پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
علیرضا صادقی واعظ

حوزه/ کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به رمز و راز عدد ۴۰ در قانون الهی، گفت: در آیات و روایات هرجا عدد ۴۰ به کار رفته است برای اکمال بوده است و قیام و نهضت اباعبدالله(ع) نیز برای جهانی شدن نیاز به اکمال داشت بنابراین اربعین امام حسین علیه السلام روزی است که سیر تکاملی این قیام به اتمام رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علیرضا صادقی واعظ در سخنرانی شب اربعین حسینی در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه هر پیامبری با معجزه ای مبعوث شد، اظهار کرد: مهمترین و اصلی ترین معجزه پیامبر اسلام(ص) قرآن کریم است که هم کتاب هدایت است و هم کسی نمی‌تواند مثل آن را بیاورد.

وی گفت: یکی از نکات مهمی که در قرآن وجود دارد صحبت از علوم مختلفی است که در آن روز به عنوان علم مطرح نبوده و بعد از قرن‌ها بشر به آن دست پیدا کرده و یکی از علومی که در قرآن کریم مطرح شده علم ریاضی و اعداد و آثاری است که هر یک از اعداد بر روی زندگی انسان دارد.

کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت ادامه داد: در روایات هم برخی از اعداد مطرح شده که ویژگی‌های خاصی دارد مانند عدد چهار که عرش الهی بر ۴ رکن استوار است و بالاترین تسبیح الهی چهار بخش دارد و همچنین عدد هفت که در طواف خانه خدا، سعی صفا و مروه، رمی جمرات و آسمان‌ها و زمین روی این عدد تأکید شده است.

وی با بیان اینکه یکی از اعدادی که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است عدد ۴۰ است، افزود: در باب توبه عدد ۴۰ مطرح است و در روایات نقل شده است که حضرت آدم ۴۰ روز در فراق بهشت اشک ریختند تا اینکه توبه ایشان قبول شد و در روایات زیادی نیز آمده است که توبه افراد بعد از ۴۰ روز قبول می‌شود.

حجت الاسلام صادقی واعظ با اشاره به اینکه در باب خلقت انسان نیز خداوند از عدد ۴۰ سخن می گوید، افزود: خداوند وقتی در قرآن کریم مراحل خلقت انسان از جمله نطفه، علقه، مزقه، عظام و سایر مراحل را بیان می کند در روایات آمده است که هر مرحله از تکامل انسان دوره ۴۰ روزه دارد تا یک انسان به طور کامل خلق شود.

وی ادامه داد: در باب آمرزش مردگان هم عدد ۴۰ مطرح است و امام صادق علیه السلام فرمودند اگر ۴۰ نفر شهادت دهند که ما از این فرد جز خیر ندیدیم خدا از سر تقصیر بنده اش می گذرد.

کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در باب رسالت و انزال کتب آسمانی هم عدد ۴۰ مطرح است، افزود: پیامبران اولوالعزم در چهل سالگی و پس از عبادت های ۴۰ روزه به این مقام رسیدند و کتاب آسمانی بر آنها نازل شد و قرآن کریم در رابطه با حضرت موسی(ع) می فرماید ایشان چهل شب در میقات به سر بردند تا تورات بر ایشان نازل شد و پیامبر اسلام نیز در سن چهل سالگی و پس از اینکه ۴۰ شبانه روز در غار حراء معتکف بودند قرآن بر ایشان نازل شد.

وی با اشاره به رمز و راز اهمیت عدد ۴۰ اظهار کرد: علما با بررسی روایات به این نکته رسیدند که در همه جا عدد ۴۰ نشانه اکمال است بنابراین فردی که آلوده گناه است بعد از ۴۰ روز تضرع و طلب بخشش به کمال می رسد و خداوند توبه او را می‌پذیرد و مراحل خلقت باید ۴۰ روز ۴۰ روز سپری شود تا انسان کامل شود و همینطور رسالت پیامبران و آمرزش مردگان نیاز به کامل شدن دارد.

حجت الاسلام صادقی واعظ با اشاره به اربعین حسینی و گذشتن ۴۰ روز از واقعه عاشورا، خاطرنشان کرد: اباعبدالله(ع) قیام و نهضتی را پایه گذاری کردند که محدود به کربلا و آن زمان نشد و اهل بیت ایشان چهل منزل از این شهر به آن شهر به اسارت برده شدند تا ابعاد نهضت ایشان بیان شود و اسرا از هر شهری که بیرون رفتند اشک ندامت و نور هدایت در آن شهر باقی ماند.

وی با اشاره به سیر ۴۰ روزه قیام اباعبدالله(ع) پس از واقعه عاشورا، گفت: با حضور اهل بیت(ع) در روز اربعین در کربلا نهضت اباعبدالله(ع) به اکمال رسید و این اکمال نهضت عاشورا سبب شد که تا پایان دنیا این نهضت بتواند سبب هدایت و دستگیری از همه عالم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha