جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محسن اراکی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: در مدیریت کشور مشکلات بزرگی را تجربه کردیم، به ما آموخت که در انتخاب مدیران نباید معیارها را از دست بدهیم و معیار ما باید تقوا، کار آمدی، پاک دستی و مبارزه با تجمل و فساد باشد نه دوستی، رفاقت و حزب بازی و معلوم شد که اگر بخواهیم از این معیارها مسامحه کنیم و بر اساس تسامح و تساهل رفتار کنیم شکست می‌خوریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن اراکی در سخنرانی شب گذشته خود در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه از عید غدیر به روز اکمال دین و اتمام نعمت تعبیر شده که نشان دهنده عظمت این روز است، اظهار کرد: اتمام نعمت خدای متعال به این معنی است که همه خیر و خوبی‌هایی که در این دنیا قابل تصور است در چنین روزی برای جامعه اسلامی و به وسیله ولایت امیرالمؤمنین(ع) تضمین و تأمین شد.

وی با بیان اینکه روز عید غدیر فقط روز نصب امیرالمؤمنین(ع) برای ولایت جامعه از طرف خدا نیست، گفت: نصب امیرالمؤمنین(ع) به عنوان وصی رسول خدا از طرف خدا در مناسبت های گوناگون و در جمع‌های خاص به وسیله پیامبر(ص) اعلام شده بود و حتی نام فرزندان امیرالمؤمنین هم به عنوان جانشینان بعد ازایشان بیان شده بود و این امر تازه ای نبود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در روز عید غدیر دو اتفاق مهم رخ داده است، گفت: اول اینکه مسأله امامت امیرالمؤمنین(ع) و تداوم این امامت در یازده فرزند ایشان اعلام عمومی شد و ویژگی دوم روز غدیر این است که در این روز از مردم برای قبول ولایت امیرالمرمنین(ع) بیعت گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه با این بیعت دو پیمان اطاعت از فرمان امیرالمؤمنین(ع) و پیمان نصرت و یاری امیرالمؤمنین(ع) از مردم گرفته شد، افزود: این پیمان همچنان در تمام نسل‌های اهل ایمان جریان دارد و ما هم تحت همان پیمان و میثاق هستیم و تبعیت ما از امیرالمؤمنین(ع) و شرکت در مجالس اهل بیت(ع) به این معنی است که همان بیعت را تجدید می‌کنیم و همچنان پای این دو پیمان هستیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در آیات قران داریم که عده ای از مسلمانان در روزهای جهاد که پیامبر(ص) نیاز به یاری داشتند با اصرار از ایشان اجازه می گرفتند که در جهاد شرکت نکنند، گفت: افرادی که به دنبال اذن گرفتن برای شرکت نکردن در جهاد بودند به پیمان اطاعت عمل می‌کردند ولی به پیمان نصرت و یاری عمل نمی‌کردند در حالی که پیمان نصرت هم بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه در جایی که جمهوری اسلامی نیاز به نصرت دارد ما باید این نظام اسلامی را حمایت و نصرت کنیم و عدم نصرت ما باعث تضعیف نظام می‌شود، گفت: همانطور که افرادی که از امام حسین علیه السلام دعوت کردند که به کوفه بیایند و با مسلم بیعت کردند ولی از هر دو پیمان اطاعت و نصرت سر باز زدند و باعث شهادت امام حسین علیه السلام شدند اگر مشکلی در نظام اسلامی است مشکل مشکل ما است که در جایی که لازم است به درستی عمل نمی‌کنیم.

استاد حوزه علمیه افزود: اولین شرط یاری امام زمان(عج) این است که اعتماد به خدا و وعده‌های خدا داشته باشند و تا آخر پای عهدی که با خدا و ولی خدا بسته اند بمانند و وقتی که روز جهاد و مبارزه و صبر و استقامت شد پای پیمان خود بمانند و از نصرت ایشان شانه خالی نکنند.

وی خاطرنشان کرد: در جنگ احزاب که همه جبهه کفر بر علیه پیامبر(ص) متحد شدند مؤمنین نه تنها ضعیف نشدند بلکه گفتند این همان چیزی است که خدا وعده داده بود و خدا راست گفت ولی منافقان در همان روز جنگ احزاب گفتند همه دنیا بر علیه ما متحد شدند و باید تسلیم دشمن شویم و ما چیزی جز دروغ از خدا و رسولش ندیدیم که گفتند ما مؤمنین را یاری می کنیم.

آیت الله اراکی کار منافقان را تضعیف روحیه مؤمنین و بزرگ نشان دادن دشمنان دانست و گفت: مؤمنین حقیقی وقتی می‌بینند که آمریکا، اسرائیل، انگلیس، فرانسه، عربستان و هرچه فاسد، منحرف، فاسق و مستکبر در دنیا است بر علیه جمهوری اسلامی متحد شده اند تازه به این نتیجه می‌رسند که خدا درست گفته است و ما بر حق هستیم.

وی با اشاره به آزمون سخت انتخابات در کشور و پیروز بیرون آمدن مردم از این آزمون، گفت: اینکه در مدیریت کشور مشکلات بزرگی را تجربه کردیم به ما آموخت که در انتخاب مدیران نباید معیارها را از دست بدهیم و معیار ما باید تقوا، کار آمدی، پاک دستی و مبارزه با تجمل و فساد باشد نه دوستی، رفاقت و حزب بازی و معلوم شد که اگر بخواهیم از این معیارها مسامحه کنیم و بر اساس تسامح و تساهل رفتار کنیم شکست می‌خوریم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مردم ما پای اسلام و ولایت امیرالمؤمنین(ع) ماندند، گفت: این انتخابات حرف‌های زیادی دارد که با این همه سختی، فشار، کرونا و تبلیغات دشمن ۴۹ درصد مردم پای انتخابات آمدند و فردی را انتخاب کردند که معیارهای ایمان، تقوا و کارآمدی را دارد و جهت و حزب خاصی را مدنظر ندارد.

وی گفت: امیدواریم مردم ما پاداش وفای به پیمان خود را ببینند و خدا به دولت مردان ما توفیق دهد که پای پیمان خود بمانند و در خدمت دریغ نکنند و با فساد و مافیا مبارزه کنند و بدون ملاحظه کاری خدمت کنند.

آیت الله اراکی تبعیت از ولایت را به معنی پیوستگی با خدا، پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) دانست و گفت: اعمال ما معمولا نقص دارد و نتیجه پیوستگی با امیرالمؤمنین(ع) این است که عمل ما وابسته و پیوسته به عمل امیرالمؤمنین(ع) می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در این دنیا کسی با ما دشمنی می‌کند به خاطر پیوستگی ما به امیرالمؤمنین است و انتظار داریم که امیرالمؤمنین(ع) هم در قیامت به فریاد ما برسند و از ما دستگیری کنند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha