جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رهبر انقلاب

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

جهان آماده تحلیف منتخب جمهور ۱۴۰۰ شد

عضو هیات رئیسه مجلس: ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان برای حضور در مراسم تحلیف اعلام آمادگی کرده اند.سید نظام الدین موسوی - عضو هیات رئیسه مجلس در برنامه ۱۸/۳۰ شبکه خبر گفت: پس از انتخابات ریاست جمهوری چند مراسم طبق قانون اساسی برگزار می‌شود، مراسم تنفیذ، تحلیف و سوگند رئیس جمهور و سپس رأی اعتماد مجلس به کابینه، پس از آن، دولت جدید کار خود را آغاز می‌کند. وی افزود: مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ۱۴ مرداد ماه مصادف با سالگرد صدور فرمان مشروطیت در مجلس برگزار می‌شود. موسوی گفت: در مراسم تحلیف طبق ادوار گذشته، پس از آغاز نشست علنی و خیرمقدم رئیس مجلس، طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم سوگندنامه اجرا می‌شود. وی افزود: رئیس مجلس ستادی را تشکیل دادند و کمیته‌هایی در این ستاد فعالند تا مراسم باشکوه تحلیف را به عنوان نماد رأی ملت و تعامل دستگاه‌های مختلف نظام برگزار کنند. وی گفت: کمیته‌های این ستاد، جلسات مختلفی را در مورد نحوه برگزاری مراسم، دعوت از مهمانان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا با توجه به شرایط فعلی کشور تشکیل داده‌اند و امیدوارم این مراسم به نحو شایسته‌ای برگزار شود. عضو هیات رئیسه مجلس افزود: کرونا به نوعی به ما محدودیت‌هایی را تحمیل کرده و تلاش شده تا به اندازه ظرفیت مجلس مهمانانی برای این مراسم دعوت شود. سید نظام الدین موسوی گفت: ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری اعلام آمادگی کردند. از بین این مقامات ۱۰ رئیس کشور، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشورها و همچنین فرستاده ویژه و نواب روسای مجالس، روسای کمیسیون‌ها و هیأت‌های پارلمانی در این مراسم حضور پیدا می‌کنند. علاوه بر اینها، روسای مقامات ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نماینده دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک و مقاماتی از اتحادیه اروپا، اوراسیا، اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی و آسیایی برای حضور در این مراسم دعوت شدند و اعلام آمادگی کردند. وی افزود: با پلیس پایتخت تمهیداتی درباره اعمال محدودیت‌ها رایزنی شده و تدابیری اندیشیده شده است. موسوی گفت: برای پوشش خبری مراسم هم ۴۰۰ درخواست داخلی و خارجی داشتیم اما با توجه به محدودیت ها، ما ۱۷۰ مجوز داخلی و خارجی صادر کردیم.

منبع:شبکه خبر

رهبر انقلاب به رییس‌جمهوری دستور ضد کرونایی صادر کردند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی نامه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به معظم‌له در خصوص موج سهمگین و پنجم کرونا و پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای برای کاهش چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها از رییس‌ جمهوری خواستند این موضوع در ستاد ملی کرونا بررسی شود و هر اقدامی که لازم است، انجام گیرد.در مرقومه رهبر انقلاب اسلامی خطاب به حسن روحانی رییس‌ جمهوری آمده است: «پیرو هشدار وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیشنهاد تعطیلی بخاطر بیماری همه‌گیر، مقتضی است این موضوع در ستاد ملّی کرونا مطرح و بررسی شود و هر اقدامی که لازم است انجام گیرد».سعید نمکی در نامه روز گذشته خود به رهبر انقلاب پس از برشمردن علل و زمینه‌های گسترش بیماری و فشار سنگین بر کادر درمان، به صحنه آوردن کلیه امکانات کشور برای مقابله جدی با این پدیده را ضروری دانست و نوشت: «شاید دو هفته تعطیلی جدی و ایستادگی و بکارگیری نیروهای نظامی و انتظامی و برخورد با شکستن پروتکل‌ها بتواند تا حد قابل توجهی از چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها و فشار نفس‌گیر بر همکاران ما بکاهد».رونوشت دستور رهبر انقلاب اسلامی برای رئیس‌ جمهوری منتخب نیز ارسال شده است.

منبع:ایرنا

کشور را وارد بحران بسیار شدید کرونایی شد

«قاسم جان‌بابایی» در نشست با رئیس، معاونان و جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: کشورمان در حال حاضر شرایط سختی را از نظر همه‌گیری ویروس «دلتا کرونا» تجربه می‌کند. ‌معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه استان خراسان رضوی نیز به دلیل تردد و حضور مسافران، در شرایط نامساعدی از نظر تعداد بیماران بستری و سرپایی قرار گرفته است افزود: حتی اگر محدودیت‌هایی در ستاد ملی کرونا به تصویب برسد حداقل ۱۰ تا ۱۴ روز زمان لازم است تا نتایج آن مؤثر واقع شود؛ بنابراین تجربه‌های مناسبی که دانشگاه علوم پزشکی از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا داشته باید مورد استفاده قرار گیرد تا بتوان در شرایط کنونی به بیماران خدمات مناسبی را ارائه داد .وی ادامه داد: در حال حاضر، مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حجم زیادی از بیماران مواجه شده ‌و باید با استفاده از ظرفیت‌های درمانی و تجهیزاتی، خدمات به شکل مناسبی به بیماران ارائه شود. ضمن اینکه وزارت بهداشت پیگیر تأمین تجهیزات مورد نیاز بخش‌های بستری و مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه است و آنها را در اولویت قرار خواهد داد. معاون وزیر بهداشت:زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در استان کهگیلویه و بویراحمد رضایت بخش نیست.معاون درمان وزارت بهداشت ‌گفت: تأمین دستگاه‌های سی.تی.اسکن در بیمارستان‌های قائم(عج)، کامیاب، طالقانی، امداد و نجات جنوب و شهید هاشمی‌نژاد، از جمله برنامه‌هایی است که به طور حتم از طریق وزارت بهداشت پیگیری خواهد شد. جان‌بابایی افزود: مشکلات کمبود دارویی بیماران کرونایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به طور جدی پیگیری می‌شود. معاون درمان وزارت بهداشت ‌تأکید کرد: باید از تمام ظرفیت‌ها برای خدمات‌رسانی به بیماران به صورت سرپایی استفاده کرد تا از مراجعه مستقیم و یا نیاز به بستری بیماران در مراکز درمانی جلوگیری شود. وی از بیمه سلامت استان خواست ویزیت بیماران سرپایی معادل بیمار بستری را قبول کند و افزود: تمام بیمارستان‌ها باید برای راه‌اندازی بخش سرپایی اقدام کنند تا بتوان خدمات را به بیمارانی که نیاز به بستری دائمی در مراکز درمانی ندارند و تنها باید داروهای تزریقی را دریافت کنند به شکل سرپایی ارائه داد. جان‌بابایی با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت کلینیک‌های بخش خصوصی و یا وابسته به سایر ارگان‌ها برای ارائه خدمات سرپایی به بیماران و تزریق داروهای ویژه کرونا استفاده کرد، ادامه داد: بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه، ظرفیت خدمات رسانی به بیماران را دارا هستند و نیازی به راه اندازی بیمارستان‌های صحرایی نیست. معاون درمان وزارت بهداشت ضمن قدردانی از رییس و تمامی مدیران و مدافعان سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خدمات رسانی به بیماران کرونایی و غیرکرونایی اظهار کرد: بیش از ۱۸ ماه است که بیمارستان‌ها و مدافعان سلامت در حوزه بهداشت و درمان در خط مبارزه با کرونا در حال خدمات رسانی به بیماران هستند و به طور حتم هیچ‌کس به اندازه این افراد، دلسوز مردم نیست و آنها تمام همّ و غم خود را برای کاهش رنج بیماران و نجات جان هم‌وطنان خود به کار بسته‌اند.

منبع:تسنیم

بنزین رکورد زد

کرامت ویس کرمی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران  اظهار داشت: میزان مصرف بنزین، در تیرماه امسال از ۱۰۷ میلیون لیتر فراتر رفت و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته مصرف بنزین به علت کاهش ترددها به طرز چشمگیری کاهش یافت. وی به دلایل افزایش مصرف بنزین در کشور اشاره نکرد. کرمی  افزود: به متقاضیان خرید تانکر حمل سوخت تا ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود  که این اقدام برای تقویت ناوگان بخش حمل و نقل سوخت در کشور صورت می‌گیرد. ویس کرمی ابراز داشت: ذخیره سازی نفت سفید برای فصل سرمای امسال از هفته آینده شروع می‌شود. وی تاکید کرد: استمرار تلاش در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سبب می‌شود که خدمت درآن خالصانه باشد. مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران عنوان کرد: خدمت صادقانه برای رضایت خداوند است و ظرفیت بزرگی را برای مجموعه فراهم می کند تا همکاران در سخت‌ترین شرایط جوی با وجود جاده‌های صعب العبور وسخت گذر، سوخت رسانی را انجام دهند. ویس کرمی ادامه داد: تحقق رسالت این شرکت تامین، ذخیره سازی، حمل و توزیع فرآورده‌های نفتی در اقصی نقاط کشور است. وی گفت:  تکریم نیروی انسانی، توجه ویژه به سوخت رسانی به عنوان اصلی‌ترین وظیفه شرکت، ضرورت توجه به نگهداشت تاسیسات، تعامل با حوزه‌های مرتبط و ... از دیگر رسالت‌های این مجموعه است.

منبع:خبرنگاران جوان

روحانی از مسیر برجام برنگشت

مرتضی حیدری از مجریان صدا و سیما با حجت الاسلام حسن روحانی درباره عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفت و گو کرد. حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور در ابتدای سخنانش اظهار داشت: در سال ۹۲ من به مردم گفتم از طریق مذاکره و دیپلماسی می‌توانیم تحریم را برداریم. دلیل اینکه من کاندیدا شدم این بود که این گره از طریق دیپلماسی حل می‌شود. این گره یا با دیپلماسی حل می‌شد یا به جنگ می‌رسید. وی ادامه داد: آقای اولاند به من گفت در سال ۲۰۱۳ ما تصمیم قطعی گرفته بودیم برای جنگ با ایران و وقتی شما آمدید و وعده مذاکره دادید ما و ۱+۵ منصرف شدیم. ما از مهر شروع کردیم و در آذر ماه به توافق موقت رسیدیم. روحانی خاطرنشان کرد: پس از آذر ماه سال ۹۲ مردم نسبت به آینده نظر مثبت داشتند. نظرسنجی‌ها این را نشان می‌داد. نمی‌خواهم‌ بگویم دنیا دقیقا به تعهداتش عمل کرد اما آن چیزی که من به مردم قول داده بودم که به جای جنگ از طریق دیپلماسی گره را باز می‌کنم، انجام شد. وی افزود: اینکه شما می‌گویید امروز تحریم باقیست مربوط به دولت دوازدهم است تا پایان سال ۹۲ گشایش‌ها روز به روز بیشتر می‌شد. در دولت دوازدهم کسی به اسم ترامپ سر کار آمد. درست است که ما با ۱+۵ صحبت می‌کردیم اما در واقع طرف مذاکره ما آمریکا بود. الان هم همین است. درست است با ۱+۴ صحبت می‌کنیم‌ اما طرف حساب آمریکاست. رئیس‌جمهور دولت دوازدهم بیان داشت: آمریکا وقتی از توافق خارج شد شرایط جدیدی ایجاد شد، ما ابتدا به ۱+۴ فرصت دادیم. مذاکره وقتی می‌کنیم تنها بحث دولت‌ها نیست. ممکن است با دولت‌ها توافق کنیم وتا ۷۰ درصد به تعهدات عمل کنند، اما بیش از دولت‌ها با شرکت‌ها و بانک‌ها توافق می‌شود. شرکت‌ها و بانک‌ها همیشه عقب‌تر از توافق دولت‌ها هستند. روحانی بیان داشت: اگر الان سال ۹۲ باشد من همین مسیر را می‌روم چون غیر از این مسیری وجود ندارد. نظام اگر مجوز بیشتری می‌دهد بقیه تحریم‌ها هم قابل مذاکره خواهد بود. برداشتن همه تحریم‌ها میدان وسیع‌ترین برای مذاکره با آمریکا می‌خواهد. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سوالی در رابطه با مدیریت بیماری کرونا و واکسیناسیون عنوان کرد: به نظر من در ایران کل نظام تصمیمات مهمی را درباره کرونا اتخاذ کرد. در مساله واکسن ایرادی که به ما وارد است این است که واکسن دیرتر وارد کشور شد. وی توضیح داد: در واکسن خارجی دو مساله پیش آمد؛ اول اینکه برخی از آن‌ها مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نبود. واکسن‌هایی تولید شد که در مرحله بالینی سوم حاضر بودند به ما بدهند اما معنی‌اش این بود مردم ما هم تست شوند. اگر واکسن‌ها مشکلی ایجاد می‌کرد بلوایی درست می‌شد. برخی کشورها این ریسک را کردند. روحانی خاطرنشان کرد: مقامات ما گفتند ما وارد این مرحله نمی‌شویم. از کوواکس واکسن خریدیم نتواسنت به ما بدهد، هند هم پولش را دادیم اما نتوانست به ما واکسن بدهد. چین هم مجددا خودش گرفتار شد. روحانی در پاسخ به این سوال که از فردا مشغول چه کاری می‌شوید؟ گفت:‌کار علمی و فرهنگی می‌کنم و سمت دیگری ندارم.

منبع:تسنیم

کاردار سفارت انگلیس در تهران احضار شد

کاردار سفارت انگلیس در تهران در نبود سفیر این کشور، در اعتراض به اتهامات وزیر خارجه کشور متبوعش علیه ایران از سوی رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد .در این ملاقات رییس اداره سوم غرب اروپا ضمن ابراز تاسف از اتهام بی پایه واساس وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد که این اظهارات شتابزده، متناقض و بدون سند و مدرک مردود بوده و قویا محکوم است. رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه افزود: این نخستین اتهام شتابزده و بدون دلیل و مدرک انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران نیست. بلکه این کشور در گذشته نیز در مواردی ایران را متهم به اقداماتی کرده که هرگز ثابت نشده و تاکنون سندی و مدرکی در تایید آنها ارائه نشده است. رئیس اداره سوم غرب اروپا ادامه داد ایران همواره خلیج فارس را آبراهی امن برای عبور بی ضرر کشتیها دانسته و برای تثبیت و تحکیم امنیت در آن کوشیده استوی افزود: منبع بی ثباتی در خلیج فارس نه ایران که حضور ناوها و نیروهای نظامی‌کشورهای فرا منطقه است. رئیس اداره سوم غرب اروپا در پایان، ضمن هشدار در خصوص هر گونه ماجراجویی رژیم اشغالگر قدس یا دیگران، سیاست قطعی جمهوری اسلامی را دفاع از خود و پاسخ قاطع، به هنگام و متناسب به هر ماجراجویی دانست کاردار انگلیس قول داد مراتب را در اسرع وقت به لندن منعکس نماید.

منبع:تسنیم

شرایط عزاداری ماه محرم اعلام شد

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا در جلسه امروز این کمیته که با حضور ایرج حریرچی معاون کل و علیرضا رئیسی معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و نمایندگان دستگاه های ذیربط در محل وزارت کشور برگزار شد با تاکید بر اینکه وضعیت بیماری در کشور، شرایط مناسبی ندارد؛ گفت: در شرایط کنونی افزایش حداکثری رعایت پروتکل های بهداشتی در کنار سرعت در امر واکسیناسیون می تواند زمینه را برای کنترل و مهار بیماری فراهم سازد. بررسی نحوه برگزاری مراسم ایام ماه محرم از دستور کارهای مهم جلسه امروز بود که ضمن تأکید بر نقش موثر سازمان تبلیغات اسلامی، مقرر شد: مراسم به شرط رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و به طور مشخص استفاده صد در صدی از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و با اولویت استفاده از مکان های باز و دارای تهویه هوا برگزار شود. ذوالفقاری با بیان اینکه تجربه خوبی در سال گذشته در برگزاری مراسم ماه محرم داشته ایم، تصریح کرد: باید این تجربه موفق امسال هم با رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی تکرار شود. وی در ادامه گفت: امسال هم مثل سال گذشته ایستگاه‌های صلواتی دایر نخواهد شد و در عوض موکب های سلامت برای پخش ماسک  مورد توجه قرار می گیرد. رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا در بخش دیگری از صحبت هایش به مراسم دسته روی در ایام محرم اشاره کرد و گفت: این مراسم نباید به محلی برای تجمع عزاداران تبدیل شود و باید صرفاً به صورت محلی و محدود با رعایت اصول بهداشتی برگزار شود. موضوع عدم تشکیل مراسم خانگی در ایام محرم از دیگر تاکیدات امروز جلسه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا بود و در این خصوص ذوالفقاری اظهار داشت: به تجربه دیده شده که مراسم خانگی با توجه به فضا و مکان سر بسته عامل شیوع و انتقال بیماری است و برای همین این درخواست را از مردم عزیز کشورمان داریم که تحت هیچ شرایطی مراسم عزاداری در خانه هایشان برگزار نکنند. معاون وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه متولی اعلام و تحقق سیاست های کرونایی در ایام ماه محرم، سازمان تبلیغات اسلامی است؛ گفت: سازمان تبلیغات اسلامی با کارهای فرهنگی و رسانه ای نسبت به ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی اهتمام جدی تری داشته باشد. افزایش بیماران کرونایی طی هفته های اخیر از دیگر محورهای مورد اشاره در جلسه امروز بود و در این خصوص رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا خاطر نشان کرد:  طبق آخرین گزارش ها قرار است در هفته های پیش رو ۱۱ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود و امید می رود با این میزان واردات در کنار تولیدات داخلی، روند انجام واکسیناسیون سراسری سرعت بیشتری به خود گیرد. ذوالفقاری همچنین افزود: طبق گزارش وزارت بهداشت، سویه هندی بیماری کرونا قدرت تسری و مرگ بسیار بالایی دارد و با توجه به سرعت بالای ابتلای این بیماری، ضرروت تشدید محدودیت های بهداشتی و اتخاذ تدابیر ویژه احساس می شود که در این زمینه پیشنهادات مورد نظر کمیته به ستاد ملی مدیریت کرونا ارائه شده است. وی در پایان خاطرنشان کرد: تجربه یک و نیم ساله بیماری کرونا نشان داده که موثرترین گزینه در مهار این بیماری، رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی با دو مکانیسم استفاده از ماسک و حفظ فاصله گذاری اجتماعی در کنار واکسیناسیون است و امید می رود با افزایش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کنار سرعت در روند واکسیناسیون، وضعیت عمومی بیماری در کشور کنترل و مهار شود.

منبع:تسنیم

ایران به واشنگتن و لندن هشدار داد

ابراز نگرانی مقامات غربی از به‌هم‌خوردن امنیت حمل‌ونقل دریایی در حالی است که آمریکا و انگلیس نه‌تنها خود سوابق متعددی در زمینه راهزنی دریایی دارند بلکه همواره چشم خود را بر شرارت‌های مداوم صهیونیست‌ها علیه سایر کشورها بسته‌اند. از روز پنجشنبه هفتم مردادماه که کشتی «مرسر استریت» متعلق به یک شرکت اسرائیلی در دریای عمان دچار سانحه شد، برخی رسانه‌های منطقه‌ای و غربی بلافاصله انگشت اتهام را به‌سوی ایران گرفته مدعی شدند پهپادهای ایرانی این کشتی را هدف قرار داده‌اند. این ادعای غیرواقعی که تاکنون هیچ‌گونه مدرک و سندی برای تأیید آن ارائه نشده است موج اتهامات واهی از سوی مقامات غربی و صهیونیستی علیه ایران را به‌دنبال داشته است و همچنان نیز ادامه دارد. «یائیر لاپید» وزیر خارجه کابینه جدید رژیم صهیونیستی روز جمعه ۸ مرداد رسماً این سانحه را یک حمله هوایی خواند و ایران را مسئول آن دانست. پس از آن، فرماندهی مرکزی ایالات متحده روز شنبه ۹ مرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: نفت‌کش «مرسر استریت» که توسط ناو هواپیمابر یواس‌اس رونالد ریگان اسکورت می‌شود بر اثر یک حمله پهپادی آسیب دیده است و طی آن دو تبعه رومانیایی و انگلیسی کشته شده‌اند. ماجرا از آنجا حساسیت بیشتری پیدا کرد که کنار اظهار نظرهای ذکرشده، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز در اظهارنظری جنجالی مدعی شد: ایران کشتی اسرائیلی را هدف قرار داده است! بلینکن با تأکید بر اینکه "واشینگتن اطمینان دارد که ایران، نفتکش مذکور را در دریای عمان مورد هدف قرار داده است" گفت: واکنش مناسبی در این خصوص به تهران نشان خواهیم داد! پس از این اظهار نظر؛ «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس نیز وارد معرکه شد و بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرد؛ ایران عمداً و به‌صورت هدفمند، کشتی اسرائیلی را در آب‌های عمان هدف قرار داده است. راب تأکید کرد: بریتانیا با شرکای بین‌المللی خود در حال رایزنی برای «پاسخ هماهنگ به این حمله غیرقابل پذیرش» است! در همین حال؛ شبکه خبری اسکای‌نیوز گزارش داد که کمیته اضطراری دولت بریتانیا موسوم به جلسه کبرا در سطح مقام‌های دولت بریتانیا درباره حمله علیه کشتی مرسر استریت و شیوه پاسخ‌گویی به آن برگزار شده است و الجریده نیز مدعی شد که اسرائیل برای حمله مستقیم علیه مواضع ایران از آمریکا و انگلیس چراغ سبز گرفته است. حواشی شکل‌گرفته پیرامون سانحه پیش‌آمده برای کشتی اسرائیلی و ورود مقامات آمریکایی و انگلیسی به این ماجرا از چند جهت حائز اهمیت است: اول اینکه؛ سیل اتهامات علیه ایران در این ماجرا در حالی است که تاکنون هیچ سند و مدرکی مبنی بر نقش ایران در این سانحه ارائه نشده است. دوم اینکه؛ اظهارنظرهای صورت‌گرفته از جانب بلینکن و راب در این خصوص، گرچه از جنبه تکمیل پروژه ایران‌هراسی برای به کرسی نشاندن منویات زیاده‌خواهانه آنها در مذاکرات برجامی قابل فهم است اما نشانه‌ای از ضعف مفرط اطلاعاتی غرب و تداوم بحران‌سازی آنها برای اهداف سیاسی است. سوم اینکه؛ ابراز نگرانی شدید مقامات غربی از به‌هم خوردن امنیت حمل‌ونقل دریایی در حالی است که آمریکا و انگلیس نه‌تنها خود سوابق متعددی در زمینه راهزنی دریایی دارند بلکه همواره چشم خود را بر شرارت‌های مداوم صهیونیست‌ها در ناامن‌سازی خطوط کشتی‌رانی و اقدامات تروریستی علیه سایر کشورها بسته‌اند. گروگان‌گیری کشتی ایرانی در تنگه جبل‌الطارق از سوی انگلیسی‌ها و مزاحمت‌های متعدد نیروی دریایی آمریکا برای نفت‌کش‌ها و ناوهای ایرانی در نقاط مختلف کنار حملات متعدد به شناورهای ایرانی در دریای سرخ و سواحل سوریه و لبنان در دریای مدیترانه که متهم ردیف‌اول آن صهیونیست‌ها هستند تنها بخشی از این اقدامات است. در این رابطه یک مقام مسئول به «نورنیوز» گفت: اگرچه جمهوری اسلامی ایران، تهدیدات مقامات غربی و رژیم صهیونیستی را بیشتر ژست‌های تبلیغاتی قلمداد می‌کند اما انجام هرگونه اقدامی علیه منافع و امنیت ملی ایران با پاسخ شدید و قاطع روبه‌رو خواهد شد و مسئولیت تبعات آن نیز مستقیماً متوجه واشینگتن و لندن است.

منبع:تسنیم

اعتبارنامه منتخب ملت امضا شد

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان طی توئیتی در صفحه شخصی خود از تأیید اعتبارنامه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب خبر داد. وی نوشته است: "در اجرای ماده ۲ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، اعتبارنامه رئیس‌جمهور منتخب در جلسه اخیر شورای نگهبان امضاء و به حضور رهبر معظم انقلاب تقدیم گردید."

منبع:تسنیم

استرالیا برای قرنطینه دست به دامان ارتش شد

نیروهای ارتش برای برقراری قرنطینه سراسری در شهر سیدنی استرالیا در کنار پلیس مستقر شدند. در این ارتباط گفته شده هزاران نفر از نیروهای نظامی ارتش در مناطق مختلف سیدنی با گشت زنی در خیابان‌ها در حال اجرای مقررات سخت قرنطینه اجباری شهروندان هستند. «میک فالر»، فرمانده ارشد پلیس سیدنی در بیانیه ای اعلام کرده که حضور نظامیان ارتش استرالیا برای خیر و رفاه همگانی و تضمین اجرای مقررات ماندن در خانه است. همچنین قرار است نیروهای ارتش استرالیا برای تحویل محموله‌های غذایی به درب خانه‌ها همکاری کنند. گسترش دلتای کرونا و سرعت کم واکسیناسیون در استرالیا این کشور را با قرنطیه‌ای طولانی و سرسختانه روبرو کرده است. نحوه برخورد دولت اسکات موریسون با این بیماری همه‌گیر مورد انتقاد قرار گرفته چراکه واکسیناسیون در استرالیا نسبت به بسیاری از کشورهای توسعه یافته با سرعت کمتری پیش می‌رود. استرالیا پس از ظهور گونه سریع‌الانتقال دلتا، چرخه‌ای متوالی از قرنطینه را در چندین شهر بزرگ برقرار کرده و سیدنی، بزرگترین شهر استرالیا، ششمین هفته قرنطینه خود را آغاز می‌کند. احتمال می‌رود چنین محدودیت‌هایی تا زمانی که این کشور به سطح بسیار بالاتری از پوشش واکسیناسیون نرسد، ادامه خواهد داشت.

منبع:مهر

بسته جدید واکسن چینی وارد کشور شد

رضا زبیب در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: امروز بر اساس برنامه، ۱.۱ میلیون دُز از بسته ۲ واکسن چینی وارد شد. اخبار ورود واکسن را بدلیل نگرانی مردم از کمبود واکسن توییت می‌کردم. از یک ماه پیش که نوشتم مسیر واردات هموار شده، حدود ۱۱ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده  است. لذا سن واکسیناسیون مرتب در حال کاهش است. دستیار وزیر امور خارجه در ادامه با بیان اینکه واردات با کمک وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی بصورت منظم ادامه دارد، اظهار کرد: پیش بینی بسیارخوبی برای تامین واکسن شده که امیدوارم بدون حادثه غیرمترقبه عملی بشود. لذا نیازی به توییت بیشتر نیست و اخبار رسمی کفایت می‌کند. اگر نکته فوق العاده‌ای بود، تقدیم خواهم کرد. برای همه آرزوی سلامتی دارم. طی روزهای اخیر با وارد شدن واکسن‌های کرونا فرایند واکسیناسیون در کشور شتاب بیشتری گرفته است.

منبع:ایرنا

زنگنه از سامانه "سدف" رونمایی کرد

سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور به‌عنوان بزرگترین سامانه متمرکز خدمات عمومی در کشور با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت رونمایی شد.سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) بعدازظهر دوشنبه (۱۱ مردادماه) با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و فائزه منتظری، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی رونمایی شد. سدف درگاهی الکترونیکی برای پاسخگویی به تقاضای سوخت به‌عنوان بزرگترین سامانه متمرکز ارائه خدمات عمومی به مردم، زمینه‌ای مناسب برای ارائه اطلاعات، ایجاد ارتباطات و توسعه خدمات در حوزه «درخواست فرآورده‌های نفتی» فراهم کرده است. به‌کارگیری و توسعه این سامانه در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سبب ایجاد تغییرات و اصلاحات عمده و ساختاری در فرآیند درخواست فرآورده‌های نفتی شده است که تمرکززدایی، بهبود کارآیی، اثربخشی و شفافیت اطلاعات از جمله دستاوردهای این سامانه در روند توزیع الکترونیکی سوخت در کشور به شمار می‌آیند. سدف بستر الکترونیکی مناسبی برای ارائه اطلاعات، ایجاد ارتباطات و توسعه خدمات در حوزه «درخواست فرآورده‌های نفتی» در کشور ایجاد کرده است، به‌طوری که روزانه بیش از ۲۰۰ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی شامل نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره، بنزین و گاز مایع از طریق این سامانه به مصرف‌کنندگان تخصیص داده و درخواست‌های مربوط به فرآورده‌های نفتی در همه گروه‌های کاربرد مصرف سوخت، از طریق این سامانه ثبت و رسیدگی می‌شود. ثبت درخواست توزیع روزانه ۲۰۳ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی از طریق این سامانه در سال ۹۹، صرفه‌جویی بسیار خیره‌کننده فرآورده ناشی از عرضه نشدن آزاد در همه فرآورده‌ها، ارزش اقتصادی معادل هزینه ساخت پالایشگاهی ۱۵۰ هزار بشکه‌ای در بازه زمانی ابتدای سال ۹۷ تا پایان سال ۹۹، ارزش اقتصادی ۲۵ درصد بالاتر از صادرات بنزین کشور در سال ۹۹ و ارزش اقتصادی معادل دوبرابر یارانه نقدی خانوارها و نصف بودجه عمرانی کشور در سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده اهمیت دستاوردهای اجرای این پروژه مهم ملی در حوزه دولت الکترونیک و توزیع الکترونیکی سوخت در کشور است. تعداد مراجعه‌کنندگان در سدف روزانه تا ۶۰ هزار نفر بوده است و به‌طور میانگین روزانه یک هزار کاربر در لحظه از سامانه یادشده استفاده می‌کنند؛ این سامانه در مجموع ۳.۴ میلیون نفر کاربر داشته است و ۳۹ فرآیند در آن اجرایی می‌شود؛ تعداد ۵۶ دستگاه متولی در این سامانه فعالیت کرده‌اند و تعداد ۲۰ دستگاه نیز به‌عنوان دستگاه همکار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران شناخته می‌شوند. توزیع سوخت از طریق سدف مانع افزایش غیرمتعارف مصرف فرآورده‌های نفتی در بخش‌های مختلف کشور شده و این روند سبب صادرات ۹۶.۵ میلیون دلار نفت گاز بیشتر، ۲.۹ میلیون دلار نفت کوره بیشتر، ۳۷.۱ میلیون دلار بنزین بیشتر، ۴۷۳.۶ میلیون دلار نفت سفید بیشتر در بازه زمانی سال ۹۹ و مقایسه با سال ۹۶ شده است. این سامانه همچنین ظرفیت‌های قابل توجه‌ای را برای ایجاد ارتباطات الکترونیک بین دولت و شهروندان، دولت با بخش خصوصی و اجزای مختلف درون دولت با یکدیگر، برقرار کرده است که از جمله مهمترین دستاوردهای آن می‌توان به مواردی نظیر مدیریت موثر مصرف سوخت، پیشگیری از عرضه خارج از شبکه و مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی، شفاف‌سازی و اصلاح فرآیندهای تخصیص سوخت در حوزه‌های مختلف، صحت‌سنجی درخواست فرآورده‌های نفتی، پیشگیری از جعل اسناد و مدارک، تسهیل دریافت اطلاعات و ارائه خدمت به شهروندان در حوزه درخواست فرآورده‌های نفتی، ایجاد شفافیت، تسهیل و تسریع در اجرای فرآیندهای مربوطه، کاهش هزینه‌ها از طریق ادغام و حذف سامانه‌های اضافی یا موازی، بررسی کارشناسی و دقیق الگوهای مصرف سوخت اشاره کرد. بازنگری نقش و سطح دسترسی کاربران، شفاف‌سازی هویت کاربران سامانه و تعیین دسترسی موردنیاز، بازنگری و توسعه کاربردهای مصارف سوخت، بازنگری و بهبود فرآیندها، اتصال سامانه‌های سازمان‌های متولی، اتصال سامانه‌های سازمان‌های همکار، پیاده‌سازی طرح توزیع الکترونیک سوخت، الکترونیکی کردن فهرست برگشتی، اتصال سامانه‌های فروش فرآورده و انبارهای نفت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به سدف، ایجاد فرآیند راستی‌آزمایی مشتریان و متولیان از طریق فناوری رمز یکبار مصرف، اتصال سامانه هوشمند سوخت، سیستمی کردن محاسبات سهمیه سوخت از جمله مزایای سدف در کشور در مقایسه با سامانه قدیم تجارت آسان در توزیع فرآورده‌های نفتی در کشور است.

منبع:شبکه خبر

صهیونیست ها برای تابعیت پرتغال صف کشیدند

طی دو سال گذشته، ۴۰ هزار صهیونیست، تابعیت پرتغال را گرفته اند.به نقل از پایگاه اینترنتی "میدل ایست این ۲۴", آمار منتشر شده حاکی است در سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۲۰ هزار صهیونیست گذرنامه پرتغالی دریافت کردند. داده‌های رسمی منتشر شده وزارت دادگستری پرتغال که مربوط به تابستان سال ۲۰۲۰ می‌شود نشان می‌دهد که بیش از ۱۴۹ هزار نفر تابعیت پرتغال را به دست آورده اند که یک رکورد تازه در این زمینه محسوب می‌شود. بر اساس این گزارش، تنها طی دو سال گذشته، ۴۰ هزار اسرائیلی تابعیت پرتغال را گرفته اند.

منبع:شبکه خبر

روند بورس تغییر کرد

بازار سرمایه روزی پُرنوسان را پشت سر گذاشت؛ به طوری که شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی معاملات تا یک میلیون و ۳۶۱ هزار واحد افزایش یافت، اما در ساعات میانی و پایانی معاملات روندی نزولی به خود گرفت و در رقم یک میلیون و ۳۵۷ هزار واحد ایستادشاخص کل بورس در معاملات امروز بازار سرمایه با ۲۳۴۷ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۳۵۷ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۱۱۵۹ واحد کاهش یافت و در رقم ۴۰۰ هزار و ۸۸۷ واحد ایستاد. معامله گران این بازار ۶۸۹ هزار معامله به ارزش ۴۴ هزار و ۶۲۷ میلیارد ریال انجام دادند. شاخص کل فرابورس هم با ۸۷ واحد کاهش در رقم ۱۹ هزار و ۸۷۰ واحد ایستاد. معامله گران این بازار ۳۵۹ هزار معامله انجام دادند که۳۰ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال ارزش داشت.

منبع:ایسنا

سفیر رومانی به وزارت امور خارجه احضار شد

در پی طرح اتهامات بی پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حادثه کشتی «مرسر استریت»، سفیر رومانی در تهران امروز (دوشنبه) به وزارت امور خارجه احضار شد. در این دیدار دستیار وزیر و مدیرکل مدیترانه و شرق اروپا با اشاره به بیانیه وزارت امور خارجه رومانی، طرح اتهامات واهی و نامتعبر علیه جمهوری اسلامی ایران را فاقد وجاهت قانونی و غیرقابل قبول برشمرد و از سفیر خواست تا مراتب ناخرسندی و اعتراض شدید کشورمان در این خصوص را به مقامات کشور متبوع خود اعلام کند. همچنین با اشاره به هدف برخی از کشورهای ثالث برای ایجاد نا امنی و آشوب در محیط بین المللی از طریق ساماندهی این قبیل اقدامات و لزوم هوشیاری نسبت به توطئه این کشورها، بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اهمیت تامین امنیت دریانوردی در منطقه خلیج فارس، دریای عمان و آب‌های بین المللی تاکید شد. سفیر رومانی در این جریان این احضار تاکید کرد که نکات مطروحه در جلسه و مراتب اعتراض کشورمان را به فوریت به بخارست منعکس خواهد کرد.

منبع:خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha