سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ نشست تخصصی چالش های تبلیغ در عرصه عفاف و حجاب

مدیر جامعة الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه مهم‌ترین کار در عرصه عفاف و حجاب، هویت بخشی به زن مسلمان است، گفت: تقویت سطح دینداری جامعه، آگاهی و شناخت بانوان نسبت به مقوله حجاب و اصلاح الگوی جامعه پذیری از جمله راهکارهای هویت‌بخشی به زن مسلمان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم سیده زهره برقعی در میزگرد تخصصی «عفاف و حجاب و تبلیغ» که با حضور جمعی از فعالان و مبلغان حوزه عفاف و حجاب برگزار شد ضمن گرامیداشت هفته عفاف و حجاب، اظهار داشت: خداوند بزرگ را شاکرم که در خدمت افرادی هستم که در برای احیای ارزش‌هایی چون عفاف و حجاب در جامعه تلاش و فعالیت دارند.

مدیر جامعة الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه عفاف و حجاب مقدمه بسیاری از ارزش‌ها است، تصریح کرد: اگر عفاف و حجاب در جامعه شکل حقیقی خود را داشته باشد، ارزش‌های دیگر نیز در جامعه حفظ خواهد شد.

برقعی یادآور شد: بحث کرامت زن در اسلام، امنیت اجتماعی زنان و بحث‌های مختلف مبتنی بر این ارزش است، از جمله حفظ کیان خانواده‌ها با موضوع عفاف و حجاب مرتبط است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم، طهارت روحی و روانی را برای این ارزش بیان می‌کند، گفت: در جوامع غربی کلینیک‌های روانشناسی بیشتر از کلینیک‌های دیگر است، حال آنکه اگر جامعه ای عفاف و حجاب را رعایت کند، زنان و مردان جامعه به طهارت روحی و روانی خواهند رسید.

انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی بود

مدیر جامعة الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی بود، بیان داشت: انقلاب اسلامی، مبارزه با شخص و یا خاندان نبود، بلکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی و مبارزه با تمدن فرهنگی غرب بود و ما با تمدن فرهنگی غرب مبارزه کردیم.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی فرهنگ غرب را شکست داد و امروز این انقلاب به کشورهای دیگر صادر شده است، اما دشمن از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، بیکار نبوده و تمام قوای خود را به کار می‌برد و با انقلاب اسلامی و فرهنگ اسلامی مبارزه می‌کند.

حجاب جایگاه ویژه ای در ارائه الگوی زن مسلمان دارد

خانم برقعی در ادامه، نقش زنان در مسائل فرهنگی را مهم دانست و عنوان کرد: حضرت امام فرمودند که مرد از دامن زن به معراج می‌رسد، این یک واقعیت است و حضرت امام یک راهبرد به ما می‌دهند که اگر می‌خواهید مردان سالم باشند باید برای زنان جامعه، کار فرهنگی انجام داد.

وی تصریح کرد: مفهوم حجاب جایگاه ویژه ای در ارائه الگوی زن مسلمان دارد، اما دشمن موضوع عفاف و حجاب را که مهم‌ترین، اصلی‌ترین و اساسی‌ترین مفهوم برای الگوی زن مسلمان است، مورد هجمه قرار داده است.

مدیر جامعة الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه حجاب یک پرچم و نماد برای زن مسلمان است، یادآور شد: هر فردی که بانوی محجبه ای را می‌بیند، او را به عنوان یک بانوی مسلمان می‌شناسد، اما دشمن این مسئله را مورد هجمه قرار داده و متأسفانه پیشرفت‌هایی هم در این عرصه داشته است.

وی با اشاره به واژه «شبیخون فرهنگی» در بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، تأکید کرد: امروز عده ای برای مبارزه با شبیخون فرهنگی در صف مقدم قرار گرفتند، اما این فعالیت‌ها به بدنه جامعه نفوذ نکرده است و ما باید تلاش کنیم که این فعالیت‌ها به بدنه اجتماع و بخش توده مردم وارد شود.

برقعی در ادامه خاطرنشان کرد: روزی برخی معتقد بودند که حجاب یک موضوع فردی است، اما امروز این بحث جایگاهی ندارد و ما معتقدیم که حجاب در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی نظامی نقش دارد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی خط مشی ما را در حوزه حجاب مشخص کردند و ما باید راهکارهایی که داریم پیاده کنیم، گفت: حجاب یک آموزه دینی و فرهنگی است و حوزه‌های علمیه می‌توانند در نهادینه کردن این موضوع در جامعه نقش تأثیرگذاری داشته باشند.

مدیر جامعة الزهرا علیهاالسلام به ارائه راهکارهایی برای فرهنگسازی حجاب در جامعه پرداخت و افزود: مهم ترین کار در این عرصه، هویت بخشی به زن مسلمان است، ما باید به زنان جامعه الگو معرفی کنیم و به بانوان جامعه هویّت و شخصیت بدهیم تا از نظر روحی تقویت شوند.

‌ حجاب جزو هویت ما است

برقعی با بیان اینکه ما باید هویت اسلامی زنان مسلمان و الگودهی به آنان را جدی بگیریم، تصریح کرد: ما باید بانوانی را که الگو هستند، به جامعه معرفی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه حجاب جزو هویت ما است، عنوان کرد: برای این که این هویت‌دهی و الگودهی انجام شود باید راهکارهایی داشته باشیم، از جمله اینکه  ما باید سطح دینداری جامعه را تقویت کنیم، چنانچه اگر خانم‌های جامعه متدین شوند، تا حدی حجاب خود را رعایت می‌کنند.

مدیر جامعة الزهرا علیهاالسلام بر لزوم آگاهی و شناخت بانوان نسبت به مقوله عفاف و حجاب تأکید کرد و یادآور شد: بسیاری از دختران ما حتی نمی دانند آیه درباره حجاب وجود دارد، بنابراین ما باید موضوع عفاف و حجاب را برای افراد جامعه تبیین کنیم.

لزوم پژوهش درباره قوانین بی حجابی و آسیب‌های اجتماعی آن در غرب

برقعی همچنین به اصلاح الگوی جامعه پذیری اشاره کرد و گفت: دختری که ارتقای علمی خود را در کنکور نشان داد و از دبیرستان وارد دانشگاه شد، باید بداند که از نظر فرهنگی هم باید ارتقا پیدا کند و ارتقای خود را در مسائل فرهنگی نشان دهد.

 وی با بیان اینکه حجاب یک امر فطری است، گفت: ما نباید در حوزه عفاف و حجاب انفعالی کار کنیم، بلکه باید به صورت فعال وارد شویم؛ ما باید درباره قوانین بی حجابی در غرب و آسیب‌هایی که دارد، پژوهش داشته باشیم و در این خصوص به مردم آگاهی دهیم.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha