شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نعمت الله آزموده

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد گفت: نهضت عاشورای سالار شهیدان در مدار عقل و عدل خلاصه می‌شود، همان‌طور که در هندسه ربوبیت الهی، جامعه باید عاقل و اندیشمند از نظر علمی و عادل و وارسته از نظر عملی باشد تا چنین جامعه‌ای طیّب و طاهر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، امروز در مراسم عزاداری نخستین روز ماه محرم، با گرامیداشت حلول ماه محرم و ایام سوگواری اباعبدالله (ع)، عقلانیت و عدالت را محور و مدار قیام کربلا ذکر کرد.

وی افزود: نهضت عاشورای سالار شهیدان در مدار عقل و عدل خلاصه می‌شود، همان‌طور که در هندسه ربوبیت الهی، جامعه باید عاقل و اندیشمند از نظر علمی و عادل و وارسته از نظر عملی باشد تا چنین جامعه‌ای طیّب و طاهر باشد.

حجت‌الاسلام آزموده تصریح کرد: در هندسه خلقت و ربوبیت جهان که همه خطوط و اضلاع آن حق است، جز عقل و عدل چیز دیگر نیست و امام حسین (ع) در این هندسه در مدار عقل و عدل حرکت می‌کند تا جامعه را طاهر کند.

وی ادامه داد: در فرهنگ قرآن اگر حق‌تعالی فرمود: «إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ» بخش وسیعی از علما فرمودند منظور از این «نَجَس» همان «قذارت» معنوی است؛ جامعه‌ای که موحّد نیست آلوده است، جامعه‌ای که عادل نیست آلوده است، جامعه‌ای که عاقل نیست آلوده است، جامعه توحیدی و عقل و عدل محور، جامعه پاک و طیّب و طاهر است و امام حسین (ع) آمده است که این جامعه را پاک کند.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: اینکه در زیارت‌ها فراوان آمده شما پاک هستید: «لَمْ تُنَجِّسْک الْجَاهِلِیَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْک مِنْ مُدْلَهِمَّاتِ ثِیَابِهَا»، برای اینکه پاک می‌تواند جامعه را پاک نگه دارد و جهل و ظلم آلوده است و این آلودگی در معاد روشن می‌شود.

وی اظهار کرد: وجود مبارک امام حسین (ع) طیّب و طاهر است که می‌تواند جامعه را عاقل و عادل کند؛ یعنی تطهیر کند؛ لذا در زیارت‌های این ذوات قدسی می‌خوانیم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فی‌ها دُفِنْتُمْ»؛ شما تاریخ را پاک کردید، جامعه را پاک کردید، سرزمین نیستتان را پاک کردید و قرآن حُکم سرزمینِ پاک، تاریخِ پاک و ملتِ پاک را در بخشی از آیات قرآن روشن می‌کند.

حجت‌الاسلام آزموده در ادامه با اشاره به آرامش و حزن در هنگام تلاوت قرآن و زیارت سیدالشهدا (ع)، گفت: اینکه امام صادق (ع) در آداب تلاوت قرآن می‌فرماید: «إِنَّ الْقُرْآنَ نَزَلَ بِالْحُزْنِ فَاقْرَءُوهُ بِالْحُزْن» و در مورد زیارت سیدالشهدا (ع) هم می‌فرماید: «إِذَا أَرَدْتَ زِیَارَةَ الْحُسَیْنِ ع فَزُرْهُ وَ أَنْتَ حَزِین»؛ این نکته در زیارت خانه خدا و سایر مشاهد معصومین (ع) نیامده است.

وی اضافه کرد: اینکه در آداب زیارت سیدالشهدا (ع) می‌فرماید: «... وَ امْشِ حَافِیاً وَ امْشِ مَشْیَ الْعَبْدِ الذَّلِیلِ» یادآور این نکته «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلاً» درباره قرآن است؛ زیرا آرامش و حزن در هنگام برقراری ارتباط معنوی با حقایق الهی ازجمله تلاوت قرآن و زیارت، هر دو مقدمه دریافت نورانیت و معنویت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha