سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
داستان زندگی یک یهودی که با موسیقی معنوی، مسلمان شد

حوزه/ اگر امروز میلیون‌ها مسیحی، یهودی و مجوسی در دنیا هستند، همه به سبب سکوت نابجای دانشمندان آنهاست. به گفته‌ی صاحب تفسیر اطیب‌البیان، بیش از شصت مورد بشارت اسلام و پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله در عهدین آمده است، ولی دانشمندان اهل کتاب همه را رها کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه ۱۸۷ سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

    

آیه

وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَقَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَبَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لَاتَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَآءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْاْ بِهِ ثَمَناً قَلِیلاً فَبِئْسَ مَا یَشْتَرُونَ‏

     

ترجمه

و (به یاد آور) زمانی که خداوند از کسانی که به آنان کتاب (آسمانی) داده شد، پیمان گرفت که حتماً باید آن را برای مردم بیان کنید و کتمانش نکنید، پس آنها آن (عهد) را پشت سر خویش انداختند و به بهای کمی مبادله کردند، پس چه بد معامله‌ای کردند.

      

نکته ها

امام باقرعلیه السلام درباره این آیه فرمودند: خداوند از اهل کتاب پیمان گرفت که آنچه درباره‌ی حضرت محمّد صلی الله علیه وآله در تورات و انجیل آمده است برای مردم بگویند و کتمان نکنند.[۱]

اگر امروز میلیون‌ها مسیحی، یهودی و مجوسی در دنیا هست، همه به سبب سکوت نابجای دانشمندان آنهاست.

به گفته‌ی صاحب تفسیر اطیب‌البیان، بیش از شصت مورد بشارت اسلام و پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله در عهدین آمده است، ولی دانشمندان اهل کتاب همه را رها کرده‌اند.

      

پیام ها

۱- خداوند برای هدایت مردم، از دانشمندان پیمان مخصوص گرفته است. «اخذ اللّه میثاق الّذین اوتوا الکتاب لتبیّننّه للناس»

۲- بیان حقایق باید به نوعی باشد که چیزی برای مردم مخفی نماند. «لتبیّننّه للناس و لاتکتمونه»

۳- وظیفه‌ی دانشمندان، تبیین کتاب آسمانی برای مردم است. «لتبیّننّه للنّاس»

۴- انگیزه‌ی سکوت دانشمندان از بیان حق، رسیدن به مال و مقام و یا حفظ آن است. «واشتروا به ثمناً قلیلاً»

۵ - علم به تنهایی برای سعادت و نجات کافی نیست، بی‌اعتنایی به مال و مقام نیز لازم است. «اوتوا الکتاب... اشتروا به ثمناً قلیلا»

۶- هرچه در برابر کتمان آیات الهی گرفته شود اندک است. «...اشتروابه‌ثمناً قلیلا»

۷- عمل به دین و تعهّدات الهی ارزش والا دارد. اگر به هر مقام و مالی برسیم، ولی آن را از دست بدهیم باخته‌ایم. «ثمناً قلیلا بئس ما یشترون»

     

پی نوشت:

۱) بحار، ج‌۹، ص‌۱۹۲ ؛ تفسیر قمی، ج‌۱، ص‌۱۲۸. (به نقل از تفسیر راهنما)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha