پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
دفاع مقدس

حوزه/  بسیج فقط یک سازمان رزمی مردمی نیست، بلکه یک مکتب و مدرسه الهی است که بر شالوده تفکر و اندیشه اسلامی تاسیس شده است.

خبرگزاری حوزه/ تمامی توصیف ها و تمجیدها از سپاه در یک جمله تاریخی از امام‌ راحل گنجیده است و ما را از هر توصیف دیگری بی نیاز می کند :  *اگر سپاه نبود کشور هم نبود.*  بعد از این عبارت هرسخنی در باره سپاه توضیح واضحات و تحصیل حاصل است.
اما در مورد بسیج شایسته است که بیشتر گفته و نوشته شود.       
پیامبر اعظم بنیانگذار بسیج و امامان شیعه هدایتگران این حرکت الهی ، وامام خمینی احیاگر و مجدِد این شجره طیبه ای است که ریشه های ثابتی در قلوب و افکار و عقاید مردم  مسلمان دارد، در همه فراز ونشیب های تاریخ اسلام  ، همواره شاخ و برگ آن در نهضت های شیعی همه جا را فراگرفته و میوه هایش همیشه در دسترس بوده است . از ابتدای اسلام تا کنون بسیج یکی از عوامل مهم پیشرفت اسلام بوده است؛ اوایل اسلام پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله ارتش سازمان یافته ای نداشتند و این بسیج بود که با نیت هایی الهی باعث پیشرفت اسلام و قدرت یافتن پیامبر شد.
احد و خندق و خیبر و حنین ، جمل ، صفین ،نهروان و کربلا تجلیگاه بروز وظهور بسیج بوده اند.
 بسیج فقط یک سازمان رزمی مردمی نیست بلکه یک مکتب ومدرسه الهی است که بر شالوده تفکر واندیشه اسلامی تاسیس شده است . شناخت ماهیت بسیج و پیشینه تاریخی آن لازم است تا بسیج، بسیج بماند و از آسیب واعوجاج مصون و محفوظ باشد . اگر دقیق تر بنگریم بسیج در دوران جنگ تاسیس نشد بلکه در آن دوره امام به آن نقش عینی بخشید وهمه مردم نقش بسیج را در دفاع مقدس درک کردند و باید گفت بسیج ، هم اولین قوه محرکه و هم اولین ثمره نهضت امام خمینی بود و حق آن است که تولد ش را خرداد ٤٢ و بلوغش را آذر ٥٨ بدانیم و به یقین بدانیم آنچه که باعث حفظ حیات و دوام انقلاب ما شد، بسیج و تفکر بسیجی بود و شاید خالی از لطف نباشد که بگوییم راهپیمایی های قبل از انقلاب هم راهپیمایی بسیجی بود و همه رویدادهای  انقلابی ، مرهون حرکت بسیجی امت اسلامی ما  می باشد . امروز با صدور ارزشهای انقلاب وبه ثمر نشستن تفکر امام شاهد نفوذ تفکر بسیجی در اقصی نقاط جهان اعم از کشورهای اسلامی وغیر اسلامی هستیم  و آنچه زمینه پیروزی ملت های لبنان، سوریه، عراق ویمن  را فراهم کرد، تفکر بسیجی بود؛ چرا که تمامی افراد حزب اللّه بسیجی هستند.  دوست و دشمن اقرار دارند که امام و رهبری با ترویج و تعمیق و توسعه تفکر بسیجی سدِّ مستحکمی در برابر استکبار و مظاهر آن، بخصوص آمریکا و اسرائیل و وهابیت وجریانات تکفیری ایجاد  کرده اند و تا زمانی که انگیزه الهی آن حفظ بشود ، این بنیان  مرصوص خلل ناپذیر خواهد بود.
در زمان حاضر، و با اوج گیری وگسترش امواج شبهات و انحرافات عقیدتی و اخلاقی و فرهنگی در جامعه ، باید مراقب آسیب های بسیج بود، چرا که دشمن با ایجاد شبهات و تفکرات ضد اخلاقی، عقاید و فرهنگ جامعه را هدف گرفته است و اگر مراقب نباشیم ، ممکن است بسیج، بسیج سابق نماند.
 با هوشیاری و با تقویت انگیزه الهی وبرجسته کردن عنصر حیاتی وحدت و دوری از افراط و تفریط  و مقدم داشتن اهداف اصلی بسیج بر مقاصد فرعی و دور کردن آن از اختلافات داخلی، باید کاری کرد  تا بسیج دست نخورده و آماده بماند تا دشمن همیشه  از بسیج به عنوان قدرت اصلی نظام اسلامی هراسان باشد.     

والسلام

آیت پیمان، رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha