جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کرونا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پگاسوس همکاری جاسوسی عربستان و اسرائیل را فاش کرد

یک مقام رسمی سعودی برای نخستین بار به اتهام‌ها در خصوص استفاده این رژیم از بدافزار جاسوسی اسرائیلی پگاسوس علیه مخالفان خود واکنش نشان داد و گفت: این اتهام‌ها بی‌اساس است و سیاست عربستان استفاده از این‌گونه ابزارها نیست. رادیو و تلویزیون رسمی عربستان با انتشار این نقل قول از یک مقام حکومتی، بدون اشاره به سابقه سیاه دربار سعودی در برخورد با فعالان مدنی و منتقدین سیاسی اعلام کرده که این کشور این بدافزار را خریداری نکرده و از آن بهره نبرده است. گزارش‌های رسانه‌ای حاکی است «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی که با انتشار این خبر پروژه سفیدسازی خود نزد افکار عمومی دنیا پس از قتل فجیع خاشقجی و همچنین پروژه اصلاحات ادعایی خود در عربستان بر اساس سند 2030 را بر باد رفته می‌بیند به مقامات و رسانه‌های حکومتی تاکید کرده به هر شکل ممکن این مسئله تکذیب شود. چند روز پیش بود که سازمان «عفو بین‌الملل» و سازمان غیر دولتی «فوربیدن استوریز» در گزارشی از فروش بدافزار جاسوسی پگاسوس متعلق به شرکت اسرائیلی «NSO» به برخی کشورها برای استفاده علیه فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و حتی مقامات دولتی خبر دادند. در این گزارش آمده بود که در کنار 189 روزنامه‌نگار و بیش از 600 مقام سیاسی در جهان که طعمه این بدافزار بوده‌اند، رژیم سعودی از آن برای جاسوسی دو زن از نزدیکان جمال خاشقجی نیز استفاده کرده است. تلاش دربار سعودی برای رفع اتهام از خود در این خصوص در حالی است که بنابر گزارش گاردین، تل آویو در سال 2017 صراحتا به شرکت «NSO» برای فروش تجهیزات این بدافزار جاسوسی به ریاض مجوز داده و در همان سال نمایندگانی از این شرکت با مقامات بلندپایه اطلاعاتی سعودی در وین، قبرس و ریاض دیدار کرده بودند.

منبع:تسنیم

واشنگتن علیه کوبا وارد فاز جدید تحریمی شد

وزیر خارجه کوبا، تحریمهای جدید ایالات متحده آمریکا علیه وزارت کشور و ارتش کوبا را محکوم کرد.«برونو رودریگز» وزیر خارجه کوبا اعلام کرد که هاوانا تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه وزارت کشور و ارتش کوبا و همچنین اعمال فشار واشنگتن بر کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین در جهت وادارسازی آن‌ها به تقابل جویی با کوبا را محکوم می‌کند. رودریگز در پیامی در فضای مجازی نوشت: «من تحریم‌های بی پایه و افترا آمیز دولت ایالات متحده علیه آلوارو لوپز مییِرا و بریگاد ویژه ملی را رد می‌کنم. [دولت آمریکا]بهتر است قانون ماگنیتسکی را به دلیل سرکوب نظام‌مند و خشونت پلیس [در ایالات متحده]که جان ۱۰۲۱ نفر را در سال ۲۰۲۰ گرفت، در مورد خود به اجرا گذارد».کوبا همچنین اعمال فشار«تحقیرآمیز» ایالات متحده بر شش کشور اروپایی و هشت کشور آمریکای لاتین در مسیر همراه سازی آن‌ها با موضع ضد کوبایی واشنگتن را محکوم کرد. وزارت خزانه داری ایالات متحده دیروز پنج شنبه اعلام کرد که واشنگتن وزیر نیروهای مسلح انقلابی (وزیر دفاع) و همچنین بریگاد ویژه وزارت کشور کوبا را تحریم کرده است. طبق اطلاعات ارائه شده بر روی تارنمای رسمی وزارت خزانه داری ایالات متحده، «آلوارو لوپز مییِرا» وزیر نیروهای مسلح انقلابی کوبا و بریگاد ویژه وزارت کشور آن تحت لوای قانونی موسوم به «سند ماگنیتسکی» مشمول تحریم‌های جدید آمریکا شدند. رئیس جمهور آمریکا نیز اندکی بعد در بیانیه‌ای ادعا کرد که «تحریم‌های جدید واشنگتن علیه کوبا تازه نقطه آغاز مجموعه تدابیری است که دولت آمریکا قصد دارد علیه افراد و نهادهای کوبایی که در سرکوب مردم این کشور دست دارند، اتخاذ کند».بایدن در این باره مدعی شد: «امروز دولت من تحریم‌های جدیدی علیه عناصر رژیم کوبا که مسئول این سرکوب هستند، وضع می‌کند، فرمانده ارتش کوبا و دایره وزارت داخلی کوبا که هدایت کننده این سرکوب است،تا آن‌ها را بابت اقدامات خود پاسخگو سازد».

منبع:شبکه خبر

سن واکسیناسیون کرونا کاهش یافت

هم‌اکنون در تمام استان‌ها افراد ۵۸ سال به بالا (متولدین ۱۳۴۲ و قبل از آن) امکان ثبت‌نام از طریق سامانه salamat.gov.ir دارند. همچنین در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و خراسان جنوبی افراد ۴۸ سال به بالا (متولدین ۱۳۵۲ و قبل از آن) که دارای پرونده در پایگاه‌های بهداشت هستند می‌توانند از هم‌اکنون برای دریافت واکسن ثبت‌نام کنند. اگر فردی دارای پرونده سلامت نیست می‌تواند به نزدیک‌ترین پایگاه بهداشتی مراجعه و تشکیل پرونده دهد و پس از آن برای تزریق واکسن ثبت‌نام کند.

منبع:خبرنگاران جوان

کلاب هاوس هک شد

از روز اولی که کلاب هاوس معرفی شد تاکنون همه کاربران یکدیگر را برای دعوت به این برنامه ترغیب می‌کردند و برای یکدیگر دعوتنامه می‌فرستادند. اما اکنون، ادعا می‌شود کلاب هاوس دچار هک بزرگی شده و اطلاعات کاربران این برنامه حتی کسانی که در آن حسابی نداشتند نیز هک شده است. در این انتشار داده احتمال داده می‌شود که حتی اگر شخصی هنوز یک حساب کلاب هاوس ایجاد نکرده باشد، حداقل شماره تلفن او ممکن است به خطر بیفتد. طبق گفته برخی از محققان امنیتی در توئیتر، کل داده‌های کلاب هاوس هک شده و شماره تلفن کاربران نیز برای فروش در دارک نت منتشر شده است. مارک روف با انتشار توئیتی نوشت: "پایگاه داده شبکه اجتماعی کلاب هاوس برای فروش در Darknet قرار گرفته است. " مارک در توئیت خود تصویری از انجمن Darknet را منتشر کرده که در آن داده‌های لورفته Clubhouse نشان داده شده است. این پست توسط کاربری با عکس پروفایل ماسک گای فاکس، با جزئیات بیشتر در مورد هک داده‌ها، ارسال شده است. فروشنده مرموز اطلاعات کاربران کلاب هاوس ادعا می‌کند که کلاب هاوس به تمام دفترچه‌های تلفن کاربرانش متصل است. هر بار که کاربر شماره تلفن جدیدی را در لیست مخاطبین خود اضافه می‌کند این شماره به طور خودکار به بانک اطلاعاتی مخفی Clubhouse اضافه می‌شود. پیش‌تر نیز این پلتفرم هک شده بود. گفتنی است که کلاب هاوس یک برنامه چت صوتی زنده است که در آن کاربران یک اتاق ایجاد و در آن صحبت می‌کنند. این برنامه برای شروع و همینطور جذب کاربران تبلیغات هیجان انگیز زیادی را ایجاد کرد، این پلتفرم در ابتدا فقط محدود به کاربران آیفون بود و کاربران با دعوتنامه باید به این برنامه وارد می‌شدند. البته اخیراً کلاب هاوس درهای خود را برای کاربران اندروید نیز باز کرده است.

منبع:خبرنگاران جوان

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درگذشت

مدیر روابط عمومی بنیاد مسکن از درگذشت علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، به علت ابتلا به کرونا خبر داد. حسن رضایی از درگذشت علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به دلیل ابتلاء به کرونا خبر داد. وی افزود: مرحوم تابش از سال ۱۳۸۴ به ریاست بنیاد مسکن انقلاب و حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره) منصوب شده بود.

منبع:مهر

بازدید هوایی جهانگیری از خوزستان به پایان رسید

معاون اول رئیس جمهور در دومین روز سفر خود به استان خوزستان، به صورت هوایی از تالاب هورالعظیم بازدید و در نشست مشترک ستاد بحران و شورای کشاورزی قرارگاه آبرسانی استان، مسائل استان را بررسی کرد.آقای جهانگیری که عصر روز گذشته به استان خوزستان آمده است، صبح امروز برنامه‌های دومین روز سفر خود را با بازدید هوایی از وضعیت تالاب هورالعظیم آغاز کرد. بازدید هوایی جهانگیری از مناطق دچار تنش آبی در خوزستانمعاون اول رئیس جمهور از مسیر رودخانه کرخه، از تالاب بازدید کرد. دکتر جهانگیری پس از بازدید از وضعیت تالاب، دقایقی پیش در نشست مشترک ستاد بحران و شورای کشاورزی قرارگاه آبرسانی استان، حضور پیدا کرد. در این نشست، استاندار خوزستان و وزرای جهادکشاورزی و نیرو نیز حضور دارند. نشست مشترک ستاد بحران و شورای کشاورزی قرارگاه آبرسانی استان هم اکنون در حال برگزاری ست. روز گذشته و در اولین روز حضور دکتر جهانگیری در استان خوزستان، وی از وضعیت سد کرخه بازدید و در نشست با سران عشایر و شیوخ استان در اهواز، در جریان مشکلات کم آبی و بی آبی ایجاد شده در برخی از شهرها و روستاهای استان خوزستان قرار گرفت.

منبه:شبکه خبر

روس ها سپر موشکی سوریه را ارتقا دادند

روسیه سامانه دفاع موشکی سوریه با هدف مقابله با موشک‌های مهاجم را تقویت کرده است. در این گزارش گفته شده که روسیه نسبت به حملات موشکی رژیم صهیونیستی علیه سوریه ناراضی است و به همین خاطر در گفتگو با واشنگتن نیز پیشتر از طرح خود برای تقویت سامانه دفاع موشکی سوریه خبر داده بود. روسیه بعد از این انتظار دارد که سوریه با استفاده از سامانه‌های دفاع موشکی ارتقا یافته و با دارا بودن توانایی دفاعی بیشتر در مقابل حملات موشکی صهیونیست‌ها از خود دفاع کند. اختلافات میان مسکو و تل آویو بر سر حملات موشکی علیه خاک سوریه همچنان ادامه دارد و مسکو بارها نارضایتی خود را از تجاوزات صهیونیست‌ها اعلام کرده است. سال گذشته «ولادیمر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در دیدار با همتای صهیونیستی اش نسبت به اقدامات تل آویو علیه سوریه ابراز نارضایتی و تأکید کرده بود که با این گونه اقدامات که تجاوز آشکار به حاکمیت ملی سوریه به شمار می‌رود، به شدت مخالفت می‌کند. پیشتر نیز نمایندگان سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در نشست سوچی اعلام کرده بودند که حملات موشکی تل آویو به سوریه ثبات و امنیت را مختل می‌کند و با حقوق بین‌الملل منافات دارد.

منبع:مهر

داعش، بغداد را تهدید کرد

کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق، روز گذشته از تهدید داعش به بمب گذاری در سه منطقه از بغداد، پایتخت این کشور، خبر داد. عباس سروط، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق درباره این مسئله گفت: «جلسه‌ای بین کمیته امنیتی و دفاع مجلس با سران امنیتی و نظامی کشور برگزار و در آن درباره راه‌های جلوگیری از تکرار بمب گذاری‌ها تبادل نظر شد.» او در ادامه با بیان اینکه داعش قصد بمب گذاری در سه منطقه مهم بغداد از جمله شهرک الصدر، الشعله و الکاظمیه دارد، افزود: «اما مشکل این است حالا ما با داشتن این اطلاعات باید چه اقدامات امنیتی را انجام دهیم.» سروط همچنین از برگزاری جلسه کمیته امنیتی و دفاع پارلمان عراق با فرماندهان امنیتی و نظامی این کشور بعد از تعطیلات عید قربان خبر داد. او با اشاره به اقدامات تروریستی اخیر داعش گفت: «داعش به این روش‌ها متوسل می‌شود، زیرا توانایی مقابله با نیروهای امنیتی را ندارد.» این مقام عراقی همچنین اظهار داشت که کمیته امنیت و دفاع عراق به سرویس‌های امنیتی این کشور پیشنهادهایی را برای مقابله با این حملات تروریستی ارائه داده است. این پیشنهادها شامل استفاده از تکنولوژی‌های مدرن از جمله دوربین‌های حرارتی برای رصد نقض امنیتی و نفوذ افراد است. سروط در پایان گفت که چنین حوادثی، با اینکه از آن اطلاع داریم ممکن است تکرار شوند و ما باید برای متوقف کردن آن‌ها تا جایی که ممکن است سازمان‌های اطلاعاتی خود را گسترش دهیم. در انفجار تروریستی دوشنبه هفته گذشته در بازار محلی الوحیلات در شهرک الصدر که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت ده‌ها شهروند عراقی که سرگرم خرید لوازم مورد نیاز برای عید قربان بودند، کشته و یا زخمی شدند

منبع:خبرنگاران جوان

رئیس عقیدتی سیاسی ستادکل نیروهای مسلح درگذشت

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نمازی رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستادکل نیروهای مسلح صبح امروز (شنبه 2 مرداد) بعد از چند روز بستری بودن در بیمارستان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا، دار فانی را وداع گفت.

منبع:تسنیم

عراق از دستگیری شبکه تروریستی شهرک صدر خبر داد

نخست‌وزیر عراق گفت که نیروهای این کشور عاملان انفجار در شهرک الصدر بغداد را که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شد، به دام انداخته‌اند.«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق از بازداشت عاملان انفجار تروریستی در شهرک الصدر بغداد خبر داد. او امروز شنبه در حساب توییتری خود نوشت: «اشک‌ها و اشتیاق اهالی ما، خانواده شهدای شهرک الصدر برای ما راه و چراغی بود تا عملیات بازداشت همه شبکه تروریستی بزدل را اجرا کنیم؛ شبکه‌ای که اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای حمله ناجوانمردانه به "بازار الوحیلات" کرد. آن‌ها امروز در برابر قانون و مردم ما هستند و برای هر متجاوز مهاجم و گناهکار مایه عبرت خواهند بود».دوشنبه گذشته انفجار بمبی در شهر الصدر بغداد بر اساس آخرین آمار وزارت دفاع عراق 30 کشته و 50 زخمی به‌جای گذاشت. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله تروریستی را به‌عهده گرفته است.

منبع:تسنیم

«قریشی» آسمانی شد

«سید احمد قریشی» یکی دیگر از اعضای خانواده شهیدان قریشی که در هشت سال دفاع مقدس شش شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کردند، به فیض شهادت نائل شد. این فرمانده دلسوز و خدوم لشکر فاطمیون که آسمانی شد، طی این سالها همواره کنار سربازان فاطمی از حرم حضرت زینب(س) دفاع کرد. وی از جانبازان دوران هشت سال دفاع مقدس بود و به‌دلیل جراحات ناشی از جنگ ‌تحمیلی، در سوریه به یاران شهیدش پیوست. سید احمد قریشی اهل روستای برغان از توابع شهرستان کرج، فرزند شهید سید کمال قریشی، برادر شهید سید محمود قریشی و پسرعموی چهار برادر شهیدان قریشی، از فرماندهان سابق ستاد بسیج کرج و از مسئولان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهران بود و در طول هشت سال دفاع مقدس در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافت و با دشمن بعثی جنگید. مراسم تشییع این‌ شهید والامقام با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، یکشنبه سوم مرداد از ساعت 10 صبح از میدان شهدای کرج آغاز می‌شود و پیکر مطهرش در گلزار شهدای امامزاده محمد(ع) قطعه سرداران شهید به خاک سپرده خواهد شد.

منبع:تسنیم

ایران لهستانی‌ها را در توکیو خاک کردند

سروقامتان والیبال ایران با شکست لهستان در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، جواب دندان شکنی به کاپیتان حاشیه ساز لهستانی‌ها دادند. پیش از آغاز بازی‌های والیبال در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، میشل کوبیاک کاپیتان حاشیه ساز تیم ملی لهستان در مصاحبه‌ای تند برای تیم ملی ایران کری خوانی کرده بود که شاگردان آلکنو به این بازیکن و کری خوانی لهستانی‌ها جواب دندان شکنی دادند. کوبیاک در آخرین مصاحبه خود گفته بود که "تیم‌های قدرتمندی در المپیک حضور دارند و او تیم ایران را یک حریف نمی‌بیند" اما سروقامتان والیبال ایران با برتری ۳ - ۲ مقابل لهستان، جواب دندان شکنی به لهستانی‌ها دادند. شاگردان آلکنو در بازی امروز مقابل لهستان ست‌های دوم و سوم و پنجم را ۲۵-۲۲، ۲۵-۲۲ و ۲۳-۲۱ پیروز شدند و ست‌های اول و چهارم را ۱۸-۲۵ و ۲۲-۲۵ واگذار کردند.

منبع:ایسنا

اورژانس طرح ضربتی واکسیناسیون کرونا را کلید زد

رئیس مرکز اورژانس تهران از آغاز طرح ضربتی واکسیناسیون کرونا توسط نیروهای اورژانس از امروز خبر داد. دکتر پیمان صابریان گفت: با توجه به دستور وزیر بهداشت مبنی بر تسریع در امر واکسیناسیون و به منظور تکریم شهروندان، نیروهای اورژانس تهران بخشی از مسئولیت واکسیناسیون را بر عهده گرفتند. وی افزود: این طرح از امروز به صورت رسمی آغاز شد و تا پایان نیاز وزارت بهداشت، کمک به واکسیناسیون در کشور ادامه خواهد داشت. بر این اساس 17 پایگاه ثابت و سیار اورژانس با 420 تکنسین به صورت خودرویی و فردی آمادگی تزریق واکسن به گروه های سنی اعلام شده را دارد. بنابر اعلام کانال تلگرامی وزارت بهداشت، وی ادامه داد: این پایگاه ها از ساعت 8 صبح الی 20 در تمامی ایام هفته در خدمت مردم هستند. در عین حال علیرغم افزایش تعداد ماموریت های اورژانس در دوران پیک پنجم کرونا، در صورت تامین واکسن این مرکز آمادگی افزایش تعداد پایگاه برای واکسیناسیون کرونا را دارد.

منبع:ایسنا

دولت افغانستان منع رفت و آمد شبانه اعلام کرد

وزارت داخله افغانستان اعلام کرد برای مقابله با پیشروی‌های گروه طالبان، از امروز در ۳۱ استان از سی و چهار استان این کشور، بین ساعت‌های ۲۲ تا چهار منع رفت و آمد وضع می‌شود. در بیانیه روز شنبه وزارت داخله افغانستان آمده است؛ به غیر از کابل، ننگهار و پنجشیر، در ۳۱ استان کشور با هدف کنترل خشونت‌ها و محدود کردن حرکت گروه طالبان، ممنوعیت رفت و آمد شبانه وضع می‌شود.  این در حالی است که «فواد امان» معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان امروز اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۲ تن از افراد طالبان در مناطق مختلف افغانستان کشته و ۵۳ تن دیگر زخمی شده‌اند.  وی در مورد تلفات میان نیروهای امنیتی افغانستان آماری اعلام نکرد.  به گفته مقامات دولتی افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته درگیری در استان‌های لوگر، کنر، پکتیا، غزنی، قندهار، بلخ، سمنگان، هلمند، نیمروز و کاپیسا ادامه داشت.  گروه طالبان اعلام کرده است که برای رسیدن به صلح در افغانستان باید محمداشرف غنی از دولت کناره گیری کند و حکومت جدید تشکیل شود.  پس از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان (بهمن / اسفندماه ۹۹) و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.  همزمان با خروج نیروهای آمریکایی، شبه‌نظامیان گروه طالبان نیز به حملات خود افزوده و در هفته‌های گذشته مناطق وسیعی از افغانستان را به کنترل خود در آورده‌اند.

منبع:ایرنا

آمریکا میخ محکم نظامی را در سوریه کوبید

یک کاروان جدید از تجهیزات پشتیبانی آمریکا وارد پایگاه الشدادی در حومه حسکه شده است. بر اساس این گزارش، نیروهای اشغالگر آمریکایی پایگاه‌های خود را در منطقه جزیره با ارسال کاروان پشتیبانی به پایگاه الشدادی واقع در جنوب حسکه تقویت می‌کند. سانا افزوده است: دو بالگرد نیروهای اشغالگر آمریکایی در پایگاه الشدادی فرود آمدند و مهمات و تجهیزات پشتیبانی را تخلیه کردند. از سوی دیگر مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، کاروان پشتیبانی آمریکا شامل ۷۵ کامیون حامل خودروهای زرهی و نظامی از گذرگاه مرزی الولید با اقلیم کردستان وارد خاک سوریه شده است. خبرها حاکی از قصد آمریکا برای احداث یک پایگاه جدید در این منطقه است. با شکست گروه تروریستی داعش به عنوان بازوی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه و ادامه کشتار مردم این کشور کردند. نیروهای دموکراتیک سوریه شبه‌نظامیان کرد وابسته به نظامیان آمریکایی هستند که در شرق و شمال شرق سوریه حضور دارند. دولت سوریه بارها تأکید کرده است که این شبه‌نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و به حضور غیر قانونی آنان پایان خواهد داد.

کرونا بار دیگر در روسیه رکورد زد

ستاد مقابله با کرونا در روسیه روز شنبه در آخرین گزارش خود اعلام کرد که در شبانه روز گذشته در این کشور ۲۳ هزار و ۹۴۷ نفر به کرونا مبتلا شده و تست آنها مثبت تشخیص داده شد. همچنین در این مدت،  ۷۹۹ نفر از بیماران کرونایی جان سپردند. از بین افرادی که تست کرونای آنها مثبت بوده بیش از سه هزار نفر کل افراد آلوده به کرونا فاقد هر گونه نشانه این بیماری مرگبار هستند.  آمار مرگ بر اثر کرونا در روسیه همچنان روند افزایشی دارد، در حالی که دیروز ۷۹۹ نفر جان باختند، این آمار روز سه شنبه گذشته ۷۹۵ نفر بود. در همین حال «سن پترزبورگ» در صدر آمار مرگ کرونایی روسیه قرار دارد و در شبانه روز گذشته در این شهر چهار میلیون نفری که به پایتخت شمالی یا پایتخت فرهنگی روسیه معروف شده است، ۷۳ نفر از بیماران کرونایی جان خود را از دست دادند. در مورد آمار بیماران کرونایی، مسکو در صدر قرار دارد و در شبانه روز گذشته سه هزار و ۳۷۶ نفر به کرونا مبتلا شدند و در همین حال ۶ هزار و ۵۷۷ نفر بهبود یافته و از بیمارستان‌ها ترخیص شدند. از آغاز همه گیری کرونا در روسیه، در این کشور ۶ میلیون و ۱۰۲ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده و ۱۵۳ هزار و ۹۵ نفر افراد نیز جان باخته‌اند.  در همین حال مقام‌های روسیه برای بهبود وضع مقابله با کرونا بر لزوم تسریع در تزریق واکسن تاکید کرده و از مردم این کشور دعوت به مشارکت در این زمینه کرده‌اند. سرگئی سابیانین شهردار مسکو و معاون ستاد مقابله با کرونا در روسیه در این رابطه به استقبال از واکسیناسیون کرونا در مسکو اشاره کرد و گفت: تاکنون به بیش از یک میلیون سالمند در مسکو واکسن ضد کرونا تزریق شده است. سابیانین در گفت و گو با رسانه‌های روسی از ساکنان مسکو خواست تا تدابیر پیشگیری را برای جلوگیری از انتشار کرونا رعایت کنند و مراکز اقتصادی این شهر در تزریق واکسن کارکنان خود مشارکت کنند.

منبع:ایرنا

سامانه سفته و برات الکترونیکی راه‌اندازی شد

خزانه‌دار کل کشور با اعلام خبر طراحی و پیاده سازی سامانه سفته و برات الکترونیکی در چارچوب پروژه خزانه‌داری الکترونیک، از تهیه ضوابط اجرائی مورد نیاز این طرح و ابلاغ آن به بانک‌های عامل در آینده نزدیک خبر داد. «سید رحمت اله اکرمی» اظهار داشت: طراحی و پیاده سازی سامانه سفته و برات الکترونیکی در اجرای قانون برنامه های پنجم و ششم توسعه و قوانین تجارت الکترونیک و مدیریت خدمات کشوری، در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پیاده‌سازی دولت الکترونیک و ارائه خدمات الکترونیکی به مردم، صورت گرفته است. وی با اشاره به نقش خزانه داری کل کشور در سیاست گذاری مدیریت این اوراق گفت: در همین راستا، خزانه داری کل کشور، طراحی و پیاده سازی سامانه سفته و برات الکترونیکی را در چارچوب پروژه خزانه‌داری الکترونیک با همکاری دستگاه های ذیربط و شبکه بانکی در دستور کار خود قرار داد. اکرمی ضمن قدردانی از تعاملات ارزشمند مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و سازمان امور مالیاتی افزود: ضوابط اجرایی مربوطه توسط خزانه دار کل کشور تهیه شده و به زودی به بانک‌های عامل ابلاغ خواهد شد. وی در ادامه، «ارائه خدمات سریع و دقیق به مردم و قطع زنجیره‌های واسطه در ارائه اوراق»، «جلوگیری از وقوع جرائمی مانند جعل و سوء استفاده‌های احتمالی از اوراق ذکر شده» و «اصالت و اعتبار بخشی با امضای دیجیتال توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک های عامل» را از جمله مزایای سفته و برات الکترونیکی عنوان کرد. خزانه دار کل کشور همچنین «امکان رصد و پایش فعالیت های اقتصادی و مالی توسط وزارت امور  اقتصادی و دارایی، قوه قضاییه و بانک مرکزی از منظر پولشویی و ممانعت از صدور سفته و برات توسط افراد ممنوع المعامله» را از دیگر مزیت های سفته و برات الکترونیکی برشمرد. اکرمی با اشاره به هزینه تولید حدود ۲۶۲ تومانی چاپ یک برگ سفته، کاهش سایر هزینه ها مانند دستمزد نیروی انسانی و حق عاملیت توزیع و صرفه جویی و کاهش برخی هزینه های دیگر را از جمله مزایای استفاده از سفته و برات الکترونیکی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر اوراق مذکور به ۳ تا ۴ برابر مبلغ دریافتی بابت مالیات، توسط باجه ها به فروش می رسد. خزانه داری کل کشور در تشریح رویکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص الکترونیکی نمودن سایر اوراق بهادار نیز گفت: با توجه به اینکه خزانه داری کل کشور مرجع تشخیص اوراق بهادار محسوب می‌شود، این خزانه داری پیگیری های لازم برای الکترونیکی نمودن اوراق مذکور را از دستگاه های مربوطه انجام می دهد. وی افزود: از جمله اقدامات انجام گرفته در این خصوص، پیگیری الکترونیکی شدن اوراقی چون «بارنامه» است که توسط راهداری در حال نهایی شدن است. اکرمی در ادامه، اوراق گمرکی که توسط گمرک الکترونیکی شده و اوراق تمبر دادگستری که توسط قوه قضاییه الکترونیکی شده است را از جمله سایر اوراق بهاداری نام برد که در فرایند الکترونیکی شدن اوراق بهادار وارد این چرخه شده اند. اولین بار در قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱ مجلس شورای ملی به فته طلب (سفته) و برات اشاره شده و از آن تاریخ تاکنون به مدت حدود ۹ دهه انواع اوراق توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی چاپ و در دسترس عموم مردم قرار گرفته است. بنا بر ماده ۴۶ قانون محاسبات عمومی کشور و ماده ۵۰ قانون مالیات های مستقیم در حال حاضر انواع سفته و برات به سفارش اداره کل مدیریت اموال و دارایی های دولت خزانه داری کل کشور از طریق چاپخانه دولتی ایران بر روی کاغذ واترمارک با آرم رسمی جمهوری اسلامی ایران چاپ و از طریق بانک ملی ایران توزیع و در دسترس آحاد جامعه قرار می گیرد. در این روش به علت واردات کاغذ و سایر ملزومات، هزینه های ارزی و ریالی در تولید سفته و برات کاغذی به دولت تحمیل می شود و دارای محدودیت هایی است از جمله اینکه به صورت خام تولید شده و در مبادلات اقتصادی برای دولت و ذینفعان قابل رصد نیست. به همین دلیل وزارت امور اقتصادی و دارایی و خزانه داری کل کشور در این وزارتخانه فرآیند الکترونیکی کردن اوراق بهادار را طی سال‌های اخیر در دستور کار قرار داده است.

منبع:ایرنا

لبنان با عراق قرداد سوختی امضا کرد

رسانه های لبنان امروز (شنبه) اعلام کردند که «ریموند غجر» وزیر انرژی و آب لبنان قراردادی با دولت عراق به نمایندگی از «علی عبدالامیر علاوی» وزیر دارایی امضا کرد تا یک میلیون تن سوخت از عراق به لبنان صادر شود. منابع خبری گزارش دادند که هیاتی از دولت لبنان به تازگی به بغداد سفر کرده و امروز شنبه ، پس از امضای قرارداد واردات این مقدار سوخت به بیروت بازگشت. مناطق مختلف لبنان از حدود یک ماه گذشته به علت بحران اقتصادی و کمبود سوخت با قطعی برق و آب مواجه است. بسیاری از شهرها و روستاهای لبنان اکنون در شبانه روز با ۲۰ ساعت قطعی برق مواجه هستند و این وضعیت به نارضایتی اجتماعی دامن زده است. لبنان اخیرا برای جبران این مشکل با عراق به توافق رسیده است که طبق آن بغداد قرار است سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های این کشور را تامین کند. وزیر انرژی و هیاتی از دولت لبنان برای نهایی کردن این توافق و تامین یک میلیون تُن سوخت نفت کوره (مازوت) برای نیروگاه‌های لبنان به بغداد سفر کرده بودند. در همین پیوند، پیگیری مقام های لبنانی برای جبران کمبود سوخت در این کشور به ویژه سوخت مورد نیاز نیروگاه های برق و تاسیسات تامین آب آشامیدنی همچنان ادامه دارد. رئیس سازمان امنیت عمومی لبنان روز گذشته خبر داد که کارهای لازم برای صادرات سوخت و نفت کوره عراق به کشورش انجام شده است. تارنمای خبری العهد در این باره به نقل از «عباس ابراهیم» اعلام کرد که نفت عراق برای رفع نیاز لبنان به برق تا ۱۰ روز آینده وارد لبنان می شود. «حسن ناظم»، وزیر فرهنگ عراق که سخنگویی دولت این کشور را نیز بر عهده دارد پیشتر در مصاحبه با شبکه لبنانی « الجدید» گفته بود که هیچ مانعی بر سر راه صادرات نفت به لبنان وجود ندارد و حساب بانکی در بیروت گشایش یافته و تنها نیاز به اقدام های فنی از سوی لبنان است. دولت عراق در فوریه گذشته تصویب کرد که یک میلیون بشکه نفت کوره (مازوت)  و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام با ۲۵ درصد تخفیف به لبنان صادر کند و به بیروت ۶ ماه برای تسویه حساب فرصت بدهد و همچنین در ازای آن از لبنان خدمات دریافت کند. دولت عراق مرداد ۹۹ نیز پس از انفجار مهیب بندرگاه بیروت، چندین محموله نفت رایگان و همچنین صدها تن گندم به لبنان ارسال کرد. لبنان از اواخر سال ۲۰۱۹ گرفتار بحران اقتصادی شدید و مشکلات جدی اجتماعی و معیشتی شده که ادامه اختلافات سیاسی و نبود دولتی که به اداره امور بپردازد این مشکلات را پیچیده‌تر کرده است. از تازه‌ترین مشکلاتی که در لبنان پیش آمده کمبود سوخت و بنزین و تشکیل صف‌های طولانی در برابر جایگاه های بنزین‌ است.

منبع:ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha