پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
برگزاری مراسم شهادت امام جواد(ع) در حوزه آیت الله آخوند همدان

حوزه/ رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: کلمه‌ای که تمامی خیرات دنیا و آخرت در آن خلاصه می‌شود، عبارت است از "تقوا" و لذا ضروری است تا با خصلت‌ها و اثرات تقوا از دیدگاه قرانی آشنا شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام سید حسن فاضلیان، بعد از ظهر امروز در مراسم شهادت امام جواد(ع) که در حوزه علمیه آخوند همدان برگزار شد، با اشاره به "تقی" لقب امام جواد(ع) اظهار داشت: هم در قران و هم در روایات، تقی گاهی به عنوان یک لقب خاص مطرح شده و گاهی یک وصف عمومی.

وی افزود: تقوا لقب خاصی برای امام جواد(ع) که هم قابل ملاحظه و هم دارای پیام است و این پیام برای جامعه امروز ما می‌تواند بسیار اثر گذار باشد.

حجت الاسلام فاضلیان با بیان اینکه کلمه تقی در قرآن تنها سه بار تکرار شده و هر سه بار نیز در سوره مریم است، گفت: کاربرد کلمه تقی در قران تحت دو عنوان لقب خاص و وصف عام مطرح است که در آن بر این موضوع تاکید شده که هر چه انسان با تقواتر باشد، دارای جایگاه و مقام بالاتری است.

وی با تاکید بر اینکه در روایات، خیرات دنیا و آخرت همه در یک کلمه جمع شده‌اند، مطرح کرد: کلمه‌ای که تمامی خیرات دنیا و آخرت در آن خلاصه می‌شود، عبارت است از "تقوا" و لذا ضروری است تا با خصلت‌ها و اثرات تقوا از دیدگاه قرانی آشنا شویم.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه امام محمد تقی(ع) در صدر تقوایان عالم قرار دارد، یادآور شد: اولین ویژگی تقوا بر اساس آیه ۱۸۶ سوره آل عمران، مدح و ثنا است، به نحوی که داشتن صبر و تقوا نشان دهنده عظمت در کارها می‌باشد.

وی دومین خصلت تقوا را حفظ و حراست عنوان کرد و گفت: در همین آیه می‌خوانیم که در مقابل زخم زبان دشمنان این تقوا است که می‌تواند زمینه ساز قوت و اراده در کارها باشد و نقشه‌های دشمنان را بی‌اثر می‌کند.

استاد حوزه علمیه افزود: امروز اگر می‌بینیم وزیر امور خارجه آمریکا در کنار منافقان حضور دارد، یعنی دشمنان با تمام وجود علیه جبهه انقلاب و اسلام ایستاده‌اند و لذا امروز راه مقابله با آنها و شکست دشمن، صبر و تقوایی است که در قرآن به آن تاکید شده است.

وی تایید و نصرت الهی و همراهی پروردگار با فرد با تقوا و نجات و رزق حلال را از دیگر اثرات تقوا دانست و خاطر نشان کرد: بر اساس آیه ۲ سوره طلاق، بن بستی در مواجه با مشکلات برای فرد با تقوا وجود ندارد.

حجت الاسلام فاضلیان اثر بعدی تقوا را اصلاح و درست شدن کارها خواند و یادآور شد: در آیه ۷۱ سوره احزاب در کنار اصلاح امور، بر بخشش گناهان فرد با تقوا نیز تاکید شده است.

وی تصریح کرد: در آخر آیه هفتم سوره توبه که خداوند می‌فرماید "إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ" مراد آن است که خداوند بابی را برای متقین و بندگان با تقوایش باز کرده و ضروری است تا برای دست یابی به مقامات عالی از این فرصت بهترین استفاده را ببریم.

امام جمعه موقت همدان با اشاره به آیه ۱۳۳ سوره آل عمران، "وَسَارِعُوا إِلَیٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ" اظهار داشت: بنابر این آیه، بهشت متعلق به کسانی است که در عالم جز متقین بوده‌اند و تلاش خود را برای رسیدن به این مقام قرار داده‌اند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha