چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی

حوزه/ از مهم‌ترین ویژگی‌های خبرنگاری، وثاقت و صداقت در خبررسانی است و تنها بر همین ملاک است که اعتماد عمومی به خبرها حاصل و منشاء آثار مثبت در جامعه می‌شود که می‌توان گفت خبرنگار بودن را باید امری فراتر از شغل در نظر داشت که تعهدات بیشتری را برای خبرنگاران محترم در اطلاع‌رسانی دقیق به همراه می‌آورد.

اشاره: هفدهم مرداد ماه در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز خبر و اطلاع رسانی و به پاس گرامیداشت یاد و نام خاطره خبرنگار شهید صارمی ثبت شده است. به مناسبت این روز خبرنگار خبرگزاری حوزه، گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی، نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه در موضوعاتی چون خصوصیات خبرنگار تراز انقلابی، ویژگیهای رسانه های دینی و رسانه‌های حوزوی چه رسالت هایی دارند، انجام داده است که در ذیل می خوانید:
ابتدا روز خبرنگار را به همه تلاشگران عرصه خبر و رسانه تبریک عرض می‌کنم؛ در واقع پاسداشت این روز یادآور تلاش و تعهد خبرنگاران ارجمند در امر مهم اطلاع‌رسانی از حقائق و ارتباط‌دهی میان افکار جامعه می‌باشد به همین جهت بسیاری از تصمیم‌ها در سطوح مختلف فردی، اجتماعی و مدیریتی در گرو اخباری است که توسط خبرنگاران محترم در فضای عمومی کشور منتقل و منتشر می‌شود.
رصد و شناخت خبرنگاران محترم از فضای بین‌المللی، منطقه‌ای، ملی و محلی و اتفاقاتی که تأثیر مستقیم در محاسبات مردم و مسئولین می‌گذارد، از امور مهمی است که جایگاه خبر و خبرنگاری را حائز اهمیت کرده است.

خبرنگاری حرفه‌ای فراتر از یک شغل است

از مهم‌ترین ویژگی‌های خبرنگاری، وثاقت و صداقت در خبررسانی است و تنها بر همین ملاک است که اعتماد عمومی به خبرها حاصل و منشاء آثار مثبت در جامعه می‌شود که می‌توان گفت خبرنگار بودن را باید امری فراتر از شغل در نظر داشت که تعهدات بیشتری را برای خبرنگاران محترم در اطلاع‌رسانی دقیق به همراه می‌آورد.

خبرنگار تراز انقلاب اسلامی

از برکات انقلاب اسلامی، رشد خبرنگاران آگاه و دارای اطلاعات در حوزه‌های مختلف می‌باشد که تعداد زیادی از خبرنگاران در فضای انقلاب حضور و در متن وقایع انقلاب اسلامی می‌باشند که برخی از آنان  در سطح ملی و بین‌المللی از جایگاه برتری برخوردار می‌باشند؛ فهم از وقایع و پیش‌بینی اتفاقات مرتبط با منافع کشور و اشراف بر زنجیره‌ها و بنگاه‌های خبری و اطلاع از تحرکات خبرساز و تبلیغات معاندین و خنثی‌سازی اخبار دروغ رسانه‌های معاند و پوشش خبری مناسب، از مهم‌ترین شاخص‌های خبرنگاران متعهد و مؤمن در تراز انقلاب اسلامی و در مقیاس جهانی است.

امیدبخشی در جامعه مهم‌ترین رسالت امروز خبرنگاران ارجمند

 در هر حرفه‌ای گاه موضوعات و مسائل ویژه‌ای وجود دارد که برای صاحبان آن حرفه‌ها، وظیفه و رسالتی خاص بصورت فوق‌العاده و علاوه بر امور معمول، ایجاد می‌کند، در دوران چهل ساله انقلاب اینگونه موارد و مواقع حضور به موقع خبرنگاران محترم، وجود داشته است، در زمان کنونی نیز بنظر می‌رسد امید آفرینی در جامعه از موضوعات ویژه‌ای است که ورود خاص خبرنگاران را می‌طلبد، این مهم در زمانی که رسانه‌ها و شبکه‌های معاند و جهت‌دار در تلاش برای ایجاد جوّ روانی و ناامیدی نسبت به کشور و انقلاب می‌باشند، عملیات خبری از سوی خبرنگاران متعهد کشورمان یک مأموریت ویژه را برای آنان ایجاد می‌کند.

تلاش برای حفظ و برجسته کردن ارزش‌های اسلامی و انقلابی

یقینا رسانه‌های مخالف و حامیان مالی و اتاق فکر تنیده شده با سرویس‌های اطلاعاتی آنان، اصل و ارکان انقلاب اسلامی را مورد هجمه خود قرار داده‌اند که تعبیر از «جنگ رسانه‌ای» علیه جمهوری اسلامی ایران، تعبیری صحیح است، بنابراین شناخت روش، موضوعات و پیش‌بینی برنامه‌های آنان و ورود به هنگام رسانه‌ای داخلی علاوه بر خنثی‌سازی هجمه‌های ایجاد شده موجب می‌شود تا در مقابل دروغ‌پردازی‌های معاندین، بصورت فعال عمل کرد که انفعال در مباحث رسانه‌ای، آثار سوئی را در جامعه و افکار عمومی ایجاد می‌کند.

سعی در رساندن مسائل و مشکلات جامعه به مسئولان

از ویژگی‌های ممتاز یک خبرنگار، مردمی بودن و در جهت منافع ملت گام برداشتن است، این امتیاز ایجاب می‌کند تا مسائل، مشکلات و خواسته‌های مردم بدون آنکه بزرگ‌نمایی یا کوچک شمرده شوند  به مسئولان محترم رسانده شود، در حقیقت خبرنگاران محترم واسطه‌های مؤثری میان مردم و مسئولان می‌باشند این ویژگی در زمان حاضر که مطالبات مردمی در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، اداری و... بیشتر از گذشته می‌باشد. اگر با صداقت صورت پذیرد. نتائج زیادی را در بر خواهد داشت که رساندن صدای مردم به مدیران و مسئولین از اهم فعالیت‌های خبرنگاری است.

القاءآت خبری دشمنان را باید شناخت

سوء استفاده دشمنان در رسانه‌ها و فضای مجازی و إلقاءآت ضد دینی و ضد انقلابی بی‌پایه آنان، از اموری است که غفلت از آنها به هیچ وجه جایز نیست که همه مخصوصا مبلغین دینی، رسانه‌ها و خبرنگاران متعهد در این زمینه وظیفه‌ای مضاعف دارند از این‌رو شناخت از برنامه‌ها و خبر پراکنی مرموز  اینگونه رسانه یک اصل مؤثر در دفاع از اصول و ارزش‌های اسلامی و انقلابی می‌باشد که بهترین نوع تبلیغ و دفاع از ارزش‌ها، دفاع منطبق با واقعیت دینی و فعالیت ارزشی در مجالس و بستر فضای مجازی است.

رسانه‌ها و جذابیت‌ تحلیل‌های واقع‌ بینانه

«خبر خام» در حد خود فقط یک خبر محسوب می‌شود اما «خبر همراه با تحلیل جامع» از ارزش و وزان تأثیرگذاری بیشتری برخوردار است که مجموعه فعالین در رسانه‌ها باید به این نکته توجه بیشتری داشته باشند که تحلیل‌های بعد از خبر، اهمیت خبر را چندین برابر می‌کند و در حقیقت تحلیل‌های واقع‌بینانه عمق و زوایای خبر را نمایان‌تر می‌کند.

رسانه‌های حوزوی و رسالت تبلیغ در فضای مجازی

اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های حوزوی، رسالتی مهم برای رسانه‌های حوزوی می‌باشد که در همین رابطه تبلیغات دینی در بستر فضای مجازی و لزوم شبکه دینی تلویزیونی تحت اشراف حوزه علمیه، در دنیای امروز امری ضروری است که متأسفانه با کوتاهی‌هایی تا کنون محقق نگردیده، نقضان دیگر بهره نجستن صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت عالمان دینی در شبکه‌های تلویزیونی است که این موضوع کاملا مشهود است و انتقاد جدیِ بسیاری از مردم و حوزویان به صدا و سیما است.

امر مهم خبرنگاری و رسالتی که این عزیزان در دنیایی که به دنیای رسانه و اطلاعات مشهور است، به دوش دارند، کاملا مشهود است، آنچه مهم است تلاشی همه جانبه و تکثر همراه با وحدت هدف برای ساخت جامعه‌ای است که صداقت براساس عدالت گفتاری و رفتاری در آن فراگیر شود که نقش خبرنگاران محترم در این راستا، نقشی اصلی و اساسی است.

قربان اسلامی نژاد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha