شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست تخصصی شاخص های عینی آرمان شهر اسلامی

حوزه/ نشست تخصصی با موضوع شاخص های عینی آرمان شهر اسلامی و از سوی ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی حوزه های علمیه، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  نشست تخصصی با موضوع شاخص های عینی آرمان شهر اسلامی، از سوی ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی حوزه های علمیه و در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه در قم و با حضور اساتید، کارشناسان و اصحاب رسانه، برگزار شد.

جهان های اجتماعی استیلا، بازار، آنارشیسم و امت هرکدام معماری خاص خود را می طلبد

دکتر عباس جهانبخش از اعضای ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی حوزه، در این نشست گفت: همه افراد جامعه و همه امیال باید به کمک یک میل محوری نظم یابند؛ در غیر این صورت بی نظمی ایجاد می شود.

وی افزود: در نظریه اجتماعی بازار انگیزه مردم برای حرکت سوخت این حرکت است؛ اما باید دید این سوخت را چگونه در بین مردم تقسیم کنیم که توزیع مناسبی اتفاق افتد.

جهانبخش با اشاره به نظریه بازار که یکی از از نظریه های مرتبط با اجتماعات بشری است، بیان داشت: از دید این نظریه اجتماعی طمع مایه ایجاد انگیزه و آن سوخت حرکت مردم برای انجام فعالیت های مختلف است.

وی خاطرنشان کرد: در جهان معنای دوم با طرح نظریه آدام اسمیت برده داری جمع شد؛ زیرا در نظریه وی که طمع را مایه اصلی تحرک اجتماع می داند، نمی توان این نیرو را در وجود برده ها تحریک نمود تا به جنبش وادار شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان عنوان داشت: جهان های اجتماعی استیلا، بازار، آنارشیسم و امت هرکدام معماری خاص خود را می طلبد.

وی عنوان داشت: بخش خصوصی در گذر زمان، خدمات سکونت، درمانی، آموزشی، ورزشی، فرهنگی، تفریحی و بازارچه های کالا و مایحتاج را در هسته زون عرضه خواهد کرد؛ در اینجا بخش خصوصی زمامدار امور می شود و محور فعالیت های آن طمع است؛ این حرف نظام اجتماعی بازار است که مردم را به سمت صفت طمع دعوت می کند.

عضو ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی حوزه های علمیه اظهار داشت: معماری و شهرسازی خنثی نیست، بلکه معماری و شهرسازی می خواهد دغدغه های فرهنگی یک جامعه را دنبال کند.

وی تصریح کرد: در بررسی ها مشخص شده است که افزایش هزینه های تأمین مسکن در کشور ما رابطه مستقیمی با طلاق دارد.

جهانبخش از اجرایی شدن طرحی جدید در کشورمان که مطابق با نظریه جامعه آنارشیستی است خبر داد و گفت: برای اولین بار در کشور ما بر اساس طرحی با عنوان «اِکوویلِیج» در استان قزوین و با حمایت سازمان ملل متحد اجرایی شده که طی آن روستایی که خودش تولید کننده و توزیع کننده برای مردم خودش هست به وجود آمده است؛ این طرح که در زبان فارسی زیست شهر نامیده می شود بر پایه مبانی جهان اجتماعی آنارشیستی ساخته شده و اشکالاتی بر آن وارد است.

وی گفت: در محرومیت زدایی و تأمین نیاز نباید فقط به سیرکردن شکم مردم فکر کرد بلکه باید به توانمندسازی آنان نیز اندیشید.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: باید برای هر شهری خانه مولد و خوداتکا را در نظر گرفت تا افراد آن بتوانند در از بین بردن فقر و پدافند غیرعامل در زمینه اقتصاد مقاومتی نقش ایفا کنند.

وی تصریح کرد: حاکمیت باید ساختاری را فراهم کند که از تولید محروم و فقیر جلوگیری کند.

باید ارتباط با طبیعت را در شهرسازی در نظر گرفت

دکتر آرامی دیگر عضو ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی حوزه نیز در این نشست به تشریح طرح آرمان شهر اسلامی پرداخت و گفت: نظام شهری موجود به افزایش ارتفاع مسکن ها و کوچک شدن خانواده تشویق می کند.

وی افزود: نظام همسایگی که نظام همدلی است در نظام شهرسازی موجود مورد تهاجم است.

مدیر اندیشکده زیست شهر گفت: باید ارتباط با طبیعت را در شهرسازی در نظر گرفت؛ در شهرسازی کنونی انسان ها بویژه کودکان و نوجوانان از ارتباط با طبیعت محروم هستند.

وی عنوان داشت: فضای بیش از یک طبقه را می توان در شهرسازی اسلامی با استفاده از گودال باغچه ها و رعایت تهویه مناسب نیز در نظر گرفت تا از اختلال در ارتفاع اماکن جلوگیری شود.

آرامی خاطرنشان کرد: کسانی که از آپارتمان سازی دفاع می کنند، به سه موضوع کمبود زمین، کمبود امکانات شهری برای توسعه منطقه شهری و کمبود آب و سختی توزیع آب، برق و گاز استدلال می کنند؛ اما تمام اینها قابل رفع است.

شایان ذکر است: در این نشست اساتید و کارشناسان حاضر به ایراد نظرات و طرح سؤالات خود از ارائه دهندگان مباحث پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha