جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیر پروژه واکسن فخرا

حوزه/ مدیر پروژه واکسن فخرا با بیان اینکه اجرای فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن فخرا با تزریق به حدود ۴۰ هزار داوطلب برنامه ریزی شده است، گفت: در فاز سوم کارآزمایی بالینی ۵۰ درصد داوطلبان واکسن فخرا و ۵۰ درصد دیگر واکسنی با همان پلتفرم دریافت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، احمد کریمی، مدیر پروژه واکسن فخرا در مراسم آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن که امروز با حضور  دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد، با بیان اینکه فرآیند تحقیق و توسعه واکسن فخرا از اسفند ۹۸ در سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی در وزارت دفاع و در زمان حیات شهید فخری زاده با رهبری ایشان آغاز شد، اظهار کرد: واکسن فخرا از نوع واکسن های کشته شده و غیرفعال است که در بستر سطح سه ایمنی تولید می شود. بذر واکسن با غربالگری از میان ۳۵ هزار نمونه بیمار ایرانی ایزوله و شناسنامه دار شده است.

وی با اشاره به اینکه تولید این محصول در زیرساختی با ظرفیت ۲۰۰ هزار دُز در ماه آغاز شد که با بهینه سازی فرآیندها، اکنون به یک میلیون دُز در ماه ارتقاء یافته است، گفت: امیدواریم با توسعه کارخانه تولید صنعتی واکسن تا اواسط پاییز ۱۴۰۰ این ظرفیت به پنج میلیون دُز در ماه افزایش یابد.

بی خطر بودن واکسن فخرا محرز شد

کریمی تصریح کرد: فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن فخرا با ۱۳۵ داوطلب با موفقیت انجام شد؛ در این فاز سه گروه غلظت های بالای واکسن، غلظت پایین و واکسن نما دریافت کردند که در همین راستا بی خطر بودن واکسن محرز شد. در هر دو غلظت واکسن سیستم ایمنی را تحریک کرد.

مدیر پروژه واکسن فخرا به جزئیات فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن اشاره و بیان کرد: در فاز دوم ۵۰۰ داوطلب داشتیم که در این فاز نیمی از داوطلبان واکسن و نیمی دیگر واکسن نما دریافت کردند؛ در هیچ یک از داوطلبان عارضه جدی در اثر تزریق واکسن مشاهده نشد و بی خطری واکسن مجددا در این فاز تایید شد.

وی با اشاره به اینکه اجرای فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن فخرا با تزریق به حدود ۴۰ هزار داوطلب برنامه ریزی شده و براساس پروتکل مصوب وزارت بهداشت انجام خواهد شد، مطرح کرد: مرکز کارآزمایی بالینی فخرا با ظرفیت تزریق هزار و ۵۰۰ نفر در روز، پذیرای داوطلبان گرامی جهت شرکت در این مطالعه خواهد بود.

دکتر کریمی گفت: باتوجه به شیوع بالای بیماری و جهت رعایت حقوق شرکت کنندگان در این مطالعه همه واکسن دریافت خواهند کرد. ۵۰ درصد داوطلبان واکسن فخرا و ۵۰ درصد دیگر واکسنی با همان پلتفرم دریافت خواهند کرد.

مدیر پروژه واکسن فخرا با بیان اینکه تشکر ویژه ای از دکتر عین اللهی به دلیل حضور در این مراسم و تصمیم راهبردی که هفته پیش مبنی بر اعطای مجوز اضطراری پس از ورود واکسن های ایرانی به فاز سه، دارم، عنوان کرد: این موضوع، سبب تحقق شعار خوداتکایی در زمینه تولید واکسن می شود، از همراهی ملت غیور ایران که با استقبال کم نظیر با شرکت در کارآزمایی بالینی واکسن فخرا موجب دلگرمی گروه شدند، تقدیر و تشکر می کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha