شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
عکس

حوزه/ چندی پیش سفیر روسیه در ایران با دعوت از سفیر انگلیس و قرار دادن صندلی خالی در وسط، عکسی را منتشر کرد، اما پرکنتر این عکس انتشار عکس صدر نشینی گروه های مقاومت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید کشورمان قابل تامل است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، وجیهه سادات حسینی طی یادداشتی نوشت: چندی پیش سفیر روسیه در ایران با دعوت از سفیر انگلیس و قرار دادن صندلی خالی در وسط، عکسی را منتشر کرده که تداعی کننده تصویر اشغالگری سال ها پیش  آن ها در ایران  بود. تصویر منتشر شده یادآور کنفرانس تهران در سال۱۳۲۲ است که سران سه کشور آمریکا، انگلیس و شوروی بدون اطلاع تهران و به صورت مخفیانه در سفارت روسیه حضور پیدا کردند و عکس یادگاری گرفتند که این عکس بعدها نماد حضور اشغالگران و حیاط خلوت آنها در ایران  به شمار می رفت.

این اقدام غیر دیپلماتیک در همان ساعات اولیه با واکنش تند ایران و خشم مردم ایران همراه شد. رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه از جمله مسئولانی بودند که ضمن اعتراض به این اقدام بی ادبانه خواستار توضیح دو کشور در این زمینه شدند و هر دو سفیر فرا خوانده شدند. در این میان مردم ایران نیز نسبت به این اقدام بی ادبانه در شبکه های مجازی واکنش نشان دادند.

رسانه های معاند نیز که از اتحاد روسیه و ایران از سال ها پیش در برابر آمریکا عصبانی بودند از این فرصت سوء استفاده کرده و به دنبال منافع سیاسی خود از طریق فرصت پیش آمده بودند.اما این اتفاق از ابعاد مختلفی قابل بررسی است. در دنیای سیاست شاید به راحتی نتوان در خصوص هر اتفاقی بدون در نظر گرفتن شرایط مختلف کشورها و منطقه پیرامونی آنها قضاوت صحیح و کاملی ارائه داد. ممکن است هر اقدام سیاسی حاوی پیامی به طرف های دوست و یا دشمن کشورها تلقی شود.

ایران و روسیه از آغاز بحران سوریه در جهت نابودی تروریست های داعش؛ ساخته دست آمریکا و صدها کشور غربی و عربی حوزه خلیج فارس با یکدیگر همکاری داشتند. شهید سردار سلیمانی در دیداری حدود دو ساعت و بیست دقیقه با پوتین او را قانع کرده بود که در جنگ سوریه ارتش این کشور را یاری کند.سردار سلیمانی در این دیدار طولانی به رئیس جمهور روسیه گفت: "سوریه آخرین سنگر جبهه شرق است و اگر این را از دست بدهید غربی ها ارزشی برای شما قائل نیستند".

سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان نیز بعدها در باره این دیدار گفت:  روسیه در ابتدای امر مردد بود که وارد جنگ در سوریه شود و حاج قاسم سلیمانی با استدلال و شخصیت کاریزماتیک خود آن‌هم روی نقشه و توضیحاتی واقعی در جلسه‌ ای که با رئیس‌جمهور روسیه داشت، او را متقاعد کرد که برای مقابله با تروریست‌ها و جلوگیری از سقوط دولت سوریه، به مسئله این کشور ورود کند. «در آن جلسه دوساعته، پوتین به حاج قاسم گفت من قانع شدم. این چیزی بود که از حاج قاسم شنیدم. حاج قاسم توانست با استدلال و تشریح واقعیت پوتین را قانع کند و توانست روشن کند که نتیجه این ورود چه خواهد بود. الان همه می‌دانند که روسیه از دروازه سوریه به دنیا بازگشت.»

دیدار مقام معظم رهبری با رئیس جمهور روسیه و ارسال  پیام محرمانه  مقام معظم رهبری به پوتین و پاسخ به این پیام مهم حاکی از نقش محوری روابط دو جانبه روسیه و ایران دارد. رهبر انقلاب اسلامی، در دیدارشان با پوتین ایستادگی مشترک ایران و روسیه در مقابل تروریست‌های تکفیریِ مورد حمایت چند کشور خارجی را دارای نتایج مهم برشمردند و افزودند: ترکیب خیلی خوب و ایستادگی مشترک تهران و مسکو در مقابل فتنه و فساد تروریست‌ها در سوریه، پرمعنا است و روسیه را در مسائل منطقه‌ غرب آسیا تأثیرگذار کرده است.

عبرت از صندلی خالی آمریکا و صدر نشینی گروه های مقاومت در یک جلسه

نکته مهمی که رهبر انقلاب در آن دیدار اشاره کردند که موضع خشم و نگرانی آمریکا و برخی از کشورهای غربی در خصوص روابط ایران و روسیه است این بود که ایشان فرمودند: همکاری برای مقابله‌ مشترک با تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران و روسیه مفید است و بدون توجه به تبلیغات منفی دشمنان برای تضعیف روابط کشورها، می‌توانیم تحریم‌های آمریکایی‌ها را با روش‌هایی از جمله حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادیِ دو یا چندجانبه، بی‌اثر و آمریکا را منزوی کنیم.

روسیه در حالی با ایران و سوریه و جبهه مقاومت همگام شد که طرف مقابل جبهه آمریکایی غربی و عربی با دلار های سعودی و همراهی ترکیه به دنبال سقوط بشار اسد و روی کار آوردن دولتی هماهنگ با ائتلاف خود بودن. با پیروزی کامل جبهه مقاومت به فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی و قدرت نمایی کامل ایران در منطقه هم در عرصه دیپلماتیک و هم میدانی، روسها متوجه این موضوع هستند که باید ایران را در غرب آسیا شریک راهبردی خود انتخاب کند تا قدرت منطقه ای و جهانی خود را باز تعریف کنند در غیر این صورت ممکن است صندلی آنها نیز به سرنوشت دو صندلی دیگر تبدیل شود، چون در مواجه با جمهوری اسلامی قدرتشان از قدرت صاحبان  آن دو صندلی بیشتر نخواهد بود.

بعد از پایان یافتن بحران سوریه و ریشه کن کردن داعش این شجره خبیثه به دست جبهه مقاومت و فرمانده رشید آن شهید سلیمانی، جبهه آمریکایی -غربی و سعودی برای التیام داغی که سردار سلیمانی بر دل آنها گذاشته و نقشه های چند ساله و پیچیده آنها را که در طول سال ها برای خاورمیانه جدید کشیده بودند را  نقش بر آب کرده بود،  وی را به شهادت رساندند.بعد از این اقدام جنایتکارانه حملات موشکی به یک پایگاه آمریکایی در عراق انجام شد و به تعبیر رهبر انقلاب آنها سیلی سختی خوردند و پس از آن باید مهیای خروج از خاورمیانه بویژه عراق می شدند.

آنها بعد از حضور چند دهه حضور اشغالگرانه گرانه خود در عراق و افغانستان و استفاده از منابع نفتی و زیر زمینی این کشورها و در اِزای آن، نابودی زیر ساخت ها و کشتار غیر نظامیان به دنبال ترک منطقه هستند، اما از خود یادگارانی را برای مردم این کشورها به جای گذاشتند.باقی ماندن تروریست های داعش و گروه طالبان در عراق و افغانستان برای نا امن کردن منطقه هدیه آنان به ملت های منطقه  است.

از سوی دیگر در چنین شرایطی با خروج اشغالگران آمریکایی عرصه برای قدرت های بزرگ دیگر همچون روسیه و چین در منطقه باز خواهد شد.در افغانستان حضور طالبانی که نامش با آمریکا گاهی به عنوان دوست و راهبرد و شریک و گاه به عنوان دشمن گره خورده تبدیل به معضلی برای مردم افغانستان و همسایه آن شده است.در این میان روسیه و چین و ایران در خصوص تحولات پیش آمده در منطقه ضمن اشتراک گاهی تفاوت دیدگاه دارند.ایران از خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از افغانستان ابراز رضایت می کند، چرا که مردم افغانستان باید سرنوشت خود را  با یک دولت افغانستانی انتخاب کنند. اما روسیه از چگونگی روند خروج نیروهای آمریکایی ابراز نارضایتی می کند. سفارت روسیه در واشنگتن به نیوزویک گفت: «اوضاع رو به زوال است و ما دلیل آن را خروج عجولانه نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای ناتو می دانیم. انتقاد ما از سیاست ایالات متحده برای تشویق آن به اتخاذ رویکردی جامع تر در پرداختن به مسائل افغانستان است.»

اگر چه روسیه در طول این سالها در بحران سوریه همکاری هایی با جبهه مقاومت داشته است، اما بعد از پایان یافتن نسبی جنگ سوریه شاهد تغییر در مسیر سیاسی روسیه به سمت دشمن ایران رژیم صهیونیستی بودیم.سفر حدود دو سال پیش نخست وزیر اسرائیل به مسکو که طی آن، پوتین و نتانیاهو در مورد استراتژی‌های طولانی مدتی برای تحقق اهداف متقابل در سوریه، به توافق رسیدند.در واقع، این دو طرف تصمیم به تشکیل گروه اقدام مشترکی گرفتند که هدف آن بررسی موضوع خروج نیروهای خارجی از سوریه باشد. البته در آن زمان برخی از منابع رسانه ای عربی پیرامون این دیدار اعلام کردند؛ روسیه مانع از حملات اسرائیل به مواضع ارتش سوریه شده است و جنگنده های اسرائیلی را تهدید به سرنگونی با جنگنده های روسی یا هدف قرار دادن آنها با اس ۴۰۰ کرده است، این تحولات سبب شد که نتانیاهو به سرعت رهسپار مسکو شود تا پوتین را به ادامه سیاست چشم پوشی از حملات اسرائیل در سوریه قانع کند.

ممکن  است مسائل و تحولات اخیر منطقه در غرب آسیا، روسیه را بر آن داشته تا به متحدان قدیمی خود در سالروز خاطره سیاه سال ۱۳۲۲ اعلام همبستگی کند، اما آنچه که در این میان مهم است سیاست جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر پایبندی بر شعار "نه شرقی و نه غربی"  است و در طول این سال ها تنها بر اساس منافع منطقه ای خود و دیگر ملت های منطقه همکاری هایی با دولت های بزرگ داشته است.

نمایندگان خارجی روسیه و انگلیس به خوبی می دانند که دیگر هرگز خاطره سالهای گذشته آن ها زنده نخواهد شد و نه تنها جای آمریکایی ها بر روی آن صندلی پر نمی شود، بلکه ممکن است در صورت رفتار آنها و الگو برداری از آمریکا به سر نوشت این کشور در ایران مبتلا شوند.

عکسی که از نشست مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران منتشر شد که نمایندگان گروه های مقاومت در ردیف جلو نشسته بودند و  نمایند گان اتحادیه اروپا و دیگر کشورها در ردیف دوم بودند،  حاکی از سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جایگاه مهم محور مقاومت دارد که واکنش های زیادی در داخل و خارج داشت.

این اقدام موجب عصبانیت رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای غربی شده است. این عکس حاوی این پیام است؛ که در دولت جدید ایران تمام روابط بر اساس احترام متقابل و رعایت حقوق طرفین خواهد بود، چه کشورهای غربی دارای ائتلاف با آمریکا و انگلیس و چه کشور روسیه که بخش بزرگ آن در آسیا و حدود ۲۵ درصد مساحتش در اروپا قرار دارد و در مقاطع زمانی مختلف همکاری هایی با ایران در عرصه بین المللی و منطقه ای داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha