پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نماز جمعه

حوزه/ امام جمعه انقلابی، امام هر روز جامعه و سخنگوی مردم است و حرفش را صریح و بی پرده می‌زند و از دو پهلو صحبت کردن برای آن که کسی دلخور نشود، پرهیز می‌کند.

خبرگزاری حوزه - همدان/ پنجم مرداد ماه سالرروز اقامه اولین نماز جمعه در تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است، به همین مناسبت خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان به سراغ چند تن از ائمه جمعه استان رفته و با آنان به گفت‌وگو نشسته است.

عالمی: نماز جمعه پایگاه مردمی است

حجت الاسلام مهدی عالمی، امام جمعه مهاجران با بیان اینکه برپایی نماز جمعه ثمرات فراوانی را برای کشور و انقلاب داشته و دارد، گفت: نماز جمعه پایگاه مردمی، جهادی و انقلابی انقلاب اسلامی است و از جایگاه مهم و بالایی برخوردار است.

امام جمعه مهاجران با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که ائمه جمعه را فرماندهان قرارگاه فرهنگی هر شهر معرفی کردند، افزود: متن و اساس فرهنگی هر شهر و منطقه در دستان امام جمعه همان منطقه است  و لذا اینجاست که اهمیت رفتار و توانایی یک امام جمعه خود را نشان می دهد.

وی با تاکید بر اینکه اگر امام جمعه‌ای می‌خواهد موفق باشد باید ویژگی‌های که امامین انقلاب بر آن تاکید دارند را در خود تقویت کند، اظهار کرد: داشتن روحیه جهادی، انقلابی و مردمی بودن و در کنار مردم و آشنا به درد مردم بودن از ویژگی‌های یک امام جمعه موفق است.

حجت الاسلام عالمی افزود: امام جمعه باید بتواند ضمن آن که ظرفیت‌های موجود در منطقه خود را شناسایی می‌کند، آنها را تقویت کند که یکی از همین ظرفیت‌ها برقراری ارتباط با اقشار مختلف مردم است.

امام جمعه نباید تنها فکرش روز جمعه و خطبه‌های جمعه باشد

وی با بیان اینکه امام جمعه نباید تنها فکرش روز جمعه و خطبه‌های جمعه باشد، گفت: اگر امام جمعه‌ای تنها فکرش خواندن خطبه‌ها باشد او امام روز جمعه خواهد بود، در حالی که امام جمعه باید در طول هفته با حضور در بین مردم، مشکلات را از نزدیک ببیند و آنها را لمس کند و با مردم زندگی کند.

امام جمعه مهاجران با اشاره به اینکه نماز جمعه تریبونی است که مشکلات مردم از طریق آن به گوش مسئولان می‌رسد، یادآور شد: زمانی که در طول هفته امام جمعه در پی شناسایی و رفع مشکلات مردم باشد، نتیجه آن را در روز جمعه خواهد دید و اینگونه است که نماز جمعه جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کند.

وی، داشتن روحیه جهادی را از مهم‌ترین ویژگی‌های امام جمعه انقلابی برشمرد و عنوان کرد: شهید سلیمانی مصداق یک فرمانده در میدان بود که نتیجه آن را نه در کشور که در سراسر عالم مشاهده کردیم، بنابراین ائمه جمعه نیز باید با داشتن روحیه جهادی از سختی‌های راه خسته نشوند و به مسیر خود برای دستیابی به اهداف اصلی با قدرت ادامه دهند.

باقری: ائمه جمعه سخنگوی مردم اند

حجت الاسلام نقی باقری، امام جمعه کبودراهنگ هم با بیان اینکه امام جمعه در قبال مردم وظایف سنگین و حساسی بر عهده دارد، اظهار داشت: از امام جمعه به عنوان پدر معنوی یاد شده است، بنابراین زمانی که فردی پدر معنوی شد باید همانند یک پدر همه فرزندانش را با یک چشم ببیند.

وی با تاکید بر اینکه تفاوتی بین فرزندان برای پدر وجود ندارد، گفت: قطعا فرزندان دارای اخلاق و رفتارهای مختلفی هستند، اما همه برای پدر یکسانند و لذا اگر امام جمعه‌ای به معنای واقعی کلمه خود را پدر معنوی جامعه بداند، می‌تواند در این مسیر نیز موفق شود.

لزوم برقراری ارتباط امام جمعه با قشر خاکستری جامعه

امام جمعه کبودراهنگ با اشاره به لزوم برقراری ارتباط امام جمعه با قشر خاکستری جامعه، مطرح کرد: امام جمعه باید این توانایی را داشته باشد که هم جامعه خاکستری را جذب کند و هم دیگر فعالان را در کنار خود داشته باشد و هم توانایی انس گرفتن با آنها را نیز دارا باشد.

وی افزود: امام جمعه‌ای که می‌تواند اقشار مختلف جامعه را با هر دید و نگرشی جذب کند، قطعا مردم نیز با اشتیاق به سمت او خواهند آمد، اما اگر خودش را محصور به یک قشر خاص کند دیگر نمی‌تواند از این ظرفیت اقشار مختلف مردم بهره مند شود.

حجت الاسلام باقری، ائمه جمعه را پل ارتباطی مردم با حکومت و دولت خواند و گفت: از آنجایی که امامان جمعه سخنگوی مردم هستند، بنابراین باید با در نظر گرفتن مشکلات مردم، به عنوان یک پدر به دنبال رفع مشکلات فرزندان خود باشد.

وی تصریح کرد: امام جمعه اگر در این مسیر موفق عمل کند، هم توانسته حق خطبه‌ها را ادا کند و هم مردم را نسبت به جایگاه نهاد نماز جمعه خوشبین کند و هم ضمن جذب آحاد مردم به سمت این قرارگاه فرهنگی، به فرماندهی این نیروها بپردازد.

امام جمعه انقلابی حرفش را صریح و بی پرده می‌زند

امام جمعه کبودراهنگ به تبیین ویژگی‌های یک امام جمعه انقلابی پرداخت و یادآور شد: امام جمعه انقلابی حرفش را صریح و بی پرده می‌زند و از دو پهلو صحبت کردن برای آن که کسی دلخور نشود، پرهیز می‌کند.

ملکی: امام جمعه، امام هر روز جامعه است

حجت الاسلام حسن ملکی، امام جمعه شیرین سو، نیز با گرامیداشت پنجم مرداد، سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور، اظهار داشت: مهم‌ترین وظیفه یک امام جمعه نسبت به مردم این است که مبانی دین اسلام را با زبان روز و به صورت قابل فهم به همه مخاطبین ارائه کند.

وی با تاکید بر اینکه امام جمعه مردم را با دین همراه کند، گفت: امام جمعه باید مردم متدین به روزی را در جامعه آموزش دهد، به گونه‌ای که هیچ گونه شبهه‌ای در ذهن آنها نباشد و مردم با آغوش باز به سمت حاکمیت دینی پیش روند و به معنای کامل دین دار باشند.

امام جمعه شیرین سو با بیان اینکه امام جمعه، امام هر روز جامعه و مردم است، خاطر نشان کرد: امام جمعه، امام همه مردم شهر و منطقه خود است، نه امام یک قشر خاص و مشخص.

مسجد؛ مهمترین ارتباطی ائمه جمعه با مردم

حجت الاسلام ملکی یکی از بهترین راه های ارتباطی ائمه جمعه با مردم را حضور در مساجد دانست و عنوان کرد: حضور در مسجد باعث می‌شود تا مردم به دور از سختی‌ها و پروسه‌های اداری بتوانند حرف خود را به امام جمعه بزنند و امام جمعه نیز می‌تواند با استفاده از این ظرفیت ارتباط مستمر و مثبتی را با مردم برقرار کند.

وی یادآور شد: امام جمعه با حضور در بین مردم و در سطح شهر، از طریق تبلیغ چهره به چهره و حتی یک سلام ساده، می‌تواند بیشترین ارتباط را با مردم خصوصا با قشر خاکستری ایجاد کند.

حجت الاسلام ملکی در پایان به تبیین ویژگی‌های امام جمعه انقلابی پرداخت و گفت: امام جمعه‌ای انقلابی است که همانند رهبر انقلاب، ساده زیست، جهادی، حاضر در صحنه، حامی مردم و اهل تعامل با مردم باشد.

عده‌ای تصور می‌کنند امام جمعه انقلابی باید با مسئولان سر جنگ داشته باشد

وی تصریح کرد: عده‌ای تصور می‌کنند امام جمعه انقلابی باید با مسئولان سر جنگ داشته باشد، در حالی که امام جمعه باید با مسئولان برای رفع مشکلات مردم در تعامل باشد.

امام جمعه شیرین سو خاطر نشان کرد: امام جمعه باید با مردم، به نفع مردم، در خدمت اهداف انقلاب و در تعامل با مسئولان باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha