شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام جمعه قزوین

 حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: اگر مردم در نهم دی به میدان نمی‌آمدند فتنه‌گران همه چیز را به آتش می‌کشیدند. در موضوعات مختلف دیگر مانند دفاع از حرم و دفاع از سلامت، مردم صحنه‌گردان اصلی بودند و باید در قضایای دیگر مانند مواسات، مبارزه با فقر و گسترش عدالت اجتماعی پای مردم به میدان باز شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ازقزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، صبح امروز در دیدار با  در دیدار با مسئولین پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی محلّات سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و روزهای اسارت اهل بیت (ع) که زمینه آزادگی همه عالم را فراهم آورد،  گفت: مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی محقّق برجسته و محور وحدت اقشار مختلف به ویژه علمای حوزه علمیه بودند که فقدان ایشان ما را بسیار متاثّر کرده است.

 وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی قبل از پیروزی‌اش تنها بردوش افراد کمی بود و باید می‌دیدی که کدامشان مسلمان و کدامشان با نگاه‌های کمونیستی و امثال آن دنبال انقلاب هستند و کدامشان مانند انقلابیِ متدین از جنس سیدعلی اندرزگو در میدان حضور دارند.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: تا وقتی‌که جوّ حاکم بر جامعه اینگونه بود امیدی به پیروزی انقلاب نبود، ولی انقلابیون در خانواده‌ها تکثیر شدند، مثلا یک انقلابی را دستگیر کردند و یک قومی به مخالفت با رژیم طاغوت به پا خاست و نام امام خمینی (ره) مطرح شد و این باعث شد انقلاب مردمی شده و در نتیجه به پیروزی برسد.

 امام جمعه قزوین ادامه داد: در دفاع مقدس تا زمانی‌که سپاه و بسیج به خوبی شکل نگرفته بود، صدامیان هر روز پیشروی داشتند، اما وقتی‌که جنگ مردمی شد پیروزی‌های بزرگ فتح‌المبین و بیت‌المقدس اتفاق افتاد.

 رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین با اشاره به فتنه‌های دوران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در بحث فتنه که در قرآن با تعیبر «الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ» آمده، اگر مردم در نهم دی به میدان نمی‌آمدند فتنه‌گران همه چیز را به آتش می‌کشیدند. در موضوعات مختلف دیگر مانند دفاع از حرم و دفاع از سلامت، مردم صحنه‌گردان اصلی بودند و باید در قضایای دیگر مانند مواسات، مبارزه با فقر و گسترش عدالت اجتماعی پای مردم به میدان باز شود.

 وی با اشاره به آیه ۲۵ سوره حدید یادآور شد: همه پیامبران آمدند، همه کتاب‌های آسمانی نازل شد و همه ابزار اجرای عدالت اجرا شد تا مردم در جامعه فعال شوند. در نتیجه یکی از مهمترین کارهایی که می‌باید مدنظر قرار بگیرد فعال کردن مردم است و اگر ما تنها به اهدای بسته معیشتی بسنده کردیم و زمینه اشتغال و کسب درآمد نیازمندان را فراهم نکردیم مانع رشد و چاره‌جویی شده‌ایم؛ چراکه بسیاری از افرادی که برای صدها نفر شغل ایجاد کرده‌اند به برکت فقری بوده است که کشیده‌اند.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین زیبایی و ایجاز قرآن را در تفاوت معنای واژه‌های مترادف دانست و تاکید کرد: معتقدم بسیاری از مترادفات قرآنی، مترادف نیستند؛ مثلا در قرآن تقوا، خوف، خشیت و انواع دیگری از این جنس واژه‌ها را داریم که ممکن است در ترجمه این واژه‌ها را ترس معنا کنند، اما اگر با دقت به سراغشان برویم هر کدام این‌ها معنای ویژه‌ای دارند.

 امام جمعه قزوین با اشاره به دو واژه قرآنی «امامت» و «ولایت» اظهار کرد: اگر ما به آسانی به این واژه‌ها نگاه کنیم فرق بینشان را نمی‌فهمیم؛ ولی اگر با دقتِ لغت قرآنی این دو واژه را بررسی کنیم می‌بینیم تفاوت زیادی باهم دارند. نظام امامت، نظام حاکمیتی و مدیریتی بر همه انسان‌ها است، ولی نظام ولایت متفاوت است و با توجه به آیه ۶۷ و ۷۰ سوره توبه منافقان بر یکدیگر ولایت ندارند و فقط مومنان اولیای مومنان هستند.

 رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: نظام امامت همانی است که عزیزان ما در سنگر مسجد و جامعه برای آن تلاش می‌کنند و لایه پشت سر این حرکت ارزشمند نیز نظام‌سازی ولایی است و در این مرحله نیاز به ایجاد نهضت است و با همتی که در مدیریت جدید سازمان تبلیغات دیده می‌شود و شرایطی که به وجود آمده زمان مناسبی است که به این معنی نظام ولایت بیشتر بپردازیم

وی بیان کرد: رابطه بین امامت و امت رابطه‌ای تشکیلاتی است، درصورتی که رابطه بین ولایت و ولایتمداری بر اساس ایمان و محبت است و این مهم فرق بین امامت و ولایت را برای ما بیشتر روشن می‌کند.

 امام جمعه قزوین، حمایت کرامت‌مدارانه را ارزشمند خواند و تاکید کرد: قرآن کریم در مورد یتیمان نمی‌گوید اطعام یتیم، بلکه می‌گوید اکرام یتیم؛ یعنی مسائل معنوی، فرهنگی و حفظ موقعیت انسانی خیلی بالاتر از گرسنگی است و ما اگر کرامتشان را ضایع کنیم و آنها را سیر کنیم هیچ خدمتی به آنها نکرده‌ایم و حتی در دیوان الهی مدیون می‌شویم.

 استاد حوزه علمیه قزوین، پیوند بین فعالان مسجد را مهم دانست و خاطرنشان کرد: لازم است هماهنگی بیشتری بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص فعالیت‌های مسجدی اتخاذ شود تا انسجام آن ها هر روز بیشتر شود و الحمدلله برادری بین مسئولان وجود دارد.

وی افزود: مساجد فرصت بسیار خوبی برای تهذیب طلاب است و نیاز است مساجد بر اساس گنجایش و اهمیت‌شان برای حضور طلاب برنامه‌ریزی شود تا ان‌شاءالله با سرعت بیشتری کیفیت فعالیت‌های فرهنگی افزایش یابد.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: در روایت داریم که در حکومت امام زمان (ع) نیازمندی پیدا نمی‌شود و اگر ما نظام دینی را در زمان غیبت درست به اجرا در بیاوریم می‌باید دنبال نیازمند بگردیم و نیازمندی پیدا نکنیم.

 امام جمعه قزوین ضرورت تقویت پایه‌های قرآنی و معارف دینی و اصول مبانی اعتقادی در ائمه جماعات را دارای اهمیت زیادی دانست و یادآور شد: می‌باید کاری کنیم که همواره ارتباط‌مان با قرآن، اصول کافی، منابع معنوی و روایی آنقدر مستمر و مدام باشد که دائما خوشه‌چینی کنیم و عقب نمانیم که اگر خودمان را رها کنیم بی‌خاصیت و بی‌برکت می‌شویم.

هرجا مردم وارد میدان شده اند موفق بوده ایم

 انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha