شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رضا نوری

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با اشاره به اینکه ضعف فرهنگ کار جمعی یکی از نقاط ضعف ملی ماست، گفت: شبکه نورانی امامت جمعه که امتداد شبکه ولایت و امامت در جامعه به شمار می‌رود باید پیش‌قراول رفع این ضعف باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در نشست با اعضای شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، به تبیین اهمیت فعالیت شبکه‌ای و منسجم پرداخت.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سفر به خراسان شمالی در مهرماه سال ۱۳۹۱ ضعف فرهنگ کار جمعی را به‌عنوان یکی از نقاط ضعف ملی مطرح کردند و تصریح کردند: «چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟ این یک آسیب است با اینکه کار جمعی را غربی‌ها به اسم خودشان ثبت کرده‌اند، اما اسلام خیلی قبل از این‌ها گفته است: «تعاونوا علی البرّ و التّقوی» یا «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعاً»؛ یعنی حتّی اعتصام به حبل اللّه هم باید دسته‌جمعی باشد؛ «و لا تفرّقوا»».

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: قاعدتاً اولین کسانی که باید دغدغه‌های ولی الهی جامعه را زودتر از همه درک و پیگیری کنند نزدیک‌ترین حلقه به ایشان یعنی شبکه نورانی امامت جمعه است که امتداد شبکه‌ای ولایت و امامت در جامعه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: به همین جهت معظم له در دیدار با امام‌جمعه، علما و روحانیون کرمان در سال ۱۳۷۰ درباره اهمیت و ضرورت کار تشکیلاتی در جامعه روحانیون فرمودند: «هر تشکلی برای روحانیون، چیز خوبی است. روحانیون بایستی دورهم باشند، همفکری کنند، اشتباهات یکدیگر را رفع کنند، کارهای یکدیگر را کامل کنند. ما مجموعه‌ای هستیم که کارهای همسانی در رابطه با مردم داریم. ممکن است همه، ظرفیت لازم را به‌قدر کافی نداشته باشیم، اما از تجربیات و از حرف‌های یکدیگر استفاده کنیم. به نظر ما، این کار بسیار خوبی است و این در تشکل‌های روحانی انجام می‌گیرد».

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: در این راستا انتظار می‌رود این فرایند حکمرانی شبکه‌ای از خانواده تا شهر مدون بشود و در قالب بسته سیاستی و برنامه‌ای روی میز شورای فرهنگ عمومی قرار گیرد و ظرفیت‌های دستگاهی و مردمی در جبهه، هماهنگ و هم‌افزا و همپوشان حرکت کنند. مثلاً در هماهنگی دستگاهی، ادارات خودشان را در درون این فرایند بدانند و تعریف کنند و به‌طور مثال بتوانیم ظرفیت محیطی مدارس، دانشگاه‌ها و پادگان‌ها، شبکه بهداشت، نیروهای نظامی و انتظامی را پای کار این شبکه و جبهه آورد و به‌تدریج از شکل حکمرانی‌های هرمی و حکومتی به سمت حکمرانی شبکه‌ای حرکت کنیم وگرنه در حکمرانی هرمی وضعیت همین می‌شود که الآن در بسیاری از جاها به شکل تعارضات نهادهای دولتی و مردمی هست.

امام‌جمعه بجنورد گفت: نکته حائز اهمیت این است که اگر شکل حکمرانی شبکه‌ای به‌طور صحیح تدون یابد دو شکل حکمرانی هرمی و بازاری نیز در درون آن می‌تواند تبدیل به ظرفیت و امکانات هم‌افزا بشوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha