد که این تفاوت‌ها در رویکردها دیده شود یک بخشی از جامعه که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم معلولین شهروندان درجه یک هستند ده درصد از جامعه ما به نحوی معلولیت دارند این‌ها می‌توانند زندگی خودشان را اداره کنند نیاز به دریافت صدقه ندارند نیاز به حمایت به عنوان محروم ندارند باید ابزار زندگی معلولین و آمادگی محیط برایشان فراهم شود متاسفانه طی این سال‌ها به علت این که مورد توجه نبودند با این که ما قانون خیلی خوبی هم در مجلس تصویب کردیم این به نتیجه درستی نرسیده است و ما در دولت سلام برنامه ریزی می‌کنیم تا مناسب سازی معابر را برای معلولین انجام دهیم و در مسائل زندگی اشان از جمله ازدواج و امثال الهم. من در مطالب شما ندیدم به موضوع جانکاه کرونا پرداخته شود و وضعیتی که در میان مدت جهان گرفتار آن است و ما آمار فوت بالایی در کشور داریم و غیرقابل توجیه هم هست صدا و سیما اوضاع خراب کشورهای دیگر را در این رابطه مرتب گزارش می‌کند، اما هیچ وقت از کره جنوبی نمی‌گوید که فقط هزار و ۹۷۴ فوتی داشته است یا ویتنام که ۵۳ تا داشته و حتی چین که مرکز شیوع کرونا بوده ۴ هزار و ۶۳۴ فوتی داشته است خیلی از این کشورها واکسیناسیون را شروع نکردند، زیرا یک دولت و مدیریت قاطعی داشتند و دچار بی ثباتی در تصمیم گیری نبودند شما دیدید عزیزی در کلاپاوس یک عزیزی نوشت می‌توانستم ۱۸ میلیون دز واکسن مرداد ماه وارد کشور کنم دولت همراهی نکرده است، ۱۸ میلیون دز واکسن یعنی کاهش ۸۰ درصدی مرگ و میر در کشور این حرف خیلی وحشتناکی بوده که زده شد که ما امکان این را داشتیم که واکسن بیاوریم و تمام افراد تحت خطر را واکسن بزنیم، ولی نشد.

پاسخ  به نقد دیگر نامزدها

علیرضا زاکانی: بسم الله الرحمن الرحیم بنده معتقد هستم در کشور انسداد وجود ندارد، مشکل، مشکل مدیریت است مشکل مشکل رویکرد است و مشکل مشکل زیاده خواهی‌ها و رانت بازی‌ها است لذا بنده حاضرم با هریک از دوستان مناظره مناظره دقیق برنامه‌ای داشته باشد، چون بنده هم نسبت به نحوه برگزاری مناظره فکر می‌کنم که خیلی بهتر می‌شود مناظره کرد و آرزو می‌کنم که دو به دو مناظره می‌کردیم که عیار گفته‌ها و شرایط معلوم شود همین حالا نیز اعلام آمادگی می‌کنم، اما به هر حال نکته‌ای که هست این است که بنده معتقدم اولاً باید بسته یک رئیس جمهور بسته جامعی باشد نمی‌شود کشور را کاریکاتوری اداره کرد لذا هم باید به اقتصاد مدیریت پرداخت و هم به فرهنگ و اجتماع و هم سیاست و امنیت و هم سیاست خارجی.

برای هر بخش نیز باید بسته‌های جدی داشت که هم پوشانی کنند و با هم بتوانند اقدام اساسی و جدی داشته باشند مثلاً در شرایطی که امروز هست در حوزه سلامت بنده معتقد هستم که دولت می‌تواند اقدام اساسی و جدی کند که غیر از درد بیماری، مریض درد نکشد و برای این موضوع نیز برنامه جامعی تنظیم کرده ام که تقدیم خواهم کرد.

برای معیشت معتقد هستم که می‌توان سال اول ریشه فقر مطلق را برکند و برای آن یک برنامه ۶۰۰ فصلی تنظیم کرده ام که منابع، امکان و شرایط در درون خودش وجود دارد و همین امروز می‌شود آن را اجرایی کرد و اصلاً این طور نیست که بخواهیم حواله به غیر دهم و به منبعی دهم که اصلاً منبع نامعلومی باشد.

ناظر به آزادی‌های مدنی معتقد هستم که دولت باید پیرو مردم باشد از بُعد این که پاسخگوی آن‌ها باشد لذا قائل به شفافیت، قائل به دقت و قائل به ایجاد یک نهادسازی نوین در جهت پذیرش موضوع نظارت مردم و مطالبات مردم و اعتراضات مردم هستم بنده معتقد هستم به نیکی می‌توان اصل ۸ و ۲۷ را اجرایی کرد به درستی می‌توان اصل ۱۰ و ۲۱ را اجرا کرد.

صحبت از ۳ و نیم میلیون سرپرست خانوار زن می‌کنیم و ۷۷ هزار تا از آن‌ها تحت پوشش بیمه هستند ما صحبت از فقر مطلق می‌کنیم لذا دولتی که می‌آید برای همه ابعاد و ساحت‌های زندگی مردم برنامه داشته باشد و بعد هم این برنامه را شعاری ارائه ندهد لذا معتقد هستم صدا و سیما می‌تواند تغییر رویه دهد.

سید ابراهیم رئیسی: در مورد آسیب‌هایی که امروز اجتماع و جامعه ما متأسفانه دیده باید یک مقداری دید واقعی پیدا کرد که الان وضعیت و شرایط چیست. وضعیت معیشت مردم به شدت آسیب دیده است. وضعیت کسب و کار مردم به شدت آسیب دیده است. وضعیت اعتماد به دولت شاید در پایین‌ترین سطح در سال‌های گذشته تا حالا بوده و آسیب دیده است.

ما پشتوانه سرمایه اجتماعی را به شدت نیازمندیم در همه‌جا و همه حال و آنی که ملت به دنبال آن بوده‌اند مسئله استقلال است، استقلال در همه حوزه‌ها، استقلال اقتصادی، استقلال در حوزه مسائل مختلف، استقلال سیاسی به حمدالله ما استقلال سیاسی داریم، اما در رابطه با استقلال اقتصادی به دلیل نگاه‌هایی که این نگاه‌ها نگاه‌های شخصی، فردی، حزبی و جناحی بود نه نگاهی که از جایگاه انقلاب اسلامی نگاه امام نگاه رهبری نگاه مردم کشور باید به آن استقلال برسد، گام‌هایی که برداشته شده این گام‌ها متناسب با آنچه که باید متأسفانه نبوده است.

در بُعد پیشگیری‌ها در وقوع آسیب‌های اجتماعی که امروز مردم در خصوص آسیب‌های اجتماعی بسیار نگرانند و این‌ها می‌توانست وضعیت را متفاوت کند، اگر درست عمل می‌شد و آن نگاهی که در شعارهای مردم بود مثل آزاده‌های اجتماعی که امر بسیار مهمی است در کنار استقلال که اصل بسیار مهمی است که در قانون اساسی تأکید شده است که باید دولت‌ها به دنبال تحقق این قضیه باشند.

ما ابتدای ورود به دستگاه قضایی مواجه شدیم با اینکه باید لایحه‌ای با عنوان صیانت از حقوق بانوان تنظیم کنیم من چند ماهه این کار را کردم و حالا ۴۰۰ روز است که در دولت مانده است برای اقدام کمی معطلی داشت که البته اخیراً شنیدم که اقدامات برای رفتن به مجلس شده است.

نکته‌ای که می‌خواهم بگویم این است محوری‌ترین نقطه‌ای که اگربخواهم همه چیز را به آن متصل کنم عدالت است؛ عدالت در کشور آسیب دیده است و چیزی که مردم خواسته‌اند اجرای عدالت است. عدالت در همه شئون، عدالت آموزشی، عدالت جنسیتی، عدالت در پرداخت، عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی و چیزی که می‌گویم این نیست که یک بحث ذهنی عرشی نه اجرای قانون، قانون برای اجرا شدن تصویب شده است. اگر قانون اجرا شود ما به عدالت نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم اگر حقوق مردم درست شناخته شود، حقوق دختران و زنان، روستایی و شهری، کسب و کار و ... چیزهایی که ما مشکل داریم این‌ها هستند و باید با قوت آن‌ها را دنبال کرد.

محسن مهرعلیزاده: در مورد معلولین، جناب آقای قاضی زاده به حق اشاره کردند که متاسفانه در برنامه‌ها مغفول می‌ماند، من برنامه بسیار منظمی دارم که دیگه الان جای بازکردنش اینجا نیست و باید مناسب سازی بشه فضاها و آمد و رفت‌ها که این عزیزان هیچ وقت احساس معلولیت نکنند و حتی در جهت رشدشان باید برنامه برنامه ریزی کنیم.

در مورد جوان‌ها بارها و بارها صحبت شده، جوان‌ها در مورد سن ازدواج، ما ۱۰ میلیون نفر جوان در سن ازدواج داریم که واقعا بلاتکلیفند و وضعیتشان مشخص نیست، بایستی جوانان را بیشتر تحویل بگیریم، بایستی در نظر داشته باشیم که جوانان واقعیت‌های امروز جامعه و صاحب آینده کشورند، ما بایستی سبک زندگی جوانان را، جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ را بپذیریم، ما اگر یک دختر خانمی یک ذره موهایش بیرون باشد نباید پیامک وحشت بهش بدهیم.

من اتفاقا توقعم از جناب آقای رئیس که ایشان قاضی اند، قاضی القضاتند این است که تذکر بدهند، اصولا این مسائل که یک عده ایجاد رعب و وحشت در جامعه می‌کنند، مردم را نگران می‌کنند، جوانان را نگران می‌کنند، چهارتا جوان در یک پارکی می‌روند با هم آب بازی می‌کنند آن‌ها را دستگیر و گرفتار می‌کنند، این می‌شود فرار نخبگان، این می‌شود از دست دادن نیروهای ارزشمند آینده کشور.

در مورد کرونا هم همین طور، من احساس می‌کنم که متأسفانه دولت خیلی کوتاهی کرده، وزیر محترم به جای اینکه بیاید در مورد کرونا به موقع عمل کرده باشد، به موقع واکسن آورده باشد، بخش خصوصی را فعال کرده باشد، ما صدها شرکت بخش خصوصی داریم که این‌ها می‌توانند حتی بدون انتقال ارز، ببینید، من به مردم عزیز عرض می‌کنم، قیمت واکسن کرونا بین دو، سه، چهار و ماکسیمم ده دلار است، ده دلار به قیمت آزاد می‌شود ۲۰۰ هزار تومان، من این را بارها گفتم اگر وزارت بهداشت از این مافیا بازی‌ها دست بر می‌داشت و می‌رفت در جهت اینکه اجازه دهد مردم واکسن وارد کنند حتی به قیمت آزاد، دانه‌ای ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در می‌آمد، مردم واکسن زده می‌شدند و الان واکسینه شده بودند.

اینگونه نمی‌شود که هی وزیر محترم بهداشت از آن ور با پرستاران و کادر درمان بخواهد با شعر و شاعری مسئله را تمام کند و به مردم هم قسم حضرت عباس. با این مسائل که کرونا تمام نمی‌شود باید بنشیند در خانه اش تو رو حضرت عباس، یک خورده فعال باشند جدی باشند، زندگی مردم را واقعا ازشون گرفتن، برنامه من این است که اگر ان شاءالله رسیدم به آن نقطه‌ای که به عنوان رئیس جمهور کشور باشم عرض ۳ ماه قول می‌دهم عرض ۳ ماه همه مردم ایران واکسینه می‌شوند. بخش خصوصی از ده تا، بست تا، سی تا، هزار تا، یک میلیون، دو میلیون، ده میلیون می‌تواند واکسن وارد کند و کار را انجام دهد. در مورد مهارت افزایی جوانان من برنامه دارم، در مورد بازنشستگان عرضم این است که باید داشته باشیم.

محسن رضایی: حتی در زمان جنگ ما این سختی‌ها را نداشتیم؛ بیکاری، تبعیض، فساد نوسانات دائم؛ مردم نمی‌داند فردا چه خبر است، اما آیا می‌شود تورم را کاهش داد؟ آیا می‌شود کرونا را مهار کرد؟ بله می‌شود.

آیا می‌شود ارزش پول ملی را حفظ کرد؟ بله می‌شود. بحث ما نمی‌توانیم در دو سه دهه اخیر آمده و نسل جوان ما را نیز تحت تاثیر قرار داد.

من معتقدم امید دیدنی است گفتنی نیست. معتقدم سال ۱۴۰۰ سال گشایش خواهد بود.

یکی دو نکته نیز در مورد نقد آقایان همتی و زاکانی دارم؛ من تعجب کردم؛ این ۱۳۷ میلیارد دلار معادل دلاری یارانه پنهان است؛ ده‌ها منبع این را بیان کرده اند؛ بانک جهانی، آژانس بین المللی انرژی، موسسه بین المللی در ایران، همتی که رئیس بانک مرکزی است قاعدتا باید این را بداند، زاکانی نیز که رئیس پژوهشگاه مجلس است و بنیاد خیلی خوبی دارد باید این‌ها را بداند.

آقایان همتی و زاکانی مطمئن باشید با پولی که در کشور حیف و میل می‌شود می‌توان این خلل را رفع کرد.

بحث نخست آقای رئیسی ناظر بر مدیریت جهادی را قبول دارم، اما قسمت اول سخن ایشان را که شاید منظورش هم این نبود که برنامه وجود دارد باید بگویم واقعا برنامه نیست و در این دولت در ۴ سال نخست سه برنامه تغییر کرده است.

بحث آقای جلیلی را نیز قبول دارم و از آقای علی عسگری تقاضا می‌کنم اگر می‌توانند روش مناظره سوم را تغییر دهند، اما آقای جلیلی ما خودمان نیز باید استفاده کنیم.

من در مورد بانوان، اهل تسنن صحبت کردم؛ من از دوستان می‌خواهم خودمان بتوانیم دیدگاه هایمان را از ابعاد مختلف مطرح کنیم و این خلل را جبران کنیم.

عبدالناصر همتی: در این فرصت، چند نکته مهم را که برنامه من برای دولت سیزدهم است را خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم. یکی بحث اعطای مسئولیت بر اساس صلاحیت‌ها و شایستگی است. بعضی‌ها فکر می‌کنند که اقوام و مذاهب برای کشور تهدید هستند، اما من معتقد هستم اقوام و مذاهب برای کشور می‌توانند مولفه قدرت ایران باشند، بنابراین در انتصاب‌ها حتما به شایستگی فارغ از اینکه از برادران تسنن و یا تشیع باشند، انتخاب خواهم کرد.

حتما در مدیریت‌های هر شهر استفاده از خواهران و برادران شایسته دارای صلاحیت حداقل سه برابر چیزی که الان است در مدیریت‌های ارشد استفاده خواهم کرد.

من تجربه ام را نشان دادم و در عمل هم نشان دادم و تا چند روز پیش که بانک مرکزی بودم از برادران خوب اهل تسنن از دکترهای اقتصاد آقای دکتر رحمانی بودند. باز هم در مناصب کلیدی دولت هم استفاده خواهم کرد.

نکته دوم در ارتباط با معتادان است، من مخالف بازداشت و زندانی کردن معتادان هستم. معتادان را باید توانمند بسازیم و برگردانیم به شغل و توانایی به آن‌ها دهیم. با داغ و درفش کردن نمی‌توان با معتادان برخورد کرد این‌ها حجم عظیمی از مردم عزیزمان هستند که باید به آن‌ها توجه کنیم. معتادی آن‌ها ناشی از بیکاری و سیاست‌های غلطی بوده که در کشور اجرا شده و باید توجه جدی به آن‌ها کنیم.

بحث بعدی معلولین عزیز است و به زندگی اجتماعی و اقتصادی آن‌ها حتما توجه جدی خواهم کرد. باعث شرمندگی است که می‌بینیم یک پل روی سد با آن عظمت می‌سازیم، ولی یک معلول و جانباز عزیز ما چند صد متر نمی‌توانند در پیاده روها روند، چرا نباید به این‌ها توجه شود؟ حجم عظیمی از هموطنانمان این مشکلات را دارند و باید به آن توجه کنیم.

بحث محیط زیست برای من بسیار مهم است و حتما محیط زیست در اجرای پروژه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی حق وتو خواهد داشت و توجه جدی به بودجه و امکانات محیط زیست خواهم کرد.

بحث حکمرانی اقتصادی را مطرح کردم و گفتم که باید اصلاح کنیم و یک بخش مهم آن این است که ما از آن قدرتی که میدان و دیپلماسی حاج قاسم عزیز و محمدجواد ظریف ایجاد کردند پلی خواهیم زد برای بهره برداری اقتصادی و توسعه اقتصادی کشور که بتوانیم این توسعه را به جیب مردم ببریم.

حرکت ما در منطقه و قدرت ما باید مبنای اقتصاد برای مردم عزیزمان باشد. در ارتباط با تحریم فوری‌ترین کار ماست و ضروری است و به طور جدی پیگیری خواهیم کرد. درست است کارهای مهم دیگری داریم، ولی تحریم جز ضروریات است.

سعید جلیلی: ما درباره نقش رئیس جمهور داریم صحبت می‌کنیم، این موضوعاتی است که هر وزارتخانه‌ای مسئولیتی دارد و باید کارهایش را انجام دهند، نقش رئیس جمهور فراتر از دستگاه‌ها است. ما برخی از موضوعاتی داریم که رئیس جمهور باید برای آن موضوعات ماموریت تعریف کند، دستگاه‌ها را با هم، هم افزا و پیگیری کند که ببیند آیا این موضوع به نتیجه رسید یا خیر.

به عنوان مثال ۵۰ درصد جمعیت ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهد، موضوع خانم‌های بحث بسیار مهمی است و الان هم دیدید در جلسات خیلی افراد دلسوزی‌هایی در این باره دارند. بحث این است که اگر ما می‌گوییم تمایز کار واقعی با کار نمایشی چیست؟ در همین ۸ سال گذشته بارها از حقوق خانم‌ها صحبت شد، نتیجه آن تقریبا هیچ بوده است.

۱۸طرح و برنامه در همین دوره دولت یازدهم و دوازدهم آورد وقتی بررسی می‌کنید خوب است این را بگوییم که نتیجه آن چی بوده است؟ آیا زنان سرپرست خانوار الان چه امکان بیشتری پیدا کردند؟ آیا اگر ما از اشتغال خانم‌ها صحبت می‌کنیم چه ابتکارات و چه مدل‌های نوین و یا بومی را به کار گرفتیم؟ آیا در اقتصاد چه نقشی داشتند؟ این‌ها می‌شود حرف زد من دقیقا بحثم این است کار نمایشی با کار واقعی؛ کار واقعی برنامه و پیگیری جدی می‌خواهد.

ممکن است در اینجا هر دستگاهی کار خود را انجام دهد، من نمی‌گویم رییس جمهور حتی ماموریت‌هایی باید تعریف کنند که آیا این کار شد یا نشد؛ ما امروز مشکل داریم که حتی برخی ماموریت‌هایی که تعریف شده است اصلا برای آن یکبار جلسه تشکیل نشده و یکبار حتی پیگیری نشده است.

اگر ما صحبت می‌کنیم یک روز چرا فلان پیامک رفت، هزاران و ده‌ها هزار بلکه بیشتر خانم‌هایی که در همین ایام دچار مشکلات اقتصادی بودند، زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست که شما وظیفه داشتید و دولت وظیفه دارد برای این‌ها برنامه داشته باشد و باید کار کند. اینکه مثلا شما نگاه می‌کنید طلاق نسبت به ازدواج متاسفانه افزایش پیدا کرده است، این‌ها نیازمند برنامه است.

در این موضوعات نسبت به زنان روستایی جالب است یک طرح تعریف شده و یک چیزی نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار هزینه شده است تحت عنوان آگاه سازی حقوق زنان روستایی، نگاه که می‌کنیم همش ۵۱۰ نفر جمعیت مخاطبش بوده است. این می‌شود آن کار نمایش که کار واقعی نیست و کاری که باید برای خانم‌ها انجام دهیم که بگوییم تو این تسهیلات را می‌توانی بگیری و خدماتی و اشتغالی که می‌توانیم داشته باشیم.

مجری: مناقشه میان توسعه صنعتی و تعهدات زیست محیطی یکی از اصلی‌ترین مباحث مطرح در جهان است، بحران‌های زیست محیطی و چه در حوزه ریزگردها و چه در حوزه صنایع و کارخانجات باعث شده در بسیاری از استان‌ها مردم از دیدن آسمان آبی محروم اند تعامل مطلوبی که دولت شما بین توسعه صنعتی و تعهد به الزامات زیست محیطی در پیش خواهد گرفت، چیست؟

محسن رضایی: بسیار خب. البته اجازه بدید من یک نکته‌ای را بگویم. در زمان استراحت دیدم که مردم با اشتباه من شوخی کردند، حقیقتا این شوخی‌های شما سرمایه بنده است و نشان می‌دهد که شما، مرا جزئی از خودتان می‌دانید و از ما نمی‌ترسیم و دلم می‌خواهد روزی برسد که هیچ کدام از مردم ما از دولتمردان نترسند. البته من بابت اشتباه لفظی عذر خواهی می‌کنم. «یاشاسین آذربایجان، یاشاسین آذربایجان» این اشتباه لفظی که کردم را می‌بخشند.

واقعا از برادرمان آقای زاکانی خیلی گله مندم. بلافاصله سایت مرکز پژوهش‌ها همین را تیتر کرده است. اینکه مردم با من شوخی کنند حقشان است و تو این شرایط سخت و گرانی مردم شوخی کنند و دلشان آرام بشود من خیلی خوشحال می‌شوم، ولی یک مرکز دولتی چطور آخر بلافاصله تیتر می‌کنند. من بارها گفته ام که با وجود اینکه لر هستم و افتخار هم می‌کنم، ولی تمام زندگی‌ام تقدیم ملت ایران و همه اقوام شده است.

آذربایجانی‌ها می‌دانند عشقی که من به آقای مهدی باکری دارم که هنوز که هنوز است وقتی به یادش می‌افتم من واقعا متاثر می‌شوم. هیچ کسی به اندازه آقا مهدی باکری در دل من جای ندارد.

نکته دیگری را که من باز خدمت ایشان می‌گویم، مرکز پژوهش‌های مجلس، یارانه انرژی در ایران را سالیانه ۴۹ میلیارد دلار برآورد کرده و ضمن اینکه ما چقدر سلطان دلار و سکه داریم؟

من خدمت ایشان و آقای همتی با قاطعیت عرض می‌کنم که ما می‌توانیم چهل درصد یارانه‌های پنهان را و یارانه‌هایی که می‌رود دست افرادی که حقشان نیست برگردانیم و به جیب ملت بیاوریم و در حقیقت حل فصل کنیم.

مسائلی که جنابعالی مطرح کردید سئوال بسیار مهمی است. هیچ گاه در برنامه ریزی‌های توسعه رابطه بین زیست محیطی و توسعه صنعتی لحاظ نشد. امروز ما آب‌های زیر زمینی مان به چه روزی افتاده است. گرد و غباری که در خوزستان یا حتی در زابل یا حتی در یزد راه می‌افتد، زندگی مردم را مستاصل کرده است. بیکاری در حداقل خودش است یک توسعه صنعتی عظیمی پیدا شده، ولی مشکل آب و گرد و غبار است. در برنامه من مساله زبان و اقوام مادری به عنوان یک مساله مهم است.

مجری: توسعه سبک زندگی شهری افزایش نرخ چاقی و کم تحرکی را به دنبال داشته این مسئله توسعه ورزش به ویژه ورزش همگانی را به مسئله اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است در عین حال ورزش قهرمانی به نمادی از افتخارات ملی تبدیل شده است؛ برنامه شما برای توسعه ورزش همگانی و ارتقا جایگاه ایران در ورزش قهرمانی و افزایش سرانه فضاهای ورزشی و تفریحی و توزیع عادلانه آن‌ها چیست؟

علیرضا زاکانی: موضوع ورزش یک امر حیاتی است الان ۷۰ درصد مردم ایران ورزش نمی‌کنند یعنی نه ورزش همگانی می‌کنند و نه ورزش قهرمانی؛ شرایطی ایجاد شده که رئیس فدراسیون کشتی بیان می‌کرد که سال‌ها قبل یک میلیون نفر درگیر ماجرای کشتی از ابعاد مختلف بودند، اما الان فقط ۴۰ هزار نفر؛ این یک فاجعه بزرگ است؛ علت آن چیست؛ چه در ورزش همگانی و چه در ورزش قهرمانی دولت آقای روحانی حوصله برای مردم باقی نگذاشته است و اصلاً فرصتی نگذاشته است که مردم به این بیاندیشند و برخی فراغت داشته باشند تا ورزش کنند؛ عملاً ما ۳ دلار خرج ورزش کنیم ۱۶ دلار طبق آمارهای جهانی در حوزه سلامت برای ما صرفه‌جویی می‌شود؛ ورزش و نشاط امکان جهش کشور را فراهم می‌کند، اما امروز مردم ما درگیر اولیات خود هستند و اینجا حرف‌های گل و بلبل از چیزهایی می‌زنیم؛ آقای همتی از کدام زنان صحبت می‌کند؟ آقای همتی از جوانان صحبت می‌کند؟ بعد هم خیلی شیک می‌گوید این ۵ تا یکی هستند؛ آقای همتی من سری قبل نیز به شما توضیح دادم و لازم نیست و دیگر نمی‌گویم؛ اگر بنا باشد ما کاندیدای پوششی باشیم جنابعالی کاندیدای روکشی هستید که آمدید ۸ سال فاجعه‌ای که بر ملت آوردند را روکش کنید.

بعد هم من با عدد و رقم به شما ثابت می‌کنم؛ جرأت ندارید که با ما مناظره کنید به آن کسانی که به شما یاد می‌دهند که این حرف‌ها با بزنید بگویید که دست‌های پشت صحنه‌شان را شما نمی‌خواهد مشت کسی را باز کنید ما مشت‌شان را باز خواهیم کرد؛ لذا به اعتقاد بنده ایجاد یک سرانه مناسب و بالا برای ورزش همگانی و توسعه باشگاه‌داری و فعالیت در عرصه ورزش در کف قاعده هرم اجتماعی ما را از بسیاری از مشکلات مصون می‌دارد؛ هم برای بانوان و هم برای جوانان و هم برای افراد مسن از آن جهت که ما داریم به سمت افزایش افراد پیر در جامعه می‌رویم لذا پرداختن به ورزش همگانی برای ما حیاتی است لذا ما هم به ورزش همگانی، هم به ورزش پهلوانی و هم به ورزش قهرمانی می‌اندیشیم و معتقدیم باید فضایی باز کرد که ما به ازای این کشور از این وضعیت اسفناک نجات پیدا کند.

دور سوم مناظره انتخاباتی

مجری: با وجود اهتمام تمام قد دشمنان در جلوگیری از پیشرفت علمی کشور و به برکت خون شهدا و استقامت ملت ایران، دانش هسته‌ای بومی در کشور ما نهادینه شده است، با این وجود هنوز استفاده از این دانش و فناوری راهبردی در زندگی عموم مردم ملموس نیست، برنامه شما برای کاربردی سازی این فناوری و توسعه محصولات و خدمات متنوع مبتنی بر فناوری هسته‌ای در زمینه‌های مختلف مثل پزشکی، کشاورزی و انرژی و مانند آن چیست؟

محسن مهرعلیزاده: به همت دانشمندان عزیز جوان ما در چندین سال گذشته دانش هسته‌ای و توسعه آن در زمینه‌های مختلف اعم از داروسازی، کشاورزی و زمینه‌های مختلف دیگر توسعه پیدا کرده است.

به نظر بنده می‌بایست انستیتوهای مشخصی که بشود در این زمینه کاربردی کار کنند و این دانش را به شکل کاملاً بومی کرد تاسیس شود تا این انستیتوها در اختیار توسعه فناوری‌های جدید کشور قرار گیرند.

بنده فکر کنم شرط تداوم این حرکت هم این است که به جوانان میدان بدهیم و جوانان را حفظ کنیم. همچنین ما باید جوانان را نگه داریم و فراری ندهیم لذا عمده این دانش در دست جوانان است و این جوانان هستند که نشان دادند با کسب مدارج علمی بالا وتراوشات ذهنی مثبت شان می‌توانند این موفقیت‌ها را به دست بیاورند؛ بنابراین انشاالله ما با ایجاد انستیتوهای تحقیقاتی می‌توانیم به این کار جامعه عمل بپوشانیم.

بنده باید در ادامه به یک مطلب دیگر در زمینه جوانان و بانوان اشاره داشته باشد؛ بخش قابل توجهی از کشور هم جوانان و هم بانوان عزیزی هستند که در طول سالیان گذشته به دلایل همین مسائل اجتماعی که صحبت شد، متحمل فشار شدند و نتوانستند آنچنان که باید از حقوق اجتماعی خودشان دفاع کنند و ما باید این مسئله را با تشکیل سازمان‌هایی که مشخصاً با در نظر گرفتن جوانان جوانان ساخته می‌شود مد نظر قرار دهیم.

همچنین در زمینه به‌کارگیری بانوان در فضاهای کارشناسی و مدیریتی باید بگویم که بنده در دولت خودم تصمیم گرفتم که حداقل در هر استان یک بانو را به عنوان  معاون استاندار تعیین کنم.

همچنین در دولتم سه نفر از بانوان را به عنوان وزیر معرفی خواهم کرد که اگر مجلس همکاری کرد و رای داد که خوب است، اما اگر موافقت نشد یک بانو را به عنوان معاون خودم انتخاب خواهم کرد تا بتوانیم این تبعیضی که در زمینه بانوان روا شده است را برطرف کنیم.

همچنین میانگین سنی دولت من ۴۵ سال است البته برخی اعلام می‌کنند که ۴۵ سال شاید عملی نباشد، اما بنده می‌گویم که این مسئله عملی می‌شود.

مجری: نظام سلامت یکی از مهم ترین و پرهزینه ترین برنامه هایی بود که به نظر کارشناسان با وجود امید و انتظار ایجاد شده در جامعه به عللی از جمله عدم تامین منابع مالی برای آن عملاً به سیاستی ناپایدار تبدیل شد و از رسیدن به بخش قابل توجهی از اهداف خود ناکام ماند، برنامه شما برای توسعه کارآمد عالمانه و پایدار نظام سلامت چیست.

سعید جلیلی: یکی از نکاتی که بسیار مهم است که نقش رئیس جمهور را مجدداً نشان می دهد این است که موضوعاتی است که فقط مربوط به یک وزارتخانه می شود و سلامت یکی از آن موضوعات است.

امروز عوامل اجتماعی موثر بر سلامت شامل ده نکته می شود و این نشان می دهد باید رئیس جمهور اگر در این جایگاه قرار می گیرد موضوع را بفهمد و بتواند درست دستگاه ها را هماهنگ کند.

موضوع سلامت در کشور ما در این سال ها چند طرح مهم را اجرایی کرده است که یک طرح که ابتدای آن قرار بود طرح شبکه بهداشت بود که از ابتدا درست اجرا شد حتی برای کشورهای غربی نیز الگو شده است.

بین سال های ۵۸ تا ۶۴ این طرح در کشور اجرایی شد در مقابل این طرحی نمایشی نداریم که هیچ خاصیتی نداشت به جز این که هزینه ها را افزایش داد به نام طرح تحول سلامت که در سال های اخیر انجام شد و همه بعدها پی بردند این طرح نمی تواند موفق باشد اما مهم این است که شما این موضوع را در زمان خود متوجه شوید.

نه این که یک طرحی را شروع کنید و هزینه ها را چند برابر کنید بعد یکباره مشخص شود که این طرح ناکارآمد است در این صورت چه کسی دچار خسارت می شود. من عرضم این است که ما اگر حرف از نظام سلامت می زنیم باید وزارت بهداشت مدعی و محور آن باشد اما وزارت صنعت، کشاورزی و سایر دستگاه ها نیز در اجرای آن نقش دارند.

امروز مثلاً بیکاری و استرس از جمله موضوعاتی هستند که می توانند به سلامتی افراد صدمه وارد کنند یکی از بیشترین مجروحان سالانه ما اختصاص به حوادث جاده ای در کشور دارند و سالی ۱۰۰ هزار مجروج داریم؛ این ها مربوط به وزارت بهداشت نیست اما این وزارت خانه در این موضوعات بی تاثیر نیست.

حال این نکته مهم است که برای این موضوعات می خواهیم چه کنیم؟ باید با برنامه جلو برویم امروز هزینه های سلامت در دنیا به خاطر نکات مختلف افزایش یافته است یکی به خاطر فناوری های جدید که این ها پرهزینه هستند و دیگر به خاطر تغییرات طول عمر در جمعیت ها به ویژه در کشور ما که الحمدالله جمعیت افزایش پیدا کرده است و به همین نسبت باید برای سال های آخر عمر افراد تدابیر بیشتری داشته باشید.

یک عامل دیگر هم تغییرات الگوی بیماری هاست. عرضم این است که اگر مسئله را درست نفهمیدید کشور ۸ سال در مسیر نادرست حرکت می کند و بعد مشخص می شود که آن مسیر غلط است.

مجری: توسعه سبک زندگی شهری، افزایش نرخ چاقی و کم تحرکی را به دنبال داشته است؛ این مسئله توسعه ورزش و در نتیجه ورزش همگانی را ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است. در عین حال ورزش قهرمانی به نمادی از افتخارات ملی تبدیل شده است. برنامه شما به تفکیک برای توسعه ورزش همگانی و ارتقای جایگاه ایران در ورزش قهرمانی و نیز افزایش سرانه فضاهای مناسب ورزشی-تفریحی و توزیع عادلانه آنها چیست؟

علیرضا زاکانی: مردم عزیز، بیش از سه دهه است عده‌ای بر اقتصاد مملکت خیلی زدن با تمام سرمایه‌ها و امکانات کشور را به سمت و سویی سوق دادند که از قبل تبعیض از کاخ نشینان و مردم را در کوه نشینی نگه داشتند.

متاسفانه اول انقلاب جوری دنبال شد که یک موی کوخ نشین به همه کاخ نشینان می‌ارزید. با کمال تاسف مطلب خوب اول انقلاب، تبدیل شد به شرایطی که امروز مسئولین ما دچار خوی اشرافی‌گری شدند.

بنده اولین کاری که خواهم کرد این است که دولت را از موزه اشرافی‌گری به موضوع نوکری مردم وامی‌دارم. نکته اول.

نکته دوم اینکه توجه را در جهت توزیع عادلانه ثروت می‌کنم. نکته سوم اینکه با توانمندسازی شرایط و معادله را طوری تغییر می‌دهم که مفسدین در گام اول، راهی برای تنفس نداشتند باشند. فساد از کجا پیدا میشود؟ از قبل گرایی و از باندبازی.

آقای دکتر همتی، روز قبل از تعطیلات آخر وقت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بانک دولتی منتقل می‌شود به بانک خصوصی. آخر وقت و به صورت خلاف و ذیل مسئولیت آقای همتی همین قبل از عید. آقای رحمتی نتوانست بازی خودتان را اداره کنید؛ آمدید مدعی سایر حوزه ها هستید؟

بنده با گردن‌کلفت‌ترین افراد، با قوی ترین افراد، با شبکه فساد که مایه فقر در جامعه است و از طرفی از قبل او آسیب‌های جدی در جامعه ایجاد می‌کند مبارزه اساسی خواهم کرد. دشمن ما فقر، فساد و تبعیض است. به فضل الهی و با کمک مردم ریشه او را خواهیم کند.

دو دهه است که بنده با معاون رئیس جمهور، وزیر نفت، وزیر اطلاعات، دادستان تهران و موارد این چنینی با دست خالی درگیر شدند در دولت بنده ریشه فساد خشک خواهد شد.

نکته‌ای هم که آقا محسن فرمودند، من قبل از آن عذرخواهی کردم چون اشتباه جدی کرده بودند. ناظر به بحث انرژی هم EIA ۸۶ میلیارد دلار اعلام کرده است در سال ۲۰۱۹، آقا محسن و این برمی‌گردد به زندگی مردم که درباره این هم می‌شود بحث کرد.

مجری: به نظر برخی از کارشناسان اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عللی چون اولویت نداشتن این سند نزد مجریان تخفیف نیافتن بودجه مناسب و یا اسنادی چون سند ۲۰۳۰ با موفقیت کامل همراه نبوده است، فرصت‌ها و نقاط قوت این سند را در چه مواردی می‌بینید؟ و عقب‌ماندگی در اجرای آن را چگونه جبران می‌کنید؟

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: این مناظرات برای فهم مردم از برنامه‌ها و تیم فکری کاندیده‌های ریاست جمهوری است با شومن بازی و پرداختن به حواشی برای جلب توجه به نظر بنده این سری عمل نخواهد کرد دوستان صفات جمع می‌بندند من اینطوری بقیه اینگونه، خب باید برای اینکه مورد خطاب قرار می‌دهند دلیل بیاورند همه را به صورت جمع مورد خطاب قرار می‌دهند کار صحیحی نیست، مسئله آموزش و پرورش اساسی‌ترین مسئله کشور است و هر کشوری با وضعیت آموزش و پرورش خود مورد سنجش قرار می‌گیرد از نظر بنده مهم‌ترین وزارتخانه کشور آموزش و پرورش است البته در نظام تعلیم و تربیت نیاز به تحولات بنیادین داریم باید ببینیم مقصودی که وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد به ما بدهد چه خواهد بود. فارغ‌التحصیل در دوره عمومی باید کسی باشد که سواد زمان خودش را داشته باشد.

مهارت اجتماعی مؤثر برای اینکه بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند را داشته باشد و یک مهارت شغلی ساده هم داشته باشد تا زندگی خود را بتواند اداره کند. ۱۵ هزار نوع مهارت داریم کی باید این اتفاق بیفتد مثل همان چیزی که در دینمان است، و در دنیا هم گفته شده زمانی است که فرد به بلوغ می‌رسد میانگین ۱۵ ۱۶ ساله ما از ۷ تا ۱۷ سالگی به بچه‌ها اطلاعات زیادی می‌دهیم و بعد پشت سر آن کنکور را قرار می‌دهیم. الان نظام تعلیم و تربیت به سمت استعدادیابی رفته است یعنی در سن ۳ تا ۸ سالگی و بر اساس استعدادها افراد ارتقا پیدا می‌کنند و مسیر خود را پیدا می‌کنند و یک نوع هدایت تحصیلی وجود دارد ولی در نظام ما رها می‌کنیم و در آخر یک مسابقه می‌گذاریم و در آن کلی اطلاعات اضافه به آنها می‌دهیم. اگر ما بخواهیم وارد اصلاح آموزش و پرورش شویم ورودی ما معلمین محترم هستند، مسئله منزلت معلمین وجود دارد کاری باید بکنیم که بالاترین رتبه شغلی در کشور شغل معلمی باشد. بحث دوم عدالت آموزشی است الان ۱۶ برابر یک نفر در شمال تهران نسبت به سایر مراکز استان‌ها هزینه می‌کند و ۱۹ مدل مدرسه کوچک و بزرگ داریم. که نشان می‌دهد آینده را داریم به پولدارها می‌فروشیم، سیاستمداران ، دانشمندان و نخبگان آینده کشور کسانی خواهند بود که با زور پول وارد دانشگاه شده‌اند. نکته بعدی که باید اشاره کرد در موضوع تحول بنیادین مسئله حرفه‌آموزی و مهارت آموزی است.

مجری: با وجود تاکید دولت ها در دو دهه گذشته بر ضرورت گسترش دیپلماسی اقتصادی به ویژه اعزام رایزن های اقتصادی و بازرگانی نتایج حاصل شده از این این اقدامات در حد انتظار و متناسب با جایگاه و ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی و مزیت های نسبی اقتصاد ایران در صحنه بین الملل نبوده است؛ در سال حمایت و پشتیبانی و مانع‌زدایی برنامه شما برای تقویت دیپلماسی اقتصادی، توسعه اقتصادی، منطقی‌سازی واردات و ارتقای جایگاه اقتصادی ایران در کشورهای منطقه و جهان چیست؟

سید ابراهیم رئیسی: یک نکته عرض کنم نسبت به بحث رفع تحریم‌ها هر دولتی کار را به دست بگیرد یکی از وظایف مهمش رفع تحریم‌های ظالمانه است در این جهت هم هیچ تردیدی نباید کرد باید با همه وجود دنبال کرد که این تحریم‌های ظالمانه رفع شود، اما در کنار این قضیه باید خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز در دستور کار قرار گیرد و اقتصاد را شرطی نکنیم. بند نکنیم به این مسائل، تلاش شود برای اینکه اقتصاد روی پای خود بایستد و تکانه‌ها در آن تأثیر نکند نه کرونا، نه سیل، نه زلزله، نه تحریم و نه هیچ چیز یعنی رفع تحریم‌ها حتما در دستور کار خواهد بود، در همین سالن یک عده گفتند که ما بلدیم با دنیا صحبت کنیم. دانشجوی سال اول وزارت خارجه می‌داند وقتی در حال مذاکره هستیم نباید بگوید که از آب خوردن لازم‌تر است یا نباید کسی بگوید که خزانه کشور خالی است این یک مسئله ابتدایی بحث دیپلماسی است و، اما بحث دیپلماسی اقتصادی؛ دیپلماسی اقتصادی بحث مهمی است وقتی ما بحث از توسعه اقتصادی و بحث از تولید می‌کنیم در کنارش باید همه دستگاه‌ها حس بگیرند.

وزارت خارجه نقش بسیار مهمی دارد در کنار دیپلماسی سیاسی و مناسبات سیاسی از مناسبات بسیار مهمی که باید وزارت خارجه مأموریت خود بداند دیپلماسی اقتصادی است. ما در کشورهای منطقه ۱۵ همسایه داریم که هزار میلیارد واردات دارند ما سهم‌مان از این واردات ۲ درصد است که ۲۰ میلیارد دلار می‌شود واقعا سهم ما باید ۲۰ میلیارد دلار باشد، اگر دیپلماسی فعال اقتصادی داشته باشیم برای تولیدکننده ما بازاریابی می‌کند و بازار پیدا می‌کند. ما سهم‌مان به خوبی می‌تواند ۴۰ میلیارد تا ۵۰ میلیارد دلار در منطقه باشد یعنی سهم صادرات ما به کشورهای منطقه می‌تواند به خوبی باشد. اینجا نقش دیپلماسی اقتصادی است و دیپلماسی اقتصادی هم با حرف و سخن نمی‌شود هر کسی از هرجا و در بخش‌های مختلف که کارش تمام شد بگوید یک دوره‌ای شما سفیر باشید. من ضمن احترام به تمام سفرا و سرکنسولان در سراسر کشور عرض می‌کنم یکی از مأموریت‌های مهم که ما برای وزارت خارجه تعریف خواهیم کرد و در واقع بخش اقتصادی وزارت خارجه، دیپلماسی فعال اقتصادی در کنار مناسبات سیاسی و در واقع دیپلماسی سیاسی است، ببینید اگر هر کشوری در دنیا توسعه اقتصادی پیدا کرده است من نمی‌خواهم اسم کشور در اینجا ببرم می‌گویید فلان کشور می‌بینیم یکی از نقش‌های مهم آن بازاریابی بوده است که برای تولیدات آن کشور انجام شده است. کشورهای منطقه دنبال آن هستند که از تولیدات ما استفاده کنند و آن را استاندارد می‌دانند و علاقه هم به ایران دارند باید دیپلماسی فعال.

سؤال مجری: یکی از دلایل تاخیر در ازدواج جوانان دغدغه‌های پیشینی آنان از جمله به دست آوردن شغل، تامین مسکن و مخارج ازدواج است شما چه برنامه‌ای برای تشویق جوانان به ازدواج به موقع و آسان و تامین سرپناه زوج‌های جوان دارید؟

سید ابراهیم رئیسی: همین طور که اشاره کردید یکی از دغدغه‌های جدی جوان‌های عزیز ما دختر و پسر ما مسئله ازدواج، اشتغال و مسکن است.

من در جمع جوان‌ها زیاد رفته ام و زیاد می‌روم به استان‌ها که سفر می‌کنم فقط واحدهای قضایی نمی‌روم یکی از اجتماعاتی که من می‌روم اجتماعات در دانشگاه‌ها است می‌روم با جوان‌ها و آن‌ها حرف هایشان را به من می‌زنند من هم در خدمتشان هستم اصلاً در طول این مدت ارتباطم با جوان‌ها همواره برقرار بوده و یکی از نعمت‌های زندگی من است در آستان قدس رضوی که بودم یک روز رفتم به دانشگاه فردوسی و از جوان‌ها همین سوال را کردم که جوانان چرا ازدواج نمی‌کنید و گفتند آقا کو مسکن؟ و اشتغال؟ من به برکت حضرت رضا (ع) آمدم به آستان قدس و زمینی برای آستان قدس بود شروع کردم و مبلغی را گذاشتیم ده بلوک شروع کردیم به ساختن برای زوج‌های جوان دانشجو.

ببینید من عرض می‌کنم اگر به جوان‌ها می‌گوییم ازدواج حتماً باید مسئله اشتغال و مسئله مسکن را در کنارش فکر کنیم آیا می‌شود یا نمی‌شود کسانی که معتقد به نشدن هستند آن به قول جناب آقای دکتر رضایی نمی‌توانند در این عرصه حضور فعال پیدا کنند ما معتقدیم در این کشور می‌توانیم اشتغال در کشور قابل این است که جوان‌های عزیز مشغول شوند و دغدغه آن‌ها رفع شود ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور خالی است به من می‌گویند چرا به واحدهای تولیدی زدید یک واحد من سر زدم دو واحد سه واحد در یک استان سر زدم، اما بیش از ۲ هزار واحد عزیزان ما در دادگستری‌ها فعال کردند و تازه این باز بخشی از آن قضیه است ۴۰ درصد هم من می‌گویم از ظرفیت تولیدی کشور خالی است.

در اقتصاد ما ۷۰ درصد ظرفیت اقتصادی کشور خالی است به این معنا است که اقتصاد فضای مجازی اقتصاد دریا کشورهای اروپایی بعضاً ارتباطشان با دریا خیلی بخش کمی است ما با دریا چقدر ارتباط داریم بیش از ۳ هزار کیلومتر ما با دریا ارتباط داریم فعال کردن اقتصاد دریا از مسائلی است که بسیار می‌تواند اشتغال ایجاد کند ببنید ما امکان اشتغال در کشور بسیار داریم، ولی ظرفیت‌ها اگر فعال شود که فعال شدن آن به هیچ عنوان سخت نیست بعضاً من در استان رفته ام خدمت آقایان مدیران و با هم نشسته ایم و جلسه گرفته ایم گفته ایم که اقا یک ماه وقت می‌دهیم که یک واحد تولیدی را فعال کنید من آمده اینجا و خودشان جلسه گرفته اند و ما یک کارهایی را هم باید به یک جا زنگ می‌زدیم و پیگیری می‌کردیم مثلاً استمحال وزارت دارایی مثلاً مواد اولیه مسئله من نیست، اما من مسئله ام است اگر تولید شد مسئله کشور مسئله من هم می‌شود مسئله همه می‌شود باید حضور پیدا کنیم مسکن هم همینطور است ما امکان حل مشکل مسکن جوانان را داریم بسیار راحت، چون بیشتر هزینه مسکن برای زمین است و زمین در کشور ما شما می‌بینید لازم به استدلال نیست که این جا عرض کنم ما برنامه داریم مسکن و اشتغال برای جوانان آماده کردن است ان‌شالله از ما مسکن و اشتغال و از شما ازدواج.

مجری: جناب آقای رضایی، برخی مفاسد اقتصادی امروز جامعه ما ریشه در بی توجهی به مشکلات دیروز ما در حوزه فرهنگ و تربیت نیروی انسانی دارد که وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، آموزش عالی و بهداشت در این حوزه وظایفی بر عهده دارند، در این میان جامعه دانشگاهی و حوزویان نیز بیشترین بار را به لحاظ تربیت نیروی انسانی متفکر، پرسشگر و متعهد به دوش می‌کشد، شما به عنوان رئیس احتمالی دولت آینده چه برنامه‌ای برای حل ریشه‌ای مشکلات این عرصه و توجه به این دو قشر دارید؟

محسن رضایی: در اینجا ما با دو مشکل ساختاری و مدیریتی هم در آموزش و پرورش و هم در آموزش عالی مواجه هستیم؛ در برنامه ما تربیت زمامداران آینده در همه بخش‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به طور جدی لحاظ شده در تمام استان‌ها در مراکز استان من مدارس تربیت زمامداران آینده که هم تجربه دانشی دارم و هم تجربه عملی دارم را ان شاءالله پیاده می‌کنیم، البته بیش از ۵ سال است که من این کار را شروع کردم و قریب به ۱۰۰۰ نفر جوان را تربیت کردیم که ما بتونیم بیمه بشیم، تا زمانی که مدیریت در آموزش و پرورش و امورات فرهنگی و آموزش عالی به وجود نیاد، تربیت نشه، ما نمی‌توانیم از عناصر ضعیف انتظارات بالایی داشته باشیم.

مسئله دوم مسئله ساختار آموزش و پرورش است، در برنامه دولت ما، ما مدرسه محوری را محور آموزش و پرورش خواهیم کرد و مجتمعات آموزشی از هر ۱۱۰ مدرسه که بهشان اختیارات می‌دهیم، بسیاری از اختیارات اجرایی در آموزش و پرورش را می‌گیریم و به این مجتمعات آموزشی می‌دیم و مدرسه محور اساسی خواهند شد.

اینکه الان وزرات آموزش و پرورش بسیار بزرگ و هجیم شده، ولی به هیچ امورات مدارس نمی‌رسد این یک اشکال جدی است.

اما من می‌خواهم یکی، دو نکته را عرض کنم؛ در مساله خانم‌ها که می‌تونن نقش موثری داشته باشند من اینترنت ارزان را برای خانم‌های سرپرست خانوار در تولید و فروش اجرا می‌کنم، محدودیت‌هایی که برای خواهران ورزشکار ما در ورزشگاه‌ها درست کردند مثل خواهران منصوریان را که از ورود به ورزشگاه خواهران که برای تمرین رفته بودند جلوگیری کردند و بعضی از محدودیت‌هایی که برای بانوان به وجود می‌آورند که خود این مشکلات جدی در جامعه بانوان ما به وجود می‌آورد حتما دولت ما جلوگیری خواهد کرد.

در موضوعات رسیدگی به مساله معلمین، الان ما معلم‌هایی سراغ داریم که شغل دوم و سوم را دارند، چنین معلمینی نمی‌توانند وقت کافی را روی دانش آموزان بگذارند لذا در نهضت مسکن ایرانیان یکی از اولویت‌ها مسکن سهل و ارزان برای معلمین است که یک بار سنگینی را ما از اجاره نشینی‌های آن‌ها بر می‌داریم و معلمین با خیال راحت تری می‌توانند به تربیت فرزندان آینده ایران بپردازند.

مجری: توسعه سبک زندگی شهری افزایش نرخ چاقی و کم تحرکی را به دنبال داشته این مسئله توسعه ورزش به ویژه ورزش همگانی را به مسئله اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است در عین حال ورزش قهرمانی به نمادی از افتخارات ملی تبدیل شده است؛ برنامه شما برای توسعه ورزش همگانی و ارتقا جایگاه ایران در ورزش قهرمانی و افزایش سرانه فضاهای ورزشی و تفریحی و توزیع عادلانه آن‌ها چیست؟

علیرضا زاکانی: موضوع ورزش یک امر حیاتی است الان ۷۰ درصد مردم ایران ورزش نمی‌کنند یعنی نه ورزش همگانی می‌کنند و نه ورزش قهرمانی؛ شرایطی ایجاد شده که رئیس فدراسیون کشتی بیان می‌کرد که سال‌ها قبل یک میلیون نفر درگیر ماجرای کشتی از ابعاد مختلف بودند، اما الان فقط ۴۰ هزار نفر؛ این یک فاجعه بزرگ است؛ علت آن چیست؛ چه در ورزش همگانی و چه در ورزش قهرمانی دولت آقای روحانی حوصله برای مردم باقی نگذاشته است و اصلاً فرصتی نگذاشته است که مردم به این بیاندیشند و برخی فراغت داشته باشند تا ورزش کنند؛ عملاً ما ۳ دلار خرج ورزش کنیم ۱۶ دلار طبق آمارهای جهانی در حوزه سلامت برای ما صرفه‌جویی می‌شود؛ ورزش و نشاط امکان جهش کشور را فراهم می‌کند، اما امروز مردم ما درگیر اولیات خود هستند و اینجا حرف‌های گل و بلبل از چیزهایی می‌زنیم؛ آقای همتی از کدام زنان صحبت می‌کند؟

آقای همتی از جوانان صحبت می‌کند؟ بعد هم خیلی شیک می‌گوید این ۵ تا یکی هستند؛ آقای همتی من سری قبل نیز به شما توضیح دادم و لازم نیست و دیگر نمی‌گویم؛ اگر بنا باشد ما کاندیدای پوششی باشیم جنابعالی کاندیدای روکشی هستید که آمدید ۸ سال فاجعه‌ای که بر ملت آوردند را روکش کنید. بعد هم من با عدد و رقم به شما ثابت می‌کنم؛ جرأت ندارید که با ما مناظره کنید به آن کسانی که به شما یاد می‌دهند که این حرف‌ها با بزنید بگویید که دست‌های پشت صحنه‌شان را شما نمی‌خواهد مشت کسی را باز کنید ما مشت‌شان را باز خواهیم کرد؛ لذا به اعتقاد بنده ایجاد یک سرانه مناسب و بالا برای ورزش همگانی و توسعه باشگاه‌داری و فعالیت در عرصه ورزش در کف قاعده هرم اجتماعی ما را از بسیاری از مشکلات مصون می‌دارد؛ هم برای بانوان و هم برای جوانان و هم برای افراد مسن از آن جهت که ما داریم به سمت افزایش افراد پیر در جامعه می‌رویم لذا پرداختن به ورزش همگانی برای ما حیاتی است لذا ما هم به ورزش همگانی، هم به ورزش پهلوانی و هم به ورزش قهرمانی می‌اندیشیم و معتقدیم باید فضایی باز کرد که ما به ازای این کشور از این وضعیت اسفناک نجات پیدا کند.

مجری: هر کشوری سیاست خارجی مشخصی دارد که بر اساس منافع ملی آن استوار بوده و در چارچوب راهبردهای مشخص در محیط بین المللی و منطقه‌ای اقدام می‌کند؛ سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز مبتنی بر رویکردهای اسلامی، ملی و انقلابی است که چارچوب آن در قانون اساسی به خوبی مشخص گردیده است؛ دولت‌ها بر اساس همین مبانی مستحکم از ابتدای انقلاب تاکنون رویکردها، اولویت‌ها و شیوه‌های اجرایی کردن سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را دنبال کرده اند. در صورت پیروزی در انتخابات مهم‌ترین اولویت‌های شما در عرصه سیاست خارجی چه خواهد بود؟

سعید جلیلی: عرصه روابط بین کشورها یک نقاط اشتراک و یک نقاط اختلاف دارد که طبیعی است. نقاط اشتراک تعامل و نقاط اختلاف تقابل ایجاد می‌کند. این هنر دولت هاست که بتوانند این نقاط اشتراک که فرصت‌ها را ایجاد می‌کند تبدیل به نقطه تعامل کنند و آن نقاط اختلافی که موجب می‌شود تقابل ایجاد بشود را مدیریت کنند و از تهدیدات پیشگیری کنند.

در دنیا ۲۰۰ کشور وجود دارد. ما اگر سیاستمان تعامل سازنده و گسترده با جهان باشد؛ یعنی تمام فرصت‌ها را بررسی می‌کنیم، دنبال می‌کنیم و بالفعل می‌کنیم. ما اشکالی که به دولت داریم دقیقا همین است که معطل چند کشور و سه چهار کشور ماند و تمام کارهایش معطل آن شد.

یک روز به بهانه اف‌ای تی اف، یک روز به بهانه ترامپ و یک روز به بهانه برجام به هر حال همه این‌ها دشمنی خود را می‌کنند و شما باید این هنر را داشته باشید و فرصت را از دست ندهید و با کسانی که تعامل دارید و با کسانی که نقاط اشتراک دارید تعاملات را شکل دهید.

طبیعی است در همسایگی شما این نقاط تعامل بیشتر خواهد بود و در جهان اسلام بیشتر خواهد بود. در منطقه می‌تواند باشد حتی در آن سر دنیا می‌تواند باشد.

سؤال ما این است که چه برنامه‌ای برای این وجود دارد؟ اینجا شما اگر ۲۰۰ کشور دنیا هست بگذاری روی میز و بگویی مثلا از کشور الف، ۱۵ درجه فرصت به دست می‌آورم، از کشور ب، ۱۰ درجه و مجموع این فرصت‌ها را در روابط خارجی و اقتصادی بالفعل کنید؛ نه اینکه کشور معطل شود و بگویند این‌ها می‌خواهند حسینیه در کاخ سفید درست کنند، این چیزهای موهوم چیست؟ اصلا نیازی به این ندارید. امروز خود آن‌ها به زمین افتادند. شما ببینید بایدن در سند استراتژی امنیت ملی امریکا که در بهمن ماه منتشر کرد می‌گوید ایران وارد عرصه جدیدی از بازی شده است که دارد یک صحنه جدید تعریف می‌کند این را من نگفته ام و بروید بخوانید.

ما امروز فرصت‌های بزرگی داریم و امروز می‌توانیم در همین بحث تعاملات اقتصادی فرصت‌های بسیار گسترده‌ای را که استفاده نکردیم و گفتم فقط همین پاکستان ۶۰ میلیارد دلار واردات دارد و بررسی کنیم که ۱۶ میلیارد دلار آن می‌تواند از سوی ایران تامین شود. می‌توانیم کارهای بزرگ کنیم و حتی در بحث خنثی کردن تحریم و در جنگ اقتصادی باید در موضع آفندی باشیم و با ابزار اقتصادی دشمن را پشیمان کنیم و این می‌شود، ولی شما نمی‌توانید.

مجری: رئیس جمهور ریاست شوراهای عالی فراقوه‌ای از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر عهده دارد، اما رویکرد برخی روسای جمهور در تشکیل نیافتن به موقع و حضور منظم و همین طور اجرا نشدن کامل مصوبات مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته که موجبات توقف بسیاری از امور علمی و فرهنگی و آموزشی را فراهم آورده است. چه تصمیمی برای احیای این شورها و کمک به برانگیختن انگیزه‌های نخبگانی کشور دارید؟ اگر تصمیمی در این نهادها اتخاذ شود که شما به عنوان رییس جمهور با آن مخالف باشید، چه واکنشی خواهید داشت؟

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی: من یک نکته را اول بگویم که ما در این جمع برای جلب توجه حقیقتا هر حرفی را نباید بزنیم، نزدیک انتخابات که می‌شود یاد آزادی زنان، یاد کولبران، یاد محرومان و مستضعفان می‌افتیم و بارها تکرار می‌شود و آن‌ها از پشت گیرنده‌ها نگاه می‌کنند و می‌گویند یادمان است قبلی‌ها این حرف‌ها را زدند.

من دیدم در جمع، بحث نرخ به کارگیری بانوان کم کم داشت بالا میرفت، می‌خواستم بگویم من کل کابینه ام را خانم‌ها می‌گذارم که دیگه دست بالاتر ازدست من نباشد.

این تلقی ایجاد کردن برای خود ببینده هم محل سوال است، زیرا موضوع شایسته سالاری است، من کسی هستم که رییس ستادم مادر سه فرزند است، مادران هم می‌توانند فعالیت سیاسی و اجتماعی کنند، جایگاه زن چنین جایگاهی است. همان زنان هم از ما شایسته سالاری می‌خواهند اینکه وقتی قرار است کاری به عهده گذاشته شود و اینقدر بانوی شایسته داریم که واقعا می‌شود تمام کابینه را از بانوان گذاشت، اما باید از اقوام، مذاهب و اهل سنت می‌گوییم، اگر راست می‌گوییم... با توجه به اینکه بحث کولبران شد این وضعیت بیکاری در کشور ما است، مرزهای ما بالاترین نرخ بیکاری را دارند که ماهم سرکار بودیم و بسیاری از این جمعی که این‌ها نشستند کسانی نبودند که مسئولیت نداشته باشند و وضع اینجوری شده که او مجبور شده بین نان و جانش، برادر بلوچ ما سوخت رسانی کند و برادر کُرد ما کولبری انجام دهد. ما باید این‌ها را حل و فصل کنیم به جای اینکه بیاییم حرف‌های اینگونه بزنیم.

نکته بعدی که در مورد شوراها گفته شد این‌ها شورای قانونی مندرج در قانون اساسی هستند، یک گسست ساختاری بین شورای عالی و نهادهای اجرایی وجود دارد، ما یک طراحی کردیم که دبیر هر شورای عالی، معاون رییس جمهور و مسئول فرمانده آن حوزه است.

یکی از مشکلاتی که دولت‌ها داشتند این است که اقتصاد کشور مسئول نداشت. فرهنگ کشورمان مسئول ندارد واقعا فرمانده فرهنگی کشورمان کیست؟ کلی نهاد مردمی، اجرایی، نهاد مدنی و نهادهای معنوی و نهادهای دولتی داریم. در حوزه اقتصاد و حوزه‌های مختلف هم همین است. همین حوزه سلامت نیز دستگاه‌های مختلف تعداد زیادی متولی دارد، بنابر این شوراها امرشان مطاع است. بالاتر از امر رییس جمهور است رییس جمهور درست است رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اما حق وتو در این ماجرا ندارد.

مصوبه، مصوبه جمع است و در سایر شوراها مانند شورای امنیت ملی نیز به همین ترتیب است و آن مجری مصوبات است و مسیر اجرای آن معاون رئیس جمهور و فرمانده این حوزه است.

مجری: محور اساسی حکمرانی ملی در فضای مجازی هر کشوری ابر پروژه شبکه ملی اطلاعات است که این روزها در بسیاری از کشورهای مدعی جهان به اصلی انکار ناپذیر و مقوم امنیت ملی تبدیل شده است. به نظر جنابعالی علل به انجام نرسیدن این ابر پروژه که می‌تواند بسیاری از مشکلات کنونی فضای مجازی را بدون وابستگی و تاثیرپذیری از خارج آن را حل کند؟

محسن مهرعلیزاده: سئوال بسیار درستی است و مطلب بسیار مهمی است. امروز اقتصاد در دنیا و مسائل اجتماعی و مسائل فرهنگی در دنیا راه‌حل‌هایش دیگر راه‌حل‌های معمولی نیست. امروز اقتصاد هوشمند، حکمرانی هوشمند، شهر هوشمند همه سیستم هوشمند است، امروز یک شرکت مثل هواوی شاید به اندازه ده برابر کشورهای معمولی و چند برابر کشوری مثل ما در سال درآمد دارد و از این زمینه دارد کار می‌کند. باید فضا را در این زمینه‌ها باز کنیم تا جوان‌ها بیایند تا در این زمینه جوان‌ها کار بکنند و بدون هیچگونه ممانعتی در جهت هم‌فکر کردن و هم کار کردن و اجرای کردن بتوانند کارهایشان را به پیش ببرند.

من متأسف هستم که ما همچنان در گیر و دار فعلا همین اینترنت موجود در چنین سطح هستیم، فیلترینگ‌ها که انجام می‌شود، وزیر جوان خوشبختانه در دولت آقای روحانی خوب کار کرده است و زیربناها را درست کرده است، ولی همچنان در مورد سهمیه‌گذاری‌ها و فیلترینگ متأسفانه داریم سخت‌گیری می‌کنیم. من سوالی که اتفاقاً آقای رئیسی به آن اشاره کردند که در مسائل اقتصادی و فرمودند که اقتصاد فضای مجازی بله یک میلیون نفر الان در کشور معیشت و کارشان و فعالیتشان با اقتصاد مجازی است.

بخش قابل توجهی از تجار و صنعت در بعضی از شلوغی‌ها که در سال گذشته فیلتر شد ضرر و زیان به کشور وارد شد این مطلب.

مطلب بعدی جناب آقای زاکانی اشاره کردند که ۳۰ سال پیش در وضعیت اقتصادی منافع عده‌ای در نظر گرفته شد، من می‌خواهم بگویم که نباید ما باید این قدر مسائل را سیاه ببینیم و سیاه‌نمایی بکنیم. بالاخره از سال ۷۰ به این طرف که سه دهه فرمودند ما در سال ۷۶ تا ۸۴ که ما دولتی به نام دولت اصلاحات داشتیم که دولت آقای خاتمی بود که عدالت، محوری، پاک‌دستی، صحیح‌العمل بودن و در عدالت اقتصادی در جامعه ایجاد کردن شهره عام و خاص بود. حتی در دولت آقای احمدی‌نژاد ما داشتیم مسئله مسکن مهر را اگرچه طرحی بود که بد شد و از نظر جانمایی‌ها مشکل داشت، ولی به هر حال طرحی بود که با پنج میلیون تومان یک فرد را صاحب‌خانه کرد. یارانه موضوعی بود که در جامعه اثر داشت، در مورد ورزشکاران من خرداد ۸۴ را یاد آوردم که آن‌ها برای ۲۰۰۶ آماده می‌شدند که خانم‌ها در استادیوم حضور داشتند که یادش بخیر و انشالله ما اصل ۱۵ قانون اساسی را بتوانیم رعایت کنیم آن مشکلی که شوخی که رضایی کردند مسئله خواهد شد.

بخش جمع‌بندی نامزدها در مناظره دوم

محسن رضایی در جمع بندی مناظره امروز: مردم عزیز، همانطور که شما شنیدید عنوان دولت ما اقدام و تحول است؛ یعنی وعده و شعار را باید کنار گذاشت و تحول یعنی اینکه با جراحی‌های بزرگی انجام داد؛ چرا که مشکلات اجتماعی ریشه در مشکلات اقتصادی دارد و مشکلات اقتصادی ریشه در مسائل سیاسی و مدیریتی و ساختاری دارد؛ بنابراین باید یک کار درست منطقی و اساسی انجام داد، برنامه دولت ما اساسش بر اصلاح از درون قدرت است و به این دلیل که رابطه من با نظام الحمدالله یک رابطه با ثباتی بوده و بیش از۵۰ سال از ۱۷ سالگی تا الان در مسیر مستقیمی حرکت کردم بنابراین به دلیل اعتمادی که بین من و نظام وجود دارد و هم چنین رابطه‌ای که با دوستان دیگر از نیروهای مسلح گرفته، مجلس، قوه قضاییه دارم می‌توانم ادعا کنم که ان شاءلله که یک اصلاحات اساسی از بالا تا پایین را انجام بدهم.

اول از خود دولت شروع می‌کنم، وزارت خانه‌ها، شرکت‌های وابسته، تشکیلات بسیار عریض و طویل را ما باید سر و سامان دهیم. این به این معنا نیست که ما از مدیران فعلی استفاده نکنیم الحمدالله خیلی از استانداران، مدیر کل‌ها و کارشناسان انسان‌های واقعا زحمت کش و شریفی هستند؛ اما دیوان سالاری، نظام اداری، بروکراسی و سیستم‌های پیچ در پیچی که وجود دارهد با آیین‌نامه‌های مختلف ده هزار قانون و چهل هزار مقررات حقیقتا یک منجلابی از درگیری‌ها و زد و خوردها و فساد و مشکلات زیادی به وجود آمد که این را باید پاکش کرد و رفت کنار.

مسئله دوم نهادهای وابسته به رهبری با اینکه وابسته به رهبری اند در خدمت دولت هستند. ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان و قرار سازندگی خاتم نیاز به اصلاحاتی دارند که پیشنهاداتم را خدمت رهبر انقلاب خواهم داد که اقداماتی برای فعال کردن و بهره وری بیشتر از این تشکیلات داشته باشیم.

کمک به ادامه تحولات در مجلس و قوه قضاییه که حتما دولت ما کمک خواهد کرد که کاری که آقای رئیسی در قوه قضاییه شروع کرده و در ابتدای کار هم هست و انشالله می‌تواند تحولات بزرگی به وجود بیاورد یا مجلس انقلابی که شکل گرفته است این‌ها را حتما می‌توانم کمک می‌کنم.

فعال کردن جلسات سران قوا خیلی مهم است. واقعا شورای انقلابی بی خاصیت شده است اول از رهبر انقلاب تقاضا خواهم کرد که اگر ایشان موافقت کنند شورای انقلاب فرهنگی را منحل کنیم و شورای انقلاب فرهنگی را از این حالت بیرون بیاوریم و این وضعیت فرهنگی که در کشور و مسئله جوان‌ها را بتوانیم به طور اساسی حل کنیم.

موضوع دیگر اصلاح احزاب است، اصولگرا و اصلاح‌طلب دو تا سرمایه هستند، ولی هم نفوذی‌ها و هم بازیگران سیاسی و هم ماجراجویان زیادی در این ساختار سیاسی-اجتماعی ما شکل گرفته است و ما امروز در زمان پر برکت رهبر انقلاب و بسیاری از نسل اول و دوم اگر نتوانیم یک سیستم ساختار سیاسی اجتماعی برای آینده ایران درست کنیم با مشکلات زیادی ما مواجه خواهیم شد؛ بنابراین مسئله من این است که اصلاحات جدی در درون قدرت باید به وجود آید تا ما بتوانیم مدیریت و ساختار آن حل کنیم تا بعد بتوانیم وارد مسائل اقتصادی بشویم و از طریق مسائل اقتصادی، مسائل اجتماعی را حل و فصل کنیم بنابراین تحول یک مساله بسیار جدی است.

سعید جلیلی در جمع بندی مناظره امروز: یکی از سرمایه‌های که روز به روز آب می‌رود زمان است؛ شما دیدید که ۸ سال گذشت. در این هشت سال آنچه که در روند کشور بود توقف و کندی بود.

چگونه از این آسیب باید رها شد؟ این بحث مهمی است و نقش رئیس جمهور بسیار بسیار مهم است آنهم وقتی که مسئله را درست بفهمد. وقتی که پاسخ را درست تشخیص بدهد. وقتی که رویکرد او صحیح باشد. در حال حاضر نا در آستانه یک انتخاب هستیم. چگونه می‌خواهیم عمل کنیم؟

یک رویکرد این است که کشور را همینطور به زور اداره کنیم، برخی دوستان میگویند بله نمی‌شود و این مواردی که این دوستان می‌گویند نمی‌شود. من این را با جمع بندی و بررسی می‌گویم این هم که می‌گویم مناظره قصدم بازی‌های ژورنالیستی نیست، حاضرم دفاع کنم که کشور را در چهار سال آینده فقط اداره نباید کرد، امروز کشور باید جهش پیدا کند، این یک ضرورت است و ممکن است و می‌توانیم.

حاضرم با هر کسی که این موضوع را قبول ندارد بنشینیم و بحث کنیم تا مردم بتوانند انتخاب کنند، اما این فکر می‌خواد، این زمان را مغتنم شمردن میخواهد نه اینکه تازه بنشینیم و بررسی کنیم. ما باید از روز اول برنامه‌ها را شروع کنیم.

این که شما بگویید که هنوز معطل فلان موضوع باشیم که "اف‌ای‌تی‌اف" فلان شد یا نشود؛ یک کشور است با این اقتصاد به این بزرگی و ۸۰ میلیون جمعیت را نباید معطل این موضوع کنیم. شما باید بتوانید برنامه داشته باشید. من همین جا عرض کنم بنده از روز اول و جناب آقای رضایی شاهد هستند که در مجمع گفتم که نباید این موضوع را معطل کنیم، خود دوستان آمدند و تقاضا دادند که حداقل بگذارید اعلام نشود، بله. واقعا اعتقاد بنده همین است شما مسئله را درست متوجه نمی‌شوید، مشکل در این است وقتی مسئله را درست متوجه نمی‌شوید رویکرد تان درست نیست که حتماً جواب نمی‌گیرید و نتیجه این مسئله می‌شود بحث کولبری، شما یک نگاه حداقلی دارید مثلا می‌گویند برای فلان کولبر دلمان سوخت. بنده به مرزبانان رفتم به مرز باشماق رفتم و با آن‌ها صحبت کردم. یه وقت هست با کولبر اینطور صحبت می‌کنی و یک وقت هست که می‌گویی تو می‌توانی بشوی یک صادرکننده. حتی این مسئله محقق شد و همان کولبر ظرف دو سال میگفت ما ۵۰۰ ملیون دلار صادرات داشتیم.

بنده می‌خواهم بگویم با فرصت‌های کشور با چه نگاهی می‌خواهیم کارها را انجام دهیم. بنده رفتم در روستای سعدآباد بوشهر تعاونی نخل کاران. چهار هزار نفر می‌گویند ما یک دستگاهی را برای بسته بندی خرما وارد کردیم و، اما بانک آمده و به دلیل عدم اقساط به موقعه، این دستگاه را مصادره کرده و بعد آن را فروخته و کسی که این دستگاه را خریده، اما این دستگاه را قطعه قطعه کرده است و اوراق کرده و فروخته است، پس دولت اینجا چه کاره است. همین دولتی که بعد می‌گوید ۹۰ هزار میلیارد تومان دست ۱۱ نفر است. من عرضم این است که مردم رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنید و وی باید بتواند اشراف داشته باشد به ظرفیت‌های کشور آن هم برای جهش نه برای اداره معمولی.

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در جمع بندی مناظره امروز: رئیس جمهور مسئول رویکردهای کشور است و باید بتواند مجموعه ذی نفعان و موثرین را برای تامین منافع ملی و ارتقای سطح زندگی مردم، هم راستا قرار دهد. معتقد هستم ضمن این که باید اقتصادمان درون زا باشد باید به شدت برون گرا هم باشد که اقتصاد مقاومتی اصلاً چنین است.

کارکرد وزارت خارجه می‌بایست برای ما منافع ملی و اقتصادی را تامین کند باید تغییر پیدا کند و وزیر امور خارجه باید یک تاجر موفق بین المللی باشد، دفاتر وزارت امور خارجه در سراسر دنیا باید محل عقد معاملات سنگین تجاری باشد. رتبه بندی سفارت خانه‌ها هم باید بر اساس میزان معاملاتی باشد که در آن‌ها اتفاق می‌افتد، باشد.

ما هزار و پانصد شرکت دولتی داریم که این شرکت‌ها خانه خلوت جناح‌های سیاسی است و هر کسی برنده انتخابات می‌شود، اهل ستاد خود را در مدیریت این شرکت‌ها دخیل می‌کند خیلی از این‌ها هم سازمان‌های خصولتی هستند که متاسفانه دیوان محاسبات و سایر نهادهای نظارتی نمی‌توانند آن‌ها را کنترل کنند.

ما خود را آماده کرده ایم تا فراخوانی برای دعوت از سایر متخصصین در رشته‌های مختلف برای اداره این شرکت‌ها به صورت کاملاً شفاف داشته باشیم و جمعی از اساتید دانشگاه داوری می‌کنند که این ۷ هزار و ۵۰۰ نفری که می‌خواهند این هزار و ۵۰۰ شرکت را اداره کنند، توسط اساتید دانشگاه انتخاب شوند.

اما روی صحبت من با جوانان عزیز است آن‌هایی که منتقد وضع موجود هستند و همچنین منتقد عدم به کارگیری نسل جدید در کشور هستند و احساس می‌کنند پشت درهای بسته یک طبقه سفت شده باقی مانده اند، جوانانی که از دعوای راست و چپ، اصول گرا و اصلاح طلب خسته هستند و می‌خواهند کشورشان را آباد، مقتدر و قدرتمند ببینند؛ این گوی و این میدان.

دولت سلام، دولت جوانان و نسل نو است کسانی که سال‌ها است از نامشان نان خورده اند دولت سلام فراتر از حزب و جناح است و همچنین دولت جوانان لر، ترک، تات، عرب فارس، بلوچ، سیستانی، ترکمن، بلوچ، قشقایی، سیستانی، بختیاری، تالشی، مازنی، گیلکی و مسلمان شیعه و اهل سنت است.

ما جوانان آمده ایم بگوییم جایگزین هر آن چه بوده است، هستیم ما نسل جایگزینیم تا همه صالحان و متخصصان را به کار بگیریم و از همه جناح‌ها و کسانی که داخل هیچ جناحی نیستند و فرصت طلبان را از پای سفره انقلاب بلند کنیم و سفره انقلاب را بتکانیم. سفره انقلاب متعلق به مردم است ما پشتوانه‌ای به جز شما جوانان نداریم کارتل اقتصادی منابع مالی و حزب و جناحی نیست هر جوان یک ستاد انشالله.

محسن مهرعلیزاده در جمع بندی مناظره امروز: مردم شریف ایران می‌دانم خسته‌اید خسته از وعده‌ها، خسته از تبعیض‌ها و سختی‌ها می‌دانم که از فساد و رانت خسته، توهین و تحقیرها خسته شده‌اید، ولی این همه خستگی نهال امید را در دل‌های زیبا شما خشکانده است. حتما با خودتان می‌گویید که این‌ها هم مثل قبلی‌ها هستند می‌گویید که این‌ها هم حرف‌هایی می‌زنند و وعده می‌دهند و می‌روند اگر در وعده‌هایشان صادق باشند چقدر می‌گذارند آن‌ها کارهایشان را انجام دهند و خواهند توانستند کارهای خود را انجام دهند. چه فرقی می‌کند که چه کسی رای بیاورد من از شما می‌پرسم اگر رای شما اثر نداشت چرا گزینه‌های ریاست جمهوری را این همه محدود و خاص کرده‌اید. اگر رای شما اثر نداشت چرا ماه و خورشید و فلک را بسیج کردند تا یک نفر خاص را رئیس جمهور کنند اگر رای شما اثر نداشت چرا انتخابات حداقلی و نتیجه مطمئن را دنبال می‌کنند و برخلاف شعارها، شعار افزایش مشارکت تمام اهرم‌های کاهش مشارکت را به عهده می‌گیرد این‌ها همه بخاطر این است که باز از تصمیم و رای هوشمند شما نگرانند. ندیدید که چگونه با آن سخن می‌گویند، ندیده‌اید که به جای ارائه راهکار برای معیشت مردم می‌گویند تمام اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنیم کاندیده‌ها را تهدید به ممنوع‌الخروجی و محاکمه می‌کنند. بعضاً طوری سخن می‌گویند که انگار مردم رعیت‌اند و آن‌ها ارباب، گویی مردم سرباز هستند واین‌ها امیر، گویی مردم متهم‌اند این‌ها قاضی، امروز حتی همین مناظره هم به محلی برای تنزل جایگاه ریاست جمهوری تبدیل شده است. به جای سوال‌های اساسی سیاست خارجی و تأثیرگذار در اقتصاد کشور برای تحریم و آینده اقتصاد کشور و مردم یک سری سوال‌های کوچک و تقریباً جزئی از قول‌هایی که می‌دهند. مردم عزیز ایران من در پیشگاه خداوند متعال با شما پیمان می‌بندم با ایجاد سامانه‌های شفافیت و ثبت و درج کلیه قراردادها و در دسترس قرار دادن آن‌ها و گردش آزاد اطلاعات، توسعه آزادی‌های سیاسی از جمله آزادی بیان تقویت مطبوعات و رسانه‌ها، مقابله با انواع فیلترینگ، شرایط نظارت همگانی بر نهادهای مدنی همچون احزاب و مجامع صنفی را فراهم خواهم کرد. با گنجاندن مطالبات و وعده‌های انتخاباتی‌ام در قالب لوایح قانونی پیشنهادی به مجلس ارتباط مداوم با اصحاب رسانه و خبرنگاران و ظرفیت رسانه‌ای کشور، تقویت دولت الکترونیک و بهره‌جویی از نسل جوان و نخبه و شایسته‌سالاری و سپردن مسئولیت به آن‌ها بدون در نظر گرفتن جنسیت و قومیت، دین و مذهب به آن عمل خواهم کرد. با مانع‌زدایی از تولید رونق کسب و کار و درآمد و رفاه را برای مردم عزیز ایران به هدیه خواهم آورد؛ طبق فرمایش مولای متقیان سرور عدالت طلبان، کسب قدرت برای من جز برای جلوگیری از ظلم و استیفای حق مردم نخواهد بود و اگر از فردای ایران بزرگ ترس نداشتم و بر یکپارچگی وطن بیمناک نبودم هرگز به صحنه نمی‌آمدم.

سید ابراهیم رئیسی در جمع بندی مناظره امروز: در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری حتماً باید مسائل کشور نه به صورت کلامی به صورت علمی شناخته شود و معلوم شود که در هر حوزه‌ای چه مسائلی وجود دارد و این مسئله چه راهکار و راه حلی دارد و در این راه حل اولویت چیست واقعاً هم قدرت و توانی باشد که بتواند مسئله را حل کند و این مسئله بسیار مهم است.

از اول پیروزی انقلاب اسلامی ما افرادی را داشتیم که بیشترین بهره را از آزادی در کشور می‌بردند و حرف‌های بسیار ساختار شکنانه می‌زدند و بیشترین اهانت را به دیگران می‌کردند و تا حرفی به آن‌ها می‌زدیم می‌گفتند آزادی نیست و این خیلی چیز عجیبی است؛ کسی در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری ظاهر می‌شود در همین جایگاه بیشترین حرف‌های ساختار شکنانه را در ناامید کردن مردم می‌زند و سوال، ابهام و شبهه در ذهن مردم ایجاد می‌کند بعد هم می‌گویند مردم ببنید ما آزادی نداریم نمی‌توانیم حرف بزنیم و اگر حرف بزنیم معترض می‌شوند و می‌گیرند آخر چرا این طور، ما مردم را چی حساب کرده ایم مردم شعور دارند، مردم فهم دارند بنده آمده ام با هر کدام از دولتمردانی که مورد ادعای آقایان باشند با هم بدون وقت قبلی در هر پارکی، در هر مجمعی در هر اجتماع عمومی ببینم نگاهشان به دولت چیست نگاهشان به این آقایان چیست نگاهشان به بنده طلبه خدمتگزار حقیری که هیچ ادعایی ندارم چیست پیش روی مردم ما هستیم چرا این گونه حرف می‌زنید.

در دور انتخابات قبل در همین سالن به من بسیار اهانت شد من از هیچ کس شکایت نکردم رقیب ما که آقایان کارمندان آن‌ها حساب می‌شوند ۲۰۰ شکایت به دادگستری از دست دانشجو از دست پژوهشگر، رسانه‌ای، نمایندگان مجلس[انجام شده]؛  من یک شکایت نکردم من قاضی ام در جامعه حکومت آقایان ادعای آزادی دارند چرا این گونه با مردم حرف می‌زنید چرا عمل را نشان نمی‌دهید خیلی باعث تاسف است در عمل چرا درست عمل نمی‌کنید در مسائل دیگر هم همین طور است ببینید جمهور یعنی همه مردم باید در این مملکت حقشان تضمین شود تضمین قانونی با هر گویشی در هر جایگاه و هر شهر و روستایی امروز ما معتقدیم فضای مجازی بهترین بستر برای نظارت مردم بر دولتمردان است ما این کار را در دادگستری اجرا کردیم آقایان آن‌ها را وعده می‌دهند ما در عمل؛ در واقع مردم عزیز این عملکرد را دیده اند ما در دادگستری هر قاضی و کارمند را با نگاه مردم ارزیابی می‌کنیم مردم به آن‌ها نمره می‌دهند تشکر می‌کنند جایی که سوال است سوال از او می‌پرسند یعنی این کار اجرا می‌شود.

۳۵سامانه فعال شده است و تا آخر سال ۴۰ سامانه فعال می‌شود این‌ها اتفاق افتاده است می‌گوییم حمایت از افراد بنده به عنوان کسی که در این مسئولیت هستم در این کرونا کاری کردیم که از زندانیان ۱۲۰ هزار نفر به مرخصی رفتند در هیچ کجای دنیا این عملی نشده ما در نظام اسلامی به نام جمهوری اسلامی عمل می‌کنیم نه که بعدها خواهیم کرد همین الان عمل می‌شود.
کارهای افتخارآمیزی در نظام اسلامی انجام می‌شود چرا یک برخوردها و حرف‌هایی زده می‌شود ما گشت ارشاد خواهیم داشت برای مدیران .

علیرضا زاکانی در جمع بندی مناظره امروز: بنده خیلی متعجب هستم کسانی که مصوبان وضع موجود هستند خودشان امروز مدعی هستند و مظلوم‌نمایی می‌کنند، من دلم برای جوانان وطنم می‌سوزد، چون شاید بیش از دوستان عزیز از ابتدا تا امروز من در متن جوانان هستم چه در دوره دفاع مقدس و چه در دانشگاه و جریان دانشجویی و چه امروز و دیروز در مجمع عالی با ۸۸ هزار نفر نخبه کشوری و امروز در مرکز پژوهش‌ها با جمع زیادی از نخبگان کشور لذا درد جوانان نخبه را بنده می‌دانم، جوانان امروز خسته‌اند از فسادها، تبعیض‌ها و در واقع تحقیر شدن‌ها، اینکه امکان کشور را به سه برادر بدهند و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان و عملاً کل حقوق بگیران کشور و بازنشستگان در سال ۵۰۰ هزار میلیارد تومان دریافتی داشته باشند این ظلم بزرگی است که ما ریشه آن را به فضل الهی خواهیم کند.

امروز جوانان هرچیزی که مانع اضطراب آنهاست باید برداشته شود از جمله بحث کنکور، از جمله بحث کار و تلاش و کوششی که باید برای آن‌ها فراهم شود، بحث مسکن، بحث ازدواج به فضل الهی همه این‌ها را طی برنامه مدون ما حل خواهیم کرد که برنامه آن را تنظیم کرده‌ایم که خدمت عزیزان تقدیم شده است.

اینجا بحث از تهدید دختران و پسران می‌کنند، با به جنگ حفظ حریم خصوصی خواهیم رفت. حریم خصوصی حریم خط قرمز ماست به هیچ وجه کسی نباید وارد حریم خصوصی شود. این از مبانی اسلامی است که امام عظیم‌الشأن ما در سال ۶۱ ابلاغ کردند و حریم عمومی را هم پاس خواهیم داشت، لذا موضوع، موضوع عدالت است موضوع دقت است و اساس ما هم نازل به فرهنگیان هم منزلتشان وهم کرامت‌شان و هم جنبه‌های معیشت‌شان و هم مشارکتشان را به عنوان محور تحول به رسمیت می‌شناسیم و آن‌ها کار را باید دست بگیرند، هیچ فرقی بین معلمان و فرهنگیان با کارمندان بانک‌ها و وزارت نفت نباید باشد و این یک تبعیض آشکار است، مردم از دروغ بدشان می‌آید، این عکس را ببینید، در این عکس تورم ۴۹ درصدی و تورم ۵۲ درصدی را مجموعه دوستان آقای همتی ساماندهی کرده‌اند آقای همتی خودشان ۷ خرداد ۹۹ گفته‌اند که ما ۲۲ درصد تورم را چند درصد بالا و پایین خواهیم داشت الان ۵۲ درصد تورم نقطه به نقطه است و این مایه خجالت است و مردم از این ناراحت‌اند.

دانشگاهیان ما از این فرسوده‌اند که علم و دانش آن‌ها به کار گرفته نمی‌شوند. ما این را در محور تلاش برای تحول در کشورقرار خواهیم داشت به هر حال ۱۴ میلیون تحصیل‌کرده در دانشگاه‌ها امروز متأثر این هستند که دولت بتواند برای آن‌ها امکان و زمینه تلاش و کوشش را فراهم کند البته دولت فقط دولت کارمندان نیست دولت همه ملت است و باید با این میزان در واقع در خدمت ملت قرار بگیرد. بحث از نشاط می‌کنند نشاط برای موقعی است که جیب پدر پر باشد متأسفانه جیب پدرها را خالی کرده‌اند و صورت آن‌ها را سرخ کردند و دنبال نشاط می‌گردند بحث پیامک می‌کنند، بدترین پیامک‌ها پیامک‌هایی است که در حقیقت اقساط معوقه بانکی را و موجودی شما کافی نیست را به مردم اعلام می‌کند پدر مردم درآمده است چرا به داد مردم نمی‌رسید.

بحث از نفوذ می‌شود ۲۶ عدد جاسوس در همین دولت گرفتند، دولتی که امنیتی‌ترین دولت تاریخ است لذا ما اگر بخواهیم ورزش و نشاط را نجات دهیم باید از دست دولتی‌ها خارج کنیم اگر بخواهیم هنر را نجات دهیم باید از دست دولتی‌ها خارج کنیم کدام دولتی‌ها، دولتی‌های امنیتی، لذا بحث فیلترینگ و مسائل این چنینی را بیان کردند ما با فیلترینگ مخالفیم ما به دنبال اینترنت ارزان و پرسرعت و در واقع امن هستیم انشالله که این مهیا شود به فضل الهی.

عبدالناصر همتی در جمع بندی مناظره امروز: خدمت مردم عزیز چند نکته را من عرض می‌کنم یکی اینکه دوستان می‌فرمایند که ما کجا مخالف هستیم. من فکر می‌کنم عملکرد همه مشخص است من از خودم نمی‌گویم که دوستان از اصلا نحوه نگاهشان به جامعه و از صحبت‌های عزیزان هم معلوم است من دارم می‌گویم که ما چه حقی داریم برای جامعه اینگونه تصمیم بگیریم اینگونه رفتار بکنیم، چگونه راه بروند، چگونه حرکت بکنند، چگونه زندگی بکنند، بگذارید مردم زندگی‌شان را بکنند، دوستان می‌گویند شما جوانان، شما کدام جوان‌ها را می‌گویید من همان جوان‌هایی را می‌گویم که الان ۶۰ درصد گفتند که رای نمی‌دهیم شما راجع به ۴۰ درصد صحبت می‌کنید من راجع به ۶۰ درصد دارم صحبت می‌کنم چرا نمی‌خواهید این‌ها را اهمیت بدهید، دوستان می‌گویند ما همه چیز را تعامل می‌کنیم در برنامه موسیقی‌شان برنامه رپ می‌گذارند و بعد رپ را ممنوع می‌کنند. الان نوجوان‌های ما در واقع رفته‌اند کیپاپ یعنی در واقع پاپ کره‌ای، ما هنوز داریم سطح خودمان را زیرزمینی می‌کنیم، این‌ها را که باید جواب بدهد مگر نباید رئیس جمهور این را پیگیری کند، مگر نباید این عزیزان از این دفاع کنند. بگویند نظرشان را به مردم به جوان‌ها بگویند که ما نظرمان این است این را قبول داریم یا نه، چرا باید کلهر، کسمایی، علیزاده، شجریان را همیشه نادیده بگیریم، ولی وقت انتخابات می‌شود تمام موسیقی‌های پاپ و رپ را بگذاریم در برنامه‌های تبلیغاتی‌مان با هنرپیشه‌ها، با خواننده‌ها بشینیم عکس بگیریم خب یا این‌ها را تأیید بکنید خیال مردم را راحت بکنید یا واقعا ما داریم می‌گوییم همین است من قرار است راجع به اقتصاد صحبت کنم، همه‌چیز را از زاویه اقتصاد حل خواهم کرد. ببنید اقتصاد نیاز به اصلاح دارد، اصلاح اقتصاد از تعارض منافع رد می‌شود ما تا نتوانیم تعارض منافع گروه‌های رانت‌خوار و ذینفع را حل بکنیم در کشور اقتصاد سامان نمی‌گیرد.

چندین بار رهبر معظم انقلاب، فرمودند بروید بودجه را اصلاح بکنید ببینید الان ۵۰ درصد جی‌دی‌پی مالیات نمی‌دهد چرا مالیات نمی‌دهم همین‌ها هستند در اقتصاد دلالی می‌کنند در خارج کاسبی تحریم می‌کنند در هنر و اجتماع دارند هیولا می‌سازند پول‌های کثیف رد و بدل می‌کنند من می‌گویم باید رئیس جمهور شروع به شفاف‌سازی کند جلوی فسادها را بگیرد. دوستان می‌گویند که ما کی گفتیم می‌خواهیم حسینیه بکنیم کاخ سفید را مگر شما سوار ترک این آقایان نشده بودید و بر سرشان بوسه زدید. جناب آقای رئیسی شما می‌فرمایید شما در حد کارمندهای آن کسانی هستید که از شما شکایت کرده، یعنی شما همینجا نشستید و ما که شورای نگهبان تأیید کرده در سطح خودتان به عنوان نامزد هستید توهین می‌کنید، مردم چه درک می‌کنند وقتی که جلوی مردم به ما می‌گویید در حد کارمند مگر ما کمتر از شما خدمت کردیم در این کشور، ۴۰ سال است من در مسئولیت‌های مهم خدمت کرده‌ام آقای مهرعلیزاده خدمت کرده است مگر ما چه کار کرده‌ایم که شما فکر می‌کنید ما در حد کارمند شما هستیم من خواهش می‌کنم مردم عزیز ما می‌خواهیم این روش را عوض بکنیم، خواهش می‌کنم بیایید به صحنه، من قبلاً هم گفتم هریک نفر باید با ده نفر زنگ بزند و پیگیری کند، همه باید بیایند به صحنه باید بیایند رای بدهند و اجازه ندهیم این روش و این شیوه که دوستان دارند مطرح می‌کنند هی متلک می‌گویند هی طعنه می‌زنند خواهشم این است که این مسائل را در جامعه جدی بگیرید من مطمئنم مردم عزیز سرنوشت خودشان را این فرصت را از دست نخواهند داد نباید بگذاریم قطار توسعه رد بشود باید سریع به قطار توسعه ان‌شالله برسیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شهرام IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    0 0
    مردم شریف ایران تنها کاندیدی که دلش به مردم ایران میسوزد محسن رضایی است بیایید همه باهم‌یک صدا به آقای رضایی رضایی رای بدیم انشا الله تحول عظیمی در جهت عدالت در کشور شاهد خواهیم بود. یه آن خدای یکتا قسم میخورم نه رضایی من را می شناسد و نه چیز دیگر ،من فقط حس ششم فعال است ودر بین باقی مانده کاندیدا فقط رضابی می تواند ملت را سربلند نه کسه دیگر.