شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شورای نگهبان

حوزه/ شنیده های انتخاباتی در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسمه تعالی

شنیده های انتخاباتی

از مهر صحت شورای نگهبان تا تغییر نتایج انتخابات 1400

حوزه/ شنیده های انتخاباتی در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تیر بیگانگان به سنگ خورد

سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران جمعه گذشته برگزار شد. حضور پرشکوه و گسترده مردمی در این انتخابات در سراسر ایران توجه بسیاری از رسانه‌های منطقه و جهان را به خود جلب کرد. در همین راستا، «خلیل حمدان» عضو ارشد جنبش «أمل» لبنان تصریح کرد: حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران که در آن آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» پیروز شد، سیلی محکمی به کسانی بود که بر روی مشارکت اندک در آن حساب باز کرده بودند. حمدان در ادامه سخنان خود یادآور شد: ما در جنبش أمل از اینکه فرایند انتخابات ریاست جمهوری در ایران به صورت کاملاً موفقیت‌آمیز انجام شد، بسیار خرسند هستیم. ما پیام‌های تبریک جداگانه‌ای را برای امام خامنه‌ای (مدظله العالی) و حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ارسال کردیم.

منبع:مهر

شورای نگهبان به منتخبان ملت خوش آمد گفت

آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان امروز (چهارشنبه) طی سخنانی در نطق پیش از دستور جلسه این شورا ضمن تبریک میلاد با سعادت امام رضا (ع)، گفت: این افتخار بسیار بزرگی است که ملت ایران با امام هشتم (ع) مجاورت دارند و خدا را باید شکر کرد که ملت ایران از برکات این امام همام بهره‌مند هستند. وی با اشاره به برگزاری موفق انتخابات، افزود: الحمدلله انتخابات با موفقیت کامل و بدون هیچ تنشی و در آرامش کامل برگزار شد. دبیر شورای نگهبان خاطر نشان کرد: من جا دارد که به رئیس جمهور منتخب، هم به دلیل کسب رای مردم، تبریک و تهنیت عرض کنم و امیدوارم که ان‌شاالله او در جایگاه ریاست جمهوری بتوانند مشکلات مردم را حل و فصل کنند. آیت الله جنتی اضافه کرد: باید بابت برگزاری این انتخابات با شکوه شاکر خداوند متعال باشیم و الحمدلله این رایی که به رئیس جمهور منتخب داده شد، حتماً همه و به خصوص شخص رئیس جمهور منتخب باید قدردان این مردم همیشه در صحنه باشند و رئیس جمهور منتخب هم باید در دوران ریاست جمهوری تمام تلاش خود را کند تا مشکلات مردم عزیز را حل کند. وی در پایان به آیات مدرسی یزدی و اعرافی که با رای مردم به عضویت مجلس خبرگان رهبری درآمده‌اند نیز تبریک گفت.

منبع:مهر

کارگزاران ها برای منتخب مردم دست به دعا شدند

سید افضل موسوی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید گفت: مردم رای دادند و رئیس جمهور را انتخاب کردند؛ قبل از انتخابات، رقابت و درگیری‌های حزبی و جناحی مورد قبول است، ولی بعد از انتخابات هیچ کدام از این درگیری‌ها و جناح بازی‌ها مورد قبول نخواهد بود. موسوی افزود: چه اصلاح طلب، چه اصولگرا، چه کسانی که رای دادند، چه کسانی که رای ندادند، همه باید دست به دست هم بدهند که کشور موفق شود؛ اگر رئیس جمهور موفق شود، مردم موفق شده‌اند. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی همچنین عنوان کرد: به هر دلیلی اصلاح طلبان رای نیاوردند و مردم آقای رئیسی را برای ریاست جمهوری انتخاب کردند، باید به آرای مردم احترام بگذاریم و به آقای رئیسی کمک کنیم که موفق باشد.

منبع:خبرنگاران جوان

منتخب سیزدهم محور دولت را مشخص کرد

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه صبح امروز در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی (ره) در حرم ایشان، گفت: خداوند را شاکریم که به ما توفیق داد تا در آغاز هفته قوه قضائیه در حرم امام و یادگار ایشان پیمان و میثاق ببندیم. وی ادامه داد: میثاق با امام، میثاق با تمام خوبی‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی است و توجه به مردم و مردم داری از جمله اهداف تجدید میثاق است. رئیسی گفت: تفاوت رهبران دیگر با امام این است که توجه ایشان به مردم تشریفاتی نبود و ایشان نظر و رای و نگاه مردم را مورد توجه قرار می‌دادند. رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در گفتمان امام بزرگوار توجه به مستضعفان جایگاه ویژه‌ای دارد میثاق با امام، میثاق با عدالت است و مجری عدالت، به معنای خواهان اجرای آن بودن است. امام همواره تاکید داشتند که جامعه‌ای مبتنی بر اصول و مبانی ایجاد کنند و عدالت، عقلانیت، اخلاق و معنویت از جمله این اهداف بود. وی ادامه داد: سمت و سوی دستگاه قضایی این است که پدری مهربان باشد و تمام سازمان‌ها باید با مردم مهربانانه رفتار کنند و اگر مردم به جایی پناه بردند، بدانند که در زندگی آن‌ها گشایش ایجاد می‌شود. رئیسی با بیان اینکه قانونگزار جایگاه مخصوص به خود را دارد گفت: امروز ما نباید آزمون و خطا داشته باشیم چهل سال از انقلاب می‌گذرد و باید با تمام خدمتگزاران تلاش کنیم که آنچه خواست امام و شهدا و رهبر معظم انقلاب است عمل شود و این خواسته جز خواسته‌ مردم نیست. وی ادامه داد: ما امروز باید عدالت را اجرا کنیم. خصوصا وقتی که در دستگاه اجرایی کاری می کنیم باید عدالت درتمام لایه‌ها وجود داشته باشد و قضات ما کمتر با پرونده‌های قضایی برخورد داشته باشند. رئیسی گفت: ایجاد اشتغال و رفع مشکلات مردم به کاهش تعداد پرونده‌ها کمک می‌کند. برای دستگاه قضا در دوره تحول که بنده دو سال عضو آن بودم سند تحول را با محور عدالت در دستور کار قرار دادیم. رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در دولت هم باید تحول مسئله مهمی باشد و پیام مردم در انتخابات انجام تحول بود و محور تحول در دولت اجرای عدالت است.

منبع:خبرنگاران جوان

ارای صندوق ریاست جمهوری تغییر کرد

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه اعلام نتایج انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری تصریح کرد: با وصول تمامی صورت‌جلسات صندوق‌های اخذ رأی انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین انطباق صورت‌جلسات هیئت‌های اجرائی و نظارت بخش‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور، و اعمال جملگی آن‌ها در سامانه جامع انتخابات، نتایج تکمیلی شمارش آرای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، مورد جمع‌بندی قرار گرفت. رئیس ستاد انتخابات کشور این نتایج را به‌شرح ذیل اعلام کرد: 1. کل تعرفه‌های مصرفی (تحویل‌شده به مراجعه‌کنندگان شعب): 28.989.529 برگ2. آرای داخل صندوق‌های اخذ رأی: 28.750.736 برگ3. آرای باطله غیرمأخوذه درون صندوق: 100.231 برگ4. آرای مأخوذه: 28.650.505 رأی5. آرای باطله مأخوذه: 3.740.688 رأی6. آرای صحیح: 24.909.817 رأی آرای هریک از نامزدها: آقای سید ابراهیم رییسی 18.021.945 رأی آقای محسن رضایی میرقائد 3.440.835 رأی آقای عبدالناصر همتی 2.443.387 رأی آقای سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی 1.003.650 رأی رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: در اجرای تبصره ٨ ماده ٣١ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، نتایج کامل شمارش آرا به شورای نگهبان اعلام شده است و مطابق همین تبصره، تأیید نهایی صحت انتخابات به‌عهده شورای نگهبان است. گفتنی است، تفاوت عدد مربوط به کل تعرفه‌های مصرفی (تعرفه‌های تحویل‌شده به مراجعه‌کنندگان شعب) با عدد آرای داخل صندوق‌های رأی، مربوط به افرادی است که  در انتخابات شرکت کردند اما به هر دلیلی, رأی خود را داخل صندوق‌ها نینداختند.

منبع:تسنیم

ایران به انگلیس یادداشت اعتراضی نوشت

«سید مهدی حسینی متین» کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن در رشته توییتی در پی حمله و برخورد صورت گرفته با خانم رای دهنده در سهر برمینگهام نوشت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن‌ طی یادداشتی به وزارت خارجه بریتانیا نسبت به قصور پلیس انگلیس در تأمین امنیت مراکز رأی گیری در انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه ۲۸ خرداد و عدم حمایت و جلوگیری از اعمال خشونت علیه رای دهندگان ایرانی در برخی شهرها از جمله برمینگهام شدیداً اعتراض کرد. وی افزود: سفارت مؤکداً از وزارت خارجه انگلیس درخواست کرد که، ضمن شناسایی و برخورد با افراد خاطی سریعاً این عناصر مجرم را مورد تعقیب قضایی قرار داده و خسارات وارده به مجروحان و اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران را نیز جبران کند. روز جمعه خانم ایرانی رای دهنده در شعبه اخذ رای در برمینگهام انگلیس مورد حمله تعدادی از عناصر شد انقلاب و منافقین قرار گرفت. یک روز بعد «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران به همین خاطر به وزارت امور خارجه ایران احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به این تحرکات آشوبگرانه و تروریستی به وی اعلام شد.

منبع:فارس

نیکزاد پاسخ رئیس جمهور را توئیت کرد

علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات صبح امروز روحانی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: می گویند اگر مشارکت مردم در انتخابات بیشتر نشد دلیلش مشکلات اقتصادی و معیشتی نبوده. تا حدی درست می‌گویند. وی افزود: مشکل مردم وعده هایی بود که برای رونق اقتصادی، معیشت و عزت پاسپورت ایرانی و... شنیدند و بر اساس آن رای دادند و نتیجه ای نگرفتند. مردم از وعده ها خسته شده اند.

منبع:فارس

ونزوئلا با منتخب جمهور تماس گرفت

«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا شامگاه چهارشنبه به‌صورت تلفنی با آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرد. مادورو با اعلام این خبر در صفحه شخصی توئیتر خود، نوشت: «با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران مکالمه تلفنی انجام دادم».وی همچنین افزود: «ما توافق کردیم که روابط برادرانه و همکاری‌های خود را تقویت کنیم تا نبرد مشترک علیه ستیزه‌جویی‌های [محور] امپریالیستی علیه ملت‌هایمان را پیشرفت دهیم».رئیس‌جمهور ونزوئلا پیشتر نیز در پیامی ضمن عرض تبریک به حجت الاسلام والمسلمین رئیسی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ایران، خواستار تعمیق روابط بین تهران و کاراکاس شد. (جزئیات بیشتر) مادورو همچنین از «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران نیز برای صداقت با مردم ایران در سال‌های ریاست‌جمهوری، تحکیم استقلال و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در جامعه ایران و همچنین مدیریت وی در جامعه جهانی و ترویج احترام به حقوق بین‌الملل و ارتقاء‌ روند ائتلاف منطقه‌ای از طریق گسترش همبستگی، دانش و برابری بین مردمان جهان قدردانی کرد. پیش از این نیز، «خورخه آریزا» وزیر خارجه ونزوئلا در دیدار با همتای ایرانی در آنتالیا از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به این کشور در روزهای سخت قدردانی کرده بود.

منبع:فارس

زاکانی مدعی استیضاح شد

علیرضا زاکانی امشب در جشن پیروزی مردم در انتخابات و میلاد امام هشتم(ع) در رشت با بیان اینکه مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری وفاداری و عشق به ولایت را به ظهور گذاشتند، اظهار کرد: ۲۸ خرداد مبدأ تحول جمهوری اسلامی در کشور بوده و مردم در این روز اوج همبستگی را به جهانیان نشان دادند. وی انتخابات ۲۸ خرداد را بازگشت به اصل جمهوری اسلامی دانست و گفت: مردم گیلان و ایران در ۲۸ خرداد خلق حماسه کردند و ان‌شاءالله انتخابات بازگشت به اصل جمهوری اسلامی است. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش انقلاب در خارج شدن کشور از سلطه آمریکا بیان کرد: انقلاب برای مردم فرصتی خلق کرد تا رژیم‌های فاسد را نابود کند و به ملت آزادی را اعطا کند، به‌طوری‌که کشور از سلطه بودن آمریکا و انگلیس نجات پیدا کرد و باعث شد مردم عدالت را با همه وجود لمس کنند. زاکانی با تأکید بر لزوم توجه به بهره‌گیری از طرفین نخبگان در حل مشکلات کشور تصریح کرد: دولت سیزدهم یک تفاوت اساسی با دولت کنونی دارد و آن جلوگیری و مبارزه با باندبازی، فامیل بازی و استفاده صحیح از ظرفیت نخبگان است لذا انتخابات ۲۸ خرداد سرآغاز تغییری بزرگ در کشور است. وی یکی از ضعف‌های کشور را فامیل بازی و جناح‌گرایی بودن دولت در طول هشت سال اداره کشور دانست و افزود: دولت سیزدهم بر خود تکلیف می‌داند به‌جای خدمت به فامیل و جناح‌های سیاسی همسو با خود، خدمت به مردم را سرلوحه قرار دهد. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تفکر اشرافیت‌گری دولت در کشور بیان کرد: برخی مسؤولان با خودبرتربینی با مردم صحبت می‌کنند لذا دولت سیزدهم آمده تا این تفکر برگرفته از تفکر اشرافیتی را نابود کند. زاکانی با بیان اینکه برخی از مسؤولان دولت فعلی باید به‌پای مردم افتاده و از مردم عذرخواهی کنند، گفت: مواردی تحت عنوان فقر، فساد و تبعیض، استخوان و کمر مردم را شکسته و خم کرده لذا باید این مسؤولان و بانیان وضع موجود به‌پای مردم افتاده و از مردم عذرخواهی کنند. وی با بیان اینکه ۶ درصد امکانات دنیا در ایران اسلامی وجود دارد، تصریح کرد: ۶ درصد امکانات دنیا در اختیار ایران اسلامی است ولی وقتی به برخی نقاط کشور می‌رویم فقر بیداد می‌کند که نتیجه بی‌تدبیری دولت است. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش واگذاری‌های دهه ۹۰ در نابودسازی تولید در کشور گفت: علت مشکلات کشور مسؤولان بی‌درد و عدم مقابله با غارتگران است زیرا بعضاً خود غارتگر هستند. زاکانی بزرگ‌ترین رسالت و وظیفه دولت را ساختن ایران اسلامی دانست و بیان کرد: باید عدالت و معنویت در کشور گسترش‌یافته و ایرانی متفاوت به جهانیان نشان دهیم زیرا فرهنگ ما فرهنگ امام راحل (ره) و اسلام است. وی با تأکید بر لزوم نظارت مردم بر عملکرد دولت افزود: هدف دولت اجرای اصل هشت و ۲۷ قانون اساسی است و هدف آن نظارت مردم بر عملکرد دولت و مسؤولان است. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسؤولان دولت تدبیر و امید دروغ‌گویی به مردم را سرلوحه کار خود قرار داده بودند، گفت: در جامعه استقلال داشتیم ولی استقلال اقتصادی نداشتیم زیرا پای مسؤولان دولت تدبیر و ناامید در مقابل بیگانگان لرزیده ولی به مردم دروغ می‌گفتند. زاکانی با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم بویی از فرهنگ امام راحل نبرده است، تصریح کرد: مسیر امروز دولت سیزدهم مسیر راست‌گویی به مردم است زیرا به‌جای عدم‌کفایت یک نفر در مجلس، امروز یک جریان دنیاطلب توسط مردم غیور ایران استیضاح شد. وی با تأکید بر ایجاد انسجام در کشور و در بین رقبا برای حل مشکلات کشور گفت: رقابت و دوگانگی باید به انسجام و یکپارچگی تبدیل شود تا بتوان کشور را ساخت.

منبع:فارس

شانگهای برای حجت الاسلام رییسی آرزوی موفقیت کرد

نوروف با ارسال پیامی کتبی، انتخاب «حجت الاسلام رئیسی» را به عنوان رئیس جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت. در این پیام آمده است: سازمان همکاری شانگهای اهمیت بسیاری به روابط خود با ایران به عنوان عضو ناظر فعال این سازمان قائل است. دبیرکل سازمان همکاری شانگهای همچنین در این پیام ابراز امیدواری کرده است تحت هدایت و حمایت های رئیس جمهوری منتخب اسلامی ایران، روابط تهران و سازمان همکاری شانگهای بیش از پیش تقویت شود، منافع مشترک طرفین را به پیش برده و به چالش های پیش رو رسیدگی شود.  نوروف در پایان برای رئیس جمهوری منتخب ایران آرزوی توفیق در انجام وظایف محوله و برای ایران اسلامی هم آرزوی صلح و موفقیت کرده است.

منبع:ایرنا

دولت سیزدهم به دیدار دولت دوازدهم رفت

علیرضا معزی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: امروز سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری منتخب با حضور در پاستور به دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری آمده است. معاون اطلاع‌رسانی و ارتباطات دفتر رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: دوران انتقال مسؤولیت با روندی حرفه‌ای، مدنی و اخلاقی در جریان است. سید ابراهیم رییسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ به عنوان رییس جمهوری انتخاب شد.

منبع:ایرنا

پاکستان به غرب پالس صلح داد

داون به عنوان مطرح‌ترین روزنامه انگلیسی زبان روز چهارشنبه در سرمقاله خود با عنوان «رئیس جمهوری جدید ایران»، اتهامات و مواضع تهاجمی تل آویو از جمله سخنان سخیف نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی علیه ایران و دولت آتی این کشور را به شدت محکوم کرد. روزنامه داون به پیروزی سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت و دلیل موفقیت وی را مطالبه مردم برای نجات از مشکلات اقتصادی دانست و افزود: رئیسی ارتباط نزدیکی با نهاد حاکم دارد و انتظار می‌رود در طول فعالیت دولت وی هماهنگی خوبی میان دولت و نظام عالی کشو برقرار خواهد بود. این روزنامه انگلیسی زبان نوشت: آقای رئیسی از آمادگی دولت جدید جمهوری اسلامی ایران برای مصالحه با عربستان گفت که بسیار خوشایند است اما این تلاش‌ها باید از عناصر مخرب و مخالفان تنش زدایی میان دو کشور دور بماند. داون خطاب به اعضای غربی توافق هسته‌ای تاکید کرد: غربی‌ها باید مطابق توصیه رئیس جمهوری منتخب ایران (مبنی بر بازگشت واشنگتن به برجام و لزوم گام‌های موثر اروپا برای تامین حقوق ملت ایران) اگر خواستار واکنش سختگیرانه این کشور نیستند، باید اقدامات لازم را برای اجرای توافق هسته‌ای انجام دهند تا ثمرات اقتصادی آن به تهران برسد. این روزنامه پاکستانی نوشت: از آنجایی که تحریم‌های غرب اقتصاد ایران را نشانه رفته است، انتظار می‌رود رئیسی سیاست خارجی را هوشیارانه به جلو هدایت و برای احیای معیشت ایران تلاش کند. داون در پایان افزود: در خارج از ایران ادعاهای زیادی علیه انتخابات این کشور مطرح شد اما باید گفت دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران فعال‌تر در مقایسه با برخی از همسایگان آن از جمله نظام‌های سلطنتی و حاکمان مادام العمر است. حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رییسی» رییس جمهوری منتخب مردم دوشنبه گذشته در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: ملت ما نشان داده است که در مقابل فشارها مقاومت و ایستادگی دارد و دنیا باید بداند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم محدود نخواهد شد. وی با اشاره به مذاکرات وین برای احیای برجام گفت: هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود این مذاکره حتما مورد حمایت خواهد بود اما ما وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به این مذاکرات گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد به نحوی مذاکره برای مذاکره باشد.

منبع:ایرنا

روسای مشترک اتحادیه میهنی کردستان عراق به رئیسی تبریک گفتند

بافل طالبانی و لاهور شیخ جنگی، روسای مشترک اتحادیه میهنی کردستان عراق (یکیتی) با ارسال پیامی خطاب به حجت الاسلام والمسلمین  رئیسی، پیروزی وی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفتند. در بخشی از این پیام آمده است: اتحادیه میهنی کردستان مشتاقانه منتظر همکارهای همه‌جانبه برای تقویت بیشتر روابط برادرانه میان مردم کرد عراق با جمهوری اسلامی ایران می باشد. روسای مشترک یکیتی در این پیام، خطاب بە رئیس جمهور منتخب ایران تاکید کردە اند:  منطقه نیاز مبرم به حکمت و دانایی جنابعالی در راه ایجاد زبان گفت‌ وگو و تقویت صلح و آرامش و امنیت دارد. اتحادیه میهنی کردستان برای مردم ایران پیشرفت بیشتر آرزو می‌نماید. پیشتر، «نیچروان بارزانی» رییس و «مسرور بارزانی» نخست وزیر دولت محلی اقلیم کردستان عراق و قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در پیامی انتخاب سید ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفتند. در پیام معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به مناسبت انتخاب رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، برای او موفقیت و پیروزی آرزو کرد و گفت که «ما در اقلیم کردستان عراق به روابط دوستانه و تاریخی با جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه داریم. امیدواریم در مرحله پیش رو در زمان ریاست جنابعالی روابط مان را بر مبنای دوستی و منافع مشترک، تقویت و توسعه دهیم و در راه تثبیت امنیت بیشتر در منطقه همکاری کنیم.» بیشترین واکنش ها و پیام های تبریک را عراقی ها از طیف های مختلف برای سید ابراهیم رئیسی ارسال کرده اند. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران مورد توجه ویژه عام و خاص در عراق قرار گرفت و در واکنش ها پس از اعلام پیروزی حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهوری منتخب، این امر کاملا واضح و آشکار است. «برهم صالح» رییس جمهوری و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق تنها به پیام های تبریک اکتفا نکرده، بلکه جزو نخستین رهبران کشورهای منطقه و جهان بودند که تلفنی با رئیسی تماس گرفته و به طور مستقیم این پیروزی را تبریک گفتند. «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان و «فائق زیدان» رییس دستگاه قضایی عراق نیز به عنوان دو رییس قوای مقننه و قضایی عراق، پیام تبریک فرستادند و فائق زیدان با توجه به اینکه حجت الاسلام والمسلمین رئیسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری، سمت رئیس قوه قضائیه ایران را داشته، از او به عنوان همتای خود یاد کرد، خصوصا اینکه همین چهار ماه قبل در بغداد، میزبان ایشان بود. رهبران سیاسی، علمای دین و تشکل های مختلف عراق نیز به همین مناسبت پیام ها، بیانیه و توئیت های تبریک منتشر کردند که در راس این رهبران سیاسی «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی، «هادی العامری» رهبر گروه سیاسی – پارلمانی الفتح، «نوری المالکی» رهبر ائتلاف دولت قانون و دبیرکل حزب الدعوه اسلامی و شیخ «خالد الملا» دبیر کل جماعت علمای اهل سنت قرار دارند.

منبع:ایرنا

شورای نگهبان مهر صحت بر حماسه 28 خرداد زد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبق ماده ۷۸ قانون انتخابات و تبصره ۸ ماده ۳۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری اعضای شورای نگهبان صحت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را مورد تایید قرار دادند. عباسعلی کدخدایی روز چهارشنبه درگفت وگویی گفت: روز گذشته گزارش وزیر کشور در مورد نتایج انتخابات را دریافت کردیم. نسبت به نتایج نهایی واصله موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همکاران ما در ستاد نظارت بر انتخابات گزارش های واصله را مورد بررسی قرار دادند. وی افزود: امروز صبح در جلسه شورای نگهبان پس از استماع گزارش معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، موضوع را مورد بحث گذاشتیم نهایتا اعضای شورای نگهبان با توجه به نتایج اعلامی و با عنایت به این که گزارش موثری که بر سرنوشت انتخابات تاثیر گذار باشد دریافت نکردیم به استناد ماده ۷۸ قانون انتخابات و تبصره ۸ ماده ۳۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری اعضای شورای نگهبان صحت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را مورد تایید قرار دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha