پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
استوار

حوزه/ فعالیت جهادی طلاب در بحران ها فرصتی است تا حوزه و مردم وجهه مردمی خود را بازسازی کنند دغدغه غالب روحانیت همین خدمت به مردم است، مطلب مهمی بود که در در جلسه شورای معاونان حوزه علمیه استان فارس بر آن تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، ظهر امروز در جلسه شورای معاونین حوزه علمیه فارس که با حضور مدیرانی از دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه کشور، در سالن جلسات حوزه استان برگزار شد، اظهار کرد: حوزه و روحانیت به عنوان نهادی که در قرن های متمادی در کنار مردم زندگی می کرده، یک نهاد مردمی است.

وی در ادامه با تصریح بر اینکه روحانیون خدمات اجتماعی فراوانی برای مردم داشته اند، اضافه کرد: بسیاری از خیریه ها و مدارس حتی دانشگاه ها حسب الامر علمای اَعلام و روحانیون ساخته شده که نشان می دهد روحانیت همیشه در خدمت به مردم پیش‌قدم بوده است.

عضو جامعه روحانیت شیراز عنوان کرد: با توجه به نوع کارکردی که به مرور زمان تعریف شده و حوزه های علمیه بر مسائل آموزشی و پژوهشی متمرکز شده اند، شاید احساس شده حوزه از مردم فاصله گرفته و با تغییر سبک زندگی مردم احساس جدایی بیشتر حس می شود؛ فعالیت جهادی طلاب در بحران ها فرصتی است تا حوزه و مردم وجهه مردمی خود را بازسازی کنند، همان طور که دغدغه غالب طلاب نیز همین خدمت به مردم است.

وی افزود: از یک جهت ضرورت ارتباط گیری روحانیون با مردم که بحران های اجتماعی بستری برای آن است و از سوی دیگر در برخی از بحران ها واجب های شرعی بر روی زمین می ماند و امتثال واجبات شرعی نیز لازم است لذا حمایت از فعالیت های جهادی طلاب یک ضرورت است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس گفت: هنگامی روحانیت پیشتاز شد، احکام تبیین می شود و فضا معنوی تر می شود، انسجامی هم که می تواند ایجاد کرد در مدارس علمیه است، روحانیونی که به صورت پراکنده امام جماعت هستند کار خود را انجام می دهند، اما بهترین فضا در مدارس علمیه است تا کار جمعی صورت گیرد، هنگامی ضرورت ها را مشاهده می کنیم می بینیم که مجموعه بخش های مختلف باید با یکدیگر هماهنگ شوند تا بتوان به اهداف رسید.

مدیر حوزه علمیه استان فارس خاطرنشان کرد: در مواجهه با بحران های اجتماعی که قطعا رسالتی بر عهده حوزه است و حوزه نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد، هماهنگی بین بخش های مختلف حوزه لازم است.

وحدتی آراسته: آیت الله اعرافی دغدغه انسجام فعالیت های طلاب جهادی را دارد

حجت الاسلام بهمن وحدتی آراسته، مدیر خدمات اجتماعی پیشگیری و درمان آسیب ها دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه هم در این جلسه گفت: با توجه به شرایط  کشور، آیت الله اعرافی دغدغه بسیاری برای انسجام فعالیت های طلاب جهادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت های جهادی طلاب و روحانیون باید به شکل هنرمندانه طبق فرمایش مقام معظم رهبری اطلاع رسانی شود، از این رو کمیته رسانه نیز در ستاد حوزوی بحران دفتر اجتماعی سیاسی حوزه راه اندازی شده است.

مدیر خدمات اجتماعی پیشگیری و درمان آسیب ها دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه با تصریح اینکه ۷۰ آسیب در جامعه شناسایی شده که جزو رفع آنها از وظایف ذاتی طلاب و روحانیون به شمار می رود، اظهار کرد: باید راه های برون رفت از این آسیب ها را پیدا کنیم.

وی عنوان کرد: روزمرگی نباید باعث شود تا از مسائل مهم و وظایف ذاتی خود غافل شویم، بنابراین آسیب های منطقه شناسایی و راهکارهایی برای برطرف کردن آن ارائه شود.

حجت الاسلام وحدتی آراسته خاطرنشان کرد: دفتر اجتماعی حوزه در قالب ستاد حوزوی بحران ۱۰ کمیته تشکیل داده که مهمترین آن کمیته آرامستان ها و بیمارستان ها و مشاوره است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha