پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمد ملک زاده

حوزه/ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم تصریح کرد: قدرتمند شدن ایران اسلامی، تنها نسخه رهایی از تحریم های ظالمانه دشمنان این ملت است.

حجت الاسلام محمد ملک‌زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: با وجود آن که آمریکایی‌ها سال‌ها مدعی بودند ایران تحت تحریم دارویی و غذایی نیست، به تازگی وزارت دارایی آمریکا اعلام کرده تحریم دارویی ایران لغو شد؛ این امر علاوه بر اثبات دروغ بودن ادعای عدم تحریم دارویی ملت ایران از سوی آمریکا، از واقعیت دیگری نیز پرده برمی‌دارد.


وی افزود: بررسی روند تحریم دارو در ایران نشان می‌دهد که این موضوع یکی از جدی‌ترین مسائل حداقل یک دهه گذشته ملت ایران بوده، چه آنکه در طول این مدت ایران برای تأمین داروهای بیماران خاص همواره تحت فشارهای شدید قرار داشته است.


وی همچنین گفت: صدمات جبران ناپذیری که این بیماران و خانواده این عزیزان در مواجهه با این مشکل تحمل نموده‌اند، لکه ننگ دیگری بر پیشانی مدعیان دروغین حقوق بشر نهاده و در تاریخ مبارزات ملت ایران نیز به ثبت رسیده است. چندی پیش جاستین واکر، مدیر روش‌های تحریم در موسسه یو کی فایننس که نماینده بانک‌های بریتانیا نیز می‌باشد در توجیه ادعای متناقض دولتمردان غربی در خصوص عدم تحریم دارویی ایران از یکسو و عدم امکان تحویل دارو به این کشور گفت: «معامله با ایران در زمینه اقلام بشردوستانه و عملیات مربوط به آن پیچیده است. از نظر قانونی، دارو مشمول تحریم نیست اما اگر طرف معامله یک نهاد یا عامل تحت تحریم باشد، ارسال آنها مشمول تحریم می‌شود»!


این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: وی از یکسو ادعا می‌کند دارو مشمول تحریم نیست و از سوی دیگر تاکید می‌کند چون ایران مورد تحریم است پس هیچ کس حق ندارد به ایران دارو تحویل دهد و گرنه جریمه خواهد شد. این بازی مضحک با الفاظ در خصوص تحریم دارویی ایران حتی برای غربی‌ها نیز تاکنون قابل قبول نبوده از این رو در دو ماه آخر دولت ترامپ و اوج اپیدمی کرونا، ۷۵ تن از نمایندگان مجلس و سنای آمریکا در نامه‌ای بی‌حاصل به استیون منوچین، وزیر وقت دارایی و مایک پمپئو، وزیر وقت خارجه ایالات متحده خواستند تا دولت ترامپ عملاً اعمال محدودیت‌های جهانی علیه ایران برای ارسال کیت‌های آزمایشگاهی، دستگاه‌های تنفسی و دیگر وسایل ضروری جهت مقابله با همه‌گیری کرونا را لغو نماید.


وی افزود: حتی در آن زمان خود بایدن نیز در ژستی بشردوستانه خطاب به ترامپ، درخواستی مشابه آنچه نمایندگان مجلس از ترامپ داشتند مطرح کرد و گفت: ممنوعیت صادرات مواد دارویی و غذایی به ایران را لغو کن! اما همین شخص پس به قدرت رسیدن در منصب ریاست جمهوری آمریکا، اولین شرکت تولید کننده واکسن کرونای ایرانی را تحریم کرد.


وی اضافه کرد: چند روز پس از تحلیف بایدن،‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا در ۲۴ دی‌ماه چند فرد و نهاد ایرانی از جمله رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و مؤسسه دانش‌بنیان برکت، تولیدکننده نخستین واکسن ایرانی کرونا را به فهرست اتباع و افراد خاص تحریم شده این وزارتخانه اضافه کرد تا به خیال خود ایران را از پیشرفت علمی در مقابله با این ویروس بازدارد، اما جوانان غیرتمند ایرانی تحت شدیدترین فشارها و تحریم ها توانستند خود ابزارهای مورد نیاز کشور در مقابله با کرونا به ویژه واکسن این ویروس را در داخل تولید و دشمنان را ناامید سازند.


عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: دور از انتظار نیست که چند روز پس از زمانی که وزارت بهداشت ایران مجوز اضطراری واکسن کووایران برکت را صادر کرد (۲۳ خرداد) و خبر از راه‌اندازی خط تولید چند واکسن ایرانی دیگر داد، در روز ۲۸ خرداد آمریکا تصمیم به لغو تحریم‌های دارویی مرتبط با کرونا گرفت و با ژستی بشردوستانه در رسانه‌های جهانی اعلام کرد: «آمریکا خرید اقلام مرتبط با کرونا را برای ایران مجاز کرد».


وی در خاتمه گفت: این که تنها چند روز پس از انتشار خبر صدور مجوز واکسن ایرانی، ‌بی‌بی‌سی به نقل از وزارت دارایی آمریکا خبر از صدور مجوز واردات اقلام مرتبط با کرونا به ایران را اعلام می‌کند دلیل محکم دیگری بر این واقعیت است که تحریم‌ها تنها در صورت خود اتکایی و قدرتمند شدن ایران لغو می‌شوند و این تنها نسخه رهایی ملت ایران از تحریم‌های ظالمانه آمریکاست؛ نسخه‌ای که اعتبار آن پیش از این در خصوص موضوعات دیگری مانند بنزین نیز سنجیده شده و آن هم این که ایران راهی جز قدرتمند شدن ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    1 0
    باید جهانیان ببیند که دستاورد های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی چه تغییرات مهمی در جهان اسلام ایجاد کرده