جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی گفت: قبل از اینکه بخواهیم برای اباعبدالله(ع) عزاداری کنیم باید فکر خویش را اصلاح کنیم، چرا که عزاداری با شبهه و بدون شناخت فایده ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی، شامگاه دوشنبه در جلسه عزای حسینی مجموعه دارالسلام اصفهان با بیان اینکه دین ما دینی است، همراه با پشتیبانی عقلی و استدلال که به آن برهان می گویند، اظهار داشت: گاهی به این استدلال، دلیل و یا آیه نیز می گویند و معنای هریک از این تعبیرات منطبق بر یکدیگر نیست، اما یک نتیجه برای ما خواهد داشت و آن اینکه اگر ایمانی در وجود من هست باید پشتوانه «دلیل واستدلال» داشته باشد.

وی تصریح کرد: پشتوانه دلیل داشتن دو نتیجه در پی دارد، یکی اینکه ایمان را محکم می کند ودوم اینکه مانع ورود شبهه می‌شود.

عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: در این زمینه همه تقریبا  گرفتار یک نکته هستیم و آن اینکه ایمان خود را تقویت نکردیم و این نتیجه دو مشکل است، یکی اینکه  ایمان ضعیف و متوسط است و به یقین نرسیده مشکل دوم این است که استعداد ورود شبهه در وجود ما هست.

 وی اظهار کرد: این شبهه به دو صورت می باشد که گاهی برای خود ما به وجود می آید و  گاهی شبهه را دیگری مطرح می کند و ما جواب آن را بلد نیستیم، از این جهت هم فرقی نمی کند و هر دو به  یک نتیجه می‌رسد و آن اینکه  مشکل برای ایمان ما ایجاد می شود. بنابراین گاهی شبهه برای خود مابه وجود می آید وگاهی دیگران شبهه برای ما وارد می کنند که راه درمان هر دو این است که ایمان را همراه با دلیل مقرون کنیم.

آیت الله مهدوی خاطر نشان کرد:  در دفاع از ایمان تعصب نداریم چون دلیل داریم چرا که معنای تعصب پا فشاری روی مدعا بدون دلیل است، ولی اگر دلیل داشته باشیم تعصب محسوب نمی شود.

نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: وقتی ایمان ضعیف باشد، نماز را می خوانیم، اما دست و پا شکسته و به کوچکترین مشکل هم برخورد کنیم، نماز را کنار می گذاریم.

وی اذعان کرد: شبهه مانند ویروس است که وقتی در جایی پخش شد، فرد مستعد در آن مکان اگر ماسک نزده باشد مبتلا می شود؛ روح و فکر انسان که دیده نمی شود نیز اینگونه است.

آیت الله مهدوی خاطر نشان کرد: فکر انسان اگر قرین  و همراه با یقین شد، لباسی برای فکر ماست. در آیه۲۶ اعراف خداوند می فرماید: «لِبَاسُ التَّقْوَیٰ ذَٰلِکَ خَیْرٌ» «لباس تقوا بهتر است». اگر کسی ایمان قوی داشته باشد و شبهه ای برای او ایجاد شود، چون ایمان قوی دارد دین برای او بسیار واضح است.

وی در ادامه با اشاره به آیه ۱۰۵ مائده و ۸۲ انعام اذعان کرد: وقتی  این دو آیه را در کنار یکدیگر بگذاریم متوجه می شویم این آیات نکات خوبی را به ما یاد می دهند.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: در آیه ۱۰۵ سوره مائده می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ ۖ لَا یَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ ۚ إِلَی اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» یعنی در این آیه خداوند می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده آید مواظب خود باشید کسانی که در ضلالت هستند در صورتی که هدایت یافتید هیچ گونه ضربه ای نمی توانند به شما وارد کنند.

وی خاطر نشان کرد: ما پیرو دینی هستیم که در آن از ما استدلال عقلی می پذیرد و نمی شود بگوییم از کودکی به ما گفته اند، خدا یکی است و دین ما اسلام بوده و ما هم پذیرفتیم، ما باید حتما برایاسلام آوردن خود دلیل داشته باشیم.

این استاد حوزه تصریح کرد: در آیه ۸۱ سوره انعام نیز می فرماید «آیا مخالفین شایسته ترند که عذاب بر آنها وارد نشود یا مسلمانان ها؟ سپس در آیه ۸۲ بیان می کند کسانی که ایمان آوردند، اما ایمان خود را با لباس ظلم (شک) نپوشانده و تردید ندارد، شایسته امنیت و هدایت یافته است.

وی در تبیین «لباس ظلم» به جلد دو اصول کافی در تفسیر این آیه اشاره کرد و گفت: لباس ظلم یعنی فرد ایمان دارد ولی شک هم دارد، یعنی ایمان او پنجاه درصد است، تا حدی پیش رفته ولی ایمان او کامل نیست. پس آیه ۸۲ سوره انعام می فرماید وقتی ایمان داری خودت باید ایمان خود را تقویت کنی.

آیت‌الله مهدوی، فلسفه برگزاری جلسات و مراسمات روضه را در شناخت و تقویت ایمان بیان کرد و گفت: باید بدانیم  کسانی که مقابل امام ایستادند نیز مسلمان بودند، پس چه شد که چنین اقدامی را انجام دادند و چرا مقابل امام ایستادند و حتی امام را به شهادت رساندند؟ پاسخ این است که آنها ایمان ضعیفی داشتند و با یک تهدید ابن زیاد ترسیدند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه امر به معروف و نهی از منکر، گفت کسانی که ایمان آنها ضعیف باشد به جای امر به معروف کردن، با دیدن منکر سکوت می کند، توجیهات فراوان می آورد، در حالی که مشکل از خود اوست که ایمان کامل ندارد.

نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: قبل از اینکه بخواهیم برای اباعبدالله(ع) عزاداری کنیم باید اول فکر خویش را اصلاح کنیم، چرا که عزاداری با شبهه و بدون شناخت فایده ندارد؛ عزاداری وقتی ارزش دارد که از روی شناخت باشد.

وی خاطر نشان کرد: باید شک و تردید را از دل خود بیرون کرده و با بررسی و پرس و جو و یافتن پاسخ، به ایمان کامل برسیم.

آیت الله مهدوی در پایان به روایتی از امیرالمومنین اشاره کرد و گفت: «الشَّکُّ ثَمَرَةُ الجَهلِ» شک میوه جهل است، پس اگر من جهلم را به علم تبدیل کنم، شک از بین می رود و ایمان به وجود می آید، این مهمترین راهکار است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha