پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ آیین افتتاح 12 پروژه عمرانی شهرداری قم با حضور آیت الله اعرافی

حوزه/ باید بدانیم کار بزرگ بدون همگرایی و هم افزایی مردم و نهادها امکان پذیر نیست. تحول این نگاه مهم هم نیازمند افراد فعال و کوشا در نهادها و دستگاه های مختلف است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی امروز در مراسم افتتاحیه بلوار و مسیر مستقیم تقاطع غیرهمسطح شهید آیت‌الله سید محمدباقر حکیم قم در ادامه اجرای طرح افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های شهری با عنوان “قم در مسیر تحول” که در شهرداری قم برگزار شد، بر همگرایی و هم فکری همه نهادها و دستگاه ها شهری و استانی براساس راهبرد و اهداف تعریف شده و مشخص شده برای آبادانی و عمرانی شهر و... تأکید کرد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که از میان همه دستگاه ها، شهرداری از جایگاه ویژه ای برخوردار است، همگرایی و هم افزایی کلان سایر دستگاه ها را با شهرداری را برای پیشبرد اهداف عمرانی شهر و... امری ضروری دانست و اضافه کرد: باید این هم فکری و هم افزایی با شهرداری شکل قوی تری به خود بگیرد.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که همه هدف شهرداری خدمت به مردم است و مردم باید این نهاد را از خود بدانند، اظهار داشت: به دلیل همین مسئله و برای پیش برد اهداف خدمت به مردم، لازم است همه دستگاه ها با شهرداری همکاری را انجام دهند.

امام جمعه قم با بیان این که نگاه راهبردی به اجرای پروژه‌های شهری ادامه یابد، بیان داشت: امروز آنچه موجب تحول در هر مجموعه ای می شود، دور اندیشی، آینده نگری و داشتن رویکرد عمیق و برخورداری از اسناد بالادستی است. این همان چیزی است که در شهرداری و مسئولین این شهر وجود دارد و لازم است این امر بیش از پیش تقویت شود.

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: شهرداری جایی است که افزون برکارهای سخت افزاری، نیازمند رویکرد نرم افزاری در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و... همراه با فکر و ایده است. در حقیقت در این مقوله هم باید نقش آفرین باشد و برنامه ها را پیش ببرد و بیش از گذشته هم اثرگذار باشد.

آیت الله اعرافی گفت: وقتی صحبت از آسیب های اجتماعی و فرهنگی و علم آموزی می کنیم، در این موارد هم باید شهرداری فعال و اثرگذار باشد و در کنار اضلاع آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه حضور جدی و حمایتی نسبت به این موارد بیان شده داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: باید بدانیم کار بزرگ، بدون همگرایی و هم افزایی مردم و نهادها امکان پذیر نیست. تحول این نگاه مهم هم نیازمند افراد فعال و کوشا در نهادها و دستگاه های مختلف است.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: از دیگر سو، شهر قم از جهات مختلف ویژه و دارای شاخص و ضوابط سخت و پیچیده و حساس است. برای همین مسئولین هم باید دارای نگاه راهبردی علمی الهام بخش بر سایر مناطق و جهانی برای پیش برد اهداف و برنامه ها و ارتقاء سطح فکری، علمی، فرهنگی، کاهش آسیب های اجتماعی و...، داشته باشند.

امام جمعه قم در ادامه با بیان این که در یکصدمین سالگرد باز تأسیس و احیای حوزه علمیه قم به وسیله مرحوم آیت الله حائری یزدی هستیم، بر همکاری و هم فکری همه نهادها و دستگاه های قم به خصوص شهرداری بر برگزاری همایش این روز عظیم تأکید کرد و گفت: حوزه قم همواره در قله بوده و هیچ زمانی  مشعل دانش، علوم اسلامی و حوزوی در این شهر خاموش نشده است.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که با حضور مرحوم آیت‌الله حائری بنیان یک حوزه مرکزی در طراز حوزه نجف در قم برنامه‌ریزی‌شده و آن مرد حکیم توانست در سخت‌ترین شرایط جایگاه بلند حوزه را احیا و حفظ کندبیان داشت:  مرحوم آیت الله حائری به دعوت مراجع و بزرگان قم در یک قرن پیش وارد قم شد و این حوزه با این عظمت را که بعدها توانست رهبرانی بزرگی را برای جهان اسلام تربیت و زمینه ساز انقلاب بزرگ و جهانی و منشأ خیرات و برکات علمی و فرهنگی و جهانی باشد، ایجاد و پایه ریزی کند.

آیت الله اعرافی گفت: اگر چه قم در گذشته دارای جایگاهی از نظر تولید افکار و معارف الهی و دینی داشته، ولی همین مسئله در طول تاریخ دارای فراز و نشیب هایی بوده است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: با آمدن مرحوم آیت الله حائری یزدی در آن شرایط سخت روزگار رضاخانی و انواع هجمه به قم و پایه ریزی شدن حوزه این شهر، برکات این شهر در ابعاد مختلف هم دو چندان و متفاوت تر از گذشته شد.

پیام رهبر انقلاب و مراجع برای همایش یکصدمین سالگرد حوزه قم

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: برهمین اساس در آستانه باز تأسیس حوزه قم، دبیرخانه ای تأسیس و همه تلاشش آن برگزاری همایشی با همین نام است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: برای برگزاری این همایش با رهبر انقلاب و مراجع و بزرگان تماس و ارتباطاتی هم برقرار شده، پیام هایی برای این همایش  ارسال خواهند کرد.

وی همچنین در مراسم امروز افتتاح پروژه‌های شهرداری قم که یکی از این طرح‌ها، افتتاح و بهره‌برداری از بلوار و مسیر مستقیم تقاطع غیرهمسطح شهید آیت‌الله سید محمدباقر حکیم بود، مقدم خاندان حکیم را در این مراسم گرامی داشت و گفت: این خاندان همواره مشعل علم، حکمت و شهادت هستند و از اهتمام شهرداری در روشن کردن مشعل نام‌گذاری معابر بنام عالمان علوم دینی قدردانی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha