جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آب

حوزه/ بیش از ۱۸ سال است که مسئله خشکسالی در استان مطرح شده به طوری که ۲۰۰ روستا در هرمزگان با تانکر آبرسانی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بندرعباس، این روز ها مسئله بحران و کمبود آب زیاد به گوش میرسد، این خبرها در منطقه جنوبی کشور نسبت به بقیه مناطق کشور بسیار زیاد شده است.

میزان بارندگی در سال گذشته و همینطور در سال جاری بسیار پایین تر از میزان بارندگی هر ساله ثبت شده است به طوری که مسئولان مربوطه کشوری میگویند سال گذشته در ٥٠ سال اخیر کم بارش ترین سال بوده است.

مشکلات حوزه آب در هرمزگان مسئله ای کهنه و قدیمی است، بیش از ١٨ سال است که خشکسالی در هرمزگان وجود دارد و موجب افت شدید آب‌های زیرزمینی و خشک شدن آب های سطحی شده است.

سدهای اصلی هرمزگان، مثل سد استقلال میناب، شمیل و نیان و جگین که حجم زیادی از آب هرمزگان را تامین میکنند در سال گذشته در اطراف و بالادست این سدها میزان بارندگی تقریبا صفر گزارش شده است.

خشکسالی هرمزگان که بیش از ۱۸ سال به طول انجامیده باعث خشک شدن ۳۶۵ حلقه چاه آب شیرین شده است.

نبود آب در استان هرمزگان بیشترین مشکل را برای روستاهای دور افتاده پیش آورده که حدود ۲۰۰ روستا در شرایط فعلی در هرمزگان با تانکر آبرسانی میشوند.

این روستاها یا از منبع‌های آب مثل سد و آب شیرین کن‌ها دور هستند، یا امکانات زیر ساختی برای آبرسانی برای آنها وجود ندارد.

 وجود آب‌شیرین کن برای کمبود و تامین آب مایه دلگرمی است، سال ٩٢ در استان ظرفیت آب شیرین کن ها ۸ میلیون مترمکعب بود که در تیر ماه ۹۹ با افتتاح مرحله دوم آن به ۴۵ میلیون متر مکعب رسید.

هنگامی که آب شیرین کن ها در هرمزگان شروع به فعالیت کردند، شهر بندرعباس دیگر نیازی به آب سد استقلال میناب نداشت و آب این سد را میتوانستند برای منطقه شرق استان هزینه کنند.

البته طریقه و الگوی مصرف آب کشاورزان برای کشاورزی استان هرمزگان بی تاثیر در کمبود آب آن نبوده است؛ زیرا در منطقه ای مانند هرمزگان نباید از شیوه آبیاری سنتی استفاده شود، بلکه یا از شیوه قطره ای و یا هم استفاده از آب های تصفیه شده جهت آبیاری مزارع خود استفاده کنند.

آب های خاکستری که در مصارف خانگی تولید میشوند بهترین گزینه برای تصفیه و آبیاری مزارع و باغات موجود در استان هرمزگان است. 

البته باید فرهنگ استفاده از آب های تصفیه شده برای مردم جا بیافتد.

 همه موضوعات مطرح شده اعم از خشکسالی، مصرف نا صحیح مردم، استفاده از کشاورزان از روش آبیاری سنتی در استان هرمزگان موجب کم آبی شده و بحران آب شده است.

امید است با همکاری مردم و مسئولان استانی و کشوری مسئله کمبود آب و بحران آب در همه نقاط هرمزگان حل شود.

 
انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha