پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 963022
۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
طالقانی  سبحانی

حوزه/ دو تن از اعضای قرارگاه کلام حوزه علمیه خراسان، در جمع علماء و اعضای سایر قرارگاه‌های علمی آموزشی حوزه علمیه خراسان، از توجه بیش از پیش غرب به دانش کلام شیعی در دهه‌های اخیر گفتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجج اسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی و سیدعلی طالقانی، از اعضای قرارگاه کلام حوزه علمیه خراسان در اولین نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی قرارگاه‌های علمی آموزشی حوزه علمیه خراسان با موضوع «تحولات جهان در دهه آینده و رسالت حوزه‌های تشیع» که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اردوگاه مفتاح برگزار شد، به ایراد سخن پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی با اشاره به پژوهش‌های آینده‌پژوهانه دستگاه‌های امنیتی غربی و سایر پژوهشکده‌های جهانی و اتفاق‌نظر آن‌ها بر بروز تحولات بنیادین در نوع نگرش‌های بشر به جهان، خود و زندگی در سه چهار دهه ابتدای هزاره سوم، خوانش و تحلیل چنین اسناد و پژوهش‌هایی را ضروری دانست و گفت: باید در چنین زمینه‌هایی فعالیت و سرمایه‌گذاری شود و نتایج آن در اختیار تصمیم‌سازان قرار گیرد.

وی افزود: تحول در حوزه تکنولوژی‌های ارتباطی، مهم‌ترین عامل تغییر در مناسبت‌های فکری و اجتماعی انسان‌هاست.

عضو قرارگاه کلام حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه کلام در گذشته جنبه دفاعی و پاسخ به شبهات داشته است، ابراز کرد: جهان ارتباطاتی امروز، حضور و مشارکت می‌طلبد و مسئله فراتر از دفاع است؛ منطق مشارکت متفاوت از دفاع است و امروز در مناسبت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی، مشارکت نداشتن به معنای حذف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی در پایان سخنان خود حرکت از جنبه نظری به کاربردی را در کلام، الهیات و فلسفه مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: امروز سوال‌ها از متن زندگی به سمت دانش کلام می‌آید و الهیات کاربردی در غرب در معرض توجه قرار دارد. ممکن است که بدنه جامعه در حوزه دانشی، عمق فکری لازم را نداشته باشند اما با مسئله‌ها مواجه هستند و این جای تأمل دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین طالقانی نیز با تأکید بر ضرورت گسترش تعاملات علمی بین‌المللی حوزه‌های علمیه در راستای شناساندن شیعه و علم کلام شیعی، ابراز کرد: توجه و تمایل پژوهشکده‌های با گرایشات غربی برای شناخت تمدن اسلامی با تمرکز به شیعه به سرعت رو به افزایش است و بر این اساس متکفّل تأمین ادبیات علمی در حوزه‌های دانشی مرتبط شده‌اند.

وی افزود: وقوع انقلاب اسلامی موجب شده است نگاه‌ها به نحو فزاینده‌ای متوجه حوزه علمیه شود و پژوهش‌هایی در حوزه اسلام‌شناسی و شیعه‌شناسی صورت پذیرد و دشمنان ما در حوزه فلسفه و کلام اسلامی، چه تاریخ اندیشه‌های کلام اسلامی و چه کلام امامیه، با جزئیات کامل وارد شوند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha