شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 975898
۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
حضرت زینب اسوه صبر و استقامت

حوزه/ کتاب حضرت زینب(س) اسوه صبر و استقامت نوشته واحد پژوهش نشر کتاب جمکران است. این کتاب سیری در زندگانی حضرت زینب کبری سلام الله علیها است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مؤسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران، کتاب « حضرت زینب اسوه صبر و استقامت» اثر واحد پژوهش انتشارات مسجد مقدس جمکران را به مناسبت ایام محرم الحرام روانه قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها کرده است.

در ستیغ آرمان شهر، آنان که به استمرار روح عاشورا در تمامی عصرها و استحکام روح کربلا در تمامی سرزمین‌ها باور دارند؛ زنی از ساکنان دشت لاهوت می‌درخشد؛ زنی که خوشه‌ای از یاقوت فاطمی است. او آنقدر بلند است که در عرصه‌ای از تاریخ، طنین مهر مادر است و در عرصه‌ای، پژواکی از صلابت حیدر.

زینب(س) ستون خیمه پایداری است. آن قدر تسلیم است که دود و غبار شراره‌های خیمه‌های نیمه سوخته برایش نسیم نواز شکر دوست است، از این روست که فرمود «و ما رایت الا جمیلا».

زینب(س) در قاموس اهل معنا، حدیث مکرر استقامت و شکوه و پایمردی است. او نه تنها در عاشورای عشق، که هم چنان پامنبری آفتابی است که تا جمعه دل انگیز ظهور بر بلندای نی، آیه جهاد تلاوت می‌کند. بی‌کرانه‌ای است که نور نهضت حسینی را به دهلیزهای تاریک تاریخ انعکاس می‌دهد. ایوان بارگاه معرفت او، فراخ‌تر از واژه‌ها است. از این رو باید از دور به توصیفش پرداخت. این کتاب توصیفی از زندگی این بانوی بزرگوار است.

ساختار کتاب

مهم‌ترین بخش‌هایی که در کتاب حضرت زینب اسوه صبر و استقامت شده است به شرح زیر است. 

ولادت حضرت زینب(س)، ازدواج حضرت زینب(س)، گوشه‌ای از فضایل حضرت زینب(س)، سفر تاریخی زینب(س) به کربلا، شمه‌ای از کرامات حضرت زینب(س) و شمه‌ای از فضایل حضرت زینب(س)، عناوین ششگانه بخش‌های این اثرند.

ویژگی کتاب

کتاب حضرت زینب(س) اسوه صبر و استقامت سیری کوتاه در زندگانی حضرت زینب کبری(س) به حساب می آید، ضمن بیان شمه‌ای از فضایل و کرامات این بانوی بزرگوار، از ولادت تا واقعه عاشورا را به اختصار مطالعه و بررسی می‌کند.

خواندن این کتاب را به تمام مسلمانان پیشنهاد می‌کنیم

برشی از کتاب:

نویسنده در صفحه ۱۵ از کتاب درباره القاب حضرت زینب سلام الله علیها چنین می نویسد:

از القاب حضرت زینب(س) که در روایات آمده، عقیله یا عقیله بنی‌هاشم است؛ به معنای زن ارجمند و یکتا در میان فامیل خود در تاریخ ولادت حضرت زینب(س) اختلاف است، در کتاب «ریاحین‌الشریعه» آمده: برخی پنجم جمادی‌الاولی سال ششم هجری و بعضی اوایل شعبان آن سال و بعضی ماه رمضان و یا در دهه آخر ماه ربیع‌الثانی دانسته‌اند. قول دیگر هم، در ماه محرم سال پنجم هجرت ذکر کرده‌اند؛ ولی هیچ‌یک از این اقوال، دلیل محکم تاریخی ندارند.

زینب در لغت به معنای درخت خوش‌بوی نیکو منظر آمده است، و ممکن است مخفف (زین و اب؛ زینت پدر) باشد.

از روایات استفاده می‌شود که امیرالمومنین(ع) دو یا سه دختر به نام زینب داشته که بانوی شجاع کربلا، زینب کبری(س) بوده است، چنان که شیخ مفید(ره) و برخی دیگر گفته‌اند: زینب صغری، همان خواهر مادری حضرت زینب(س)؛ یعنی ام‌کلثوم بوده است؛ ولی همان شیخ مفید(ره) در پایان کلام خود، در زمره فرزندان حضرت علی(ع)؛ زینب صغرای دیگر را نام می‌برد که مادرش کنیز بوده است.

مؤسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران، کتاب « حضرت زینب اسوه صبر و استقامت» اثر واحد پژوهش انتشارات مسجد مقدس جمکران را در ۹۵ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۴۵۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای جهت تهیه این کتاب به آدرس قم _ خ معلم _ پاساژ ناشران و یا بلوار پیامبر اعظم، مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران مراجعه و یا با شماره ۳۷۸۴۲۱۳۱-۰۲۵ بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha