جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
معتمدی

حوزه/ حجت الاسلام معتمدی گفت: سابقه حوزه های علمیه و تربیت طلاب دینی در شهر اصفهان به بیش از هزار سال باز می گردد و حضور عالمان وارسته دینی و دانشمندان علمی گواه بر این ادعا است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، شب گذشته در اولین کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان که در مدرسه علمیه امام صادق(ص) چهارباغ برگزار شد، اظهار کرد: سابقه حوزه های علمیه و تربیت طلاب دینی در شهر اصفهان، به بیش از هزار سال باز می گردد، حضور عالمان وارسته دینی و دانشمندان علمی همگی گواه بر این ادعا است.

وی بیان کرد: براساس اسناد تاریخی، اساتید و دانشمندان علمی و دینی از دوران قبل از صفویه؛ اصفهان را ماوای کرسی بحث خود قرار داده و در این شهر سکنی گزیده اند و در حوزه های علمیه به امر تحصیل و تدریس علوم، خاصه علوم حوزوی می پرداختند.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: ابن مسکویه و ابن سینا در اصفهان دارای مکتب اخلاقی بودند، همچنین منش، روش و سیره ائمه اطهار (علیه السلام) را در بحث نظری و عملی در حوزه اخلاق عرفانی و ... تدریس می کردند.

وی افزود: اصفهان مزین به حضور علمای بسیاری بوده و هست که  ممهز و مجهز به مکتب اخلاقی هستند، پس از دوران صفویه و عصر حاضر حاج رحیم ارباب، آیت الله صافی، آیت الله العظمی مظاهری و آیت الله ناصری از اساتید برجسته اخلاق اصفهان و حوزه های علمیه هستند.
 

حجت الاسلام معتمدی با اشاره به دایر بودن کرسی های تدریس علمای بزرگی که در حوزه علمیه اصفهان مشغول تدریس و تربیت شاگردان دینی شدند، گفت: برای معرفی این شخصیت ها و چهره های اخلاقی بنا شد اولین کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان در سال جاری برگزار شود.
 

دبیر کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان اظهار کرد: بشر امروز، نیازمند اخلاق خاصه اخلاق اسلامی است و اگر بحث اخلاق در جوامع بشری و نهادهای اجتماعی و آموزشی به ویژه در نهاد خانواده نهادینه شود بسیاری از ناهنجاری ها از بین می رود و تقویت هنجار صورت می گیرد.

وی، هدف اصلی برگزاری این کنگره ملی را ترویج هر چه بیشتر مکاتب اخلاقی اسلامی خاصه مکتب اخلاقی اصفهان برای عامه مردم وجوانان این دیار عنوان کرد و افزود: معرفی شخصیت‌ها و ویژگی‌های اخلاقی و تشریح تلاش‌های علما و بزرگان در سازندگی اخلاق جامعه از اهداف  اصلی ترسیم شده برای این همایش است.

حجت الاسلام معتمدی پیرامون محورهای کنگره توضیح داد: رویکردهای اخلاقی مکتب اصفهان، شخصیت‌های اخلاقی مدرسه اصفهان، مکتب اصفهان و تأسیس اخلاق فلسفی، اخلاق عرفانی در مدرسه اصفهان، راغب اصفهانی بنیان‌گذار مکتب اخلاقی تلفیقی، اخلاق حدیثی در مدرسه اصفهان، جایگاه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در مکتب اخلاقی اصفهان، از مکتب اخلاقی- عرفانی آقا محمد بیدآبادی تا اخلاقیون نجف اشرف هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha