جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ازدواج آسان

حوزه/ کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی گفت: حقیقتاً در زمانه ی کنونی، ترغیب جوانان به ازدواج آسان و به موقع، جزو بهترین امر به معروف ها به شمار می رود.

حجت الاسلام سید محمود موسوی حسب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تأکید بر این که ازدواج، عامل بسیاری از برکات مادی و معنوی در زندگی انسان است، اظهار داشت: خدای متعال در سوره روم می‌فرماید: "از نشانه‌های قدرت خداوند این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و در میان شما دوستی و مهربانی قرار داد. یقیناً در این کار شگفت‌انگیز نشانه هایی است برای مردمی که می‌اندیشند. "

وی افزود: آنچه مسلم است این که پروردگار عالم و دین مبین اسلام به ازدواج و مسأله تشکیل خانواده توجه و عنایت ویژه ای دارد، تا آن جا که در آیات بسیاری همچون این آیه مبارکه و نیز روایات متعدد از اهل بیت(ع)، بشریت را توصیه به انجام این سنت ارزشمند کرده است.

وی همچنین گفت: ازدواج از نگاه آموزه های دینی ما، تنها روش ارضای طبیعی تمایل و غریزه جنسی است، کما این که به تاخیر انداختن آن برای افرادی که آمادگی ازدواج دارند، موجب بروز مشکلاتی در فرد و جامعه می شود. با این حال برای ترغیب جوانان به امر ازدواج، بیش از پیش می بایست بر برکات و محسنات و دستاوردهای این سنت نبوی تاکید کرد.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: خداوند در سوره مبارکه نور می فرماید: "آنان که ازدواج را نمی یابند، عفت پیش بگیرند تا خدا آن ها را از فضل خویش بی نیاز سازد. " آن گونه که مفسران درباره این آیه گفته اند، منظور از تحقق نیافتن نکاح، عدم تمکن و توان مالی برای اموری چون تهیه جهیزیه و نفقه است که پروردگار عالم به زیبایی هر چه تمام تر، مؤمنین را در این آیه وعده داده که از فقر و مشکلات مالی نترسند چرا که پروردگارشان آن ها را به فضل خود بی نیاز ساخته و وسعت و رزق می دهد و سنت الهی چنان است که وعده های او تخلف ناپذیر و حتمی است.

وی بیان داشت: نه فقط امروز بلکه در طول تاریخ، یکی از بهانه ها برای عدم ازدواج، ترس از مشکلات مالی و تشکیل زندگی و مخارج آن بوده، منتهای مراتب امروزه به جهت چشم و هم چشمی ها و کمتر شدن فرهنگ قناعت این مساله مشهودتر از قبل شده است

وی افزود: در آیاتی از این قبیل، قرآن به کسانی که به خاطر فقر و نداشتن امکانات مالی به سمت ازدواج نمی روند، تاکید می کند که اگر افرادی برای ازدواج کردن، فقیر و تنگدست باشند، خدای قادر و متعال آن ها را از فضل خود بی نیاز می سازد و به زندگی شان برکت می دهد.

حجت الاسلام موسوی حسب ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:" برای خود اهل بگیرید که این کار برای شما روزی آورترین اقدام است.» که منظور از اهل گرفتن در این جا یعنی ازدواج است، چه آن که ازدواج خود، بهترین منبع خیر و برکت در زندگی است. در حدیث مبارکی از امام صادق (ع) نیز داریم که ایشان فرمودند: "هر کس از ترس فقر، ازدواج را ترک کند، پس به خدا گمان بد بُرده است، چون خدای متعال می فرماید: اگر فقیر باشند، خداوند از فضل خویش آنان را بی نیاز می کند. "

وی افزود: در حدیث دیگری از حضرت، یکی از برکات مهم ازدواج، تربیت فرزند صالح به عنوان گلی از گل های بهشتی نام برده شده و این که این مساله باعث عاقبت به خیری والدین و سعادتمندی آن ها در دنیا و آخرت می شود.

وی گفت: به تعبیر یکی از اساتید برجسته حوزه، ازدواج شیر فلکه برکت را برای انسان باز می کند و زمینه ای فراهم می آورد که آدمی بهتر از قبل در مسیر سعادت و کمال چه در امور مادی و دنیوی و چه به خصوص در عرصه معنوی و اُخروی گام بردارد؛ برخی به اشتباه فکر می کنند که برکت و رزق و روزی محدود به امور مالی است و حال آن که داشتن فرزندانی خوب و صالح، همچنین آرامش در زندگی به برکت ازدواج درست، آسان و به موقع، به مراتب اهمیت و برکاتش از داشتن مال و ماشین و خانه آن چنانی بالاتر است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین ابراز داشت: از سوی دیگر، ازدواج قدم بسیار مهمی در مسیر رفع بسیاری از مشکلات روانی ناشی از تنش‌های زندگی است، کما این که بر اساس کلام قرآن و اهل بیت(ع)، ازدواج، مقدمه دست یابی به سکون، محبت، مودت و آرامش روحی و جسمی است و به خصوص در زمانه پرتلاطم کنونی، این ها برای جامعه انسانی، حقیقتاً حکم کیمیا را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha