پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ بازدید آیت الله اعرافی از مدارس علمیه شهرستان ساوه

حوزه/ آیت الله اعرافی با اشاره به اقدامات تحولی در حوزه، گفت: ذیل اسناد جامع بلند مدت و ۵ ساله، بیش از ۱۰۰ طرح بسیار مهم و تحولی طراحی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کرج، آیت الله اعرافی در سفر نیم روزه خود به کرج، شب گذشته در جمع مدیران مدارس، معاونین و مسئولان حوزه علمیه استان البرز در مدرسه امام صادق(ع) کرج به تبیین برنامه ها و فعالیت های پیش روی حوزه استان البرز پرداخت.

وی در ابتدا با تسلیت فرارسیدن ایام اربعین حسینی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، به تشریح فعالیت های مدیریت حوزه های علمیه پرداخت و با بیان برخی محدودیت های بودجه ای در سالهای اخیر، گفت: در ۴/۵ سال گذشته تقریبا هیچ بودجه برنامه ای نداشتیم و قریب به ۲۰۰ نیرو را نیز کاهش دادیم و با این وجود کارها و اقدامات بزرگی انجام شده است؛ در ۳ سال گذشته ۲۰۰ هزار موقوفه حوزوی شناسایی شده که اگر همه آنها به استفاده و بهره برداری برسند به طور یقین پیشرفت های  بزرگی را به دنبال خواهد داشت و بسیاری از مشکلات بودجه ای حوزه رفع می شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: نظام جامع آموزش حوزه به تصویب رسید؛ درختواره آموزشی حوزه تدوین شده و نقشه راه آن دنبال می شود؛ اصلاح سطح سه، تشکیل گروه های علمی، توسعه فقه معاصر، شکل گیری درس های خارج متعدد، ارتقای ارزیابی و نظارت و رتبه بندی، اصلاح برنامه سفیران هدایت و رفع کاستی های آن، اجرای برنامه جدید مصوب شورای عالی، تدوین متون جدید، پیدا کردن بدیل ها برای برخی از متون در سطح یک، پیش بینی نمره های پژوهشی، روان تر شدن امتحانات شفاهی، افزایش گروه ها و کمیته های علمی برای مدارج، شکل گیری درس های تحقیقاتی و عالی در قلمرو غیر فقه با آیین نامه دقیق و منضبط، ارتقای پژوهش از نظر کیفی و ... از دستاوردهای آموزشی حوزه در سال های اخیر بوده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور افزود: یکی از محصولات و دستاوردهای چندساله اخیر حوزه علمیه، طرح آمایش و  طراحی و اجرای درختواره رشته های حوزوی با ۱۶ رشته و ۴۰۰ گرایش است که با همکاری و مشارکت ۷۰۰ استاد به سرانجام رسید.

آیت الله اعرافی در ادامه گفت: اگر بخواهیم ۴سال گذشته را ارزیابی کنیم که با حمایت رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام و بزرگان و با نگاه بلند مدیران استانی، شاهد تولید حجم انبوهی از منظومه فکری و سرمایه بزرگی در حوزه بوده ایم باید از آنها تشکر و قدرانی کرد؛ با وجود همه ضعف ها برای اولین بار است که با حمایت همه بزرگان حوزه از ۲۰ سند بلند مدت، برنامه ۵ ساله و ۲۰۰ طرح از مجموع ۹۰۰ طرح مهم برخوردار است. این حجم مهم سرمایه است که در حوزه با تلاش های زیاد فراهم آمده است.

وی با اشاره به این که ذیل این اسناد بلند مدت و ۵ ساله، بیش از ۱۰۰ طرح بسیار مهم و تحولی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: کارویژه روحانیت در عصر جدید، طرح آمایش حوزه‌های علمیه کشور، عقد و پیگیری تفاهم‌نامه‌ها و برنامه‌های مشترک، درختواره رشته‌های حوزه، توسعه فقه معاصر ناظر به مسائل جدید، طرح هدایت علمی، منابع پایدار حوزه، هوش مصنوعی و اجتهاد، طرح واسپاری اختیارات به حوزه های استان ها، ارتقاء و توسعه درس های خارج در کشور و... از مهمترین طرح ها به شمار می رود.

آیت الله اعرافی با اشاره به پیش رو بودن یکصدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم و لزوم بزرگداشت این مهم، اظهار کرد: فروردین ۱۴۰۱ یکصدمین سالگرد حوزه قم خواهد بود و دبیرخانه ای تشکیل داده ایم، چرا که حوزه علمیه قم، انقلاب بزرگی را به وجود آورد که سرمنشاء تحولات بزرگی در دنیا شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: طرح آمایش حوزه از جمله طرح‌هایی است که در آن از میان ۲۰۰ کارویژه روحانیت بر ۵۰ کارویژه اصلی تمرکز و در افق ۲۰ ساله هدفگذاری‌های عملیاتی برای تک‌ تک این کارویژه‌ها در نظر گرفته شده است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه طی سالهای گذشته از بیش از ۱۰۰ کشور جهان و هزار دانشگاه دنیا بازدیده کرده است گفت: سرمایه هایی در حوزه است که در هیچ کجا نیست؛ حوزه خیلی خیلی بزرگ است و عظمت و ظرفیت عظیمی دارد که علی رغم همه سختی ها و مشکلات به جلو می رود.

مدیر حوزه های علمیه کشور در در توصیه هایی به مدیر حوزه استان البرز، گفت: برنامه ۵ساله حوزه باید به عمق مدارس برود و همه محورهایی که در آن آمده، مهم است و البته جای نقد نیز دارد و می توانید نقد کنید.

وی اضافه کرد: حوزه امروز باید حوزه سرآمد و متناسب با روزگار جدید نظم پیدا کند؛ نگاه به امروز و فردای حوزه و عصر انقلاب اسلامی و نیازها و تقاضاهای بی پایان جدید در استان البرز، ایران و جهان باید وجود داشته باشد، بنابراین شناخت نیازهای امروز باید در حوزه ها مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به ظرفیت های مهم حوزه استان البرز، افزود: استان البرز باید حوزه ای داشته باشد که نیازهای استان را به خوبی پاسخ دهد و البته هنوز با وضعیت مطلوب فاصله دارد.

آیت الله اعرافی خاطر نشان کرد: باید سطح علمی حوزه استان البرز را بالا بیاورید و هیچ مانعی نباید شما را از کار باز بدارد؛ بین خود و خدا برنامه های و کارها را با جدیت به جلو ببرید و توجه داشته باشید که حوزه استان البرز باید با وقف و منابع پایدار اداره شود و این سیاست ماست که مشکلات و موانع را از سر راه استاد و طلبه حوزه برداریم تا آنها با خیال راحت به فعالیت های علمی بپردازند.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: خروجی حوزه با اشراف خود حوزه بسیار مهم است و در این راستا در مدیریت حوزه اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ طبق برنامه ۵ساله رشته ها و گرایش ها را به جلو ببرید و از همین فضای مدارس کنید و لازم نیست که حتما جای مستقلی داشته باشد.

وی با بیان اینکه لازم است مساجد کشور  به دست خود مردم و امام جماعت اداره شوند، تاکید کرد: مردمی کردن مساجد و اداره آن توسط مردم و امام جماعت بسیار مهم است؛ نباید نیاز به بودجه دولتی پیدا شود، بلکه از راه های دیگر همانند وقف و منابع پایدار باید مساجد اداره شوند.

 در ابتدای این نشست که تا پاسی از شب ادامه داشت؛ مدیر حوزه استان البرز، به ارائه گزارشی از فعالیت های حوزه استان ارائه داد و هر کدام از مدیران مدارس نیز به بیان دیدگاه ها و دغدغه های خود پرداختند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha