دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
لیلا وصالی

حوزه/ معاون آموزش انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: از جمله مهم ترین الزامات و بایسته های اقناع مخاطب در دنیای امروز، توجه به اصل به روز بودن و کسب مهارت های رسانه ای است.

دکتر لیلا وصالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به ضرورت توجه به علوم و فنون روز برای موفقیت در عرصه تبلیغات رسانه ای ابراز داشت: در فعالیت های رسانه ای باید به سمت کسب مهارت های لازم حرکت کنیم و البته پیش از هر چیز لازم است که اهمیت و ضرورت این مساله برای ما به درستی درک و فهم شود و همچنین نسبت به آسیب شناسی در این باره اهتمام لازم را داشته باشیم.

وی افزود: این نکته را هم نباید فراموش کنیم که به هر حال در کشورهای غربی، توجه به مخاطب بیشتر با اهداف و خواسته های نظام سرمایه داری صورت می گیرد و حال آن که ما در بخش تبلیغات به دنبال این نیستیم که به هر شکل و به هر قیمتی مخاطب را به خود جذب کنیم، چرا که برخی از فنون تبلیغاتی دنیای امروز، فنون فریب مخاطب است.

وی گفت: در واقع آن چه مهم است این که تبلیغات رسانه ای در راستای مصالح فرد و جامعه بوده و در این خصوص به معنای واقعی کلمه به دنبال اقناع مخاطب باشیم.

این استاد دانشگاه بیان داشت: تبلیغات صورت گرفته در تلویزیون و مطبوعات ما متأسفانه به گونه ای است که سطح مخاطب را پایین گرفته و حال آن که امروز مردم در معرض انواع رسانه ها هستند و نوع ارتباطشان بسیار متفاوت از گذشته است.

وی همچنین بر ضرورت برنامه ریزی هدفمند و هوشمند در بحث تبلیغات تأکید کرد و افزود: ما در این باره بیش از هر چیز نیازمند اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در سطح جامعه در عرصه تبلیغات هستیم؛ بسیاری از کارهای فرهنگی و رسانه ای در کشور ما شکل و شمایل نشست و سخنرانی و نهایتاً گفت و گوهای دو نفره دارد و جنس این کارها بیشتر کلامی است و حال آن که کمتر از امکانات رسانه ای برای اثرگذاری بر مخاطب در این زمینه استفاده شده است.

وصالی ادامه داد: بر این اساس، نیازمند توجه به علوم و فنونی هستیم که بر اساس تعاریف بکار رفته در مقوله سواد رسانه به وسیله آن ها بتوانیم به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کنیم، ضمن آن که ما باید پیام های تولیدی در رسانه را هر چه بیشتر و بهتر به نیازهای روز جامعه و ذائقه مخاطب نزدیک تر سازیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در عین جذاب و به روز بودن، این مهم باید متناسب با اقتضائات و مؤلفه های فرهنگی جامعه ما باشد، تا به این وسیله انتقال فرهنگی بر اساس ارزش های ما به درستی صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha