جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آزمایش موشکی پکن

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کشته شدن مستشار ایرانی در یمن تکذیب شد

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارات یک عضو دولت مستعفی هادی مبنی بر کشته شدن یک تبعه ایرانی در یمن را از اساس کذب دانست و تأکید کرد که هیچ مستشار نظامی ایرانی در یمن حضور ندارد که در بمباران متجاوزین به یمن کشته شده باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: اینگونه اظهارات بی پایه، واقعیت صحنه یمن را نسبت به حملات ناجوانمردانه ائتلاف خودخوانده علیه مردم مظلوم یمن وپایمردی آنان در رویارویی با تجاوز تغییر نمی دهد. خطیب زاده در پایان اضافه کرد: با کمال تاسف شاهدیم افرادی که خود را یمنی می دانند، متجاوزان  را به ظلم ناشی از محاصره و جنگ علیه مردم کشور خود تشویق و همراهی می کنند.

منبع:تسنیم

رسانه‌های انگلیس از فاجعه کرونایی بعد از مسابقه فینال یورو ۲۰۲۰ پرده برداشتند.

فینال مسابقات یورو ۲۰۲۰ در تاریخ ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) به میزبان ورزشگاه ومبلی لندن میان تیم ملی انگلیس و ایتالیا برگزار شد. نکته جالب از این بازی حضور حداکثری تماشاگران در این بازی بود تا شاهد اولین قهرمانی تاریخ تیم ملی انگلیس باشند، اما در نهایت ایتالیا در ضربات پنالتی برنده این بازی شد و جام قهرمانی را بالای سر برد. خبرگزاری رویترز در این زمینه خبر داد بعد از این مسابقه فاجعه پخش کرونا رخ داد. طبق گزارش‌های رسیده ۲۳۰۰ نفر در این بازی شرکت کردند که مشکوک به کرونا بودند و ۳۴۰۴ نفر بعد از حضور در این بازی به کرونا مبتلا شدند.

منبع:شبکه خبر

عبدالغنی برادر وارد کابل شد

«ملا عبدالغنی برادر» از بنیانگذاران طالبان و رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر با هدف مذاکره برای تشکیل دولت جدید افغانستان وارد کابل شد. خبرنگار الجزیره به نقل از منبعی در طالبان گفت که عبدالغنی برادر رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر، دیشب وارد کابل شد و در حال مذاکره برای تشکیل دولت جدید است. ملاعبدالغنی برادر معاون سیاسی طالبان چند روز پیش از قطر عازم «قندهار» در جنوب افغانستان شده بود. ملا برادر پیش از این معاون «ملا عمر» بنیانگذار و رهبر سابق طالبان بود که آبان ماه سال ۱۳۹۷ پس از حدود ۸ سال از زندان پاکستان آزاد شد. وی پس از آزادی به عنوان معاون سیاسی رهبر کنونی طالبان به ریاست دفتر سیاسی این گروه در قطر منصوب شد.

منبع:تسنیم

ترور پشت ترور؛ اسرائیل امروز را هم با یک ترور پشت سرگذاشت

موج ترورها در اسرائیل همچنان ادامه داشته و یک اسرائیلی دیگر به شکل مبهمی در خیابان‌های اسرائیل ترور شد. در حالی روزنامه هاآرتص در صفحه خود در فضای مجازی از قتل یک اسرائیلی دیگر پرده برداشت که مسئولین اسرائیلی حاضر به اعلام صریح علت وقوع قتل‌های مسلحانه در خیابان‌های اسرائیل نیستند. براساس گزارش این رسانه عبری زبان، آخرین قربانی ترورهای (زنجیره ای) در اسرائیل جان خود را در خیابان‌های الرمله از دست داده است. به نوشته هاآرتص طی دو سال گذشته اسرائیل شاهد موج گسترده‌ای از ترورهای بسیار خطرناک شده است که آخرین آنها «لورین تاوال» ۲۸ ساله است که جمعه شب از پای در آمد. پلیس اعتراف کرد این زن بارها در رابطه با تهدید شدنش به پلیس اطلاع داده بود اما از بیم آن که وضعیت زندگی او و خانواده‌اش دستخوش مشکل بیشتری شود، کمکی از پلیس دریافت نکرده است. این زن نیز همچون بقیه قربانیان چند ماه گذشته به ضرب گلوله افراد ناشناس و در حالی که به تنهایی در خودروی خود مشغول رانندگی بود کشته شد. نکته قابل تامل این که همسر این زن  نیز در سال ۲۰۱۵ به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شده بود. گرچه پلیس تلاش می‌کند این وقایع را به تسویه حساب‌های داخلی و قومیتی مرتبط بداند اما به اعتقاد برخی از کارشناسان مسایل و شکاف‌های عمیق اجتماعی دیگری هم در جامعه اسرائیلی وجود دارند که نهادهای امنیتی اسرائیلی اجازه انتشار آن را نمی‌دهند.

منبع:تسنیم

مخبر «مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت» شد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در جریان حضورش در مجلس شورای اسلامی برای دفاع از وزرای پیشنهادی، اعلام کرد که محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور را مسئول هماهنگی تیم اقتصادی قرار داده است. به‌گفته رئیسی این انتخاب برای این بوده است که از بگومگوهای احتمالی در آینده جلوگیری شود. محمد مخبر رئیس سابق ستاد فرمان اجرایی امام(ره) است که ایت‌الله رئیسی وی را به‌عنوان معاون اول خود انتخاب کرده است. رئیس جمهور ایجاد هماهنگی میان تیم اقتصادی دولت را از اولویت‌های خود معرفی کرده و گفته است چه تیم اقتصادی به‌معنی خاص بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و برنامه بودجه و چه به‌معنی عام یعنی تمام وزارتخانه‌های اقتصادی در این رابطه می‌توانند نقش داشته باشد.

منبع:تسنیم

بندر چابهار صادرات را از سر گرفت

بهروز آقایی با اشاره به توقف چندروزه مبادلات تجاری از/به افغانستان از طریق بندر چابهار به‌دلیل حوادث اخیر این کشور، اظهار کرد: با توجه به اتفاقات اخیر کشور افغانستان، پایانه مرزی میلک ۱۴ مرداد بسته و به‌منظور تردد مسافر در تاریخ ۱۸ مرداد بازگشایی شد. وی یادآور شد: این مرز ۲۴ مرداد جهت تردد کامیون حامل بار نیز بازگشایی شد. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان این‌که میانگین تردد روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دستگاه کامیون است، گفت: آمار کالاهای رسوبی به‌مقصد کشور افغانستان در بندر چابهار قابل ملاحظه نیست.

منبع:تسنیم

ده بزرگی طلایی شد

تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران در پایان رقابت‌های ۵ وزن نخست قهرمانی جوانان جهان به یک مدال طلا و ۳ برنز دست یافت.در پایان رقابت‌های ۵ وزن نخست کشتی فرنگی قهرمانی جوانان جهان در روسیه، امیررضا ده بزرگی دارنده مدال‌های طلای المپیک جوانان و طلای نوجوانان جهان، در وزن ۵۵ کیلوگرم صاحب مدال طلا شد و ایمان محمدی در ۶۳، محمدحسین آذرم دخت در ۷۷ و امیرمحمد بیات در وزن ۱۳۰ کیلوگرم نیز صاحب ۳ مدال برنز شدند. در وزن ۵۵ کیلوگرم امیررضا ده بزرگی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه ۵ بر ۴ از سد المیر علی‌یف از آذربایجان گذشت. وی در دور سوم و در مرحله یک چهارم نهایی مقابل آدم اوزون از ترکیه با نتیجه ۸ بر صفر به برتری دست یافت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. ده بزرگی در این مرحله با نتیجه ۶ بر صفر ایسخار کوربایف از قزاقستان را مغلوب کرد و به دیدار فینال راه یافت. او در این دیدار با نتیجه ۳ بر یک از سد علی مردون عبداله یف از ازبکستان گذشت و به مدال طلا دست یافت. در وزن ۶۳ کیلوگرم ایمان محمدی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه ۸ بر صفر چیز لاجوآی از آمریکا را مغلوب کرد. وی در دور سوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۱۱ بر ۳ مغلوب ساید باکایف از روسیه شد و با توجه به حضور این حریف در دیدار فینال، محمدی راهی گروه بازنده‌ها شد. او در این گروه مقابل ضیا باباشوف از کشور آذربایجان با نتیجه ۸ بر صفر پیروز و راهی دیدار رده‌بندی شد. وی در این دیدار با نتیجه ۸ بر صفر مانوئل استویچا از رومانی را از پیش رو برداشت و به مدال برنز دست یافت. در وزن ۷۷ کیلوگرم محمدحسین آذرم دخت پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه ۸ بر صفر واسیل کوجوک از رومانی را مغلوب کرد. وی در دور سوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۱۲ بر ۴ مغلوب اکسایوس موکوبو از نروژ شد و با توجه به راه‌یابی این کشتی گیر به دیدار فینال، آذرم دخت به گروه شانس مجدد رفت. وی در این گروه با نتیجه ۵ بر ۲ از سد کریستوفر کلانی از مجارستان گذشت و راهی دیدار رده‌بندی شد. آذرم دخت در این دیدار و در یک کشتی تماشایی با نتیجه ۸ بر ۴ از سد عماد ابوالاتا از مصر گذشت و صاحب مدال برنز شد. در وزن ۱۳۰ کیلوگرم امیرمحمد بیات آخرین نماینده ایران در ۵ وزن نخست این رقابت ها، پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه ۲ بر ۳ مغلوب سرخان ممدوف از آذربایجان شد و به گروه بازنده‌ها رفت. وی در این مرحله مقابل توماس واورزینزیک از لهستان با نتیجه ۴ بر ۱ به پیروزی دست یافت و راهی دیدار رده‌بندی شد. بیات در دیدار رده‌بندی نیز برابر نیکولاس نتونیاس از یونان با نتیجه ۶ بر ۳ به برتری رسید و صاحب مدال برنز شد. علی عابدی درزی در وزن ۸۷ کیلوگرم، دیگر نماینده ایران در ۵ وزن نخست این رقابت‌ها بود که روز گذشته در همان دور نخست با نتیجه ۴ بر ۳ مقابل آلگوت کالمان از سوئد شکست خورد و حذف شد.

منبع:ایسنا

تیم پهپاد نیروی زمینی ارتش وارد قزاقستان شد

تیم پهپاد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در مسابقات بین‌المللی نظامی روسیه ۲۰۲۱ در رشته تخصصی مسابقه پهپاد وارد کشور قزاقستان شد، تیم مذکور در حال حاضر ضمن حضور در محل برگزاری رقابت‌ها و آشنایی با شرایط محیطی منطقه، مراحل آماده‌سازی و تست تجهیزات مربوطه را می‌گذراند. مسابقه پهپاد شامل رشته‌های شناسایی، مراقبت از اهداف، تشخیص اهداف در شب و همچنین تیراندازی انفرادی اعضای تیم با سلاح می‌باشد. گفتنی است مسابقات بین‌المللی نظامی روسیه ۲۰۲۱ در ۳۴ رشته از ۳۱ مردادماه به مدت دو هفته در کشور روسیه به عنوان میزبان اصلی و کشورهای ایران، چین، بلاروس، قزاقستان، صربستان، قطر، هند، الجزایر، ویتنام، ازبکستان و ارمنستان برگزار خواهد شد.

منبع:مهر

پکن دو کلاهک موشکی جدید آزمایش کرد

شبکه دولتی «سی سی تی وی» چین طی گزارشی اعلام کرد که نیروی موشکی ارتش آزادی بخش خلق چین، دو نوع جدید از کلاهک‌های متعارف موشک‌های نقطه زن را با موفقیت آزمایش کرده است. هر دو موشک که از منطقه‌ای کویری در شمال غرب چین پرتاب شدند، با نفوذ در دفاع چند لایه دشمن فرضی در صدها کیلومتر دورتر، هدف را منهدم کردند. گفته می‌شود که موشک‌های جدید که نوع آنها فاش نشده است، با توسعه بیشتر توان موشکی چین، قابلیت‌های موشک‌هایی با کلاهک‌های متعارف را افزایش داده است. این آزمایش همچنین به طور چشمگیری باعث تقویت قابلیت‌های آفندی و پدافندی نیروی موشکی ارتش آزادی بخش خلق چین شده است. شبکه سی سی تی وی اشاره‌ای به زمان انجام این آزمایش نکرد.

منبع:مهر

اروپا طالبان را به رسمیت نشناخت

«اورزلا فون در لاین» (Ursula von der Leyen) رئیس کمیسیون اروپا امروز شنبه اعلام کرد که این اتحادیه نه طالبان را به رسمیت شناخته و نه مذاکرات سیاسی با این گروه داشته است. بر اساس اعلام رویترز، رئیس کمیسیون اروپا گفت که اتحادیه اروپا تماس‌های عملیاتی خود با طالبان را حفظ می‌کند و این امر برای نجات جان افراد ضروری است؛ اما هیچگونه مذاکره سیاسی با آنها نخواهد داشت. اورزلا فون درلاین در این باره اضافه کرد: کمک‌های اتحادیه اروپا به افغانسان مشروط به احترام این گروه به موازین حقوق بشری، رفتار خوب با اقلیت‌ها و رعایت حقوق زنان خواهد بود. وی این سخنان را در جریان دیدار از مرکز پذیرش موقت پناهجویان افغانستان در اسپانیا مطرح کرد. گفتنی است که با خروج اشرف غنی از افغانستان، ۱۵ آگوست (یکشنبه هفته گذشته)، نیروهای طالبان وارد شهر کابل پایتخت افغانستان شده و قدرت را در این کشور به دست گرفتند.

منبع:مهر

اولین کاروان حجاج خارجی وارد ریاض شد

بعد از دو سال از اعمال محدودیت‌های کرونایی در عربستان و انحصاری شدن مراسم حج و عمره برای سعودی‌ها، اولین کاروان حجاج خارجی امروز وارد فرودگاه بین‌المللی «محمد بن عبدالعزیز» شهر مدینه شد. منابع محلی در این خصوص گفتند: یک برنامه جامع و یکپارچه برای ارائه خدمات به حجاج با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده است. این منابع اضافه کردند: ورود این حجاج به راحتی و به سهولت با استفاده از جدیدترین دستگاه‌های فنی انجام شده است. منابع رسانه‌ای اعلام کردند این کاروان از سوی مصر و دو کشور عربی دیگر به عربستان رسیده است. پیش از این با انتقادات کشورهای اسلامی از مقامات ریاض که حج و عمره را به شهروندان سعودی منحصر کرده‌ بودند، عربستان اعلام کرد بزودی و از تاریخ ۱۰ اوت (۱۹ مرداد) میزبان ۲۰ هزار عمره‌گزار از داخل و خارج از این کشور خواهد بود. «هشام سعید» سخنگوی وزارت حج و عمره عربستان ضمن اعلام این خبر گفت: زائران تحت تدابیر بهداشتی به زیارت مکه مکرمه و مدینه منوره خواهند رفت و به تدریج تلاش خواهد شد تا تعداد حجاج در مراحل بعدی افزایش یابد. با شروع همه‌گیری ویروس کرونا عربستان از ورود حجاج خارجی به خاک خود ممانعت کرده و دو سال پیاپی مسلمان خارج از عربستان اجازه  به جا آوردن حج واجب و عمره را نداشتند.

منبع:خبرنگاران جوان

امیرعلی مصدق درگذشت

امیرعلی مصدق، شاعر در سن ۶۵سالگی از دنیا رفت.مراسم تشییع پیکر امیرعلی مصدق یکشنبه ۳۱ مرداد ماه در قطعه هنرمندان انجام می‌شود. امیرعلی مصدق در فروردین‌ماه ١٣٣٥ در تهران متولد شد. او مدرک کارشناسی خود را در رشته مدیریت گرفته بود.  مصدق سرودن شعر را از ۱۰سالگی آغاز کرده بود و در سال ۱۳۵۹ به جمع شاعران حوزه هنری پیوست. او کارشناس و عضو شورای شعر حوزه و سپس کارشناس و عضو شورای شعر و موسیقی صداوسیما شد. مهرداد اوستا طی نامه‏‌ای از مصدق خواسته بود تا کلیه آثارش زیر نظر او منتشر شود. از آثار امیرعلی مصدق می‌توان به «گزیده ادبیات معاصر شماره ٨٥»، «با اجازه عشق»،  «تصحیح دیوان سلمان ساوجی» و ... اشاره کرد.

منبع:خبرنگاران جوان

طلای سرخ گران شد

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران از افزایش قیمت زعفران در بازار خبر داد و گفت: طی یک ماه اخیر قیمت هر کیلو زعفران ۱۰ تا ۲۰ درصد رشد داشته که امیدواریم تا عرضه زعفران نو به بازار این روند متوقف نشود. وی قیمت کنونی هر کیلو زعفران دسته را ۸ میلیون تومان، زعفران‌پوشال را ۱۰ میلیون و زعفران سوپر نگین را ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی زعفران طی یک ماه اخیر روند افزایشی داشته، اما در شرایط فعلی یک عده که زعفران در دست دارند، به دنبال بازارگردانی و افزایش قیمت هستند. میری ازدیاد تقاضا و مصرف برای خرید در دهه اول محرم را علت اصلی گرانی زعفران دانست و گفت: بعد از دهه اول محرم مصرف فروکش می کند و مجدد در ایام صفر به اوج خود می رسد، اما در مجموع قیمت زعفران نسبت به سایر کالاها نوسانی نداشته است. وی با اشاره به اینکه قیمت زعفران مرتب در حال تغییر است، افزود: امیدواریم قیمت این محصول به نرخ واقعی خود برسد تا کشاورزان به تولید دلگرم شوند. حسینی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت سایر کالاها، نرخ زعفران  تغییر محسوسی نداشته است. عضو شورای ملی زعفران از رشد صادرات طلای سرخ خبر داد و گفت: استمرار روند رشد صادرات به مسائلی همچون آرامش منطقه و جابه جایی پول بستگی دارد و به طور کلی در خصوص زعفران باید یک استراتژی دنبال شود که به نفع تولید و تجارت است. وی درباره آینده تولید زعفران بیان کرد: گرچه تولید زعفران تحت تاثیر مسائل خشکسالی کاهش می یابد، اما تا زمان برداشت نمی توان پیش بینی دقیقی داشت چرا که همه ساله درصدی سطح زیرکشت افزایش می یابد. حسینی با اشاره به اینکه زعفران گیاه سازگار با کم آبی است، بیان کرد: برخی کشاورزان تصور می کنند که در زمستان گیاه نیاز به آب ندارد، درحالیکه وزارت جهاد کشاورزی باید کشاورزان را آموزش بدهد که زعفران باید در منطقه ای کاشته شود که امکان آبیاری وجود داشته باشد. این مقام‌ مسئول ادامه داد: برخی کشاورزان نبود بارندگی در زمستان را بهانه ای برای آب ندادن به گیاه مطرح می‌کنند، درحالیکه جای این سوال مطرح است آیا کشاورزان دیم‌کاشتند که دلایلی مبنی بر عدم بارندگی را مطرح می کنند؟وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد کشاورزان زعفران کار حداکثر یک هکتار زمین دارند، بیان کرد: کشاورزان خرده مالک تحت هر شرایطی به تولید ادامه می‌دهند و به عبارت دیگر این کشاورزان خرده مالک از بهره برداران قدیمی این صنعت هستند، اما بخش دیگر افرادی هستند که در حاشیه شهرها با اجاره کردن زمین و آب به امر تولید می‌پردازند و همواره به دنبال منافع خود هستند، امسال هم به خاطر شرایط خشکسالی و کم آبی اقدام به کشت نکردند. عضو شورای ملی زعفران در پایان با بیان اینکه کشاورزان رکن اصلی در اشتغال‌زایی روستایی هستند، تصریح کرد: با توجه به آنکه عمده اشتغال در بخش کشاورزی  است، اما قیمت محصول به رغم هزینه‌های بالای تولید تغییری نداشته است که با استمرار این روند و ناامیدی روستاییان، اشتغال دچار آسیب می‌شود.

منبع:خبرنگاران جوان

کرونا جان ۵۴۴ نفر دیگر را گرفت

از جمعه  تا شنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۴ هزار و ۱۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۶۶۶ نفر از آنها بستری شدند. تا کنون ۱۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۲۵۷ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۵ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۲۵۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۲ میلیون و ۷ هزار و ۵۱۴ دُز رسید. افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند. از دیروز تا امروز ۳۰ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۴ هزار و ۱۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۶۶۶ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۶۹۵ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۴۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۱ هزار و ۳۵۴ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون سه میلیون ۹۰۲ هزار و ۸۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۷ هزار و ۶۲۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۲۷ میلیون و ۷۵۵ هزار و ۶۱۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

منبع:ایرنا

سرپرست شستا معرفی شد

سیدضیاء الدین شجاعی برهان در کارنامه کاری خود، به عنوان نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی و مشاور وزیر و عضو هیات مدیره شستا را دارد. وی  همچنین معاون پارلمانی وزارت بازرگانی و عضو هیات مدیره‌ باشگاه پرسپولیس بوده است و در سال ۸۴ با حکم محمد سلیمانی وزیر وقت ارتباطات به عنوان مشاور عالی وزیر و مدیرکل دفتر وزاراتی وزارت ارتباطات منصوب شده بود. پیش از این محمد رضوانی فر مدیر عامل شستا بود.

منبع:ایرنا

هند به نخستین واکسن کرونا از نوع DNA مجوز اضطراری داد

تایید این واکسن باعث تقویت برنامه واکسیناسیون هند می‌شود که هدف آن این است که تا ماه دسامبر (دی ماه) همه افراد واجد شرایط در این کشور واکسینه شوند و همچنین امکان نخستین واکسیناسیون‌ها برای افراد زیر ۱۸ سال را هم فراهم می‌کند. این واکسن به نام ZyCoV-D از بخشی از ماده ژنتیکی ویروس استفاده می‌کند که دستور ساخت پروتئین خاصی را می دهد که دستگاه ایمنی آن را شناسایی می کند و به آن پاسخ می دهد. این شرکت داروسازی ژنریک هندی که با نام Cadila Healthcare فهرست شده است، هدفش را ساختن ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دوز از این واکسن در سال اعلام کرده است و از هم اکنون تولید و ذخیره آن را آغاز کرده است. واکسن شرکت «زیدوس کادیلا» در همکاری با سازمان زیست‌فناوری هند تولید شده است و دومین واکسن ساخته‌شده در داخل این کشور پس از واکسن شرکت بهارت بیوتیک (به نام کواکسین) است که مجوز اضطراری می‌گیرد. این شرکت داروسازی در ماه ژوئیه (تیر) اعلام کرد که واکسن کرونایش بر ضد سویه‌های جهش‌یافته جدید کروناویروس به خصوص سویه‌ی دلتا نیز موثر است و این واکسن به جای سرنگ‌های معمول با یک اپلیکاتور بدون سوزن تجویز می‌شود. با تایید واکسن ZYCoV-D، شش واکسن تاییدشده کرونا در هند که تا به حال فقط ۹.۱۸ درصد از جمعیتش را به طور کامل واکسینه کرده است، در اختیار قرار می‌گیرد. شرکت «زیدوس کادیلا» داده‌های مربوط به ارزیابی استفاده دو دوزی از این واکسن را نیز در ماه ژوئیه (تیر) به سازمان ناظر دارویی هند تحویل داده است و قصد دارد مجوز این شیوه استفاده از واکسن را هم بگیرد. این شرکت بر اساس میزان اثربخشی ۶۶.۶ درصدی در کارآزمایی بالینی مرحله نهایی در بیش از ۲۸۰۰۰ داوطلب در سراسر این کشور در اول ژوئیه (۱۰ تیر) درخواست مجوز اضطراری کرده بود. ویروس کرونای "دلتا" یا بی-۱. ۶۱۷. ۲ همان ویروس جهش یافته و بسیار مسری است که برای اولین بار در هند شناسایی شد. سازمان جهانی بهداشت با هدف جلوگیری از انگ زدن به کشورهایی که انواع جهش یافته ویروس کرونا در آنجا شناسایی شده، تصمیم گرفت تا بجای اسامی پیشین از حروف الفبای یونانی برای نامگذاری ویروس‌ها استفاده کند.  براساس آخرین به روزرسانی تارنمای وردمیترز، کشور هند با بیش از ۳۲ میلیون مبتلا و حدود ۴۳۴ هزار جانباخته بر اثر ویروس کرونا، پس از آمریکا بیشترین آمار ابتلا به کووید ۱۹ را ثبت کرده است.

منبع:ایرنا

پنتاگون به ضرب‌وشتم آمریکایی‌ها در کابل واکنش نشان داد

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت ما به این گزارش ها توجه داریم و به شدت نگران کننده است و به آنها اطلاع داده ایم که این مساله پذیرفتنی نیست. برخی رسانه های آمریکایی گزارش داده اند که لوید آستین وزیر دفاع در تماسی با اعضای مجلس نمایندگان گفته است پنتاگون مطلع شده که آمریکایی ها توسط طالبان در کابل مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. کربی درباره حضور القاعده و داعش در افغانستان نیز افزود که می‌دانیم القاعده و گروه داعش در افغانستان حضور دارند اما این حضور گسترده نیست. وی مدعی شد حضور القاعده در افغانستان به اندازه ای نیست که همانند ۲۰ سال پیش تهدیدی برای سرزمین آمریکا باشد. سخنگوی پنتاگون ادعا کرد هدف ما در افغانستان از بین بردن القاعده و جلوگیری از حمله آن به ما بود و ما در این کار موفق شدیم. کربی همچنین گفت که ماموریت نیروهای آمریکایی در دفاع از فرودگاه کابل ادامه دارد و این فرودگاه امن است و پروازها بصورت فزاینده ای در حال انجام است. وی اضافه کرد پروازها از فرودگاه کابل به سوی مناطق امن نظیر قطر انجام می شود. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد روز جمعه پروازهایی از افغانستان به سوی آلمان انجام شده است. رییس جمهوری آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن توضیح در مورد وضعیت افغانستان به خبرنگاران گفت: هیچ تضمینی در مورد نتیجه نهایی در افغانستان وجود ندارد. جو بایدن در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: در حالی که آمریکا "برای تخلیه امن" تمام تلاش خود را انجام می‌دهد، مواجه با مشکلات در میان تلاش‌های گسترده تخلیه افراد اجتناب ناپذیر است.  وی افزود: هر آمریکایی که می‌خواهد به خانه بازگردد، ما شما را به خانه می‌رسانیم. من نمی‌توانم قول دهم نتیجه نهایی چه خواهد بود یا بدون خطر از دست دادن (جان افراد) خواهد بود اما به عنوان فرمانده کل قوا، من در صورت لزوم از همه منابع استفاده خواهم کرد.  او همچنین اذعان کرد که اعزام نیروهای اضافی آمریکایی برای بازگرداندن شهروندان و نیروهای آمریکایی در افغانستان به ناچار "عواقب ناخواسته زیادی خواهد داشت". وی اظهارات قبلی خود مبنی بر اینکه آمریکا ممکن است فراتر از مهلت تعیین شده (۳۱ اوت) در افغانستان بماند را تکرار کرده و افزود: من معتقدم تخلیه همه آمریکایی‌ها و اتباع افغان دارای روادید آمریکا در بازه زمانی تعیین شده تکمیل خواهد شد.  رییس جمهوری آمریکا  آمار دقیقی از تعداد آمریکایی هایی که هنوز در افغانستان حضور دارند نداد و اعلام کرد مقامات هنوز در حال بررسی آمار دقیق هستند. بایدن اضافه کرد که حدود ۶ هزار سرباز آمریکایی در فرودگاه کابل هستند و از ماه جولای تاکنون ۱۸ هزار نفر از افغانستان خارج شده اند که از این میان ۱۳ هزار نفر از ۱۴ ماه جاری (اوت) تاکنون از این کشور خارج شده اند. اظهارات روز جمعه رییس جمهوری آمریکا تنها چند ساعت پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر توقف پروازهای تخلیه افراد گرفتار در فرودگاه بین المللی حامد کرزی در کابل منتشر می‌شود.  بایدن به دلیل آشفتگی، خشونت و کشته شدن بیش از ۱۲ نفر از شهروندان افغانستان در اطراف فرودگاه کابل و همچنین خروج آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است.  بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه هفته گذشته وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

منبع:ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha