پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
قرآن

حوزه/ قطعاً شما در اموال و جان‌های خویش آزمایش خواهید شد و از کسانی که پیش از شما کتاب (آسمانی) داده شده‌اند و از کسانی که شرک ورزیده‌اند، آزار بسیاری می‌شنوید و اگر صبوری و پرهیزکاری پیشه کنید، پس قطعاً آن (صبر، نشانه‌ی) عزم استوار شما در کارهاست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه ۱۸۶ سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

    

آیه ۱۸۶

لَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوَ لِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَبَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُواْ أَذیً کَثِیراً وَإِنْ تَصْبِرُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَ لِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ

     

ترجمه

قطعاً شما در اموال و جان‌های خویش آزمایش خواهید شد و از کسانی که پیش از شما کتاب (آسمانی) داده شده‌اند و از کسانی که شرک ورزیده‌اند، آزار بسیاری می‌شنوید و اگر صبوری و پرهیزگاری پیشه کنید، پس قطعاً آن (صبر، نشانه‌ی) عزم استوار شما در کارهاست.

     

نکته ها

وقتی مسلمانان از مکّه به مدینه مهاجرت کردند، مشرکان دست تجاوز به اموال آنان گشودند، چنانکه به هرکس نیز دست می‌یافتند، او را مورد آزار قرار می‌دادند. از طرف دیگر، در مدینه هم یهودیان به آنها زخم زبان می‌زدند و حتّی برخی با کمال بی‌شرمی برای زنان و دختران مسلمان، غزل سرایی کرده و یا آنها را هَجو می‌نمودند.

سردمداری این جریان با شخصی به نام کعب‌بن اشرف بود که رسول‌خدا صلی الله علیه وآله دستور قتل وی را صادر نمود. این آیه ضمن تسلّی خاطر دادن به مسلمانان، از آنان می‌خواهد در برابر آزار دشمنان صبر و تقوی پیشه کنند که مایه‌ی استواری آنان در ایمان می‌گردد.

امام رضا علیه السلام پرداخت زکات را یکی از مصادیق آزمایش در اموال دانستند که در این آیه مطرح گردیده است.[۱]

        

پیام ها

۱- آزمایش، یک سنّت جدّی الهی است، خود را آماده کنیم. (حرف لام در اوّل و حرف نون مشدّد در آخرِ «لتبلونّ» نشانه‌ی جدّی بودن مسئله است.)

۲- یاد مرگ و زودگذری دنیا، مسائل را برای انسان آسان می‌کند. «کل نفس ذائقة الموت... لتبلونّ فی اموالکم»

۳- بیشترین ابزار آزمایش، مال و جان است. «اموالکم و انفسکم»

۴- علاوه بر پذیرش خطر جان و مال، باید خود را برای شنیدن انواع نیش‌ها و تحقیرها آماده کرد. «ولتسمعنّ...»

۵ - شنیدن تحقیر و هجو و آزار دیدن از دشمن، یکی از وسایل آزمایش است. «لتبلونّ... ولتسمعنّ... اذیً کثیراً»

۶- برای رسیدن به اهداف مقدّس، گاهی باید همه گونه سختی را تحمّل کرد. ضربه به مال، جان، حیثیّت و آبرو. «اموالکم و انفسکم ولتسمعنّ... اذیً کثیراً»

۷- انتظار زخم زبان از مخالفان، سبب آمادگی مسلمانان است. «لتسمعنّ...»

۸ - مخالفان اسلام در ضربه زدن به مسلمان‌ها، وحدت در هدف و گاهی وحدت در شیوه دارند. «لتسمعنّ من الّذین اوتوا الکتاب... و من الّذین اشرکوا»

۹- دشمن به کم قانع نیست. «اذیً کثیراً»

۱۰- صبر و تقوی در کنار هم رمز موفقیّت است. استقامت بدون تقوا، در افراد لجوج نیز پیدا می‌شود. «تصبروا و تتّقوا»

۱۱- صبر و تقوی، ملازم یکدیگرند.کلمه‌ی «ذلک» مفرد است، در حالی که به صبر و تقوی که دو چیزند، اشاره دارد.

    

پی نوشت:

۱. تفسیر نورالثقلین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اسدالله IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 1
    کسی آزمایش انجام می دهد که از نتیجه ی چیزی آگاهی ندارد.
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      0 0
      آزمایش همه برای کسب علم و اطلاع است ؟! آزمایش الهی برای نشان دادن ماهیت انسانها به خودشان است و گر نه خیلیها می توانند ادعاهای ... . اسد الله اینقدر ناآگاه از کلام الله نیست .