سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تفاهم نامه همکاری آستان حضرت معصومه و عتبه حسینی

حوزه/ تفاهم‌نامه همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان مقدس فاطمی و مرکز امور فکری فرهنگی حرم مطهر امام حسین علیه السلام به امضا رسید که بر اساس آن تعاملات فرهنگی میان دو حرم مطهر گسترش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری میان حجت الاسلام والمسلمین فتح الله زاده مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان مقدس فاطمی و شیخ راعد الحیدری مسئول امور فکری فرهنگی حرم مطهر امام حسین علیه السلام ظهر امروز در ساختمان کریمه حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد و بر اساس این تفاهم‌نامه بنا شد در زمینه خدمات کتابخانه‌ای و انتشار آثار فارسی به زبان عربی تعاملات لازم انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی احمدی معاون فرهنگی حرم مطهر بانوی کرامت در این نشست با اشاره به فعالیت های فرهنگی آستان حضرت معصومه سلام الله علیها در بخش های مرکز قرآن و حدیث، روابط عمومی و تبلیغات، بین الملل، رسانه و فضای مجازی، مراسمات، خانواده، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد، گفت: ما تمایل داریم در بخش های مختلف فرهنگی تعاملات گسترده با اعتاب مقدس داشته باشیم.

در ادامه شیخ راعد الحیدری با اشاره به احیا شدن امور فرهنگی در آستان های مقدس عراق ابراز کرد: مرکز امور فکری و فرهنگی آستان مقدس امام حسین علیه السلام در ۱۴ بخش فعالیت دارد که یکی از این بخش ها کتابخانه است و حدود ۱۳۰ هزار جلد کتاب و ۶ هزار نسخه خطی و ۲۶ میلیون منبع دیجیتال را در خود جای داده است.

وی افزود: از فعالیت‌های کتابخانه آستان مقدس امام حسین علیه السلام می توان به مطالعات و پژوهش‌های اسلامی، سازماندهی اطلاعات مرتبط با کتابخانه دیجیتال، تأسیس کتابخانه تخصصی امام حسین علیه السلام، تأسیس مرکز الفکر المعاصر، انتشار سه مجله علمی پژوهشی، تأسیس مرکز داراللغه العربیه و تأسیس یک مرکز در نجف در رابطه با بررسی نهضت سید الشهدا(ع) اشاره کرد.

مسئول امور فکری و فرهنگی حرم مطهر امام حسین علیه السلام افزود: در بخش بین الملل هم آثار فرهنگی تولید شده به ۷ زبان زنده دنیا ترجمه می‌شود و یک مؤسسه هم امور فرهنگی زائران اربعین را مدیریت می کند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین فتح الله زاده با بیان اینکه کتابخانه فاطمی با بیاش از ۲۴۰ هزار جلد کتاب به پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی خدمات پژوهشی می‌دهد، افزود: کتابخانه فاطمی از بخش‌های صحافی و مرمت، کتابخانه دیجیتال و ارتباط با ۵۰ کتابخانه فعال در شهر مقدس قم، بخش گنجینه حضرت معصومه سلام الله علیها و بخش قفسه باز کتاب برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه موزه آستان مقدس فاطمی از قدیمی ترین موزه‌های ایران و دارای ۳۰ هزار اثر و گنجینه غنی قرآنی است، گفت: موزه آستان مقدس فاطمی با نگاه محتوا گرا به روایتگری توحید محور می‌پردازد و بازدیدکنندگان را با مفاهیم توحیدی و فرهنگ اهل بیت آشنا می‌کند.

مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد حرم مطهر بانوی کرامت ادامه داد: مرکز اسناد حرم مطهر نیز با بیش از یک میلیون و سیصد هزار سند در موضوعات مختلف می تواند به صورت مستند با فهرست نویسی و طبقه‌بندی اسناد به پژوهشگران این عرصه خدمات ‌دهد.

وی با اشاره به زمینه‌های همکاری میان این دو آستان مقدس اظهار کرد: در بخش کتابخانه آستان مقدس فاطمی آمادگی همکاری در بخش کتابخانه دیجیتال، مرمت و صحافی کتاب و در بخش انتشارات در بحث ترجمه آثاری که تولید می شود به خصوص آثاری که در زمینه حضرت معصومه سلام الله علیها تولید می شود و یا خروجی کنگره های علمی که برگزار می شود می تواند به زبان عربی ترجمه و منتشر شود.

در ادامه حجت الاسلام علی قاسمی مدیر مرکز قرآن و حدیث حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ما در این مرکز بیش از ۱۲۰ هزار نفر را با آموزه‌های قرآن آشنا کرده‌ایم، افزود: در مجموع ۲۰۰ استاد برجسته قرآن در این مرکز فعالیت می کنند که تا کنون ۷۰۰ نفر حافظ کل قرآن کریم را آموزش داده‌اند.

وی با بیان اینکه این مرکز در زمینه حدیثی هم با محوریت کتاب‌های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه فعالیت می کند، افزود: ما می توانیم در پژوهشکده آستان در زمینه تألیف آثار در رابطه با تعلیم و آموزش قرآن همکاری داشته باشیم و با همکاری دو آستان کنگره های علمی مشترک برگزار کنیم و در زمینه ترجمه نیز می توانیم آثار برجسته دو طرف را ترجمه و مورد استفاده قرار دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha