شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کلمه سواء

حوزه/ سومین نشست علمی تخصصی «قرآن و عهدین؛ نقاط همسو و غیرهمسو» از سوی هیئت اندیشه‌ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام سید موسی صدر، در جلسه سوم نشست تخصصی «قرآن و عهدین؛ نقاط همسو و غیرهمسو» که توسط هیئت اندیشه‌ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش این حوزه به‌صورت مجازی برگزار شد، به ذکر اشتراکات قرآن و تورات پرداخت و گفت: هر دو کتاب به وحدانیت و نفی شرک در عرصه خالقیت و ربوبیت اذعان دارند، لکن در توصیف خداوند با یکدیگر اختلاف دارند؛ بدین گونه که قرآن نگاه تنزیهی دارد و می‌فرماید «لیس کمثله شی» اما در تورات غلبه با نگاه تشبیهی است و خداوند را انسان گونه معرفی می‌کند.

وی در محور نبوت تصریح کرد: قرآن و تورات در اصل تثبیت نبوت و سلسله انبیاء مشترک هستند اما در ترسیم سیمای پیامبران با یکدیگر تفاوت دارند زیرا نگاه قرآن تنزیهی است و پیامبران را افرادی پاک و معصوم می‌داند اما در تورات نسبت‌هایی به انبیاء داده‌شده که با قداست آن‌ها سازگاری ندارد.

مدیر اجرایی فصلنامه پژوهش‌های قرآنی در اختلاف قرآن و تورات نسبت به محور معاد، افزود: آیات فراوانی در قرآن نسبت به معاد ذکر شده و حتی جزئیات آن نیز تبیین گشته، اما در تورات توجه کمتری به این موضوع شده است.

حجت‌الاسلام صدر در بخش دوم جلسه به مقایسه قرآن و انجیل پرداخت و اظهار داشت: دو موضوع نبوت و معاد در انجیل مورد توجه بیشتری قرار گرفته است؛ لکن در مسئله توحید عباراتی ذکرشده که شائبه شرک دارد و در کنار این تعابیر سخنان حضرت عیسی(ع) ناظر به وحدانیت خداوند است و این از دوگانگی سخنان آن پیامبر با سخنان مؤلفان اناجیل حکایت می‌کند.

استاد این نشست علمی در پایان تبیین کرد: قرآن و کتاب مقدس در بخش اخلاق، اختلافات زیادی با یکدیگر ندارند و پشتوانه اخلاقی را فعل خداوند می‌دانند و ادیان ابراهیمی در دو موضوع «تسلیم در برابر خداوند و بنیاد نهادن به روابط اجتماعی» با یکدیگر بیشترین اشتراک را دارند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha