سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
انتخابات 1400

حوزه/ شنیده های انتخاباتی در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

برنامه‌های تبلیغاتی امروز نامزدها در رسانه ملی اعلام شد

 در سیزدهمین روز از تبلیغات نامزدها در صداوسیما، چند شبکه تلویزیونی و رادیویی نامزدهای ریاست جمهوری را همراهی خواهند کرد.برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز ۱۹ خرداد، در رسانه ملی به این شرح است: «علیرضا زاکانی» ساعت ۱۷ در برنامه «انتخاب و فرهنگ» رادیو فرهنگ، سخت می‌گوید. برنامه «دست‌خط» شبکه پنج ساعت ۱۹، با حضور «محسن مهرعلیزاده» پخش می‌شود. برنامه «صدای جوان» رادیو جوان؛ ساعت ۱۹ به «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» اختصاص دارد. همچنین دومین مستند «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» ساعت ۲۰ از شبکه یک پخش می‌شود. «محسن رضایی» ساعت ۲۲:۴۵ در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه دو حضور می‌یابد.

منبع:شبکه خبر

مهرعلیزاده برای واکسیناسیون سراسری ضرب العجل تعیین کرد

محسن مهرعلیزاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری امشب و پس از پایان دومین مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: من در این مناظره سعی کردم بخش‌های قابل توجهی از برنامه‌ام را اعلام کنم و موفق هم شدم زیرا مناظره گذشته نوع سوالات و فضای مناظره طوری بود که امکان ارائه برنامه را نداد و من سعی کردم که بخشی از برنامه خود را به مردم عرضه کنم. وی گفت: سه مطلب اصلی را در این مناظره به عنوان سه وعده مشخص به مردم دادم. یکی بیمه همگانی رایگان تکمیلی که از وظایف دولت‌ها است تا به مردم ارائه کنند، دوم یک صندوق درآمد پایدار برای افراد بیکار و بدون شغل که این کار هم باید انجام شود تا زمانی که مردم به اشتغال پایدار برسند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: سوم مسئله کرونا بود که اعلام کردم در عرض سه ماه واکسیناسیون را انجام خواهم داد؛ این شاید در ذهن عده‌ای مدت زمان کوتاهی بیاید اما قابلیت اجرا دارد چرا که واکسن داخلی نیز در حال تولید است و به بازار خواهد آمد. مهرعلیزاده تاکید کرد: امکان واردات واکسن فراهم شده است و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه فعال باشد. امیدوارم زمستان امن و سالمی برای مردم عزیز داشته باشیم.

منبع:مهر

رضایی آماده جراحی بزرگ شد

محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری امشب و پس از پایان دومین مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت ما دولت اقدام و تحول است و باید جراحی‌های بزرگی برای آرامش، پیشرفت و شادمانی مردم ایران انجام بدهیم. وی گفت: برنامه این اقدامات را آماده کرده‌ایم. از آنجا که بین من و نظام و سایر مسئولین یک اعتماد خوبی وجود دارد، من می‌توانم دست به تغییر و تحولات اساسی بزنم. نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: برخلاف دولت‌های قبلی که شعار می‌دادند و نتوانستند، من برای خودم مانعی جهت انجام این اقدامات نمی‌بینم. رضایی گفت: امیدوارم مردم به من اعتماد کنند اما این را بدانند که آنچه برای من اهمیت دارد اینکه به صحنه بیایید، رای بدهید و ان‌شاءالله ثابت کنید که ایران همیشه زنده است.

منبع:مهر

زاکانی از رشد کاریکاتوری انتقاد کرد

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری امشب پس از پایان دومین مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به جوانان عزیز عرض می‌کنم که راه آینده راه بسیار درخشانی است. بنده به شما اعتماد دارم چرا که چهل سال است که با شما زندگی می‌کنم و با نخبگان شما آشنا هستم. وی گفت بنده به بانوان عزیز می گویم که امروز یک عده‌ای به دنبال استفاده ابزاری از شما هستند ولی بنده معتقدم که بانوان هم در خانه محور هستند و هم در میدان و اجتماع شایستگی‌های ویژه‌ای دارند توصیه همیشگی من و دختران همین بوده است که در این مسیر را حرکت کنند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: محور تحول آموزش و پرورش معلمان هستند و تعلیم و تربیت پیشران تحول کشور است و ما اساس را در تعلیم و تربیت می‌دانیم. زاکانی تاکید کرد: به دانشگاهیان نیز می‌گویم شما باید محور شایستگی و اداره کشور قرار بگیرید. وی گفت: به اقوام، صنعتگران و کشاورزان عرض می‌کنم که تولید به دستان شما صورت می‌گیرد و بنده با هرچه مقابل تولید بایستد، میجنگم و به هرچه در برابر او همراهی خواهد کرد کمک می‌کنم. نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بنده آزادی، عدالت، استقلال، معنویت و پیشرفت را با هم دنبال می‌کنم. ما دنبال رشد کاریکاتوری نیستیم. زاکانی با بیان اینکه با همه وجود در برابر تجاوز به حریم خصوصی مردم خواهم ایستاد، گفت: با همه وجود حریم عمومی را پاس خواهم داشت و شرایط را به سمتی می برم که ما به ازای آن با دولت الکترونیک و واگذاری کار به شهرستانها و امکان جهش در حوزه اقتصاد، شما خجالت‌زده فرزندانتان نشوید و شرایط به سمت این نرود که صورت سرخ پدر و مادر در مقابل فرزندان از بی پولی و مشکلات خانوادگی باشد.

منبع:مهر

قاضی‌زاده هاشمی روش کشورداری را به چالش کشید

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از پایان دومین مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: من کلاً مشکلات کشور را در سطح ریز موضوعات نمی‌دانم، من معتقدم روش کشورداری ما غلط بوده است نه در این مقطع بلکه صد سال است که ما روی ریلی حرکت می‌کنیم که ما را از اهداف یک ایران مقتدر و متعالی دور می‌کند؛ این باید اصلاح شود. وی گفت: سوالات اما بسیار ریز است. شما مثلاً می‌گوئید آن زیربنای کل ایران، شکل اداره کشور، مدل حکمرانی، نظام دیوانی و دولت و تمرکز گرایی اشکال دارد اما سوال درباره یک موضوع بسیار ریز است. ۲۲:۰۰ همتی: برنامه ویژه‌ای برای بورس دارمعبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پس از پایان دومین مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرر و زیان‌های مردم در بازار بورس، اظهار کرد: من مدت‌ها قبل از اینکه سقوط بورس انجام شود نامه‌ای به رئیس‌جمهور و مقام معظم رهبری نوشتم و ایشان نیز ابراز نگرانی کردند و دستوری دادند که تدبیری شود تا حبابی که شکل گرفته است، مردم را دچار مشکل نکند. وی تاکید کرد: متأسفانه از دولتمردان به این مسئله توجهی نکردند و همین طور ادامه دادند و حتی از مردم برای حضور در بازار بورس دعوت کردند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: بعد از اختلاف نظر وزیر نفت و وزیر اقتصاد در مورد سهام پالایشی متأسفانه شاهد سقوط بازار بورس شدیم و این روند ادامه پیدا کرد. همتی اظهار داشت: بازار بورس جایگاه خوبی خواهد داشت و من برنامه ویژه‌ای برای بورس دارم و حتماً اقدامات اساسی در بازار سرمایه خواهم کرد چرا که معتقدم بازار بورس و سرمایه می‌تواند بخش مهمی از تأمین مالی اقتصاد کشور را بر عهده می‌گیرد. وی گفت: بورس باید آینه بخش حقیقی اقتصاد باشد و شرکت‌هایی که در آن وجود دارند، باید بازدهی‌شان نشانه ثبات و افزایش بازدهی سهامداران باشد.

منبع:مهر

همتی وعده دولت تمام اقتصادی داد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: من قرار است راجع به اقتصاد صحبت کنم. من همه چیز را با اقتصاد حل خواهم کرد. اقتصاد نیاز به اصلاحات دارد. اصلاحات اقتصادی از تعارض منافع آغاز می‌شود. وی افزود: تا نتوانیم تعارض منافع این گروه‌ها را در کشور حل کنیم، اقتصاد کشور سامان نمی‌گیرد. همتی در ادامه تصریح کرد: ۵۰ درصد مالیات نمی‌دهند. چرا مالیات نمی‌دهند، زیرا همین‌ها هستند. در اقتصاد دلالی می‌کنند، در خارج از کشور کاسبی می‌کنند. در هنر و اجتماع هیولا می‌سازند. پول‌های کثیف را رد و بدل می‌کنند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: من می‌گویم رئیس‌جمهور باید شفاف سازی کند و جلوی این فسادها را بگیرد. دوستان می‌گویند ما کی گفتیم می‌خواهیم کاخ سفید را حسینیه بکنیم. شما ترک سوار این آقایون بوده‌اید و بر سرشان بوسه می‌زنید. وی همچنین تصریح کرد: آقای رئیسی همه ما را شورای نگهبان تأیید کرده است. شما در همین‌جا به من توهین می‌کنید. وقتی شما جلوی مردم به من می‌گوئید کارمند، مردم این را درک می‌کنند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: سابقه من نسبت به شما کمتر نیست. ۴۰ سال است که من در مسئولیت‌های مهم خدمت کرده‌ام. آقای مهرعلیزاده خدمت کرده‌اند. مگر ما چیکار کردیم که شما فکر می‌کنید ما کارمند شما هستیم. همتی گفت: مردم عزیز! ما می‌خواهیم روش را عوض کنیم. خواهش می‌کنم به صحنه بیایید. من قبلاً هم گفته‌ام ما هر یک نفر باید به ۱۰ نفر زنگ بزنیم، باید پیگیری بکنیم که همه به صحنه بیایند، باید بیایند و رأی بدهند. وی ادامه داد: خواهش من این است که این مسائل را در جامعه جدی بگیرید. من مطمئن هستم مردم عزیز سرنوشت خودشان را تعیین می‌کنند. نباید این فرصت را از دست بدهیم. نباید بگذاریم قطار توسعه رد شود باید به قطار توسعه برسیم ان‌شاءالله.

منبع:مهر

رئیسی برای گشت ارشاد اصلاحیه زد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ۳۵ سامانه تاکنون فعال شده و تا آخر سال ۴۰ سامانه دیگر فعال می‌شود. ما در این کرونا، کاری کردیم که برای دنیا الگو شد. ۱۲۰ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند. ما داریم به نام نظام جمهوری اسلامی عمل می‌کنیم. کارهای افتخار آمیزی در حال انجام است. رئیسی در پایان تاکید کرد: الناس علی دین ملوکهم. ما برای مدیران گشت ارشاد خواهیم گذاشت. اگر دولتمردان خوب عمل کنند مردم خوب عمل خواهند کرد.

منبع:مهر

رضایی به شورای انقلاب فرهنگی پایان داد

رضایی در جمع بندی سخنان خود، گفت: عنوان دولت ما «اقدام و تحول است» یعنی دیگر شعار را باید کنار گذاشت و تحول یعنی باید اقدامات بزرگی انجام داد، چرا که مشکلات اجتماعی ریشه در مسائل اقتصادی دارد و مشکلات اقتصادی ریشه در مسائل سیاسی و ساختار دارد، بنابراین باید کاری درست و اساسی صورت بگیرد.

منبع:مهر

همتی ادعای فرماندهی اقتصادی کرد

همتی گفت: یکی از مسائل مهم ما خانواده است. در شعار انتخاباتی هم گفتم، هدف من تعامل از خانه تا جهان است. نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمی‌خواهم به صورت شعاری با مسائل اجتماعی برخورد کنم. مشکلی که الان در خانواده‌های ما ایجاد شده، یک نوع گسستگی فرهنگی است. الان بچه‌های دهه هفتاد، هشتاد و نود آنگونه که ما فکر می‌کنیم و یا اصرار می‌کنیم زندگی کنند را قبول ندارند. وی در ادامه افزود: باید در خانه خود را آماده کنیم و بتوانیم یک رابطه متقابل داشته باشیم. باید با هم تفاهم کنیم و با هم گفتگو کنیم. همین مشکل در جامعه نیز وجود دارد. همتی ادامه داد: در مورد شرایطی که آقای قاضی‌زاده فرمودند؛ شما ۵ نفر یک تفکر دارید و می‌خواهید با جوان‌ها اینگونه برخورد شود. نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: جوانان آزادی اجتماعی را می‌خواهند و برای همین می‌خواهند از کشور بروند. وی ادامه داد: این را همه می‌دانند. من نمی‌خواهم چیزی را کتمان کنم. همتی گفت: جوانان ما بخاطر مسائل اقتصادی نمی‌توانند ازدواج کنند. مشکلات اقتصادی که آقای رئیسی می‌فرمایند می‌توانیم حل کنیم.

منبع:مهر

رئیسی رفع تحریم را پیشران وظایف دولت قرار داد

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با ضرورت گسترش دیپلماسی اقتصادی و برنامه وی برای تقویت آن، اظهار داشت: نکته‌ای نسبت به بحث رفع تحریم‌ها عرض کنم، هر دولتی کار را به دست بگیرد یکی از وظایف مهم آن رفع تحریم‌های ظالمانه است و هیچ تردیدی در آن نباید کرد و آن را با همه وجود دنبال کرد تا تحریم‌های ظالمانه رفع شود. نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در کنار این قضایا باید خنثی سازی تحریم‌ها هم در دستور کار عملی قرار گیرد و اقتصاد خود را هم شرطی نکنیم. تلاش شود تا اقتصاد روی پای خود بایستد و تکانه‌های روی آن اثر نگذارد؛ نه کرونا، نه سیل و نه تحریم. رفع تحریم‌ها حتماً در دستور کار خواهد بود. نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: عده‌ای در این سالن گفتند فقط ما بلد هستیم با دنیا مذاکره کنیم. دانشجوی سال اول وزارت‌خارجه هم می‌داند وقتی در حال مذاکره هستیم کسی نباید بگوید مذاکره از آب خوردن لازم‌تر است و خزانه کشور خالی است. اینها مسائل ابتدایی دیپلماسی است. رئیسی خاطرنشان کرد: در دیپلماسی اقتصادی، وقتی از تولید و توسعه اقتصادی سخن می‌گوئیم همه دستگاه‌ها باید در کنار آن حس بگیرند. وزارت خارجه در آن نقش بسیار مهمی دارد. در کنار دیپلماسی سیاسی از مناسبات مهمی که وزارت خارجه باید آن را دنبال کند دیپلماسی اقتصادی است. وی با بیان اینکه ما در کشورهای منطقه ۱۵ همسایه داریم که هزار میلیارد واردات دارند، افزود: سهم ما از واردات به این کشورها دو درصد است. اگر دیپلماسی فعال اقتصادی داشته باشیم برای تولیدکننده بازاریابی می‌کنند و سهم صادرات ما از ۲۰ میلیارد دلار به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار در منطقه می‌رسد.

منبع:مهر

جلیلی پنبه طرح تحول سلامت را رشته کرد

جلیلی گفت: سلامت یکی از بحث‌هایی است که مربوط به یک وزارتخانه نمی‌شود و امروز عوامل مؤثر بر سلامت، ده عامل را ذکر می‌کنند که همه این عوامل خارج از وزارت بهداشت و درمان است. بر این اساس باید رئیس جمهور این موضوع را بفهمد و بتواند به درستی دستگاه‌ها را با یکدیگر هماهنگ کند. وی ادامه داد: در این سال‌ها در کشور ما چند طرح در حوزه سلامت اجرا شده است. یک طرح مبنی بر شبکه بهداشت در ابتدای انقلاب بود و این طرح چون درست و دقیق فهمیده شده بود، آثاری داشت که تا امروز هم باقی است و حتی برای کشورهای غربی هم الگو شده است. نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مقابل، طرح‌های نمایشی هم در این زمینه داریم که هیچ خاصیتی نداشت و فقط باعث شد هزینه‌ها افزایش پیدا کند مثل طرح تحول سلامت که در هشت سال گذشته انجام شد و همه پی بردند که این طرح نمی‌تواند. درست نیست شما یک طرحی را آغاز کنید، هزینه‌ها را چند برابر کنید و بعد یک دفعه مشخص شود آن طرح ناکارآمد است. جلیلی اظهار داشت: ما اگر از نظام سلامت صحبت می‌کنیم باید وزارت بهداشت و درمان مدعی آن باشد اما سایر وزارتخانه‌ها هم در آن نقش دارند. برای مثال بیکاری و استرس از جمله عواملی است که می‌تواند به سلامت لطمه بزند. وی گفت: حوادث جاده‌ای یکی از عوامل مهم در افزایش تعداد مجروحان ما در کشور شده است به گونه‌ای که ما فقط سالی ۱۰۰ هزار مجروح داریم. این موضوع مربوط به وزارت بهداشت نیست اما کاملاً روی سلامت تأثیر دارد. باید برای رفع این مشکلات برنامه داشته باشیم. نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: امروز هزینه‌های سلامت به دلایل مختلف در دنیا افزایش یافته است. از جمله عواملی که باعث افزایش هزینه‌های سلامت شده است، فناوری‌های جدید و تغییرات مربوط به طول عمر است. چون طول عمر در کشور ما بیشتر شده است، به همان نسبت باید برای سال‌های آخر عمر تدابیر بیشتری وجود داشته باشد. تغییرات الگوی بیماری‌ها یکی دیگر از عوامل این موضوع است. جلیلی گفت: حرف بنده این است اگر شما درگیر کار نمایشی شدید و مساله را به خوبی متوجه نشوید، ۸ سال کشور در مسیری پیش می‌رود و بعد معلوم می‌شود آن مسیر غلط است.

منبع:مهر

همتی به شعار شهدا تعریض زد

همتی گفت: آسیب‌های اجتماعی در بخش شهری و یا در کل کشور ناشی از یک ساختار بسیار غلط و ناشی از گروه‌های ذی‌نفع و رانت خوار است که متأسفانه بر اقتصاد، فرهنگ و جامعه چنبره زده‌اند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر نتوانیم مشت این افراد را باز کنیم و این فسادی که این‌ها ایجاد کرده‌اند را از بین ببریم، آن‌وقت می‌بینیم مسائلی ایجاد می‌شود که عواقب آن در جامعه قابل حل نیست. وی تصریح کرد: این افراد، ارتباطات بسیار وسیعی در حوزه‌های صادرات، واردات، ارتباط زنجیره‌ای با کاسبان تحریم در حوزه سیاست خارجی، در ارتباط با قاچاق (واردات و صادرات) پولشویی دارند. همتی افزود: دوستانی که الان اینجا نشستند و به عنوان رقیب من هستند، تقریباً همین حرف‌ها را می‌زنند. یعنی تقویت وضع موجود. باید شفاف باشیم و مردم بدانند چه خبر است. در مقابل من جریانی قرار دارد که می‌گویند می‌خواهیم کاخ سفید را حسینیه بکنیم. وی ادامه داد: افرادی که الان در جلسه هستند، این‌ها را مطرح می‌کنند. دنیا را نمی‌شناسند. به سفارت عربستان حمله می‌کنند. ارزش پول را به هم می‌زنند. چه کسی پشت اینها است. فکر می‌کنم همه این‌ها یک زنجیره است. اگر کشور هم بتواند این زنجیره را قطع کند، سوال شما قابل حل است. نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ظرف دو سال گذشته ۷۵ میلیارد دلار از درآمد ارزی کشور کاهش پیدا کرده است و این یعنی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان!

منبع:مهر

جلیلی از دولت انتقاد کرد

جلیلی گفت: نقش رئیس جمهور فراتر از دستگاه‌ها است. برخی از موضوعات وجود دارد که رئیس جمهور باید برای آن موضوعات مأموریت تعریف کند و دستگاه‌ها را با هم هماهنگ و هم‌افزا کند. همچنین رئیس جمهور باید پیگیری کند آیا این موضوعات به نتیجه رسیده است یا خیر. نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ۵۰ درصد جمعیت ما را بانوان تشکیل می‌دهند. در هشت سال گذشته بارها از حقوق خانم‌ها صحبت شد اما نتیجه آنچه بود؟ تقریباً هیچ. در همین دوره یعنی دولت یازدهم و دوازدهم ۱۸ طرح و برنامه درباره بانوان آورد و لازم است بگوید نتیجه آنچه بوده است؟ آیا زنان سرپرست خانوار امکانات بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده‌اند؟ چه ابتکارات و مدل‌های نوین برای اشتغال زنان به کار گرفته شده است؟ آنان در اقتصاد چه نقشی داشتند؟جلیلی تصریح کرد: کار واقعی، برنامه می‌خواهد و باید پیگیری جدی هم انجام شود. بنده معتقدم رئیس جمهور باید مدام ماموریت‌هایی را برای دستگاه‌های ذیربط پیدا کند و همچنین پیگیری کند آیا آن کارها انجام شده است یا خیر. برخی از ماموریت‌هایی که تعریف شده، حتی یک جلسه هم برای آن برگزار نشده است. وی افزود: اگر ما درباره موضوعی صحبت یا دلسوزی می‌کنیم، باید در عمل هم برای آنان کار کنیم. اینکه دلسوزی می‌کنیم چرا پیامک حجاب برای زنان رفته است، هزاران خانم بودند که مشکلات معیشتی داشتند. هزاران خانم بودند که در همین ایام دچار مشکلات اقتصادی شدند از جمله زنان سرپرست خانوار و وظیفه دولت این بود که مشکلات آنان را حل کند. حتماً دولت باید برای آنان برنامه داشته باشد و کار کند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز می‌بینیم نسبت طلاق به ازدواج افزایش یافته است. جالب است که طرحی تحت عنوان آگاه سازی حقوق زنان روستایی تعریف و ۵۰۰ میلیون دلار هم هزینه شده است اما زمانی که نگاه می‌کنیم فقط ۵۱۰ نفر جمعیت مخاطب آن بوده است. این کار واقعی نیست بلکه کار نمایشی است.

منبع:مهر

مهرعلیزاده هم از دولت انتقاد کرونایی کرد

مهرعلیزاده در مورد سن ازدواج جوانان، تصریح کرد: ده میلیون نفر جوان در سن ازدواج داریم که بلا تکلیف هستند و وضعیتشان مشخص نیست. نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید جوانان را بیشتر تحویل بگیریم و در نظر داشته باشیم، این گروه واقعیت امروز جامعه و آینده کشور هستند. ما باید سبک زندگی جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ را بپذیریم و نباید اگر دختر خانمی مویش بیرون باشد به او پیامک بدهیم و به او وحشت بدهیم. توقع من از آقای رئیسی که قاضی هستند این است که به این مسائل تذکر بدهند. مهرعلیزاده تاکید کرد: عده‌ای در جامعه ایجاد رعب و وحشت می‌کنند و مردم و جوانان را نگران می‌کنند و مثلاً اگر جوانان بروند در یک پارک آب بازی کنند آنها را دستگیر و گرفتار می‌کنند، این کار باعث از دست دادن نیروهای ارزشمند کشور می‌شود. وی در خصوص شرایط ویژه کرنا، تصریح کرد: متأسفانه دولت در زمینه کرونا کوتاهی کرد. وزیر بهداشت اگر به موقع عمل کرده بود، به موقع واکسن را وارد می‌کرد و بخش خصوصی را به درستی فعال کرده بود امروز وضعیت کرونا این نبود. نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: صدها شرکت در بخش خصوصی داریم که می‌توانند در زمینه واکسیناسیون کار را پیش ببرند. قیمت واکسن کرونا حداکثر ۱۰ دلار است که با قیمت آزاد، دویست هزار تومان هزینه دارد. بارها گفته‌ام اگر وزارت بهداشت دست از مافیابازی برمی داشت و اجازه وارد کردن واکسن حتی به قیمت آزاد را می‌داد امروز گروه زیادی از مردم واکسینه شده بودند. مهرعلیزاده وعده واکسیناسیون سه ماهه کل کشور را داد و گفت: این‌طور نمی‌شود که وزیر بهداشت بخواهد با شعر و شعار مسئله را حل کند، این‌طور بحث پا برجا خواهد بود و حل نخواهد شد. کرونا این طور تمام نمی‌شود. برنامه من این است که به عنوان رئیس جمهور در عرض سه ماه همه مردم را واکسینه خواهم کرد و این قول را به مردم می‌دهم. وی بیان کرد: همچنین در مورد مهارت افزایی جوانان برنامه دارم.

منبع:مهر

همتی از آسیب‌پذیران حمایت کرد

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در دومین برنامه مناظره انتخاباتی گفت: لازم می‌دانم در ابتدا از شیوه برگزاری مناظره‌ها انتقاد کنم. در یک مصاحبه نیز عرض کردم، شیوه مناظره مثل مسابقه هفتگی شده است. وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم ملت شریف ایران، مواضع ما را به روشنی بداند، بهتر بود سوالات مهمتری مطرح شود. سوالاتی که مردم عزیز برایشان مهم است. آن وقت ببینیم فرق نامزدها در نحوه پاسخ‌دهی و عمل به این سوالات چگونه خواهد بود. نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: واقعیت این است که این، یک نوع انحصار است. من مخالف انحصار در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و رسانه هستم. انحصار عامل اصلی ناکارآمدی و عامل اصلی فساد است. همتی تصریح کرد: ببینید الان انتخاب بین بد و بدتر یا خوب و خوب‌تر نیست. انتخاب بین افرادی است که، معتقد هستند نباید بگذاریم این درب بر روی کنشگری شهروندان عزیز بسته شود و نفس جامعه را بخواهد بگیرد. وی ادامه داد: من فکر می‌کنم مهمترین وظیفه ما و وظیفه مردم این است که راجع به این موضوع تصمیم بگیریم. نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: من صدای بی صدایان و قدرت بی قدرتان هستم. چرا این جملات را عرض کردم؟ به خاطر اینکه دولت من، حامی آسیب پذیرترین افراد جامعه خواهد شد. گروه‌هایی را که در جامعه آسیب پذیر هستند را عرض می‌کنم. همتی ادامه داد: اعتقاد دارم موفق ترین و بهترین کاری که می‌توان انجام داد، این است که برای شهروندانی که آسیب پذیرتر هستند، شانس زندگی بهتر و شرایط بهتر فراهم کنیم. وی ادامه داد: کولبرها، سوخت برها، بی شناسنامه‌ها، قربانی‌های فقر شدید، بی‌خانمان‌ها، افراد دارای معلولیت، بیکاران، کارگران، کارگران غیر رسمی، مهاجران، کودکان، کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و کودکان بی‌سرپرست، اینها واقعاً معضل بزرگ جامعه ما است. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: آنقدر درگیر مسائل کوچک شده‌ایم که همه اینها را فراموش کرده‌ایم. پس توجه ما در دولت همین‌ها خواهد بود. وی گفت: آموزش از مسائل مهم است. در نگاه من بازار رقابتی و فاقد انحصار نقش مهمی در توسعه کشور دارد. اما دولت در سه حوزه حتماً باید جدی وارد شود. ۱- سلامت ۲- آموزش ۳- افشار آسیب‌پذیرهمتی ادامه داد: برای آموزش باید از پایه کار بکنیم. ما مدارس دولتی را کم اهمیت کرده‌ایم. یکی از برنامه‌هایی که من دارم، این است که از پایه مدارس دولتی را تقویت کنیم.

منبع:مهر

آرای خاکستری آماده ورق زدن شد

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ یعنی کم تر ۱۰ روز دیگر برگزار می‌شود. در این انتخابات ۷ نامزد «محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، امیر حسین قاضی زاده هاشمی، عبدالناصر همتی، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سعید جلیلی» وارد گود سختِ رقابت انتخابات ریاست جمهوری از سوی دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب  شده اند و هر یک سعی دارند  بر سبد رای خود بیفزایند.  در انتخابات ریاست جمهوری در مورد مساله انتخاب‌کنندگان ۳ بخش مردمی وجود دارد که رای می‌دهند. گروه اول احزاب، جریان‌ها، گروه‌های سیاسی و افرادی که سازمان رای دارند و فعالیت‌های انتخاباتی آن‌ها سازمان‌یافته است هستند و گروه دوم کسانی هستند که رای نمی‌دهند و گروه سوم در جرگه این تقسیم بندی نمی‌گنجند و رای آن‌ها برای اصولگرا و اصلاح طلب نیست. در واقع بر اساس آنچه تحلیل‌گران معتقدند ۳۰ درصد آرا در هر انتخاباتی متعلق به جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم نیز هر کدام به دلیلی در انتخابات شرکت نخواهند کرد و گروه سوم نیز که حدود ۳۰ تا ۳۶ درصد آرای جامعه را تشکیل می‌دهند مربوط به آرای خاکستری هستند. در ادبیات جامعه‌شناسی سیاسی، به این بخش از رای دهندگان انتخابات «آرای خاکستری»، «آرای خاموش» یا در ادبیات مرسوم نظرسنجی ایرانی، «مرددین» می‌گویند. آرای این گروه در انتخابات سرنوشت‌ساز است و ابتدا می‌توانند مشارکت حداکثری را شکل دهند و ثانیا می‌توانند ورقِ سبد رای را به نحو محسوسی تغییر دهند. جناح‌ها و جریان‌های سیاسی در تلاش هستند تا در این فرصت، آرای خاکستری را به نفع خود، وارد عرصه کنند. نامزدهای انتخابات در این ایام بیشتر از اینکه به فکر کسانی باشند که مشخص است می خواهند به چه نامزدی رای بدهند بیشتر به کسانی که هنوز تصمیمی برای مشارکت نگرفته اند گرایش دارند و سعی دارند آن‌ها را به نفع خود پای صندوق‌های رای بکشانند تا سبد رای پُرتری داشته باشند تا مرگ سیاسی آن‌ها رقم نخورد.  محمد علی بیدارمغز چهره ماندگار تشریفات ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره تاثیرگذاری آرای خاکستری در انتخابات گفت: حسن روحانی در سال ۹۶ با یک دقیقه نگاه به لنز دوربین و حرف زدن با مردم توانست تاثیر زیادی بر سبد رای خود بگذارد. در انتخابات مردم به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ دو گروه طرفدار دو جبهه هستند و یک گروه هم بی طرف هستند. کسی که می خواهد پیروز شود باید آرای بی طرف یا اصطلاحا خاکستری را به خود جذب کند. در انتخابات آمریکا ۷ درصد رای خاکستری بود که بایدن آن‌ها را از آن خود کرد و پیروز شد. اگر کسی بتواند آرای خاکستری را جذب کند می‌تواند این رای را بخرد. وقتی روحانی به لنز دوربین خیره شد می‌دانست که مردم در آن سوی لنز به او نگاه می‌کنند. عباس عبدی فعال اصلاح طلب درباره آرای خاکستری گفته است: آرای خاکستری که قابل جذب است شامل کسانی می‌شود که تردید دارند در انتخابات شرکت کنند و کسانی که شرکت می‌کنند، ولی هنوز نامزد خود را انتخاب نکرده‌اند و نیز کسانی که در شرایط کنونی نامزد خود را انتخاب کرده‌اند، ولی امکان تغییر نظر آنان وجود دارد. این گروه در سال ۱۳۹۲ زیاد بودند و آرای آنان به وسیله آقای روحانی و اصلاح‌طلبان تغییر کرد، در حالی که پیش از آن درباره نامزد مورد نظر خود تصمیم موقتی گرفته بودند.عبدی ادامه داد: آمار نظرسنجی‌ها در تهران نشان می‌دهد که این گروه حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد کسانی است که در تهران رأی خواهند داد و باید برای جذب آنان برنامه‌ریزی کرد و آنان را مخاطب خود قرار داد. این‌ها افراد به نسبت متنوعی هستند. بخشی از آنان علاقه‌ای به شرکت در انتخابات ندارند. ولی اگر بیایند معلوم است که به چه جناحی رأی می‌دهند. اصلاح‌طلبان می‌توانند امیدوار باشند که ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد را از طریق تشویق به مشارکت به آرای خود اضافه کنند. آنان کم و بیش سهم سبد نامزدان اصلاح‌طلب هستند. هر دو گروه اصلاح‌طلب و اصول‌گرا می‌توانند برای آنان برنامه داشته باشند. حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا درباره تاثیر آرای خاکستری بر پیروزی انتخابات گفت:  همیشه بیش از ۲۵ درصد آرای مردم، آرای خاکستری و مردد هستند که بیشتر به سمت اصلاح‌طلبان جذب می‌شوند تا اصولگرایان. در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم اصلاح طلبان تمرکز ویژه‌ای به آرای خاکستری داشتند و توانستند که این بخش از آرا را به پای صندوق بیاورند، مجموع اصلاح‌طلبان و آرای خاکستری و البته گروه‌هایی که هرگز حاضر به رای دادن در انتخابات نمی‌شدند باعث شدند تا روحانی بیش از ۲۳ میلیون رای آورده و اکثریت آرا را حفظ کند. با مروری بر نظر کارشناسان و صاحب نظران می‌توان اذعان کرد آرای خاکستری برای بالا بردن سطح مشارکت سیاسی و چرخاندن ورق نتیجه انتخابات تاثیر به سزایی دارد. کاندیداهای هر انتخاباتی از جمله انتخابات ریاست جمهوری نیز سعی می‌کنند با اقداماتی این آرای خاکستری را به سبد رای خود بیاورند. تا اگر پیروز انتخابات هم نباشند حداقل سبد رای ان‌ها از آرای باطله و سفید کمتر نباشد.  برگ برنده هر نامزدی در جریان انتخابات توجه به مقوله برندسازی است. یعنی داوطلبان باید در هر زمینه‌ای از برنامه و هدف گرفته تا شیوه پوشش و سخن گفتن در پی برند سازی برای خودشان باشند تا بتوانند آرای خاکستری را به سمت خود جلب کنند. در شرایط کنونی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز برخی از نامزدها که از حمایت هیچ یک از دو جبهه اصلاح طلب و اصولگرا برخوردار نیستند در تلاش هستند این آرای خاکستری را نسیب خود کنند تا مرددین ورق را به نام آن‌ها برگردانند، زیرا احتمال رای دادن آن‌ها در هر صورت بیشتر از کسانی است که اعلام کرده اند رای نمی‌دهند.

منبع:خبرنگاران جوان

قالیباف به نامزدها تذکر داد

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز( چهارشنبه ۱۹ خرداد) قوه مقننه و  در نطق پیش از دستور خود، ضمن بزرگداشت و گرامیداشت یاد و خاطره‌ حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، گفت: ما  اسلام ناب را  همانی می‌دانیم که  امام به ما نشان دادند، در نقطه مقابل هر جا التقاط ببینیم یا هر جا تحجر نمایان شود از آن فاصله می‌گیریم زیرا التقاط و تحجر را در مسیر اسلام نمی‌دانیم، تجربه هم نشان داده که متحجران حضور مردم را  باور ندارند. التقاطی‌ها هم از مردم استفاده ی ابزاری می‌کنند. وی توضیح داد: نخست آنکه مردمی که  پای کار انقلاب و نظام ایستاده‌اند را دریابیم، آنها زیر فشار هستند و هزینه می‌دهند آنها را بفهمیم و با آنها مواسات کنیم، رنج آنها را  کاهش دهیم  و کنار آنها باشیم. قالیباف با بیان اینکه اینکه گاهی با یک اظهارنظر تلخ، گاهی با یک موضع نا به جا و گاهی با یک حاشیه‌سازی بی‌فایده کام این مردم را  تلخ نکنیم، کنار مردم بودن، همدل و همزبان بودن با مردم افتخار و آبروی ماست، اضافه کرد: دوم آنکه راه را برای ورود آنها به میدان کار فراهم کنیم. رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان افزود: در اقتصاد به دنبال رفع موانع تولید و اشتغال باشیم به‌ طور خاص نسبت به رونق کسب‌ وکارهای خرد و بنگاه‌های کوچک  حساس باشیم در سیاست  مردم‌فریبی نکنیم آنها را با بی‌اخلاقی در رقابت رنجیده نکنیم در فرهنگ مراقب سرمایه ی ملّی و تمدنی خود باشیم، خودمان را در برابر تهاجم نبازیم و همچنین  برای تعامل و تبادل فرهنگی هم آماده باشیم. قالیباف اضافه کرد: برای تحقق این دو وظیفه باید پیروی از رهبر معظم انقلاب اسلامی را  اصلی تخلف‌ناپذیر بدانیم چراکه همان خداباوری و مردم‌باوری راسخ، با همان شدّت و با همان قاطعیّت امام راحل، در وجود ایشان  منعکس شده است. وی افزود: در مقیاس زندگی اجتماعی و عرصه‌ی عمومی شاید هیچ گناهی بزرگتر از گناه دلسرد کردن مردم نباشد. نباید با دشمنان درباره‌ی موضوع انتخابات هم صدا شویم، حتماً کسانی که  در انتخابات مشارکت می‌کنند هم نقدها و اعتراض‌های به‌جایی دارند اما آنها علیرغم این نقدها، انتخابات را مهم‌ترین پنجره ی «تنفس مدیریتی» برای کشور می‌دانند. وی با بیان اینکه مردم از طریق انتخابات این فرصت را دارند که نگاه کلان حاکم بر مدیریت کشور، مجریان و مهم‌ترین برنامه‌های کشور را خودشان مشخص کنند، ادامه داد: هر انتخابی  سهمی در افزایش رشد ملّی دارد اما قهر با مشارکت این پنجره ی فرصت را  بدون استفاده ی مناسب از آن برای ملّت می‌بندد. وی افزود: امروز هر کسی که ایران را دوست دارد و هر کسی که نگران سرنوشت نسل آینده و فرزندان این آب و خاک است، در انتخابات مشارکت خواهد کرد.  دعوت از یکدیگر برای حضور در انتخابات، مجاهدتی برای اعتلای ایران عزیز است. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «جهاد دعوت» ان‌شاءالله با یاری تمام مردم، انتخاباتی پرشور را رقم خواهد زد، ادامه داد: ما از آگاهان دلسوز می‌خواهیم برای انتخاب درست به کمک همه ی ایرانیان بیایند « نشاط ملی» در روزهای پیش رو تا انتخابات، ضامن پیشرفت کشور در چهار سال آینده است. پس هر کسی که دل در گرو ی سربلندی ایران دارد،  بسم الله.

منبع:تسنیم

دفتر رهبر انقلاب برای شایعات انتخاباتی اطلاعیه داد

روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد، هر متنی که حاکی از نوعی ورود در انتخابات باشد از طرف دفتر مردود و بی‌اعتبار است.درپی درج استفتائی از حضرت آیت الله خامنه‌ای در برخی صفحات رسانه‌های اجتماعی، روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد: هر متنی که حاکی از نوعی ورود در انتخابات باشد از طرف دفتر مردود و بی‌اعتبار است. مطلبی نیز که اخیراً درباره صالح و اصلح عنوان شده است، اعتبار ندارد.

منبع:تسنیم

مجلس برای انتخابات شوراها نشست غیرعلنی تشکیل داد

علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در  گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، از برگزاری جلسه غیرعلنی امروز (چهارشنبه ۱۹ خرداد) قوه مقننه خبر داد و گفت: موضوع این جلسه درباره ارائه گزارش هیئت ۵نفره، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است. وی ادامه داد: برخی از نمایندگان به نحوه تأیید صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات شوراها اعتراض داشتند که در این جلسه قرار است اعضای هیئت مرکزی نظارت بر این انتخابات درباره نحوه تأیید صلاحیت‌ها و نحوه رسیدگی به اعتراضات داوطلبان گزارشی را ارائه کنند. نماینده محلات در مجلس اضافه کرد: قرار است چند تن از نمایندگان نیز به اظهار نظر درباره نحوه تأیید صلاحیت‌ها در انتخابات شوراها بپردازند.

منبع:تسنیم

رئیس ستاد رضایی مشخص شد

سید احمد موسوی، دبیرکل سابق جمعیت هلال احمر کشور، ریاست ستاد انتخاباتی محسن رضایی را عهده دار شد. سید احمد موسوی، دبیرکل سابق جمعیت هلال احمر کشور، پزشک جراح و متخصص ارتوپدی و از نخبگان آذربایجان شرقی است.‌

منبع:تسنیم

لیست کاندیداهای "شورای وحدت" اعلام شد

در آستانه ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش لیست کاندیداهای شورای وحدت در این دوره از انتخابات اعلام شد. با توجه به عدم تأیید صلاحیت مرتضی طلایی از سوی هیئت نظارت در این دوره از انتخابات، به‌احتمال زیاد سرلیستی کاندیداهای شورای وحدت از بین ابوالفضل قناعتی و مسعود زریبافان انتخاب خواهد شد. بر همین اساس لیست کاندیداهای شورای وحدت در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران به این ترتیب است: ۱- ابوالفضل قناعتی۲- مسعود زریبافان۳- احمد نیکبختیان۴- ضرغام صادقی۵- خجسته‌پور۶- مهدی وکیل‌پور۷- خانم خان‌محمدزاده۸- حسن بیادی۹- عبدالمقیم ناصحی۱۰- کرمی۱۱ - صدری۱۲- حجت‌الاسلام طالب‌نیا۱۳- خانم حشمتیان۱۴- اخگرپور۱۵ - وکیلی۱۶- داداش‌پور۱۷ - رجبی۱۸- شهاب۱۹ - خانم عمرانی،همچنین طی امروز و فردا نیز دو نفر به این لیست، اضافه خواهند شد.

منبع:تسنیم

مجمع تشخیص به کاندیدها تذکر اخلاقی داد

حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران درباره ایجاد فضای سالم رقابتی و پرهیز از دوقطبی سازی فضای انتخاباتی گفت: ثقل کار نمایندگان باید بر ارائه برنامه خودشان در حوزه های مختلف باشد و در کنار برنامه ها، چالش ها را بیان کنند. وی افزود: بد اخلاقی و تحقیر دیگران مورد نظر اسلام، انقلاب و شهیدان ما نیست. فحاشی در شأن نظام ما نیست. این بی اخلاقی دستاورد منحوس ماکیاولی است که پایه گذاری بداخلاقی در سیاست شد. ماکیاولی در کتاب شهریار می گوید اگر زمامداران و مسئولان کشور بخواهند مردم را مرعوب خود کنند باید اول از طریق قانون، اگر نشد از طریق زور و اگر بازهم میسر نشد از طریق فریب و نیرنگ وارد شوند. سیاستمدار باید دو چهره داشته باشد هیبت شیر و حیله گری روباه. هرجا لازم باشد زور بگوید و هرجا لازم باشد فریبکاری کند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بداخلاقی مربوط به اسلام، انقلاب، امام و شهیدان نیست. امام فرمودند سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما است و حتما این افراد با تنفر مردم مواجه می شوند. اگرچه مسئله تحقیر با پاسخگویی به عملکرد متفاوت است شخصی که مدت ها در مسئولیتی بوده را می توان نقد کرد. مظفر گفت: وعده‌های انتخاباتی دروغ هم از دیگر این بداخلاقی ها و فریبکاری است که مورد نظر مردم نیست. اساس مناظره ها، ارائه برنامه ها، بیان چالش ها و راهکارهای مواجهه و حل آن است.اگرچه ظرفیت های نظام را هم باید در نظر گرفت. وزیر آموزش و پرورش دولت اول اصلاحات درباره رأی اولی ها گفت: رای اولی ها نسلهای آینده و پرتوان کشور هستند که چرخ دنده های کشور به دستان پرتوان اینها به حرکت در می آید. نسل قدیم در حال بازنشسته شدن است و نسل جدید باید خودش را در استمرار نسل قدیم بداند و بر سکوی افتخارات بایستد. وی خاظرنشان کرد: این نسل باید برای مشارکت آگاهی داشته باشد که خوشبختانه آثار و عملکرد به اندازه کافی وجود دارد. اندیشمندان و افراد معتمد اگاه هستند. رای دهی و مشارکت، حق و تکلیفی است که باید انتخاب احسن برای آن وجود داشته باشد. مظفر افزود: انتخاب اصلح نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. نامزداصلح باید نظام و قانون اساسی را قبول داشته باشد. نظام ما مبتنی بر ولایت فقیه است. نمی‌شود رئیس جمهوری بیاید و با بهانه‌های واهی از مسئولیت خود شانه خالی کند. او باید معتقد به امام، شهیدان و مردم باشد. درون مردم و برای مردم باشد. وی در پاسخ به برخی اظهارات در شبکه های اجتماعی گفت: فضای مجازی ظرفیتی است که مطلقا نه بد و نه خوب است. اگر از آن درست استفاده شود کارستان می کند. رسانه ای قوی است که می تواند آگاهی بخش باشد و احساس مسئولیت ایجاد کند. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: متاسفانه به دلیل بداخلاقی های موجود در جامعه ممکن است بسیاری موارد انحرافی و حرف های دروغ و کذب هم در آن وجود داشته باشد. نسل جوان نباید تمامی این اظهارات را بپذیرد. باید بین تمامی قول ها بهترین و منطقی ترین آنها که نشان دهنده اقتدار، ثبات،آرامش، امنیت و سرافرازی نظام و ملت است را انتخاب کند. وی در واکنش به اظهارات برخی که معتقدند دوقطبی شدن انتخابات می تواند مشارکت مردم را بالا ببرد و از طرفی هم مردم را در برابر مردم قرار دهد گفت: دوقطبی شدنی که با فحاشی و تحقیر و تهمت همراه باشد برای جامعه آفت است و تاثیرگذاری منفی دارد اما اگر مجموعه‌های اصولگرا و اصلاح طلب دیدگاه های خود را بیان کنند بدون اینکه به حریم یکدیگر تجاوز کنندممکن است دو قطبی باشد ولی اشکال ندارد. دو قطبی مذموم که با احساسگرایی و غوغاسالاری توام با تخریب و تهدید همراه باشد؛ باعث دلسردی و دلزدگی از حوزه سیاست می شود که آفتی برای جامعه است. مظفر در انتهای این گفتگوی رادیویی تاکید کرد: این اصول برای تمامی انتخابات از جمله شورای شهر و مجلس خبرگان هم مصداق دارد.

منبع:فارس

دیتای انتخابات میلیونی بالا رفت

رصد روزانه بیگ‌دیتای شبکه‌های اجتماعی در ۷ روز منتهی به ۲۱ از سوی شرکت دیتاک، از افزایش ۲۰ میلیونی حجم محتوای کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری حکایت دارداز مهم‌ترین یافته‌های این گزارش می‌توان به افزایش دیتای کاندیداهای صدر جدول، تداوم صدرنشینی آیت‌الله رئیسی، کاهش جایگاه ظریف، تغییر ۳ پله‌ای جایگاه جهانگیری و خروج هاشمی از لیست ۱۰ نفر اول اشاره کرد.

منبع:فارس

روحانی برای انتخابات سخنرانی اخلاقی کرد

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در نشست هیات دولت با بیان اینکه ایام مهمی پیش روی مردم ایران است و این ایام انتخابات با حواشی و اتفاقاتی است که برخی به طور طبیعی و برخی به طور غیر طبیعی به همراه دارد، گفت: اساس انقلاب ما از سال ۴۱ تاکنون برای این بوده که مردم شاهد نظام اسلامی باشند که بخش مهم ان اخلاق هست و نظام اسلامی درست شد تا اخلاق اسلامی حاکم شود. وی افزود: این بخش در این روزها صدمه جدی دیده و آغاز اخلاق راستگویی و وفای به عهد است و آغازش این است که حقیقت و واقعیت ها را که در روی زمین اجرا شده تحریف نکنیم که اگر به عکس و ناصحیح گفته شد و اذهان مردم را طوری مشوش کند که مردم از اصل نظام دچار تردید شوند اخلاق زیر پا گذاشته شده است و انتخابات مهم است ولی از انتخابات مهم تر اخلاق است. رئیس‌جمهور گفت: در این انتخابات جفاها و ظلم های بسیار بدی شد و نسبت به نظام، مردم و کارگزاران نظام ظلم شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در جلسه امروز (چهارشنبه ۱۹ خرداد) هیات دولت اظهار کرد: در این انتخابات جفاها و ظلم های بسیار بدی شد و نسبت به نظام، مردم و کارگزاران نظام ظلم شد. وی اضافه کرد: چرا به ملت توهین می کنید؟ با شعور مردم بازی نکنید. رییس جمهور خاطرنشان کرد: خدا را شکر در این انتخابات مشخص شد خوبی هایی هم وجود دارد. مثلا دستگاه قضایی و نیروهای مسلح هیچ مشکلی ندارند و همه مشکلات به خاطر دولت است. روحانی ادامه داد: آیا ما در دوره جنگ بودیم یا در صلح؟ باید این موضوع روشن شود، اما گویی اصلا جنگ اقتصادی وجود نداشت و ترامپی نبود و ظلمی نکرد و آمریکا علیه ما کاری نکرد و انگار هر چه مشکل است فقط به خاطر دولت بوده است. این موضوع نه در سوالات بود و نه در جواب ها! وی بیان کرد: آدم هایی که افتخار می کنند و می گویند ما در جنگ حضور داشته ایم باید بهتر از بقیه بفهمند که ما از سال ۹۷ وارد یک جنگ بی نظیر در تاریخ شدیم. رییس جمهور تاکید کرد: قصد همه ما این است که خادم مردم باشیم اما چرا واقعیت ها را انکار می کنید؟ آن هم در این شرایط همزمانی کرونا و جنگ اقتصادی! یک کلمه جواب بدهید که آیا ما کشور را از ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل خارج کردیم یا نه؟ بگویید با برجام موافقید یا مخالف؟روحانی اظهار کرد: دولت در این هشت سال در مسائل مختلف تحولات بزرگی ایجاد کرد. یکی از این تحولات این بود که هیچ کسی امروز جرات نمی کند بگوید که با فیلترینگ موافق است. کسانی که سینه به سینه من ایستادند و پرونده سازی ها کردند که فلان چیز باید فیلتر شود حالا امروز مخالف فیلترینگ شده اند! امروز همه الحمدلله با تحریم مخالفند و می گویند باید به برجام برگردیم. وی خاطرنشان کرد: این حرف ها و تخریب ها نمی تواند روحیه دولت یازدهم و دوازدهم را تضعیف و تخریب کند. ما باید راه خود را ادامه دهیم و وزرا و مسئولان وظیفه دارند به دروغ ها و تحریف ها پاسخ بدهند. حالا صداوسیما می خواهد پخش کند می خواهد پخش نکند. به هر حال تاریخ پخش خواهد کرد چرا که تاریخ سعه صدر دارد و مثل صداوسیما نیست.

 منبع:فارس،ایسنا

رنگ انتخاباتی مهرعلیزاده تغییر کرد

رنگ انتخاباتی محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فیروزه‌ای شد. او پیش از این رنگ انتخاباتی خود را به احترام درگذشتگان بیماری کرونا مشکی انتخاب کرده بود که پس از بازخورد منفی، رنگ انتخاباتی خود را به فیروزه‌ای تغییر داد.

منبع:فارس

نامزد انتخاباتی دچار تشکیک مدرکی شد

بعد از ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری، محسن مهر علیزاده ادعا کرده که دارای دکترا اقتصاد مهندسی از دانشگاه تیلبرگ هلند است. در روزهای گذشته برخی کاربران نسبت به اصالت مدرک تحصیلی وی تشکیک کردند. بررسی های اولیه نشان می دهد که این تشکیک بدون مبنا نیست و بهتر است وی برای رفع ابهامات موجود تصویر مدارک تحصیلی خود را منتشر کند. خبرگزاری فارس آماده شفاف سازی در این زمینه است و تا حصول نتیجه این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

منبع:فارس

فتا به شهروندان هشدار انتخاباتی داد

سرهنگ" رامین پاشایی " معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا ، در تشریح این خبر اظهار داشت: افراد سودجو با ساخت اکانت کاربری جعلی در پیام رسان واتساپ با نام کاندیداهای مختلف ریاست جمهوری و انتساب خود به ریاست و یا اعضای ستاد انتخابات کاندید ریاست جمهوری با کاربران تماس مجازی و آنلاین می گیرند. وی گفت: کلاهبرداران با طعمه های خود به عنوان « برنده شدن در قرعه کشی حامیان ستاد انتخاباتی » تماس می گیرند و با به دست آوردن اطلاعات کارت بانکی فریب خوردگان نسبت به برداشت از حساب آنها اقدام می کنند. سرهنگ پاشایی افزود: با توجه به رصدهای صورت گرفته و گزارش های متعدد مردمی به این پلیس مشخص شده در بعضی اوقات این افراد با استفاده از ترفندهای مختلف، مشخصات خانوادگی و حتی شماره حساب قربانیان را نیز به دست آورده و با جلب اعتماد آنان کدهای تایید بانکی را نیز گرفته و حساب آنها را خالی می کنند. معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا ضمن بیان اینکه علیه این مجرمان در این حوزه تشکیل پرونده داده شده است، از شناسایی و دستگیری یکی از متهمان با هویت معلوم در این خصوص خبر داد و از عموم مردم خواست در صورت فریب و یا برداشت وجه بدین شیوه از حساب بانکی آنها، ضمن طرح شکایت در مراجع قضائی و مراجعه به پلیس فتا نسبت به پیگیری شکوائیه خود اقدام کنند. وی به شهروندان توصیه کرد: به هیچ عنوان فریب این گونه ترفندها را نخورند و با تنظیمات امنیتی بر روی پیام رسان ها و گوشی تلفن همراه خود ، دسترسی افراد غریبه را محدود کرده و همواره آگاه باشند که هیچ کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا از این طریق با کاربران تماس برقرار نخواهند کرد. وی تصریح کرد: هموطنان می توانند در صورت مشاهده هرگونه مصادیق تخلفات سایبری انتخابات ۱۴۰۰ موضوع را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir درمیان بگذارند.

منبع:فارس

کارناوال ممنوع شد

جانشین استاندار فارس در ستاد مدیریت بیماری کرونا با تاکید بر اینکه همه کاندیداهای انتخابات مکلف به مراعات پروتکل‌های بهداشتی هستند، اعلام کرد که دستورالعمل بهداشتی انتخاباتی ۲۸خردادماه در استان لازم الاجرا است. عبدالرضا قاسم‌پور با اشاره به اهمیت برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات، انعکاس بهتر برنامه نامزدها و مشارکت حداکثری در سایه حفظ سلامت اجتماعی، عنوان کرد: رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی مبارزه با ویروس کرونا با توجه به طرح مدیریت هوشمند برای همه افراد مرتبط با انتخابات الزامی است. به گزارش ایسنا به نقل از استانداری فارس قاسمپور در خصوص شرایط برگزاری تجمع‌های انتخاباتی، گفت: برگزاری تجمع‌های انتخاباتی در مکان‌های باز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بلامانع؛ اما برگزاری هرگونه تجمع، مراسم تبلیغاتی، گفت‌وگو و مناظره در مکان‌های سربسته از قبیل مساجد، سالن‌های اجتماعی، پذیرایی و ورزشی ممنوع است.  معاون استاندار فارس با بیان اینکه برگزاری مناظره بین نامزدهای انتخابات در برنامه‌های پیش‌بینی‌شده صدا و سیما مجاز است، خاطرنشان کرد: گردهمایی انتخاباتی و سخنرانی نامزدها در فضای باز مثل استادیوم، فضاهای باز مدارس و مراکز آموزش عالی و سایر مراکز مربوط به سازمان‌ها با شیوه نامه وزارت بهداشت فاقد اشکال است. قاسم‌پور با تاکید بر اینکه رعایت فاصله مناسب بر اساس هشت مترمربع در فضای باز برای هر نفر  ضروری است، اضافه کرد: سقف تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم‌های انتخاباتی معادل ۳۰درصد فضای در نظر گرفته شده و استفاده‌ از ماسک باید در مورد همه افراد رعایت شود. او بیان کرد: برنامه ریزی توسط عوامل برگزاری ستادهای انتخاباتی باید به ‌گونه‌ای باشد که قبل و بعد از برگزاری مراسم در ورودی و خروجی مکان مورد نظر تجمعی ایجاد نشود؛ افزون بر این، زمان برگزاری مراسم حداکثر دو ساعت، با رعایت تمام دستورالعمل‌ها بهداشتی مقابله بیماری کرونا در نظر گرفته شده است. جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا خاطرنشان کرد: اداره کل ورزش و جوانان و سایر ادارات  و نهادها به عنوان متولی مجموعه‌هایی که فضای رو باز  در اختیار دارند، موظف هستند امکانات خود را  به صورت مساوی برای برنامه‌های نامزدهای انتخابات با هماهنگی استانداری و فرمانداری در اختیار قرار دهند. به گفته قاسمپور در صورت ضرورت برگزاری جلسات داخلی ستادهای انتخاباتی در مکان های بسته نیز باید با رعایت طرح مدیدیت هوشمند و ظرفیت حداکثر ۱۵ نفر برای شهرهای قرمز، ۲۰ نفر برای شهرهای نارنجی و ۳۰ نفر برای شهرهای زرد انجام شود. او برگزاری مراسم استقبال از کاندیداها و راه‌اندازی کارناوال تبلیغاتی را مطلقا ممنوع  اعلام کرد و ادامه داد: تاکید می‌شود نامزدهای انتخابات از ظرفیت صدا و سیما و فضای مجازی برای انعکاس دیدگاه‌های خود استفاده کنند. معاون استاندار فارس با اشاره به اینکه در استان شعب اخذ رای در اماکن شلوغ افزایش یافته است، عنوان کرد: افزون بر اینکه رعایت فاصله اجتماعی در شعب الزامی است، شعب اخذ رای سیار نیز با هدف جلوگیری از ازدحام و دسترسی بیماران در قرنطینه  پیش بینی شده است و  اخذ رای از واجدین شرایط در  فضای باز  از ساعت ۷ صبح آغاز و در صورت لزوم تا ۲ بامداد ادامه خواهد داشت.

منبع:ایسنا

محیط زیستی ها درخواست «حق وتو» کردند

یک کارشناس محیط زیست ضمن بررسی وعده‌های زیست‌محیطی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید از نظر امکانات، اعتبارات و نیروی انسانی تقویت شود تا بتواند به سایر دستگاه‌ها امر و نهی کند و از حق وتو برخوردار باشد.درحالی عصر دیروز دومین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری با تمرکز بر موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار شد که برخی از نامزدها در حد چند کلمه به کلی گویی در حوزه محیط زیست پرداختند البته از زمان آغاز ثبت‌ نام و تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری همواره فعالان محیط زیست، کارشناسان و تشکل‌های مردم نهاد نسبت به جای خالی محیط زیست در شعارها و برنامه‌های نامزدها اعتراض داشتند و حتی پس از برگزاری مناظره اول، عیسی کلانتری - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - نیز در نشستی خبری از بی‌توجهی کاندیداهای ریاست جمهوری به مشکلات زیست محیطی کشور انتقاد کرد. با وجود این در مناظره روز گذشته یکی از کاندیداها به موضوع درنظر گرفتن حق وتو برای سازمان حفاظت محیط زیست درجهت مخالفت با برخی از طرح‌های توسعه و پروژه‌های عمرانی اشاره کرد البته این نخستین بار نیست که مسئله حق وتو برای سازمان حفاظت محیط زیست مطرح می‌شود. احمدرضا لاهیجان‌زاده - معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست - چندی پیش در نشستی عنوان کرده بود که روزنه‌هایی در قانون برای مقابله با تصمیمات سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد. از این‌رو این سازمان باید حق وتویی داشته باشد و اگر با طرح و پروژه‌ای مخالفت کرد هیچ دستگاهی حق ورود نداشته باشد. علی‌ محمد شاعری - نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی و کارشناس محیط زیست - نیز در گفت و گویی با ایسنا ضمن اشاره به اینکه سازمان یا وزارت محیط زیست در بسیاری از کشورها دارای حق وتو است، اظهار کرد: در این کشورها دولت‌ها می‌توانند جلوی اجرای طرح‌های توسعه یا عمرانی که سبب تخریب محیط زیست می‌شود و آثار جبران ناپذیری دارد را بگیرند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه طرح‌های توسعه باید با رعایت اصول زیست‌محیطی و ارائه ارزیابی‌های زیست‌محیطی به مرحله اجرا برسند، تاکید کرد: محیط زیست نباید قربانی توسعه شود. از این‌رو در بسیاری از کشورها طرح‌های توسعه و عمرانی با موافقت نهایی مجموعه‌های محیط زیست اجرایی می‌شوند. شاعری افزود: از این‌رو داشتن حق وتو برای محیط زیست امتیاز بسیار خوبی است چراکه درحال‌ حاضر یکی از مهمترین چالش‌های جامعه بشری، چالش‌های زیست‌محیطی است البته یکی از مهمترین پایه‌های اصلی توسعه پایدار نیز حفظ محیط زیست است که اگر به آن بی‌توجهی کنیم جامعه انسانی فرو خواهد ریخت و قادر به پیشرفت نخواهد بود. این کارشناس محیط زیست در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا در شرایط کنونی سازمان حفاظت محیط زیست از قدرت و حمایت‌های لازم برای استفاده از حق وتو برخوردار است یا خیر، توضیح داد: متاسفانه درحال‌ حاضر سازمان حفاظت محیط زیست سازمانی مقتدر نیست که بتواند به سایر دستگاه‌ها امر و نهی کند. از سویی دیگر از نظر امکانات، اعتبارات و نیروی انسانی ضعیف است. وی با بیان اینکه با وجود این مشکلات سازمان حفاظت محیط زیست مهمترین مسئولیت کشور را عهده‌دار است، تصریح کرد: اگر قرار است که این سازمان حق وتو داشته باشد باید اختیارات و امکانات لازم در اختیار سازمان محیط زیست قرار گیرد و از طرفی دیگر نظر این سازمان فصل‌الخطاب اجرای برنامه‌های توسعه باشد و حرف آخر را این دستگاه بزند. شاعری ادامه داد: متاسفانه فرهنگ محیط زیستی ما در کشور هم در بین مسئولان و هم در بین مردم پایین است و ارزش چندانی برای محیط زیست قائل نیستیم. از این‌رو امروزه با بحران‌های خطرناکی در این حوزه ازجمله خشکسالی، کمبود آب، آلودگی هوا، فرونشست زمین، تغییر اقلیم، بیابان‌زایی و... دست و پنجه نرم می‌کنیم. این نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: با درنظر گرفتن تمامی این مشکلات، یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم باید نجات محیط زیست ایران باشد.

منبع:ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha