سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کاهش جمعیت

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: علیرغم هشدارها و اطلاع رسانی های صورت گرفته در سال های اخیر، متأسفانه هنوز بسیاری از خانواده ها در کشورمان، خطر کاهش جمعیت را جدی نگرفته اند.

مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب در طول سال های اخیر، چندین بار نسبت به خطرات و تبعات نامطلوب کاهش جمعیت هشدار داده اند، اظهار داشت: جدای از برخی مسئولان که گویا چندان این مساله را جدی نگرفته اند، این وضع در خصوص بسیاری از خانواده های ایرانی نیز صدق می کند و باید چرایی این قضیه به شیوه و روش مناسب تحلیل و واکاوی شود.

وی افزود: واقعیت آن است که رویکرد و ذائقه بسیاری از افراد جامعه به سمت خانواده کم جمعیت گرایش پیدا کرده و البته لزوماً این مساله ریشه و مبنای اقتصادی ندارد، هر چند که نباید از کنار عامل اقتصادی و سخت تر شدن معیشت خانواده ها نیز به راحتی گذشت.

وی همچنین گفت: هر چند برخی کارشناسان اعلام می کنند که کاهش نرخ جمعیت تنها مربوط به کشور ما نیست و در بسیاری از جوامع حال حاضر دنیا وجود دارد و به طور کلی کره زمین در آینده با بحران سالمندی مواجه است، اما با این حال نباید از این نکته غافل شد که نرخ کاهش جمعیت در ایران یک وضع خطرناکی پیدا کرده به طوری که اگر برایش در شرایط فعلی چاره ای نیندیشیم در آینده نزدیک قطعاً با بحرانی بزرگ روبرو خواهیم بود.

مدرس دانشگاه ادامه داد: مقام معظم رهبری با حکمت و درایت خویش از سال ۹۳ سیاست های کلی جمعیت را ابلاغ کردند و چنانچه از همان زمان، کارها و اقدامات لازم انجام می شد، به نحوی می توانستیم جلوی این بحران را بگیریم، هر چند همین حالا نیز باید با اصلاح روش ها و سیاست گذاری به فکر جبران مافات باشیم.

وی با اشاره به خطرات کاهش نیروی جوان در کشور ابراز داشت: در هر کشوری نیروی جوان به عنوان نیروی مولد شناخته می شود که باعث پویایی آن جامعه می شود و این مساله نه تنها از حیث اقتصادی و توان و ظرفیت تولیدی بلکه از منظر سیاسی و امنیتی و همچنین رشد علمی و فناوری بسیار حائز اهمیت است.

اسلامی در خاتمه افزود: ما باید در کنار اصلاح سیاست ها و تغییر رویکردها به دنبال اقناع سازی خانواده های ایرانی در رابطه با افزایش جمعیت باشیم و البته پیشتر از آن مشکل ازدواج و اشتغال نسل جوان را حل کنیم تا ان شاءالله در آینده ای نه چندان دور، نرخ رشد جمعیت به رقم قابل قبولی برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha