پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 964868
۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
کتاب

حوزه / نشست نقد کتاب «دعبل و زلفا» به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه الهیه اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه در اراک، نشست نقد کتاب «دعبل و زلفا» به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه الهیه اراک، با بررسی مصلح رشت‌آبادی، از محققان و. پژوهشگران برگزار شد.

رشت‌آبادی به تشریح مضمون کتاب «دعبل و زلفا» پرداخت و در نقد این کتاب اظهار کرد: این کتاب در قالب سیر تاریخی تعریف شده است و رمان ادبی نیست، اما به دلیل علاقه نویسنده به متنون ادبی و اشراف به ادبیات این سیر با در نظر گرفته شدن ادبیات تألیف و به نگارش درآمده است.

وی تصریح کرد: رابطه دعبل و زلفا یادآور لیلی و مجنون است با این تفاوت که نفس لوامه دعبل سبب می‌شود که عشق مجازی عشق به عشق معنوی و حقیقی تبدیل شده و در میان داستان عاشق امام رضا (ع) شود و در مدح آن حضرت اشعاری بسراید.

رشت‌آبادی در ادامه سخنان به تشریح نکات ادبی این کتاب پرداخت و در پاسخ به درخواست حاضران مبتنی بر تحلیل تاریخی، اضافه کرد: نویسنده برحسب نیاز از دو بیان جدی و لحن طنزآمیز استفاده می‌کند که در قسمت‌های مختلف شاهد آن هستیم. اعتدال در استفاده از آرایه‌های ادبی به ویژه آرایه تشبیه به چشم می‌خورد. البته نویسنده به ضرب‌المثل‌ها، آرایه جناس و تناقض نیز اشاراتی دارد.

این منتقد در پایان بیان کرد: نویسنده از زبان قدیمی تاریخی و عبارت‌های امروزی استفاده نموده که این امر دلالت بر اشراف و آگاهی نویسنده دارد، ولی چون سیر تاریخی را بیان می‌کند بهتر بود  با همان زبان تاریخ می‌نوشت که متن شیرین‌تر و زیباتر باشد.

نقدی بر کتاب «دعبل و زلفا»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha