پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 آیت الله محسن فقیهی

حوزه/ خداوند با وجود نعمت ولایت، انبیاء، رسول خدا(ص)، ائمه معصوم علیهم السلام و فقهای امت اسلامی را بر سایر امت ها الگو و برتر قرار داده است.

آیت الله فقیهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک ایام عید سعید غدیر خم و دهه ولایت و امامت، گفت: خداوند نعمت های زیادی به انسان داده است، اما آن نعمتی که شایسته بیشترشکرگزاری و یادآوری از طرف خداوند می باشد، نعمت ولایت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: خداوند در آیات قرآن کریم از نعمت ولایت به عنوان نعمتی یاد می کند که شایسته شکر بوده و مایه فخر امت های برخوردار از این نعمت بر سایر امت ها می شود.
این استاد حوزه افزود: در آیات قرآن کریم خداوند از بنی اسرائیل می خواهد که یکی از نعمت هایش را که خاص و منحصر به فرد است، یاد کنند و خداوند این نعمت را نعمت ولایت می داند و می فرماید، اگر خداوند موسی (ع) را برای شما قوم بنی اسرائیل به پیامبری انتخاب نمی کرد، در ضلالت و گمراهی آشکار بودید و آنچه مایه برتری شما قوم بنی اسرائیل بر جهانیان در طول تاریخ شده وجود پیامبران زیاد و نعمت ولایت است.

آیت الله فقیهی بیان داشت: خداوند با وجود نعمت ولایت، انبیاء، رسول خدا(ص)، ائمه معصوم علیهم السلام و فقها امت اسلامی را بر سایر امت ها الگو و برتر قرار داده و امت بنی اسرائیل تنها از یک جهت طبق رهنمود علامه طباطبایی بر سایر امت ها برتری دارند و آن نعمت برخورداری از وجود پیامبران زیاد و معجزات فراوان است.

عضو جامعه مدرسین حوزه اضافه کرد: در آیات قرآن کریم یکی دیگر از صفت هایی که برای متقین یاد شده علاوه بر ولایت مداری، نعمت یقین به ملاقات پروردگار است. در این خصوص در آیات قرآن از صفت ظن یاد شده که به معنای گمان است و عده ای از مفسران صفت ظن را در قرآن به معنای گمان ترجمه کرده اند، ولی علامه طباطبایی می فرمایند در این جا ظن به معنای همان گمان است، ولی این ظن مقدمه یقین است و انسان ابتدا در چیزی شک می کند و پس از آن در همان چیز به مرور زمان به یقین می رسد.

وی افزود: همچنین در خصوص یقین به ملاقات خداوند بیان شده که منظور از این یقین ملاقات خداوند در قیامت است، اما علامه طباطبایی می فرماید، منظور از ملاقات خداوند در این آیات ملاقات خداوند در همین دنیا است و عده ای در همین دنیا هستند که به واسطه کنار گذاشتن منیت خود تمام دنیا را تفسیر خدا دیده و با دنیا در وحدت کامل قرار گرفته اند و در همین دنیا به ملاقات خداوند نائل شده اند، البته ملاقات و دیدار خداوند به معنای ملاقات خدا با چشم سر نیست، چون دیدن خداوند با چشم سر محال است، بلکه منظور از ملاقات خداوند درک حضور خداوند با تمام وجود در این دنیا است.

آیت الله فقیهی گفت: در زندگی عادی هم برای ما لحظاتی پیش آمده که در امتحانات و ابتلاها با تمام وجود حضور خداوند و حمایت و ولایت ایشان را درک کرده ایم که منظور از این ملاقات همین درک حضور خداوند با تمام وجود است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha