دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عاشورا

حوزه/ نشست بررسی نقش امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در قیام عاشورا با سخنرانی، مهناز رفیعی مبلغ فعال، در مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، نشست بررسی نقش امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در قیام عاشورا با سخنرانی، مهناز رفیعی مبلغ فعال، در مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد.

رفیعی در بخشی از این مراسم، ضمن تسلیت شهادت امام حسین(علیه‌السلام) و یاران با وفایشان گفت: لازمه زندگی کردن و با هم بودن رعایت یک سری امور اخلاقی است و یکی از مهم‌ترین مسائل اخلاقی که از آن به‌عنوان واجب فراموش شده یاد می‌کنند، مسئله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است.

وی با بیان اینکه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، پیشینه‌ای به قدمت تاریخ انسان دارد و در قرآن و روایات بسیار به آن تاکید شده و از اهمیت بسزایی برخوردار است، با قرائت آیه ۹۰ سوره نحل و آیه ۱۵۷ سوره اعراف و آیه ۴۲ سوره حج و آیات ۱۱۱ و ۱۱۲ سوره توبه و آیه ۷۰ سوره مؤمنون اظهار کرد: اولین کسی که به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دستور داده، خداوند متعال است که فرمان به عدل و احسان به نزدیکان کرده و بعد از آن نیز، پیامبر است.

رفیعی، افزود: در آیه ۴۲ سوره حج، اکثر مفسرین گفته‌اند که این آیه در رابطه با امام زمان(عج) بوده و در دوران ظهور، حضرت با اقامه نماز و پرداخت زکات امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کند.

وی ادامه داد: مسئله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به اندازه‌ای حائز اهمیت است که در آیه ۹۰ سوره نحل، خداوند به آن دستور می‌دهد.

رفیعی ادامه داد: اهمیت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را می‌توان در حکمت ۳۷۴ نهج‌البلاغه از کلام آقا امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) دانست؛ چرا که ایشان تمامی واجبات را در مقابل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مانند ترس انگشت در مقابل دریا می‌دانست.

رفیعی با استناد به آیه ۷۸ سوره مائده گفت: کسی که نهی‌ازمنکر نکند مانند عمل کننده آن است؛ زیرا در آیه۷۸ سوره مائده خداوند از دو پیامبر خود یاد می کند که قوم خود را آه کرد. به دلیل اینکه دیگران را به خوبی ها دعوت نمی کردند و از بدی‌ها دوری نمی کردند؛ لذا وقتی عذاب نازل شد مرتکبین گناه و کسانی که گناهی نکرده‌اند اما بجای اینکه در مقابل گروه گناه‌کار مقاومت کنند، با آنها سازش کردند.

وی با اشاره به انواع منکرات، بیان کرد: «منکرات اقتصادی» مانند ربا، رشوه، کم فروشی و گران فروشی؛ «منکرات اخلاقی» مانند غیبت و دروغ و تهمت که این نو منکر گسترده تریم نوع انحراف است؛ «منکر سیاسی» مانند اینکه افراد نالایق را به منصب مدیریت مکانی قرار دهیم که از عهده آن بر نمی‌آیند؛ «منکر خانوادگی» مانند عدم پرداخت نفقه همسر؛ «منکر اجتماعی» مانند بی حجابی، زورگویی... از جمله منکرات در جامعه می باشند.

رفیعی، ادامه داد: در برخورد با منکرات باید یک سری مراتب آن را رعایت کرد. هنگام امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مواظب باشیم حرمت و کرامت شخصی فرد حفظ شود. این رفتار را باید با الگو پذیری از امام حسین(علیه‌السلام) آموخت؛ زیرا هنگامی که حر توبه کرد و به نزد امام حسین(علیه‌السلام) رفتند امام اشتباه گذشته او را نادیده گرفت. پس مواظب باشیم سریع به کسی برچسب ارتداد یا کفر نزنیم؛ بسیاری از افراد که مرتکب گناه می شود به دلیل عدم آگاهی است که اگر نسبت به آن منکر آگاهی پیدا کنند چه بسا علاوه بر اینکه خود دیگر مرتکب آن نخواهند شد دیگران را نیز از آن نهی کنند.

وی در پایان گفت: بالاترین شهید امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر حضرت امام حسین(علیه‌السلام) است؛ ایشان از همان ابتدای حرکت خود هدف از حرکت خود را امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بیان کردند و گفتند «اگر دین جدم جز با ریختن خون خودم پایدار نمی ماند پس ای شمشیرها مرا با خودتان ببرید».

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha