دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
گفتگو با محمد حسن رستمیان - سمنان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رستمیان با اشاره به اینکه چه افرادی دارای حیات معنوی هستند گفت: امیرالمومنین(ع) در حدیثی فرمودند: «العالِمُ حَیٌّ و إن کانَ مَیِّتا» علم و دانش به انسان حیات معنوی می‌بخشد. اگر ما خداشناسی داریم به‌برکت علمی است که از علما گرفته ایم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، محمد حسن رستمیان، مدیر حوزه علمیه استان سمنان در مراسم بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام توکلیان که در صدا و سیمای سمنان با حضور آیت الله شاهچراغی برگزار شد با اشاره به حدیث  «العالِمُ حَیٌّ و إن کانَ مَیِّتا» گفت: در بحث حیات و زندگی در زندگی مادی و معنوی ما حیات داریم، گاهی این‌حیات زندگی فیزیکی است و جسمی داریم که روح در آن دمیده می‌شود و حیات فیزیکی ما انجام‌می‌شود و یک روزی پایان می‌پذیرد؛ ما انسانها، انبیاء الهی و همه و همه از مرگ(جداشدن روح از بدن) استثناء پذیر نیستیم.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان افزود: کلُّ مَنْ عَلیها فَان، «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ» تو می میری و آنان می میرند ولی یک حیاتی داریم‌ به عنوان حیات حیات معنوی؛ اگر بتوایم از این‌حیات مادی خوب استفاده کنیم می توانیم حیات معنوی به دست بیاوریم؛ اگر انسان بتواند زندگی مادی را میدان‌بندگی قرار دهد، به صراحت قرآن این حیات برای انسان به دست می آید.

وی تصریح کرد: افرادی که این حیات را دارا هستند عبارتند از: «شهید در راه خدا» قرآن کریم در باره شهید می فرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا» نمونه بارز این زندگی سیدالشهدا(ع) است و شهدای کربلا و همه شهدا در طول تاریخ نمونه افرادی هستند که بعداز مرگ‌حیات دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان با اشاره به اینکه چه افرادی دارای حیات معنوی هستند گفت: «عالمان دینی» یکی از افرادی که حیات معنوی دارد عالم‌هست؛ امیرالمومنین(ع) در حدیثی فرمودند: «العالِمُ حَیٌّ و إن کانَ مَیِّتا»  علم و دانش به انسان حیات معنوی می‌بخشد؛ چراکه وقتی انسان عالم‌ ارزش‌ها را ترویج می‌کند ترویج ارزشها برای عالم‌حیات می آورد؛ بِالْعِلْمِ یُطَاعُ اَللَّهُ وَ یُعْبَدُ..... اگر ما خداشناسی داریم به‌برکت علمی هست که از عالم‌گرفتیم.

وی افزود: اگر در جامعه ارتباط اجتماعی است این‌عالم‌ است که ارتباط را ترویج‌ می‌کند؛ به وسیله علم حلال و حرام تبیین می شود؛ عالمی که ارزشها را رواج می دهد حیات معنوی دارد.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان گفت: مورد سوم «انسان‌های خوشنام»کسانی که خوب زندگی می کنند حیات دارند؛ حضرت علی (ع) می‌فرماید: الذِّکْرُ الجَمیلُ أحَدُ الحَیاتَینِ یاد خیر به انسان حیات می‌بخشد؛ خدا رحمت کند مرحوم توکلیان را هرکجا و هرکسی با ایشان کوچکترین آشنایی داشت از او به خیر یاد می‌کند؛ انسانی متخلق به اخلاق حسنه بود.

وی تصریح کرد: شهید مطهری می‌فرمودند: امام وقتی درس اخلاق می‌گفت تا یک هفته کلام ایشان را در وجودمان احساس می‌کردیم؛ حجت الاسلام توکلیان در مباحث اخلاقی نفوذ کلام داشت و در انسان تاثیر مثبت می‌گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان در پایان افزود: اینکه در بدرقه جنازه مرحوم حجت الاسلام توکلیان تمام همکاران اشک می‌ریختند، نشان‌ می‌داد همه همکارانشان نسبت به مدیریت ایشان این اثر را حس کرده بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha