جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

حوزه/ کتاب شرق شناسی و اسلام شناسی غربیان به عنوان کتاب سال حوزه معرفی شده است؛ قلم رسا، فصل بندی های دقیق و منابع خوب با زبان های مختلف از وجوه برتری این کتاب می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین محمدی در نشست «شرق شناسی و اسلام شناسی غربیان» از سلسله نشست های گفتمان علمی انقلاب اسلامی که در مسجد خاتم شهرک پردیسان برگزار شد به نقد و بررسی کتاب شرق شناسی و اسلام شناسی غربیان نوشته حجت الاسلام والمسلمین زمانی پرداخت و بیان داشت: کتاب شرق شناسی و اسلام شناسی غربی ها کتابی ارزنده در زمینه استشراق می باشد، این کتاب برگرفته از رساله دکتری حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی است.

وی افزود: مرحوم آیت الله معرفت در مورد این کتاب عبارات زیبایی دارند؛ ایشان کتاب شرق شناسی و اسلام شناسی غربی ها را کتابی دقیق، عالمانه و حکیمانه دانسته اند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی اظهار داشت: قلم رسا، فصل بندی های دقیق و منابع خوب با زبان های مختلف  از وجوه برتری کتاب مذکور می باشد.

وی بیان کرد: کتاب شرق شناسی و اسلام شناسی به عنوان کتاب درسی از سوی مرحوم آیت الله معرفت برای مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه است.

این استاد حوزه در ادامه ضمن ارائه نکات و پیشنهاداتی در خصوص این کتاب برای افزایش کیفیت آن در جهت استفاده دانشجویان و محققین گفت: از جهت برخی مؤلفه های کتب درسی باید کتاب «شرق شناسی و اسلام شناسی غربی ها» مورد بازنگری قرار گیرد.

وی تاکیدکرد: در حدود ۱۵ سال از عمر این کتاب می گذرد و نیاز است مسائل و محتوای آن به روز گردد؛ مستشرقان جدید بسیاری هستند که نام آنها در این کتاب به چشم نمی خورد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در ادامه تصریح کرد: حجم پیش گفتاری این کتاب به عنوان یک کتاب درسی بسیار می باشد که می بایست مورد تلخیص واقع شود.

وی گفت: در ذکر مراکز شرق شناسی فقط به نام کشورهای آن ها اشاره شده و توضیحات دقیقی نسبت به این مراکز و کشورهای محل فعالیت آن ها ارائه نشده و جای خالی این توضیحات هرچند مختصر احساس می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی بیان کرد: در این کتاب بیشتر ترجمه ها مورد استفاده قرار گرفته و از منابع اصلی غفلت شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این کتاب به عنوان کتاب سال حوزه معرفی شده است و ارزش این انتخاب را به واقع دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha