سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
میسیولوژِی

حوزه/ علم میسیولوژی به عنوان یک علم کاربردی در تبشیر مسیحیت است. میسیولوژی با علومی مثل جامعه شناسی، انسان شناسی، روانشناسی، الهیات، توانسته در تبشیر مسیحیت موفق باشد. بوبی سازی این علم کمک بسزایی در تبلیغ اسلام می کند.

سیدجعفر هاتف الحسینی نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان که سالهاست با پژوهش در علم میسیولوژی و مدل های تبشیری مسیحیت در ایران توانسته است چندین کتاب در مورد میسیولوژی بنویسد.

او می گوید: با بومی سازی میسیولوژی برای تبلیغ اسلامی می توان مدل های موفقی برای تبلیغ دین اسلام متناسب با مناطق مختلف فرهنگی نوشت.

مصاحبه خبرنگار حوزه نیوز با این نویسنده و پژوهشگر را در ادامه بخوانید:

حوزه: چرا تبلیغ شناسی اسلامی نیاز امروز است؟

جهان هرروز در حال پیشرفت است و علوم هر روز کامل تر از قبل می شود. مسیحیت از این پتانسیل علوم جدید استفاده کرده است و پیشرفت قابل توجهی داشته است. تبلیغ اسلامی یک متد سنتی دارد که برای گذشته بسیار مفید بوده، اما زمان حاضر با ورود علوم روز در تبشیر مسیحیت بهتر است اسلام برای دفاع از خودش و تبلیغ بهتر از علوم روز استفاده کند. جامعه شناسی و روانشناسی از علوم بسیار مفید است که می توان مدل های کاربردی برای تبلیغ اسلام نوشت.

حوزه: یک نمونه از موفقیت مدل میسیولوژی را  بفرمایید؟

شاید موفق ترین مدل میسیولوژی مدل کلیسای خانگی است که در ایران توسط مسیحیت تبشیری مورد استفاده قرار می گیرد. کلیسای خانگی مدل های اجرایی مصداقی جزیی بسیاری هم چون  t۴t یا  any۳  دارد. کلیسای خانگی یک جنبش مردمی مسیحی است که با اصول جامعه شناسی مثل سرمایه اجتماعی و کنش اجتماعی نوشته شده است. در این مدل افراد بومی به صورت شبکه ای یکدیگر را جذب می کنند. مدل های جزیی مصداقی طریقه جذب را از آغاز سلام تا پایان خداحافظی به افراد جنبش مسیحی توضیح می دهد، پس افراد مسیحی دیگر خود تجربه نمی کنند بلکه با پیروی از مدل های بسیار قوی شبکه مردمی خود را شکل می دهند. اتاق فکر مسیحیت تبشیری فقط مدل نویسی می کند و اصلا وارد اجرای  جذب شخصی نمی شود.

حوزه: بومی سازی علم میسیولوژی دقیقا در چه زمینه ای در تبلیغ اسلام مفید است؟

اسلام دین بسیار ساختاری و توانمند است، بومی سازی علم میسیولوژی صرفا برای احیا سنت های اسلامی فراموش شده است. شاید ۵۰ سال پیش به خاطر فشار حکومت پهلوی هیچ مرکز اسلامی نمی توانست فعالیت گسترده داشته باشد، ولی تبلیغ دین اسلام برای کل مردم مهم بود چرا که یک جنبش مردمی اسلامی بود. با آنکه هیچ سازمانی متصدی تبلیغ اسلام نبود ولی جنبش های اسلامی با تمام توان برای تبلیغ اسلام تلاش می کردند. بنابراین با کمک علم میسیولوژی می توان جنبش مردمی اسلامی را احیا کرد تا مثل گذشته تبلیغ اسلام اولویت هر مسلمانی باشد.

حوزه: آیا علم میسیولوژی با اسلام اختلاف دارد؟

اگر با دقت به ایات و روایات بنگرید خواهید دید توصیه های اسلامی کاملا با تکنیک های میسیولوژی موافق است. مدل های میسیولوژی با استفاده از تجربه تبلیغ در بین مردم فقط روش کاربردی را با اصول علمی بیان میکند. با مطالعه میسیولوژی خواهید فهمید نکات بسیار ظریف در تبلیغ اسلام در آیات و روایات وجود دارد ولی به خاطر بی دقتی به آن توجه نشده است.

هاتف الحسینی در ادامه افزود: الهیات اسلامی از مباحث  بسیار قوی است و اینکه امروز تبلیغ اسلامی توانمند نیست به خاطر این بوده که الهیات اسلامی به صورت خام به مردم ارایه می شود. اگر این الهیات در یک چارچوب مدل اجرایی قرار گیرد حتما بسیار جذاب تر خواهد شد. یاد دادن الهیات اسلامی به افراد مهم است ولی مهم تر طریقه و چگونگی ارتباط کلامی و اجتماعی با فرد مخاطب است تا الهیات اسلامی مورد پذیرش بهتر قرار گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha